Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Na wstępie witam wszystkich zawodowców.

 

Przymierzam się właśnie do założenia pierwszego zbiornika z  pyszczakami.

Prawdopodobnie będzie to 260 litrów (120x40x63). 

Założenie jest, żeby zbiornik był jak najbardziej bezobsługowy.

2/3 razy w roku zdarzają mi się 2-3 tygodniowe wyjazdy i w tym czasie zbiornikiem opiekowała by się osoba, która by je tylko dokarmiała.

W związku z powyższym chętnie skorzystam z porad kogoś doświadczonego w tym temacie.

 

1. OBSADA

Nie ustaliłem jeszcze obsady, ale planuje po kilka osobników z 3-4 gatunków.

Max 12-15 osobników.

Podoba mi się - Afra / Hongi / Maingano / Rdzawy / Saulosi / Wspaniały / Yellow / Wydłużony / Zebra Red.

Bez roślin - tylko kwarc i kamienie.

Doradzicie jakieś gatunki w 3 różnych kolorach, które są w stanie żyć we względnej harmonii.

 

2. FILTRACJA

Jako główny filtr myślałem o użyciu kubełka Aquael Unimax 500.

Ma dużą wydajność, 2 wloty i wyloty i jest bardzo cichy - na czym baaaaardzo mi zależy !

Mam bardzo dobry słuch i jestem wyczulony na hałas.

Szczególnie wieczorem kiedy jest cicho i oglądam TV.

Dodam że zbiornik ma być ozdobą salonu.

 

Z tego filmiku wynika jednak, że ma on spory problem z grzaniem wody:

 

Nie wiem jednak czy ma to duże znaczenie.

W końcu są to ryby z ciepłych afrykańskich jezior.

Miał bym z głowy kwestię grzałki :)

Im mniej widocznych gratów w środku, tym lepiej. 

Możecie wypowiedzieć się w tej kwestii?

 

Jaka alternatywa dla UNIMAXA 500, ale żeby był bardzo cichy !!! 

 

Zastanawiam się też co wziąć jako jego support.

Myślałem nad Aquael Turbo Filter: http://www.aquael.pl/produkty/akwarystyka/filtry-wewnetrzne/75-turbo-filter

Wolał bym jakąś filtrację poza zbiornikiem, żeby nie psuć jego wyglądu.

Może zamiast tego zastosować jednak dwa prefiltry HW-603: https://www.plantagarden.pl/filtry-wstepne/8226-prefiltr-hw-603a.html

Wolał bym też, żeby obeszło się bez cyrkulatora / falownika. 

 

Czy według Was warto by dorzucić do całości jeszcze lampę UV?

 

Zależy mi na wypowiedziach osób, które stosowały lub stosują w/w rozwiązania.

Jakie wady / zalety? 

 

 Z góry dzięki za wszelkie tipy !

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Jestem na podobnym Etapie ale u mnie już zbiornik dojrzewa .

270L w salonie na Unimax 500 . Cicho i sprawnie . Kupiłem RefCilkurator 4000 ale chyba go wyjmę ponieważ Unimax na podwójnej cyrkulacji ma potężną moc jak na takie akwarium . U mnie akurat jeszcze Lampa Uv 9W jest .

W poprzednich akwariach chodził Unimax 250 . Też byłem zadowolony .

Media to Ceramika Aquaell biocermax 1600m2 1000ml + ZeoMax Plus + Cermika dodatkowo + Wata Aquaell + gąbki aquaella na szczycie + Purgien Sachem .

Po 10 dniach dojżewania woda jak kryształ , PH 8,0 .

sugeruję zakup walizki JBL z testami :)

Kwestia piach kamień i układ to kwestia gustu .

Pozdrawiam

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Ex wielkie dzięki za pierwszą konkretną odpowiedz.

Możesz mi napisać dokładnie jaki model lampy UV zastosowałeś z Unimaxem?

Z gory dzieki za odpowiedz.

 

Opublikowano

Witam!

Co do sprzętu to dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie prefiltrów mechanicznych np.(HW-603A) na obu zasysach Unimaxa.W ten sposób ograniczysz otwieranie samego kubełka w celu czyszczenia,ale Tobie zostanie czyszczenie co jakiś czas prefiltrów mechanicznych w razie spadku przepływu...

Do kubełka jako złoże biologiczne na ten litraż wystarczy 1l ceramiki i to wszystko...

Do prefiltrów możesz dodać cienką warstwę waty filtracyjnej a na nią saszetkę Purigenu(lub dwie saszetki do ubu prefiltrów)...

Ogólnie na surowym starcie zbiornika wstrzymałbym się z Purigenem...

Z falownikiem na razie bym się wstrzymał,ale to okaże się później czy będzie potrzebna jego pomoc...

W dniu 4.03.2018 o 14:40, JaQub napisał:

1. OBSADA

Nie ustaliłem jeszcze obsady, ale planuje po kilka osobników z 3-4 gatunków.

Max 12-15 osobników.

Podoba mi się - Afra / Hongi / Maingano / Rdzawy / Saulosi / Wspaniały / Yellow / Wydłużony / Zebra Red.

