Skocz do zawartości

Wysokie NO3 i zablokowany Purolite A520E - przy wysokim poziomie Siarczanów - doświadczenia.


deccorativo

Rekomendowane odpowiedzi

22 minuty temu, michal_j napisał:

Zrobiłbym jeszcze ten test na kranówce (na zregenerowanym złożu), żebyś wiedział, że ono działa.

Tak też uczynię- wg wodociągów azotany w kranówce mam na poziomie 11mg/l, więc coś tam powinienem widzieć jak zbije.

Skąd mogę mieć dodatkowe siarczany to nie mam pojęcia- nie używałem żadnych nawozów czy innej chemii, karmiłem ryby dainichi color fx, hikari gold, nls i mrożonkami. Podmian rzeczywiście nie robiłem zbyt wiele- koło 30% na miesiąc, ale NO3 powyżej tych 30-40 nie wzrastało, więc stwierdziłem że po co częściej.

2 tyg temu przy zmianie aranżacji podmieniłem jakieś 50%.

Możliwe, że siarczany wydzielał serycyt? miałem go latami i w niektórych miejscach jakby rdzewiał, barwiąc tym nawet piasek, ale to raczej wina zawartości żelaza....

Edytowane przez bakus_44
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, bakus_44 napisał:

Skąd mogę mieć dodatkowe siarczany to nie mam pojęcia- nie używałem żadnych nawozów czy innej chemii, karmiłem ryby dainichi color fx, hikari gold, nls i mrożonkami.

Podejrzewam mrożonki a bardziej ich sposób zadawania rybom.

W tych hodowlach mrożonek są one pasione gigantycznymi dawkami pokarmu by szybko rosły zawierającymi , fosforany, azotany, węgiel a być może i siarczany. Problem w tym ze nie mamy akwarystycznych testów na siarczany więc musimy działać metodą eliminacji i opierać się na danych z wodociągów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, deccorativo napisał:

Podejrzewam mrożonki a bardziej ich sposób zadawania rybom.

W tych hodowlach mrożonek są one pasione gigantycznymi dawkami pokarmu by szybko rosły zawierającymi , fosforany, azotany, węgiel a być może i siarczany. Problem w tym ze nie mamy akwarystycznych testów na siarczany więc musimy działać metodą eliminacji i opierać się na danych z wodociągów.

Jakiś czas temu szukałem laboratorium, które może zbadać zawartość siarczanow w wodzie. Najtaniej jak znalazłem to 30 zł za pomiar. Gdzieś link to tych badań mi uciekł, ale spróbuję go ponownie odnaleźć - może komuś się przyda.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, deccorativo napisał:

Podejrzewam mrożonki a bardziej ich sposób zadawania rybom.

W tych hodowlach mrożonek są one pasione gigantycznymi dawkami pokarmu by szybko rosły zawierającymi , fosforany, azotany, węgiel a być może i siarczany. Problem w tym ze nie mamy akwarystycznych testów na siarczany więc musimy działać metodą eliminacji i opierać się na danych z wodociągów.

Możliwe, chociaż nie podawałem ich moim zdaniem dużo-może średnio 2x w tygodniu. Tych kamieni też bym jednak nie wykluczał....

Cytuj

Siarczany

obok chlorków najbardziej rozpowszechnione zanieczyszczenia w wodzie. Dostają się one do niej wskutek wymywania skał osadowych...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, bakus_44 napisał:

Możliwe, chociaż nie podawałem ich moim zdaniem dużo-może średnio 2x w tygodniu. Tych kamieni też bym jednak nie wykluczał....

 

Też kamieni nie wykluczam choć z opisu wnioskowałem że raczej żelazowe  pochodzenie tych kamieni.

W mrożonkach nie chodziło mi o częstość podawania ale o sposób podawania.

A szczególnie na odpowiedz jak je przygotowywałeś po wyjęciu z zamrażalnika aż do wlania do baniaka.

Ja znalazłem testy na siarczany ale w cenie ok 160 zł za kilka pomiarów więc uznałem kwotę za zbyt wygórowaną do zapłaty dla akwarysty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, deccorativo napisał:

W mrożonkach nie chodziło mi o częstość podawania ale o sposób podawania.

