Skocz do zawartości

Problem z cyklem azotowym


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

mam problem z cyklem azotowym a konkretnie z NO2. Akwarium nowe, zalane w połowie grudnia 2017. 450 l standard, obsada: aulonocara steveni hongi 8 szt, placidochromis mdoka 8 szt., copadichormis borlei 6 szt. Filtracja 2 kubełki, biologia JBL Cristal Profi e1501 z prefiltrem narurowym, mechanik HW-304a + cyrkulator JVP. W biologu pierwszy koszyk JBL micromec, drugi Sera siporax, trzeci wymieszane Seachem matrix i Azoo acitve filter 4in1, czwarty gąbka. W kubełku mechanicznym gąbki + watolina. 

Ryby wpuszczone 27.01.2018 przy parametrach: NH4 - 0, NO2 - 0,1 NO3 - 1 (takie jak w kranie), PH - 7,6 (podniesione przy pomocy Seachem Malawi buffer gdyż w kranie ok. 7,2) - testy kropelkowe JBL. Po 3 dniach NO2 spadło do 0,05, następnie wzrosło ponownie do 0,1 (po rozpoczęciu karmienia). Podmieniłem 15% wody, dodałem ampułkę prodibio biodigest, NO2 spadło do 0,05. Następnie ponownie wzrosło do 0,1. Dla pewności kupiłem test Salifert. Wg Saliferta NO2 też około 0,1 patrząc na bok fiolki i dzieląc przez 10. Po 3 dniach badałem wg Saliferta w świetle dziennym NO2 było niewykrywalne (patrząc na bok fiolki). Dziś znów wg Saliferta NO2 około 0,05, JBL 0,1. Generalnie NO2 mam cały czas wykrywalne. NO3 dziś coś pomiędzy 1 a 5 ale bardziej do 1 wg JBL. NH4 - 0. Dlatego mam do Was kilka pytań:

1) czy zrobić podmiankę wody?

2) czy dodać kolejną ampułkę prodibio biodigest (poprzednia dodana 8 dni temu)?

3) czy lać do akwarium kordon amquel plus żeby NO2 nie szkodziło rybom?

4) czy ewentualnie nic nie robić i czekać?

Ryby karmione większość czasu raz dziennie w małych ilościach, przez 3 dni dostały 2 razy na dzień.

Opublikowano

Zrób dużą podmiankę nawet 50% i dodaj Prodibio Biodigest najleoiej bezpośrednio do filtra

Wysłane z mojego LG-H850 przy użyciu Tapatalka

  • Dziękuję 1
Opublikowano
54 minuty temu, Bezprym napisał:

Zrób dużą podmiankę nawet 50% i dodaj Prodibio Biodigest najleoiej bezpośrednio do filtra

Dokładnie tak zrób, chociaż według mnie możesz dać bezpośrednio do akwarium, masz jeszcze słabo rozwiniętą biologię i stąd takie jak bujanie. Możesz wspomóc trochę zbiornik Seachem Stability, są to inne szczepy bakterii niż te w Prodibio, zbiornik szybciej się ustabilizuje, sprawdzone :biggrin:.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Po zalaniu przez tydzień wlewałem Seachem Stability i rzuciłem suchy pokarm na pożywkę. Teraz zostało mi tylko Prodibio. Dziś po południu podmianka. Jak dalej będzie się NO2 utrzymywać to dam jeszcze Seachem Stability.

Opublikowano (edytowane)
44 minuty temu, md86 napisał:

rzuciłem suchy pokarm na pożywkę. 

Nie wiem po co to zrobiłeś skoro masz już ryby które wydalając pokarm dając pożywkę dla bakterii.

44 minuty temu, md86 napisał:

Teraz zostało mi tylko Prodibio. Dziś po południu podmianka. Jak dalej będzie się NO2 utrzymywać to dam jeszcze Seachem Stability.

Podmiankę zrób przez ustrojstwo z wkładem węglowym

5a83dad7a8a0c_Ustrojstwodonalewaniakranwy.jpg.45695366ea7ede8f0dc0486a0512bbf5.jpg

12 godzin temu, md86 napisał:

PH - 7,6 (podniesione przy pomocy Seachem Malawi buffer gdyż w kranie ok. 7,2) - testy kropelkowe JBL.

Po ustabilizowaniu pH w kranie wyniosłoby 7.4-7.6 więc dla mnie zbędnie dodałeś bufora Sachema.

