Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam. Proszę o pomoc w identyfikacji i leczeniu choroby moich podopiecznych. Problem pojawił się zaraz po zakupie i przeniesienia całego zestawu wraz z rybkami. Padły już trzy sztuki i obawiam się o resztę. Nadmienię że ok 60% wody zostało przetransportowane wraz z akwarium. Akwarium 240 l. Obsada ok 25 pyszczaków, dwa glonojady. Zakupione od doświadczonego akwarysty.

IMG_20180114_221229.jpg

IMG_20180114_221330.jpg

Edytowane przez PawełFi
Opublikowano
46 minut temu, PawełFi napisał:

Witam. Proszę o pomoc w identyfikacji i leczeniu choroby moich podopiecznych.

Prosisz o pomoc w identyfikacji choroby czy ryby?

..zastosuj się do zasad działu CHOROBY ( patrz link niżej) a łatwiej będzie Ci pomóc.

 

 

Opublikowano
2 godziny temu, AndrzejGłuszyca napisał:

Prosisz o pomoc w identyfikacji choroby czy ryby?

..zastosuj się do zasad działu CHOROBY ( patrz link niżej) a łatwiej będzie Ci pomóc.

 

 

Choroby. Woda w 70% od klienta, parametrów nie znam ale u niego wszystko było ok. Filtr kubełkowy Fluval 306

2 godziny temu, Robson79 napisał:

Jak na moje to nie choroba tylko efekt agresji w akwarium...

Raczej nie. Jest względny spokój. Problem pojawił się po transporcie w nowym miejscu. 

Opublikowano
3 godziny temu, PawełFi napisał:

Witam. Proszę o pomoc w identyfikacji i leczeniu choroby moich podopiecznych. Problem pojawił się zaraz po zakupie i przeniesienia całego zestawu wraz z rybkami. Padły już trzy sztuki i obawiam się o resztę. Nadmienię że ok 60% wody zostało przetransportowane wraz z akwarium. Akwarium 240 l. Obsada ok 25 pyszczaków, dwa glonojady. Zakupione od doświadczonego akwarysty.

IMG_20180114_221229.jpg

IMG_20180114_221330.jpg

Napisz coś więcej i akwarium, filtracji, parametrach wody no i obsadzie...

Ryby na zdjęciach to samce Metriaclima Estherae Red Red, moim zdaniem ryby na nowo zaczęły ustalać hierarchię i to co pokazujesz na zdjęciach to ewidentnie oznaki pobicia a nie żadna choroba...

Opublikowano (edytowane)
9 godzin temu, PawełFi napisał:

Choroby. Woda w 70% od klienta, parametrów nie znam ale u niego wszystko było ok. Filtr kubełkowy Fluval 306

Raczej nie. Jest względny spokój. Problem pojawił się po transporcie w nowym miejscu. 

W związku z powyższym   mimo próśb moderatora  - nie pomożemy.

Ale zanim mod zamknie temat może zdążę i ja ci napiszę jaka to choroba i jak ratować ryby.

Ta choroba to indolencja i ona dotyka akwarystę a cierpią z tego powodu ryby.

Nie mogę patrzeć jak się ryby męczą więc :

Zalecenia

1/ Najszybciej jak to możliwe zanim padną wszystkie wlać do akwarium  lekarstwo - Kordon Amquel Plus   butelka 118ml i nie dostaniesz w małopolska :(   Dzwoń po kolei do każdego niech wysyła kurierem by w 24h wlać do akwarium. Czas do wlania decyduje ile przeżyje.

https://allegro.pl/listing?string=kordon amquel plus&order=m&bmatch=ss-base-relevance-floki-5-nga-hcp-uni-1-2-1003

2/ Natychmiast zacząć podmiany tej bezwartościowej starej wody którą taszczyłeś nie wiedzieć po co.

Masz dowód że to było bez sensu bo stara woda nie zawiera nitryfikacji, a jedynie wszystko to co ryby wydaliły czyli syf.

Podmień od razu 50% wody  a potem codziennie po 20%. aż do czasu otrzymania Amquela.Wlewasz to prosto do akwarium wg dawkowania z opakowania na cała 240l wody.

3/ Najszybciej jak to możłiwe kupujesz testy kropelkowe i piszesz o tym na forum ( bo ci zamkną temat)  takie

- pH zakres 7,4-9  firm do wyboru Zoolek lub JBL  jeden z nich

- NH4 - JBL

- NO2 - JBL

NO3 - JBL

mierzysz dokładnie wg instrukcji i podajesz wyniki wklejając fotki z góry na obie fiolki stojące na skali kolorów.