Bez roślin - tylko kwarc i kamienie.

Doradzicie jakieś gatunki w 3 różnych kolorach, które są w stanie żyć we względnej harmonii.

Co do obsady to nie ten dział,ale odpowiem na szybko że Nimbochromis venustus oraz Metriaclima estherae odpada w tym litrażu...

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Mam podobny zbiornik i też mam Unimaxa 500 (w środku tylko ok 1 litr BioCeraMax 1600). Jako prefiltry mam 2 x HW-602A, możesz dać 603,które są większe - oba mają takie same rozmiary złączy jak Unimax więc nie będziesz musiał kombinować z przejściówkami.

Cyrkulator Jebao RW-4 dodałem dopiero po kilku miesiącach - wszystko zależy od tego jaki będziesz miał wystrój w akwarium i jak bardzo ryby będą budzić.

Grzałki nie mam, temperatura wody utrzymuje się na poziomie 26 stopni praktycznie cały czas, tylko latem wzrasta do 28-29 i muszę kombinować jak ją zabijać. 

Zakładając akwa też się łudziłem, że będzie bezobsługowe :) niestety szybko okazało się że tak nie jest. Nasz biotop jest dosyć wymagający :) Początkowo prefiltry czyściłem raz na 2-3 tygodnie, ale jak rybki podrosły to gąbki muszę płakać co tydzień.

Ostatnio dodałem dodatkowy blok absorberów PO4 i NO3, z czasem pewnie też cię to czeka :)

Powodzenia! 

  • Dziękuję 1
Opublikowano
1 godzinę temu, JaQub napisał:

Ex wielkie dzięki za pierwszą konkretną odpowiedz.

Możesz mi napisać dokładnie jaki model lampy UV zastosowałeś z Unimaxem?

Z gory dzieki za odpowiedz.

 

Właśnie doczytałem że ten filtr ma własną lampe UV, czyli nie było tematu :) 

Mam jednak inne pytanie:

Jaka według ciebie powinna być minimalna wysokość szafki pod zbiornik, żeby w miarę swobodnie zmieścić tam filtr wraz z wężami. Tak żeby dało się go też później serwisować - odłączyć węże itp.  Doczytałem przed chwilą, że ten model ma bardzo sztywne węże i ponoć ciężko się je kształtuje.

Ze względów estetycznych chciał bym postawić zbiornik na jak najniższej szafce. Nad zbiornikiem na ścianie będzie wisiał TV.

22 minuty temu, rafalniski napisał:

Mam podobny zbiornik i też mam Unimaxa 500 (w środku tylko ok 1 litr BioCeraMax 1600). Jako prefiltry mam 2 x HW-602A, możesz dać 603,które są większe - oba mają takie same rozmiary złączy jak Unimax więc nie będziesz musiał kombinować z przejściówkami.

Cyrkulator Jebao RW-4 dodałem dopiero po kilku miesiącach - wszystko zależy od tego jaki będziesz miał wystrój w akwarium i jak bardzo ryby będą budzić.

Grzałki nie mam, temperatura wody utrzymuje się na poziomie 26 stopni praktycznie cały czas, tylko latem wzrasta do 28-29 i muszę kombinować jak ją zabijać. 

Zakładając akwa też się łudziłem, że będzie bezobsługowe :) niestety szybko okazało się że tak nie jest. Nasz biotop jest dosyć wymagający :) Początkowo prefiltry czyściłem raz na 2-3 tygodnie, ale jak rybki podrosły to gąbki muszę płakać co tydzień.

Ostatnio dodałem dodatkowy blok absorberów PO4 i NO3, z czasem pewnie też cię to czeka :)

Powodzenia! 

Jaka według ciebie powinna być minimalna wysokość szafki pod zbiornik, żeby w miarę swobodnie zmieścić tam filtr wraz z wężami. Tak żeby dało się go też później serwisować - odłączyć węże itp.  Doczytałem przed chwilą, że ten model ma bardzo sztywne węże i ponoć ciężko się je kształtuje.

Ze względów estetycznych chciał bym postawić zbiornik na jak najniższej szafce. Nad zbiornikiem na ścianie będzie wisiał TV.

Opublikowano

Węże zawsze możesz zmienić na silikonowe, zerknij tutaj:

Moja szafka ma wysokość 78cm,minimum przy Unimaxie 500 to wg mnie 60cm, jak bedzie mniej to będziesz miał problem z dostępem do filtra. 

Jak chcesz dać niższą szafkę to chyba tylko filtr narurowy wchodzi w grę. 

  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)

Widzę, że masz solidną szafkę na profilach pod Twoim zbiornikiem?

To oryginał od Aquaela czy robiona na zmówienie?

Edytowane przez JaQub
Pomyłka
Opublikowano
27 minut temu, JaQub napisał:

To oryginał od Aquaela czy robiona na zmówienie?

Szafka kupiona w sklepie zoolight.pl ale trochę zmodyfikowana bo do 120cm domyślnie dają 2 drzwi. 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.