12 godzin temu, md86 napisał:

Filtracja 2 kubełki, biologia JBL Cristal Profi e1501 z prefiltrem narurowym, mechanik HW-304a + cyrkulator JVP. W biologu pierwszy koszyk JBL micromec, drugi Sera siporax, trzeci wymieszane Seachem matrix i Azoo acitve filter 4in1, czwarty gąbka. W kubełku mechanicznym gąbki + watolina. 

W JBL e1501 starczy 1-1.5l dowolnego złoża które posiadasz,więc też nie wiem czemu tyle go tak wpakowałeś?

Edytowane przez egon44
Opublikowano

No tak zapomniałem dodać że wodę wlewam przez ustrojstwo wersja 1 z wkładem węglowym ;)

13 minut temu, egon44 napisał:

W JBL e1501 starczy 1-1.5l dowolnego złoża które posiadasz,więc też nie wiem czemu tyle go tak wpakowałeś?

W sumie dałem tyle żeby była nadfiltracja. Może tak zostać czy powinienem coś zmienić w kubełku?

 

16 minut temu, egon44 napisał:

Nie wiem po co to zrobiłeś skoro masz już ryby które wydalając pokarm dając pożywkę dla bakterii.

Suchy rzuciłem po zalaniu w połowie grudnia a ryby są od 27.01.2018.

18 minut temu, egon44 napisał:

Po ustabilizowaniu pH w kranie wyniosłoby 7.4-7.6 więc dla mnie zbędnie dodałeś bufora Sachema.

Bufor Sachema w takim razie odstawię.

Opublikowano
1 minutę temu, md86 napisał:

No tak zapomniałem dodać że wodę wlewam przez ustrojstwo wersja 1 z wkładem węglowym ;)

Rozumiem :) 

1 minutę temu, md86 napisał:

W sumie dałem tyle żeby była nadfiltracja. Może tak zostać czy powinienem coś zmienić w kubełku?

Wiesz ja bym część złoża wyjął tak jak wcześniej pisałem...

2 minuty temu, md86 napisał:

Suchy rzuciłem po zalaniu w połowie grudnia a ryby są od 27.01.2018.

Spoko tylko pytam bo różnie to można odebrać czytając wpisy ;) 

3 minuty temu, md86 napisał:

Bufor Sachema w takim razie odstawię.

Po podmiance wody tak dwa dni później zmierz poziom pH w zbiorniku.Powinno być tak jak pisałem między 7.4-7.6...

Minimum pH dla naszego biotopu to 7.4...

  • Dziękuję 1
Opublikowano
7 minut temu, egon44 napisał:

Po podmiance wody tak dwa dni później zmierz poziom pH w zbiorniku.Powinno być tak jak pisałem między 7.4-7.6...

Minimum pH dla naszego biotopu to 7.4...

Mam test JBL w zakresie od 7.4 i nie wiem jak sprawdzić czy nie jest poniżej 7.4. Kupić inny test czy da się jakoś inaczej z tym testem JBL-a?

Opublikowano (edytowane)
3 minuty temu, md86 napisał:

Mam test JBL w zakresie od 7.4 i nie wiem jak sprawdzić czy nie jest poniżej 7.4. Kupić inny test czy da się jakoś inaczej z tym testem JBL-a?

Dlatego piszę aby sprawdzić pH dwa dni po podmiance wody.

Jeśli pH wzrośnie to test to wykaże.

Na razie się wstrzymaj z zakupem testu.Oczywiście nie nalegam więc jak chcesz to możesz zakupić test...

