Skocz do zawartości

325L. 130x50x50 wystrój akwa Dziubek


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam oficjalnie ;)

Akwarium jak w temacie 325 litrów, 130x50x50 ,

tło z czarnego spienionego pcv, 

Filtracja to kaseciak symetryczny z tego samego materiału co tło... W środku pompa jebao dc3000, trochę grysu koralowego, reszta ngbc i na dniach tmbt... no i kilka gąbek... Czasami włączam napowietrzacz, ale jest dość głośny i czasem tak mnie irytuje,że go odłączam...

Oświetlenie to po 6 szt modułów białych i RGB na sterowniku Romka.

Dwie grzałki 100 W.

W akwarium docelowo mają pływać

Metriaclima sp. msobo magunga,

Pseudotropheus Cyaneorhabdos Maingano, 

Pseudotropheus elongatus chewere

 

Załączam zdjęcia akwarium oraz zdjęcie kamyków które niedługo się w nim znajdą... i tu mam mały dylemat... pod piachem nie ma nic... gołe szkło i się zastanawiam czy w jakiś sposób nie wsadzić pod piach spienionego pcv? Troszkę to będzie kłopotliwe, ale lepiej teraz niż później żałować... Czy po prostu kłaść na piachu?

Aktualnie w akwarium są dwie ryby: stary Alto i wielopregi ... Pozostały po tanganice...

 

 

 

 

IMG_20170909_191119071.jpg

IMG_20170909_191108086.jpg

IMG_20170909_191058319.jpg

IMG_20170909_162737970.jpg

Opublikowano

Dziubek..to co pokazałeś to pewnie pozostałość po Tanganice.. Póki masz okazje bo nie masz ryb to zrób wszystko na spokojnie. Daj na spód spienione pcv czy też  coś innego typu kratki o których pisze egon. Zastanów się nad aranżem...Szkoda ,że nie podajesz parametrów ani powodów używania ngbc i tmbt. Jest to dział "przedstaw się" to nie będziemy pisać o szczegółach technicznych....Lepiej byłoby gdybyś umieścił zdjęcie już gotowego zbiornika z naszego biotopu bo to nie robi jakiegoś wrażenia..a potencjał masz to ciekawego aranżu.

  • Lubię to 1
Opublikowano
1 godzinę temu, egon44 napisał:

Zamiast spienionego PCV możesz dać pod kamienie kratki PCV...Chodzi mi o kratki co się daje do zlewu 

nie jest problemem co dać ... tylko jak to dać :)... 

1. wybrać cały piach w wiadro(a), włożyć "podkład" i z powrotem wsypać piach ...

2. podzielić pcv na dwie części,  zgarnąć piach na bok, położyć pierwszą część pcv i  przesunąć piach na pierwszą część, następnie położyć drugą część pcv i rozgarnąć piach na całe akwarium ... uda się to??

3. odpuścić i położyć kamyki na piachu tak jak jest...

wg mnie najłatwiejsza będzie opcja trzecia, najtrudniejsza chyba druga... a która będzie najwłaściwsza?

Opublikowano
1 godzinę temu, AndrzejWalb napisał:

Dziubek..to co pokazałeś to pewnie pozostałość po Tanganice..

tak jest...

1 godzinę temu, AndrzejWalb napisał:

Póki masz okazje bo nie masz ryb to zrób wszystko na spokojnie

tak chcę ...

1 godzinę temu, AndrzejWalb napisał:

Szkoda ,że nie podajesz parametrów ani powodów używania ngbc i tmbt. Jest to dział "przedstaw się" to nie będziemy pisać o szczegółach technicznych...

podaję, ale nie tu :), powody to ...  głównie brak czasu na częste podmiany... a może lenistwo ...

1 godzinę temu, AndrzejWalb napisał:

Lepiej byłoby gdybyś umieścił zdjęcie już gotowego zbiornika z naszego biotopu bo to nie robi jakiegoś wrażenia..a potencjał masz to ciekawego aranżu.

tak zrobię , jak tylko będzie :)

  • Lubię to 1
Opublikowano
7 godzin temu, Dziubek napisał:

nie jest problemem co dać ... tylko jak to dać :)... 

