Skocz do zawartości

Automatyczna i stała podmiana wody- tak czy nie?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

U mnie od lipca 2015 działa rewelacyjnie. kroplownik 2l/h kropli 24h na dobę. Mam niby elektrozawór przed nim, więc mógłbym ograniczyć ilość podnienianej wody, ale nie mam potrzeby. Z zaworu idzie wężyk elastyczny taki jak do baterii w metalowym oplocie nad akwarium i tam mam przejście na ciekną rurkę plastikową. Kroplownik jest umieszczony na przeciwnej stronie akwarium niz odpływ. Odpływ mam podwójny dla bezpieczeństwa. Te dwie rurki kończące się 2 cm poniżej góry akwarium Mogłem w ten sposób ustalić dokładnie poziom wody w akwa. Reszta się przelewa. Przechodzą przez boczną ścianę akwarium i do kanalizy przez syfon. 

Woda wlewana przechodzi przez dwa korpusy: węgiel i mechanik 1 mikro. 

IMG_0273.thumb.JPG.02135f9407dfbc412eea7cdb473de53f.JPG

  • Lubię to 2
Opublikowano (edytowane)

No właśnie jak troad uważam, że te rozwijanie węży jest upierdliwe i ja np. nie mam na to czasami czasu lub jestem najzwyczajniej zmęczony. Pracuje 7 dni w tygodniu i nawet  to jest człowiekowi ciężko zrobić niestety :/. Problemem może być te ciśnienie o czym wspomniał troad. Noe tylko tym sposobem co piszesz będziemy mieli  dolewkę wody odparowanej. Ja chcę aby stale się podmieniała co da nam niemal niezauważalne skoki parametrów wody.

zetce właśnie tak chciałem zrobić. Co Ty masz za kroplownik? Są takie z mniejszym przepływem?

Edytowane przez L.A.J.O.N.
Opublikowano (edytowane)

To jest kroplownik Gardeny do podlewania roślin.
Zbyszek @zetce wysłał mi go kiedyś, nawet zrobiłem sobie tę końcówkę wylewki - zdjęcie poniżej.

P1130007.thumb.JPG.b8851fcc3ac3f01662a420356bb0f86f.JPG

ale tak jak pisałem wcześniej chcę mieć to demontowane, a wszystkie połączenia aż do elastycznego wężyka muszą być na stałe żeby wytrzymały ciśnienie z sieci. Zbyszek, fajnie że się odezwałeś ;).

Edytowane przez troad
Opublikowano
2 minuty temu, troad napisał:

To jest kroplownik Gardeny do podlewania roślin.
Zbyszek @zetce wysłał mi go kiedyś, nawet zrobiłem sobie tę końcówkę wylewki - zdjęcie poniżej.

P1130007.thumb.JPG.b8851fcc3ac3f01662a420356bb0f86f.JPG

ale tak jak pisałem wcześniej chcę mieć to demontowane, a wszystkie połączenia aż do elastycznego wężyka muszą być na stałe żeby wytrzymały ciśnienie z sieci. Zbyszek, fajnie że się odezwałeś ;).

Jedyne co to nie mozna przesadzic z cisnieniem. Do instalacji ogrodowych zaklada się specjalny reduktor który reguluje na 2 bary cisnienie, i sa specjalne koncowki ktore tylko wciska se na wezyk - lepiej wyglada to niz taki drucik :P

Sa jeszcze inne rodzaje kroplownikow ktore maja inne ustawienia przelotu wody, ale ogolnie jest to dosc dobry patent. Musze u siebie tez kiedys przerobic i prawdopodobnie tez zrobie tego rodzaje dolewki zamiast tej ktora mam teraz.

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

tak, to są te Gardeny z najmniejszym przepływem - mikrodrip się to chyba nazywa. W Leroy Merlin kupowałem kroplowniki, wężyk 4,6mm i przejściówkę z 1/2 cala na cieńką rurkę mikrodrip.

Dla mnie minusem tego rozwiązania jest konieczność podgrzewania dolewanej wody. O ile latem likwiduje mi to problem z przegrzewaniem się wody, to w pozostałych porach roku muszę dogrzać około 300l wody tygodniowo. Zamierzam to zmodyfikować dołożyć mieszalnik albo termostat wcześniej i dostarczać w pobliże akwarium wodę nie zimną, ale już zmieszaną z ciepłą. 

