Skocz do zawartości

Blok absorbera PO4 i NO3 w filtrze Aquael Multikani


Rekomendowane odpowiedzi

Zbudowałem blok absorbera PO4 i NO3 na bazie filtru Aquael Multikani.
Posiadam filtr Unimax 500, który ma 2 wloty i 2 wyloty.
Na jeden z wylotów założyłem rozdzielacz typu Y (http://allegro.pl/trojnik-pneumatyczny-y-do-weza-16mm-pom-rozdzielac-i7110204489.html) , następnie za nim zaworek odcinający na wąż (LeroyMerlin zaworek do linii nawadniających na wąż 13-16mm).
Węże do Multikani mają średnicę 14mm ale zamiast nich wykorzystałem wąż silikonowy 12/16 - bez problemu udało się go nałożyć na zaworek i na wejście Multikani.
Ten sam wąż dałem na wylot z Multikani, przy czym przy pomocy łącznika 12mm (Castorama dział ogród) połączyłem go z silikonowym wężykiem 9/13, który puściłem do akwarium. 
Na wlocie do akwarium wężyk wcisnąłem pomiędzy rurki wlotowe Unimaxa i za pomocą kilku przyssawek ułożyłem go na wzmocnieniu do akwarium.

W Multikania mam ułożone od dołu następujące warstwy:
- absorber PO4 EcoSystem Phos Fe https://erybka.pl/product-pol-2991-EcoSystem-Phos-Fe-500-ml-2-4-mm.html,
- węgiel Aquael CarboMax Plus,
- 0,5l Purolite A520 https://sklep.osmoza.pl/zloze-do-usuwania-azotanow-a520e-p-461.html
- gąbka.
Wszystkie złoża dałem w pończochach. 
Węgiel dałem właściwie tylko po to żeby absorber PO4 nie zabarwiał Purolite.
Purolite został wstępnie sformatowany.

Przy pełnym otwarciu zawora wejściowego i regulatora w Multikani uzyskałem sik na wlocie do akwarium na poziomie 30l/h.

Po 12 godzinach pracy bloku (przez całą noc) NO3 spadło z poziomu 20-40 do 5-10 (testy kropelkowe JBL), woda kryształowo przejrzysta, zniknął też żółty kolor po absorberze PO4. 

Poniżej fotki z budowy.

20180221_195718_resized.thumb.jpg.15f3e7c51139ea6b6056d989b75bec1a.jpg

20180224_174838_resized.thumb.jpg.c6b376fc405e48f0eee0419dae77fdd5.jpg     

20180224_174823_resized.thumb.jpg.37b4e1f6f303a2153283617ef3e449c8.jpg  

20180224_174942_resized.thumb.jpg.73374198922fee8deeacdb95883ac4e4.jpg    

20180224_175527_resized.thumb.jpg.b0729a7843785886f0ec2070713888f9.jpg

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ciekawa koncepcja mam nadzieję, że sprawdzi się w praktyce na dłuższą metę. Możliwe że i ja się pokuszę o coś takiego przyszłościowo. Mam pytanie odnośnie Multikani rozumiem że nie kupowałeś całego filtra tylko ograniczyłeś się do zakupu samego pojemnika z dnem i pokrywką?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, TOMEKSIEDLCE napisał:

projekt przemyślany gratki dla ciebie :)

Dzięki za uznanie :-)

19 minut temu, Ritter napisał:

Mam pytanie odnośnie Multikani rozumiem że nie kupowałeś całego filtra tylko ograniczyłeś się do zakupu samego pojemnika z dnem i pokrywką?

Kupiłem cały zestaw bo miałem do wykorzystania zniżkę w sklepie Aquael po zakupie akwarium :-)

Rozważałem zakup tylko pojemnika ale kupując całość i ewentualnie sprzedając pompę lepiej na tym wyjdziesz :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

59 minut temu, rafalniski napisał:

Po tygodniu pracy bloku, parametry N03 utrzymują się na poziomie 5-10, czyli wszystko działa tak jak powinno :)

Woda krystalicznie czysta i w dzień i w nocy :)

 

20180303_145551.thumb.jpg.26de9648385fb3dcb7becd428c3f7a5f.jpg

20180226_223341.thumb.jpg.4aad75afd75e9daf10eae790a8db4590.jpg

Nie wiem czy to wina zdjecia ale jak na moje widac tam i w dzien i w nocy minimalna mgielke. 

U mnie przy wieczornej minimalnej mgielce przez 2.3m dlugosci w dzien tak to wyglada. Tez w wiekszosci to zasluga purolite. 

IMG_6619.thumb.JPG.ee8c29281bec2a22ca1fb1b2ce74c55a.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Minęły 2 tygodnie od startu. 

Woda jeszcze bardziej krystaliczna. 

20180307_230406.thumb.jpg.e42696ac80fb4b610812c287f609b210.jpg

Poziom NO3 lekko podskoczył z 5-10 do 10.  

Natomiast PO4 od dłuższego czasu utrzymyje się na poziomie 0,25 -  możliwe że większa część absorbera się już wyczerpała. 

Zobaczę jak będzie w przyszłym tygodniu czy purolite nie będzie wymagało już regeneracji.