A szczególnie na odpowiedz jak je przygotowywałeś po wyjęciu z zamrażalnika aż do wlania do baniaka.

Istotnie mój sposób podawania nie eliminował na pewno siarczanów, o ile mrożonki je zawierały- otóż wrzucałem taką kostkę wprost do baniaka :P czasem trzymałem w ręku a ryby ją skubały :P ale nie rozmrażałem i nie płukałem przed podaniem :)

Edytowane przez bakus_44
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie.

Przeprowadziłem testy na swojej kranówce. Nie pozwolił mi one jednak jednoznacznie ocenić czy purolite działa na mojej wodzie wodociągowej, a przyczyną słabego działania w baniaku jest nagromadzenie w nim siarczanów. Może lepiej byłoby to widać, gdyby ilość NO3 w kranówce była nieco wyższa- mi na skali testu kropelkowego jbl wychodzi , że ma około 1mg/l, chociaż wodąciągi podają wartość 11mg/l.

Sami zresztą zobaczcie:

Tutaj zaraz po podłączeniu korpusu ze zregenerowanym złożem- z puro zawsze po lewej, kranówka po prawej:

IMG_0459.thumb.JPG.eefa3101f054665910de7987a5acee71.JPG

Po przepuszczeniu przez korpus koło 10l wody sytuacja wyglądała już lepiej- widocznie złoże musiało się wypłukać z wytrąconego podczas regeneracji azotu:

IMG_0462.thumb.JPG.f557a1567c6c61c8a45f3c277256e8d7.JPG

To zdjęcie daje nadzieję, że żywica działa, chociaż odcień nie różni się jakoś drastycznie- jak pisałem jednak wcześniej NO3 w kranówce jest niewiele ponad progiem wykrywalności.

Po podłączeniu korpusu z niezregenerowanym purolite, działającym dotychczas w akwarium i przepuszczeniu przez niego ok 10l wody:

IMG_0465.thumb.JPG.bc30c00c78e0cc53b5f83c5c99bb8e02.JPG

Tu jest masakra- NO3 w wodzie przepuszczonej przez złożę znacznie wyższe niż w kranówce- nie wiem może 10l to było za mało, żeby dobrze wypłukać korpus z pozostałości wody akwariowej, ale żeby taka różnica? Myślałem, że purolite absorbuje NO3 do czasu, a gdy już się nasyci to po prostu przestaje... Po dzisiejszym dniu jednak nie wiem, czy nie uznać, że oddaje NO3 z powrotem...

Reasumując, czy moja woda wodociągowa zawiera odpowiednio małą ilość siarczanów, żeby pozwolić żywicy purolite sprawnie działać w moim baniaku?

Czy biorąc pod uwagę ostatnią fotkę w ogóle warto to złożę stosować?

Po poświęceniu połowy niedzieli na testy wciąż niczym Sokrates, "wiem, że nic nie wiem" :P

Wprowadzę chyba serię znacznych podmian dla usunięcia ewentualnej kumulacji siarczanów, po czym uruchomię 2 korpusowy zregenerowany blok z puro i zobaczę.....

Co sądzicie?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, michal_j napisał:

Skoro zbiło z kranu to działa...

Właśnie jednoznacznie tego nie stwierdziłem... Co prawda środkowe zdj na zregenerowanym bloku jakby na to wskazuje, ale różnica mało wyraźna. Przy nieregenerowanym było już więcej NO3 w wodzie na wylocie z bloku, niż na wlocie, a to teoretycznie niemożliwe....

Poza tym skoro wodociągi podają 11,2mg NO3 w wodzie, a mi w teście wychodzi ok 1mg- to siarczany może te 60mg/l mają też tylko na papierze...