Edytowane przez egon44

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Uzupełnię może trochę swój wpis. W tej części skalnej (powiedzmy ok. 1m.) Twojego akwarium widział bym jeszcze np. Metriaclima estherae, Iodotropheus sprengerae, Cynotilapia sp. "hara" Gallireya Reef.  Do tej części piaszczystej, oprócz acei, mogłyś dodać Gephyrochromis lawsi lub Metriaclima sp."patricki". One żyją w środowisku piaszczystym, więc mogłyby sobie zająć ten dolny poziom. Kilka kamieni by im wystarczyło. Drugi pomysł nie różni się od pierwszego w kwestii aranżacji. Może gałęzi bym nie dał. Co do obsady, to proponuję mix mbuny I non mbuny. Non mbuna to wspomniane przez Ciebie Fossorochromis rostratus i mdoki, albo Cyrtocara moorii. Do tego Exochochromis anagenys lub Dimidiochromis strigatus/compressiceps, Copadichromis borleyi i może ten Protomelas z tematu, ale nie wiem, czy to już nie za dużo. Mbuna to Pseudotropheus crabro, Melanochromis kaskazini, Astatotilapia caliptera i może Metriaclima fainzilberi Maison Reef, choć tu kiepsko mogłoby być z dietą. Może ktoś coś innego dorzuci. Może yellow.
    • A ja powiem, że w tak dużym akwarium mbuna nie jest chaotyczna, a najlepszą rzeczą jaką widzę to wymiana pokoleniowa, w moim akwarium, oprócz śmiertelnych pojedynków widzę również ukrywające się małe, kolejne pokolenia które dorastają. Minusem dużej ryby jest to, że nawet machając ogonem trzy razy, jest już na końcu akwarium.
    • @Tomek_F dla ułatwienia prowadzenia wątku fajnie jakbyś przy wzmiance o konkretnych osobach najpierw wpisał "@" 🙂 Wtedy jak zaczniesz wpisywać nazwę użytkownika to Ci się wyświetla lista i z niej wybierasz osobę. Wtedy ta osoba dostanie powiadomienie że została "wywołana" i łatwiej dopilnować swojej korespondencji 😉 A wracając do Protomelasów to te Labrosusy u mnie pływały ciągle razem. Myślę że jakby było ich więcej to pływałyby grupą. To jest naprawdę piękna ryba. Jeśli chodzi o Dimidiochromis Strigatus to tak jak piszesz, jest w nich coś takiego czego nie da się uchwycić aparatem. Mam je u siebie i dominujący samiec, który jest jeszcze "szczawiem" jak zacznie opalizować to mam wrażenie że jest jednocześnie niebieski, złoty, różowy i srebrny 😅 Płetwy pięknie podkreślone kolorem czerwonym 🙂  Jeśli myślisz o P. Acei to w 100% zgadzam się z @pozner 🙂 Miałem grupę bodajże 7 sztuk w poprzednim zbiorniku. Co prawda ta grupa była za mała żeby pływać w stylu ławicy ale czasami zbijała się w taką gromadę i wtedy robiło to wrażenie. 
    • Tu masz acei w akwarium z gałęziami. https://youtu.be/lTuHhQLRAdo?is=yyj6NZzqNPKMvJsb Ja bym widział gałęzie na całej wysokości akwarium 
    • Skoro samce w akwariach rosną większe to samice też i te wartości rozmiarów podane w książkach czy podanych przeze mnie stronach uznałbym za minimalne. Przykład na podstawie moich ryb: metriaclima callanois - w jeziorze 12 cm w akwa 14 cm http://www.onzemalawicichliden.eu/Bestanden vissendatabase eng/Metriaclima callainos Chadagha eng.html a u mnie samiec ma już 14,15 cm, ryba ma nie więcej niż 3 lata i może jeszcze trochę urosnąć, samice też mają 12,13 cm są duże i to widać. Kolejny przykład to labidochromis caeruleus yellow - w jeziorze 10 cm a  w akwa 12 cm  http://www.onzemalawicichliden.eu/Bestanden vissendatabase eng/Labidochromis caeruleus Kakusa eng.html u mnie samiec ma 15,16 cm a do tego jest gruby wygląda imponująco jak olbrzym, jest szefem całego akwa. Kiedyś jak jeszcze była giełda we wrocławiu i dużo pyszczaków tam było, widziałem auratusy i socolofi które na oko miały jakieś 16,17 cm, widziałem samca crabro co miał tak na oko ze 20 cm. Mdoka 20 cm. Stado pseudotropheus ngara o to poznerowi chodziło - od 8:52 minuty.  
