Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Akwarium z biotopem Malawi posiadam od kwietnia. Po 3 miesiącach ciągłego obserwowania i stałego mierzenia parametrów mogę powiedzieć, że wszystko idzie tak jak trzeba (odpukać), czyli parametry w normie, a rybki rosną i zachowują się ciekawie i "energicznie".

Ale do rzeczy. Na horyzoncie pojawia się nie tyle problem co opcja do rozważenia. Mój zbiornik to 120 x 50 x 50. Zakładałem akwarium w pracy z docelowym zamiarem nabrania doświadczenia, nauki oraz przekonania żony  ? do przeniesienia go do domu po około roku. Sprawę przeniesienia wstępnie przemyślałem ale tylko wstępnie tzn. mam miejsce w salonie w którym postawienie 120 x 50 jest możliwe ale wiąże się z częściowym przemeblowaniem (i tu żona mocno kręci nosem). Mam też miejsce, które jest może nawet lepsze pod względem wizualnym, a nawet wymaga obecnie jakiegoś zagospodarowania, ale wymiar szkła które tam by pasowało jest nietypowy: 105 x 70 (ewentualnie 65 lub nawet 75) x 60 wys.  Miejsce to róg pokoju przy wejściu i przy kanapie. Wchodząc miałbym obok siebie bok akwarium długości 105 cm, a siedząc na kanapie bok 70 cm. Powierzchnia dna jest większa oczywiście w drugim przypadku 0,735 m2 do 0,6 m2. Akwaria "typowe" mają inne proporcje wymiarów dna (przykładowo 120 x 50, 200 x 60). Tylko im dłużej się nad tym nietypowym wymiarem zastanawiam tym częściej myślę czemu nie? Z aranżacją dna sobie jakoś poradzę, ale zastanawiam się czy taki wymiar nie wygeneruje jakiś problemów np. czy nie będzie problemów z cyrkulacją? A może wręcz przeciwnie? Są gatunki, które potrzebują konkretnej długości zbiornika, ale moja obecna obsada (wciąż do redukcji) poradziłaby sobie w nowym zbiorniku. Czy koledzy mają jakieś doświadczenie w tym temacie lub ciekawe przemyślenia? Nietypowy wymiar szkła to jedna z dwóch opcji na przeprowadzkę ale szukam argumentów do wyboru jednej opcji.

Od razu zaznaczę też, że nie podobają mi się akwaria profilowane, a już najbardziej profilowane narożne ?

Oczywiście wiem, że pojawią się rady w stylu jeśli możesz trochę przemeblować to zrób to od razu tak żeby weszło największe na jakie możesz sobie pozwolić, bo później będziesz żałował. Pełno ich na forum i domyślam się, że wynikają z doświadczenia wielu osób, więc są na pewno cenne, ale proszę mi wierzyć, że w tą stronę też kombinuje. 

Pozdrawiam

 

Opublikowano

.....jeżeli nie masz innych warunków do postawienia akwa to stawiaj w takich jakich masz. Jeżeli chodzi o cyrkulację to nie widzę żadnego problemu..z tym zawsze sobie można poradzić. Filtracja, oświetlenie i aranż bez problemu. Będziesz musiał tylko dobrać odpowiednia obsadę ( ale o to pytaj w odpowiednim dziale) bo jak wiesz pyszczaki są terytorialne ( nie wspomnę o diecie) i potrzebują rewirów. Ale taki obszar dna jaki podajesz też im umożliwi wybór własnych rewirów i będzie OK. Fakt......bardziej podłużne może lepiej , estetyczniej wygląda dla oka ale nie jest powiedziane ,że tylko taki kształt dna uprawnia do trzymania pyszczaków. Jak dobrze dobierzesz obsadę to będziesz  cieszył oczy:) Czy będzie to ładnie ( a musi?) wyglądać  to sam ocenisz..

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.