4/  Podajesz  co siedzi w Fluvalu i co stare a co nowe czyli co wymieniłeś .

5/ Czytasz z googla pierwsze 3 tematy " obieg azotu w akwarium"

6/ Czytasz tohttp://www.pawiookie.pl/artykusy-topmenu-12/choroby-nowemenu-380/zatrucia-azotem

7/ przerywasz zupełnie kamienie ryb na 4-5 dni i wyławiasz wszystkie gówienka z piasku.

 

P.S.  gdybyś zamiast miejscowość - małopolska wpisał   prawdziwą nazwę wsi gdzie mieszkasz to możłiwe że obok masz kolegów z tego forum co mają ten Amquel w domu i wlałbyś za godzinę, a tak będziesz się bujał 1-2 dni.

Edytowane przez deccorativo
Opublikowano

tą wodę transportowałeś w jakichś baniakach? Były czyste czy używałeś ich wcześniej do czegoś innego?

Jak najprędzej stosuj się do powyższych zaleceń. W innym temacie rozglądasz się za innymi rybami, a póki co żal obecnych a tym bardziej zgroza wpuszczać nowe

Opublikowano
10 godzin temu, mareckee napisał:

tą wodę transportowałeś w jakichś baniakach? Były czyste czy używałeś ich wcześniej do czegoś innego?

Jak najprędzej stosuj się do powyższych zaleceń. W innym temacie rozglądasz się za innymi rybami, a póki co żal obecnych a tym bardziej zgroza wpuszczać nowe

Te baniaki były po gnojówce od dziadka.

12 godzin temu, deccorativo napisał:

W związku z powyższym   mimo próśb moderatora  - nie pomożemy.

Ale zanim mod zamknie temat może zdążę i ja ci napiszę jaka to choroba i jak ratować ryby.

Ta choroba to indolencja i ona dotyka akwarystę a cierpią z tego powodu ryby.

Nie mogę patrzeć jak się ryby męczą więc :

Zalecenia

1/ Najszybciej jak to możliwe zanim padną wszystkie wlać do akwarium  lekarstwo - Kordon Amquel Plus   butelka 118ml i nie dostaniesz w małopolska :(   Dzwoń po kolei do każdego niech wysyła kurierem by w 24h wlać do akwarium. Czas do wlania decyduje ile przeżyje.

https://allegro.pl/listing?string=kordon amquel plus&order=m&bmatch=ss-base-relevance-floki-5-nga-hcp-uni-1-2-1003

2/ Natychmiast zacząć podmiany tej bezwartościowej starej wody którą taszczyłeś nie wiedzieć po co.

Masz dowód że to było bez sensu bo stara woda nie zawiera nitryfikacji, a jedynie wszystko to co ryby wydaliły czyli syf.

Podmień od razu 50% wody  a potem codziennie po 20%. aż do czasu otrzymania Amquela.Wlewasz to prosto do akwarium wg dawkowania z opakowania na cała 240l wody.

3/ Najszybciej jak to możłiwe kupujesz testy kropelkowe i piszesz o tym na forum ( bo ci zamkną temat)  takie

- pH zakres 7,4-9  firm do wyboru Zoolek lub JBL  jeden z nich

- NH4 - JBL

- NO2 - JBL

NO3 - JBL

mierzysz dokładnie wg instrukcji i podajesz wyniki wklejając fotki z góry na obie fiolki stojące na skali kolorów.

4/  Podajesz  co siedzi w Fluvalu i co stare a co nowe czyli co wymieniłeś .

5/ Czytasz z googla pierwsze 3 tematy " obieg azotu w akwarium"

6/ Czytasz tohttp://www.pawiookie.pl/artykusy-topmenu-12/choroby-nowemenu-380/zatrucia-azotem

7/ przerywasz zupełnie kamienie ryb na 4-5 dni i wyławiasz wszystkie gówienka z piasku.

 

P.S.  gdybyś zamiast miejscowość - małopolska wpisał   prawdziwą nazwę wsi gdzie mieszkasz to możłiwe że obok masz kolegów z tego forum co mają ten Amquel w domu i wlałbyś za godzinę, a tak będziesz się bujał 1-2 dni.

Dzięki za pomoc. Zdechlaki już poszły w kibelek i są już nowe ;) Akwarium i rybki są dla mnie a nie odwrotnie.

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.