Czekam jeszcze na "zjebę" od @deccorativo, że powinienem przepuścić 50l przez blok i dopiero zbadać, albo coś w tym stylu :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zobacz na tym forum https://klub-tanganika.pl/forum/
    • Wertykalny by zrobił, ale będę na niego patrzył tylko jak będę wchodził do akwa 😁 Mam tam jakiś metr wysokości.
    • A jak wysoko będziesz tam miał. W wyobraźni zobaczylem na pozostałych 3 ścianach, ogród wertykalny zasilany oczywiście wodą z baniaka. Poza fajnym efektem uzyskasz w ten sposób dodatkową filtrację. Jedyny minus to to, że tylko Ty będziesz to oglądał😉
    • Tutaj jest trochę inna sytuacja, bo zbiornik jest z betonu i nad zbiornikiem mam przestrzeń, którą będę się do niego dostawał (wyłączona zamknięta przestrzeń do której będzie dostęp tylko z jednej strony). Jak będę robił izolację w zbiorniku, to zrobię też całą górę więc samo skraplanie nie jest mi straszne, ale chętnie odzyskałbym to gorące, wilgotne powietrze, które będzie się nad wodą gromadziło.
    • Cześć. Na sam początek chciałbym zaznaczyć, że mam już jakieś doświadczenie w hodowli ryb w akwarium - od plus minus 6-7 lat interesuję się tym mniej lub bardziej, jednak nigdy nie miałem akwarium z rybami z Malawi lub Tanganiki - co zresztą powinno przykuć moją uwagę dużo wcześniej ze względu na to, jak twardą wodę mam w kranie - nie jestem teraz w stanie przytoczyć z pamięci parametrów, a zrobić testu nie jestem w stanie ponieważ mam najprawdopodobniej przeterminowane testy, ale wiem, że generalnie pH, kH i gH jest bardzo wysoko. Po napisaniu wstępu przejdę do problemu z którym się spotykam - mam akwarium 80cm x 40 cm x 40 cm - (długość x szerokość x wysokość) i chciałbym zagospodarować je głównie dla muszlowców - nie chciałbym doprowadzić do "przepełnienia" akwarium rybami, a samemu nie byłem w stanie znaleźć innych współtowarzyszy muszlowców (w postaci innej niż ryby) w naturze. Akwarium chciałbym urządzić jak najbardziej zgodnie z naturą, filtracja będzie kubełkowa - kubełek całkiem sporej pojemności i przeznaczony do akwarium dużo większego - na stronie producenta jest napisane że do +- 300-400l akwarium. Nie jestem w stanie zdecydować się na to, jaki gatunek z grupy muszlowców chciałbym hodować w akwarium - jest ich dosyć sporo a samemu nie umiem znaleźć źródła, gdzie mógłbym w prosty i czytelny sposób porównać to, jakie warunki potrzebują do życia. Akwarium z tego, co zdążyłem się dowiedzieć, powinno być w miarę wystarczające pod względem litrażu, a dokładniej rzecz biorąc pod względem wielkości dna, bo głównie o to tutaj się wszystko rozbija - tak jak w przypadku pyszczaków czy pielęgnic. W każdym bądź razie, z góry dziękuję za jakiekolwiek nakierowanie na to, co mógłbym zrobić, jak urządzić akwarium czy jakie muszlowce mógłbym w swoim akwarium hodować, a także przepraszam, jeżeli gdzieś na tym forum taki temat się już przewijał.
    • Kiedyś policzyłem parowanie i przy 25 stopniach (temp. powietrza i zbiornika - akwarium nieogrzewane; odkryte 20 cm pokrywy; efekt podobny jak przy zdjętej) i wilgotności 37% (zima) - było to ok. 180 g/h. Przy 4,5x większej powierzchni u ciebie nie przekroczy 0,8 kg /h. Przy zamkniętej pokrywie wewnątrz zintegrowanej pokrywy pleśniało - wolę wymianę tego powietrza. U mnie to podniesienie wilgotności wewnątrz domu  ok. 10 %. Parowanie tej wody to moc ok 120W !
    • A nie myślałeś nad przykryciem zbiornika? Płyta Gutta Płyta Hobbyglas gładka przezroczysta 2 mm świetnie się sprawdza. Minus trzeba z niej usuwać kurz. łatwo w niej wyciąć miejsce na węże itp.
    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.