Mam po drodze zawór mechaniczny delikatnie tylko odkręcony, żeby ciśnienie zredukować. Ponadto przejście na Gardenę jest nad powierzchnią wody. W razie awarii odpływy spokojnie odbiorą pełen strumień wody z niego.

Edytowane przez zetce
Opublikowano
3 minuty temu, zetce napisał:

Dla mnie minusem tego rozwiązania jest konieczność podgrzewania dolewanej wody.

Naprawdę to jest problemem?
Przy bardzo słabym kapaniu co najwyżej ciut częściej się grzałka włączy.
@zetceto ile Ci kapie tej wody na dobę bo nie zrozumiałem tego co wcześniej napisałeś, czyli " 2l/h kropli 24h na dobę"?

Opublikowano

2l/h czyli prawie 50 l na dobę czyli 350l/tydzień czyli 700l na dwa tygodnie. Nawet uwzględniając że przelewa się woda już zmieszana ze starą- w ciągu miesiąca wymienia się ponad 100% wody w akwarium ;)

Nie wiem ile zaoszczędzę na prądzie, musiałbym zrobić eksperyment i sprawdzić ile bierze grzałka teraz a ile przy wyłączonych na tydzień podmiankach. Może masz rację i gra nie warta zachodu. Powalczę i dam znać ;)

 

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)
25 minut temu, L.A.J.O.N. napisał:

Moim zdaniem znalazłeś o wiele lepsze regulowanie niż te kroplomierze Gardeny.:D

Od centralnego ogrzewania mamy pompy  a od bimbrowników  węże silikonowe i teraz zawór iglicowy do precyzyjnej regulacji  kapania.

Ja wymyśliłem prażok - zobaczcie mamy wszystko do produkcji księżycówki tylko zacier nastawiać.

25 minut temu, L.A.J.O.N. napisał:

zetce nie lepiej mniej wody podmieniać? Myślę, że ilość 350l na miesiąc w moim przypadku będzie w stanie samoczynnie się ogrzać, jak cała woda w akwarium.

Tak na prawdę wielkość podmian powinno się ustalać na poziom NO3 w baniaku i dotyczy to podmianek co tydzień jak i tej automatycznej stałej.

Każdy ma swoje NO3 w kranówie i swoje małpy co mu produkują w baniaku te NO3 oraz swoją łapę co sypie bez opamiętania karmę . To tylko uproszczenie że podajemy " podmieniaj 20% wody co tydzień"  z nadzieją że mniej więcej trafi a po czasie mierząc NO3 sam dostosuje poziom i częstość podmian do swojego baniaka. Spotkałem już takich co podmianami zbijali NO3 w baniaku do 1ppm ale i takich co podmieniając wodę mieli w baniaku NO3 bliskie krytycznego czyli ponad 80ppm

Moja rada jest taka i dotyczy wszystkich rodzajów podmian wody.

Utrzymuj podmianami poziom NO3 mierząc go kropelkami JBL lub Salifert   - 10-15ppm  ale tak by przed podmianą nie przekraczało NO3 -20ppm.

51 minut temu, zetce napisał:

Nie wiem ile zaoszczędzę na prądzie, musiałbym zrobić eksperyment i sprawdzić ile bierze grzałka teraz a ile przy wyłączonych na tydzień podmiankach. Może masz rację i gra nie warta zachodu. Powalczę i dam znać ;)

Zakładając że woda w sieci wodociągowej ma 6 C a w baniaku 26 C  oraz że grzałka włączy się szybciej niż nastąpi samoogrzanie wody z ciepła pomieszczenia ( a tak chyba jest :D) to dla 350l / tydzień  grzałka dodatkowo na ogrzanie wody z automatycznej podmianki zużyje 8 kWh  x 0,9 zł =  7,20 zł. / tydzień . Czy to dużo - każdy osądzi sam po dotychczasowych rachunkach za prąd.

Edytowane przez deccorativo
  • Lubię to 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.