    • Bardzo dobrze, że Pozner się pojawił, bo takie całkowicie odmienne propozycje są bardzo cenne. Właśnie o to chodzi, żeby dyskutować, przedstawiać różne punkty widzenia i odmienne wizje. Gdyby wszyscy mieli taki sam punkt widzenia, to po co w ogóle rozmawiac, można tylko kiwać głowami 😉 Pewien kolega, który bardziej siedzi w aquascapingu od lat namawia mnie na malawi z drewnem. Jeszcze mu się to nie udało, ale w przyszłości kto wie 😉 napewno jest to ciekawy kierunek, taki nieoczywisty. Większa grupa ryb, które w dodatku pływają w grupie zawsze wygląda dobrze, wręcz hipnotyzująco. już biore ksiazke do reki i odpalam yt zeby popatrzec na wskazane gatunki👍 Miałem gdzieś zapisanych kilka takich "drewnianych" aranżacji malawi w folderze z akwarystycznymi inspiracjami, chciałem je znaleźć i tu wrzucic, ale oczywiscie jak jest potrzebne to nie można znaleźć. Co do zakopywania pokarmu, nie ma o co się martwić... kto miał młode dyski albo altumy i karmił je praktycznie z zegarkiem w ręku co 2 godziny aby wyrosły, ten wie o czym mówię 😉 zakopanie czegoś pęsetą raz dziennie to wręcz rekreacja 😁 Generalnie może narażę się niektórym osobom tym co teraz powiem, ale akwarium z rybami w porównaniu z typowym roślinnym albo aquascapingiem wymaga bardzo mało pracy od akwarysty. Wyobraźcie sobie serwis akwarium gdzie trzeba co tydzień ciąć rośliny i formować kopułki, a w zbiorniku jest np 12 gatunków roślin, a jedna tylko kępka ma 500 łodyg... a wygląda to tak że wyrywa się wszystko, tnie się w odpowiednie długości, doły wyrzuca a topy sadzi w kopułkę z aptekarską precyzją 😄 W każdym razie, dzień w którym odechce mi się karmienia ryb w sposób w jaki należy je karmić, będzie to ostatni dzień mojego hobby. Wstępnie myślałem o zakopywaniu tabletek ebo dla mięsożernych zbrojnikow. Dobry pokarm i mam go jeszcze sporo, wszystko na tym rośnie jak dzikie.   Tomasz78 naprawdę nie wiem o co mi chodzi z tymi samicami buccochromis rhoadesii. Masz rację, ta ryba ma wszystko żeby się podobać. To nie jest racjonalne, ale coś mnie odrzuca od tych konkretnych samic 😅 mam w głowie jakieś takie dziwne ujęcia tych ryb. Doslownie kojarzą mi się z... uwaga.... kijanką 😂 myślę że to temat dla jakiegoś specjalisty od głowy 🤪   Co do rozmiarów mdoka i borleyi powiem szczerze że sugerowałem się danymi z książki. Generalnie o samce się nie martwię, tylko tam podają z tego co pamiętam zdaje się 15 dla samicy mdoki i 13 dla borleyi. Jeżeli rosną większe to tym lepiej dla mnie 🙂 problem bylby z głowy i chętnie widziałbym trochę koloru, albo przynajmniej odcienia czerwonego. Spojrzałem szybko na podaną przez Ciebie stronę. Fajny adres, dużo dobrych zdjęć ryb, ciekawe dane. Dodaje do ulubionych 👍Oni znowu podają 14 cm dla samicy borleyi w akwarium. Właśnie zacząłem myśleć nad tym tyrano nigriventerem od kiedy kolega wyżej o nim wspomniał. Samce mnie urzekły, a samice mają coś w sobie. Dimidochromis z tego linku wygląda wręcz kosmicznie, ciekawe czy to kwestia ujęć czy naprawdę może tak wyglądać w zbiorniku. Co do Dimidochromisa, to bardzo chodzi mi po głowie strigatus. Ma fajne czerwone końcówki, a w dodatku wiele osób wspomina że ta ryba ma w sobie coś takiego, czego nie da się uchwycić aparatem i na żywo robi mega robotę. Livingstoni bardzo mi się podoba, problem w tym że venustus podoba mi się bardzo +1 😄 Livingstoni narysowała mi kiedyś córka, ale aż taki sentymentalny nie będę 😉 Jeśli chodzi o placki masz rację, tanzania samce przepiękne. Jednak mdoka wygrywa głównie samicami, a po części białymi ustami. Milomo sam nie wiem, dostępne są takie zdjęcia ze nie wiadomo czy to wygląd ryby, magia światła czy inicjatywa własna fotografa w obróbce 😎   Tom77 dzięki za filmik, zaraz go wrzucam na tv do kolacji 😎 Dziękuję za cenne rady odnośnie zakopywania. Tego akurat nigdy nie musiałem robić, jestem zielony w temacie. A te ryby szybko łapią o co chodzi? Bo wiadomo na hodowli nikt się nie bawi, raczej nie mają okazji szukać tak pokarmu póki nie trafią do docelowego akwarium. Teoretycznie powinny mieć to w genach, ale kto to wie 😉 Jak już będzie bliżej zarybiania to pogadamy szczegółowo co, ile, jak często itp. Baniak nie może być wyzszy właśnie z kilku względów. O ile obsługę mógłbym jeszcze przeżyć z tymi 5 czy 10 cm wysokości więcej, to szklarz powiedział że to już maks przy tej długości 😑 jak to mówią push it to the limit 😄 obecnie mam szerokość x wysokość 80x65 i jest spoko. Zestaw pęset na każdą okazję jest bardzo pomocny.  