Skocz do zawartości

Przesiadka z 450l na 290x70x70


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
18 godzin temu, jesiotr napisał:

Fajne w sumpie jest to że w akwarium jest stały poziom wody( czy można zrobić też z narurowcem żeby woda automatycznie się dolewała do stałego poziomu

Ja proponuję zastosować tzw overflow pipe, czyli coś takiego automatic-water-change-system-design-diy

Ja mam coś takiego u siebie w połączeniu z narurowcem, od dwóch lat ani jednego zatrzymania działania. 

2.jpg.c3f45cc1b05013f66be9121a5b99ade4.thumb.jpg.f788e2aae6dfa92d01b24e86accdd0d8.jpg

Przelew zaznaczony na czerwono. W tym przypadku również można precyzyjnie ustawić wysokość lustra wody.

Opublikowano
2 godziny temu, troad napisał:

30 lub 50 watów na prawie 1200L baniak 70cm wysoki?
Będzie jak w piwnicy ;).
Wg mnie przynajmniej 200W w ledach będzie potrzebne.

U mnie na 500L, 60cm słupa, mam 14W power ledów i latem chodzi na 50%, zimą na 100%.

Na poczatek też kupiłem tych ledów 42, ale po podłączeniu pierwszej 14-tki stwierdziłem, że już jest przejasno.

To nie roślinniak, żeby szklarnię robić.

Opublikowano
15 godzin temu, troad napisał:

Jeśli masz dopływ i odpływ, to możesz u góry z boku akwarium zrobić przelew, tj. otwór + przelotka + kawałek elastycznej rury. Bardzo precyzyjnie jesteś wtedy w stanie ustawić sobie poziom lustra wody.
Ja tak mam, zobacz do mojego wątku (np. post #32). To jest niezależne od sposobu zastosowanej filtracji w akwarium

A jeszcze takie pytanie bo mi się spodobało to rozwiązanie bym mógł zastosować narurowca tylko jak połączyć ten układ z narurowcem i jeszcze jedna sprawa czy można dołożyć kolejna przelotne blisko dna lub z dna żeby wodę wypuszczać 

Opublikowano

@pateca jak z hałasem? Nic nie siorbie?

Pamiętajmy, że zbiornik będzie robiony od zera, więc na starcie można już pokombinować, zrobić jak trzeba. Opcja z syfonem wydaje mi się rozwiązaniem zastępczym w już istniejącym zbiorniku.

4 minuty temu, jesiotr napisał:

A jeszcze takie pytanie bo mi się spodobało to rozwiązanie bym mógł zastosować narurowca tylko jak połączyć ten układ z narurowcem i jeszcze jedna sprawa czy można dołożyć kolejna przelotne blisko dna lub z dna żeby wodę wypuszczać 

Jak do narurowca to można zrobić combo i dać spust nisko, ok 10cm od dna, na bocznej szybie takie otwory koniecznie, by nie osłabiać frontu/tyłu. Wewnątrz akwa kolanko w górę i ponacinana rurka (sitko), by całość brudów od spodu zbierał. Oczywiście w tym rozwiązaniu w przypadku nieszczelności cała woda z baniaka idzie na dywan. W sumpie po to daje się właśnie komin.

To już lepiej zrobić otwór na górze i dać kolankiem w dół wewnątrz zasys, na dowolnie niskim poziomie i też ci wyciągnie wodę przez układ, a będzie mniejsze ciśnienie na uszczelnieniu.

Możesz sobie też zrobić filtr sedymentacyjny - piaskowy za akwarium, to jeszcze NO3 będzie zbijać.

Opublikowano
Godzinę temu, Falcowski napisał:

U mnie na 500L, 60cm słupa, mam 14W power ledów i latem chodzi na 50%, zimą na 100%.

Na poczatek też kupiłem tych ledów 42, ale po podłączeniu pierwszej 14-tki stwierdziłem, że już jest przejasno.

To nie roślinniak, żeby szklarnię robić.

OK, pamiętam twój "niebieski" baniak, bardzo jasny. To jestem zdziwiony że masz tylko 14W.
Autor tematu zrobi jak zechce, więc ja już nie piszę OT ;).

Godzinę temu, jesiotr napisał:

A jeszcze takie pytanie bo mi się spodobało to rozwiązanie bym mógł zastosować narurowca tylko jak połączyć ten układ z narurowcem 

Możesz tego w ogóle nie łączyć z narurowcem. Dopływ i odpływ zupełnie niezależny od filtracji.

Godzinę temu, jesiotr napisał:

 i jeszcze jedna sprawa czy można dołożyć kolejna przelotne blisko dna lub z dna żeby wodę wypuszczać 

wg mnie broń boże! Coś się rozszczelni i masz pusty baniak i pełny pokój.
Jak często spuszczasz wodę? Nawet jak będzie trzeba, to bez problemu zrobisz to ręcznie spuszczając wężem znad dna prosto do kanalizacji. Jak spojrzysz na moje zdjęcie, to mam tam takie kolanko z deklem i tam mogę własnie spuszczać wodę.

  • Lubię to 1
Opublikowano
1 godzinę temu, Falcowski napisał:

 

@pateca jak z hałasem? Nic nie siorbie?

 

Nic nie siorbie, to nie przelew do sumpa więc tylko delikatnie kapie nadmiar wody, która cały czas jest dolewana po kropelce.

Opublikowano (edytowane)

@troad A fakt, może dlatego ze mam takie jasne tło, nie potrzebuję tyle światła. Przy czarnych może inni się wypowiedzą. 

jak zrobisz na górze i dasz kolankiem rurę w stronę dna, to tez ci wyssie całą wodę, więc również opróżnisz, jak będziesz potrzebował. też myślałem o bypassie do kanalizacji z narurowca, za pompą . Byłoby idealnie.

 

3 minuty temu, patec napisał:

Nic nie siorbie, to nie przelew do sumpa więc tylko delikatnie kapie nadmiar wody, która cały czas jest dolewana po kropelce.

A, czyli masz to zrobione do stałej podmianki. Fajnie.

Ja mimo narurowca byłbym zrobił jeszcze z opcją tej stałej podmianki. Byś zawsze miał czyściutko, bez cudowania z podmianami czy pochłaniaczami NO3.

Edytowane przez Falcowski
Opublikowano
1 minutę temu, Falcowski napisał:

A, czyli masz to zrobione do stałej podmianki. Fajnie.

Tak, powiem, że super sprawa. Zdaje to egzamin.

Opublikowano

Ok to mniej więcej wiem o co chodzi zrobię stolarz i będę musiał poczekać za szafka bo ona ma zabudować stelaż i cała ścianę nad akwarium i zacznę działać dalej dzięki za pomoc

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.