Skocz do zawartości

Filtracja 170cm dłg.


theboogie2k

Rekomendowane odpowiedzi

Witam 

Niedługo startuje z akwarium i już planuje filtracje. Posiadam już filtr JBL900 który pozostał ze starego zbiornika, myślałem żeby wykorzystać go jako biologa. Teraz pojawia się pytanie co potrzebuje dokupić i jak to rozplanować żeby jak najmniejszym kosztem dobrze się to zgrywało. 

Myślałem o falowniku Rw8 i Aquaelu Turbo 2000 jako mechaniku. Jakieś porady albo sugestię? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początek ile litrów ma zbiornik?

Myślę że niezależnie od litrażu ten filter będzie troche za mały. Ja bym wykorzystał ten filter jako mechanik a dokupił drugi podobny albo i wiekszy (jbl e1501, unimax 500, ikola 600) jako biolog z prefiltrem hw 603a i do tego falownik rw8, bez filtra wewnetrznego.

Edytowane przez SlavekG
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

akwarium w sumie najlepszym wypadku bedzie miało 200cm i niecałe 700l. Wiem że ten filterek to troszkę mało ale chciałem go wykorzystać. 

Przy ustalaniu filtracji kierowałem się filmikiem AkwaŁobuza w którym mówił że biologia w malawi wcale nie musi być taka duża więc pomyślalem ze się nada ten kubełek akurat ew. do niego jakiś prefiltr i biologia bedzie z głowy. Tylko dobrze zadbać o mechanikę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten JBL900 to możesz wykorzystać co najwyżej jako biologa z jednym litrem Matrixa rozłożonym po wszystkich koszykach równomiernie i małym prefiltrem gąbkowym na wlocie. Do ogarniecia filtracji mechanicznej w takim zbiorniku jak planujesz potrzebujesz filtra o dużej wydajności faktycznej a nie na papierze. Możesz pokusić się o budowę narurowca albo kaseciaka, z gotowych rozwiązań droższe to FX6, tańsze Ikola 1200 maxx lub JBL 1901 lub Unimax 700, do tego falownik np. Jecod Rw-8. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz dać dowolne medium przeznaczone do filtracji biologicznej, nie więcej niż litr, bo nie ma takiej potrzeby. Zaproponowałem Matrix, bo takiego obecnie używa, ale może być lawa wulkaniczna, Aquael BioCeraMAX Pro 1200 lub Bioceramax 1600, JBL Cermec lub Micromec, Fluval Biomax. 

Jeżeli nie przeszkadza ci sprzęt wewnątrz akwarium to na mechanika  możesz dać tego AC2000 z prefiltrem Eheima, prefiltr sprawdzi się lepiej od samej gąbki w trakcie wyjmowania do czyszczenia. Jednak żeby zapewnić właściwą cyrkulację będziesz musiał falownik też zainstalować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, bobanr napisał:

Jeśli chodzi o falowniki, to u mnie pracuje RW-15 na 3-4 biegu. Dodatkowo cyrkulacja, to kaseciak na DCT-4000 (2-3 bieg).

Akwarium 170x70x60 [cm], mbuna. Nie narzekam na cyrkulację. 

U mnie w 180x60c60 cm chodzi rw-8 na drugim biegu

4 godziny temu, theboogie2k napisał:

czyli zewnętrzny kubeł bedzie mocniejszy i bardziej odpowiedni niż wewnetrzny turbo 2000? 

Zaden wewnetrzny filter nie zrobi tego co zewnetrzny. U mnie w 600L 180cm chodzi fx-6 i na wezu zasysajacym mam wpiety korpus narurowy jako mechanik. Do tego falownik rw-8

Edytowane przez SlavekG
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dobrze rozumiem to myśle nad czymś takim:

-Jbl900(w nim litr biologii)  plus prefiltr HW z gąbkami lub watą.

-AC2000 plus prefiltr eheim z watą 

-Falownik powiedzmy że RW8 

Taki zestaw bedzie wystarczający? Ewentualnie gdy bedzie źle to dozbiera się troszkę funduszy i zainwestuje w duży kubeł powiedzmy ze ta ikola1200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, SlavekG napisał:

Zaden wewnetrzny filter nie zrobi tego co zewnetrzny.

Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, ale moim zdaniem jest odwrotnie. Nie chodzi mi o moc, a o powierzchnię zasysającą...zbierającą nieczystości. W filtrze wewnętrznym jest dużo większa niż w kubełku. Tu jest tylko końcówka rurki z kilkoma nacięciami. Kubełki zostały zaadaptowane do filtracji mechanicznej z powodu dyskretnego wyglądu (brak mebla w akwarium), ale nic nie jest lepsze w filtracji mechanicznej od wewnętrznego filtra.

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
    • W całym procesie myślowym jest jedna niedoskonałość, mam w swoim akwarium tyle ryb, że nie są w stanie zanieczyścić mi wody do poziomu by filtracja nie wyrabiała. Potwierdzają to testy, a nie wzory których nie znam i nie umiem z nich korzystać. Abyś nie myślał, że to jakiś osobisty atak. Po prostu uważam , że w wielkich baniakach utrzymujemy relatywnie mniejsze zarybienie niż w mniejszych akwariach.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.