Jeżeli tak to planuję wywalić wegiel, wymienić obsorber PO4 na nowy i załadować pozostałe 0,5 litra purolite - tak żeby był cały litr.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś mija 3 tydzień od startu bloku i wygląda na to że włożone 0,5 litra Purolite wymaga już regeneracji. 

Zaraz po starcie NO3 było na poziomie 5-10 i tak się utrzymywało przez 2 tygodnie, potem wzrosło do 10 a teraz do 10-20.

Zanim zainstalowałem blok NO3 wzrastało właśnie o ok 5 tygodniowo. 

Absorber fosforanów też już chyba się wyczerpał bo poziom PO4 wzrósł z 0,25 do 0,5.

Przy okazji regeneracji planuję umieścić w bloku nowy absorber PO4 i cały litr Purolite a jak wejdzie to cienką warstwę węgla pomiędzy nimi.  

Zastanawiam się czy takie szybkie zapchanie Purolite to normalka? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zobacz na tym forum https://klub-tanganika.pl/forum/
    • Wertykalny by zrobił, ale będę na niego patrzył tylko jak będę wchodził do akwa 😁 Mam tam jakiś metr wysokości.
    • A jak wysoko będziesz tam miał. W wyobraźni zobaczylem na pozostałych 3 ścianach, ogród wertykalny zasilany oczywiście wodą z baniaka. Poza fajnym efektem uzyskasz w ten sposób dodatkową filtrację. Jedyny minus to to, że tylko Ty będziesz to oglądał😉
    • Tutaj jest trochę inna sytuacja, bo zbiornik jest z betonu i nad zbiornikiem mam przestrzeń, którą będę się do niego dostawał (wyłączona zamknięta przestrzeń do której będzie dostęp tylko z jednej strony). Jak będę robił izolację w zbiorniku, to zrobię też całą górę więc samo skraplanie nie jest mi straszne, ale chętnie odzyskałbym to gorące, wilgotne powietrze, które będzie się nad wodą gromadziło.
    • Cześć. Na sam początek chciałbym zaznaczyć, że mam już jakieś doświadczenie w hodowli ryb w akwarium - od plus minus 6-7 lat interesuję się tym mniej lub bardziej, jednak nigdy nie miałem akwarium z rybami z Malawi lub Tanganiki - co zresztą powinno przykuć moją uwagę dużo wcześniej ze względu na to, jak twardą wodę mam w kranie - nie jestem teraz w stanie przytoczyć z pamięci parametrów, a zrobić testu nie jestem w stanie ponieważ mam najprawdopodobniej przeterminowane testy, ale wiem, że generalnie pH, kH i gH jest bardzo wysoko. Po napisaniu wstępu przejdę do problemu z którym się spotykam - mam akwarium 80cm x 40 cm x 40 cm - (długość x szerokość x wysokość) i chciałbym zagospodarować je głównie dla muszlowców - nie chciałbym doprowadzić do "przepełnienia" akwarium rybami, a samemu nie byłem w stanie znaleźć innych współtowarzyszy muszlowców (w postaci innej niż ryby) w naturze. Akwarium chciałbym urządzić jak najbardziej zgodnie z naturą, filtracja będzie kubełkowa - kubełek całkiem sporej pojemności i przeznaczony do akwarium dużo większego - na stronie producenta jest napisane że do +- 300-400l akwarium. Nie jestem w stanie zdecydować się na to, jaki gatunek z grupy muszlowców chciałbym hodować w akwarium - jest ich dosyć sporo a samemu nie umiem znaleźć źródła, gdzie mógłbym w prosty i czytelny sposób porównać to, jakie warunki potrzebują do życia. Akwarium z tego, co zdążyłem się dowiedzieć, powinno być w miarę wystarczające pod względem litrażu, a dokładniej rzecz biorąc pod względem wielkości dna, bo głównie o to tutaj się wszystko rozbija - tak jak w przypadku pyszczaków czy pielęgnic. W każdym bądź razie, z góry dziękuję za jakiekolwiek nakierowanie na to, co mógłbym zrobić, jak urządzić akwarium czy jakie muszlowce mógłbym w swoim akwarium hodować, a także przepraszam, jeżeli gdzieś na tym forum taki temat się już przewijał.
    • Kiedyś policzyłem parowanie i przy 25 stopniach (temp. powietrza i zbiornika - akwarium nieogrzewane; odkryte 20 cm pokrywy; efekt podobny jak przy zdjętej) i wilgotności 37% (zima) - było to ok. 180 g/h. Przy 4,5x większej powierzchni u ciebie nie przekroczy 0,8 kg /h. Przy zamkniętej pokrywie wewnątrz zintegrowanej pokrywy pleśniało - wolę wymianę tego powietrza. U mnie to podniesienie wilgotności wewnątrz domu  ok. 10 %. Parowanie tej wody to moc ok 120W !
    • A nie myślałeś nad przykryciem zbiornika? Płyta Gutta Płyta Hobbyglas gładka przezroczysta 2 mm świetnie się sprawdza. Minus trzeba z niej usuwać kurz. łatwo w niej wyciąć miejsce na węże itp.
    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.