1. wybrać cały piach w wiadro(a), włożyć "podkład" i z powrotem wsypać piach ...

2. podzielić pcv na dwie części,  zgarnąć piach na bok, położyć pierwszą część pcv i  przesunąć piach na pierwszą część, następnie położyć drugą część pcv i rozgarnąć piach na całe akwarium ... uda się to??

3. odpuścić i położyć kamyki na piachu tak jak jest...

wg mnie najłatwiejsza będzie opcja trzecia, najtrudniejsza chyba druga... a która będzie najwłaściwsza?

Wiesz nie chcę walić OT w tym temacie(tutaj się tylko przedstawiamy) bo zaraz jakiś moderator nas pogoni :) (no chyba że poprosisz go aby twój temat przeniósł do ''podstaw'')

Ale...

Jeśli nie chcesz wybierać całego piachu z zbiornika to 2 opcja będzie najlepsza moim zdaniem więc bez problemu się z tym uporasz w godzinkę bez obijania ;) 

Oczywiście wodę musisz spuścić przynajmniej to wysokości piasku biorąc pod uwagę wyporność PCV w wodzie...

 

Opublikowano
34 minuty temu, egon44 napisał:

Wiesz nie chcę walić OT w tym temacie(tutaj się tylko przedstawiamy) bo zaraz jakiś moderator nas pogoni :) (no chyba że poprosisz go aby twój temat przeniósł do ''podstaw'')

Jak wsadzę kamyki to może mi będzie potrzeba zmian w aranżacji :)...

To może ja bym poprosił o przeniesienie do działu Tło, podłoże, dekoracje, ... 

Z góry dzięki :)

Opublikowano (edytowane)

    ...możesz to ogarnąć bardzo sprawnie i szybko. Rozumiem ,że te dwie rybki z Tanganiki znikną z Twojego akwa? Jeżeli tak to odlej wodę tyle ile możesz a resztę wylej. Wyjmij piasek , włóż PCV w całości  lub  w dwóch kawałkach gdyby wzmocnienie poprzeczne przeszkadzało .Ustaw kamienie , nasyp piasku wlej starą wodę i nalej kranówy . Dobrze by było gdybyś tę kranówę lał przez węgiel. Wlej dwie ampułki prodibio biodigest ( nie musisz do filtra ). Można do wody w okolicach zasysu. Tych bakterii nie przedawkujesz  a bardzo Ci pomogą szybko odzyskać równowagę w akwa. Nie będzie to restart. Bakterie  nitryfikacyjne siedzą przede wszystkim w piasku ( podłożu) i w filtrze ( wkłady) A tego nie będziesz zmieniać dlatego nie musisz obawiać się ,że robisz restart do zera. W sumie to tylko wymiana wody. W/w bakterie powinny zapobiec temu ,że będziesz miał pierwotniaki. A jeżeli nawet to kwestia kilku dni i same znikną bez żadnych kombinacji. Parametry już na drugi dzień powinny być takie ,że śmiało będziesz mógł wpuszczać ryby. Zrób to póki masz okazję..później nie będziesz musiał sobie tym zawracać głowy. Kiedyś też tak zrobiłem dokładnie jak opisałem gdy zmieniałem żwirek na piasek:) . Nawet jak teraz nie będziesz stawiać kamieni na podkładki to jednak warto mieć coś na dnie.

Zmętnienie spowodowane mieszaniem piasku zniknie Ci do dnia następnego.

Edytowane przez AndrzejWalb
Opublikowano (edytowane)
Dnia 10.09.2017 o 10:41, AndrzejWalb napisał:

...możesz to ogarnąć bardzo sprawnie i szybko.

tak zrobię :) trochę nie wiem w którym wątku pisać ... 

może zmienię temat , znaczy dodam słowo wystrój ... i ten będzie o wystroju, a tamten o wodzie ...

Edytowane przez Dziubek

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.