Miałem kiedyś szkiełko 80x80 i to już wbrew pozorom była ogromna różnica.   Vgrzechu z dietą protomelasow chodzi o to, że dotychczas zawsze jak o nich myślałem, to okazywało się że karma roślinna albo przewaga roślinnej. A tu niespodzianka! Okazuje się, że ten którego polecasz akurat gustuje w mięsku 😁 do tego odpowiednie i rozmiar, "biotop skalisty, strefa przejsciowa". Zaczyna wyrastać na czarnego konia obsady... Rozmawiałem z Panem z Konina. Jest to jedna z opcji, ma dużo plusów. Ryby bardzo, ale naprawdę bardzo ładne i nie tak daleko. Niestety głównie większe osobniki, a ja mam dużo przyjemności w obserwowaniu jak ryby rosną i rozwijają się od małego.      
    • @Tomek_F a o co chodzi z dietą Protomelasów że nie rozważałeś ich do tej pory? Ja swoje Protki Labrosusy zakupiłem w Tanganika Konin. Niestety odkąd je kupiłem nie mogę doczekać chwili w której ponownie będą dostępne a niefortunnie jedna z dwóch samic straciła żywot i pozostał mi układ 1+1. Ta ryba tak mi się spodobała że gdybym ponownie ją kupował to byłby to główny gatunek w moim baniaku. W Cichlidenstadel kiedyś były ale teraz nie wiem.
    • Zobacz film z „kopaczami” i „wyjadaczami” z youtube Moim Taeniolethrinops praeorbitalis zakopywałem 3mm granulat zamiast mrożonych kawałków ryb. Zakopywać najlepiej dosyć głęboko w „zgrupowaniach”, bo sam fakt zakopywania już wzbudza zainteresowanie danym rejonem akwarium (i rozniesie tam trochę zapachu jedzenia). Jeśli zakopie się płycej lub kopanie Taenio nie sprowadzi się do jednego sztychu w piasek i chapsnięcia, to po „wytrenowaniu” (w takich zwyczajach) mdoki i yellow też włączają się do akcji. I taki zestaw gatunków bym Ci polecał. 😀 Pozner zawsze był pesymistą 😀 ale trochę prawdy w tym jest. Jeśli wysokość zbiornika byłaby wyższa niż 65cm, to koncepcja moim zdaniem staje się niepraktyczna. Powodzenia w szukaniu swojej malawijskiej drogi 😀 PS.  Na filmie "kopacze" są młodsze od "wyjadaczy". Optymalniej jest jak staną się większe od mdok i delfinków, a ponieważ są łagodniejsze od nich, to nie będą robiły im krzywdy.
    • No tu mnie zaskoczyłeś, nie sądziłem że samice z żółtym brzuchem i ciemnym pasem wzdłuż ciała bedą dla Ciebie mało atrakcyjne. Małe to raczej nie są, napewno są tu właściciele tych gatunków to może się wypowiedzą co do wielkości i delikatności, ale z tego co wiem to kadango samiec ze 20 cm osiągnie a przy tym jest to ryba mocno wygrzbiecona także to spore rybsko, mdoka samiec pewnie też coś koło tych 20 cm może mieć. Na tej stronie podane są rozmiary ryb jakie osiągaja w naturze a jakie co nas najbardziej interesuje w akwarium http://www.onzemalawicichliden.eu/Bestanden vissendatabase eng/vissendatabase eng.html Co do fusco to należy zwrócić uwagę że ryba jest mocno agresywna jak na non-mbune, może rozstawiać wszystkich po kątach, zamiast niego zastanowiłbym się właśnie nad tyrano nigriventer lub fryeri lub dimidiochromis compressiceps zwłaszcza ta odmiana gold tylko nie wiem czy samce też są żółte czy tylko samice...https://www.malawi.si/Malawi/Haplochromises/Dimidiochromis/Dimidiochromis compressiceps/slides/Dimidiochromis compressiceps 'Machili Island'.html Venustus zwany pyszczakiem wspaniałym ładna ryba, brałbym. Fajne też nimbo livingstoni. Z ciekawszych gatunków zwróciłbym uwagę też na placidochromis sp. 'phenochilus tanzania' - samiec ubarwienie bajeczne, placidochromis milomo 
    • Postawiłem na pompę Aqua Nova N-RMC 4000 i jest idealna do mojego modułu. Gdyby była centymetr szersza, byłby problem. Narazie chodzi na pół gwizdka czyli teoretycznie ma taką wydajność jak zastąpiony przez nią AC2000, ten jednak siedział w tym module 5-6 lat, tak więc nawet na pierwszy rzut oka już widać różnicę na plus.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.