Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
33 minuty temu, Dziubek napisał:

no tak wypłukałem gąbki w wodzie z kranu...

nie wywaliłem całej biologi, wywaliłem tylko ngbc, zostały dwa koszyki grysu koralowego , dołożyłem dwa dodatkowe, ale już je usunąłem...

no może nie nic , ale sporo mniej ... prawie nic ...

No dobra, jest ok. Biologię w tym grysie masz. Straszna panika zasiana i sam się trochę przez to zakręciłem. 

Co tam wsadzisz do tego filtra? Wybór należy do Ciebie. Do tej pory robiłeś prawie nic i skutki już chyba zauważyłeś. Wodę masz ponoć dobrą w kranie, więc ten zbiornik może chulać na zwykłej biologii i standardowych podmianach. Jeśli jednak chcesz robić mniej, to twoja wola. 

Nie wywalaj tego grysu, bo to jedyne "dobro", które ci pozostało.W nim jest reszta tej biologii. Podmieniłeś dość sporo wody, jak na pierwszy raz. Twoim rybom zakręciło się pewnie nieźle w głowie od tej zmiany i czytając podstawy na pewno wiesz, że tak się nie robi. Musisz kontynuować te podmiany dopuki Ph, KH i GH będą miały wartości porównywalne do wody w Twoim kranie. Robisz to zgodnie z instrukcjami przedmówców! Jakiekolwiek zmiany w filtrze robisz stopniowo kontrolując przy tym parametry. Gdy to będziesz miał opanowane i rutynowe czynności będziesz wykonywał sumiennie, wtedy proponuję zapoznanie się z pyszczakami z Malawi, oczywiście czytając o nich najpierw, następnie upewniając się, co do obsady, którą byś chciał, a na koniec możesz wybrać się na zakupy.

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)
Dnia 20.08.2017 o 08:00, deccorativo napisał:

jak to zbudujesz to robisz dwie podmiany wody w akwarium każda po 50% w odstępie 2 dni ( bo są tam jeszcze ryby) jak nie ma ryb to jedna 90%

- potem z rybami co tydzień podmianka zawsze przez ustrojstwo 20 % wody.

- potem zajmiemy się twoim kaseciakiem - masz tam pompę Jebao DCT albo AC  3000-4000l/h - przy tym układzie kaseciaka nie możesz pracować nawet na połowie siku jaki ta pompa daje.

- wyjmujesz NGBC i robisz fotkę jak on wygląda a potem go płuczesz wodą RO albo tą z baniaka.

- wyjmujesz na stałe dwie gąbki tapicerskie bo ne są za gęste do Malawi .

- w całej komorze pompy robisz ruszt z siatki na krety na wysokość przelotów dolnych

- na tą siatkę przekładasz z obu kieszeni całą ceramikę na to kładziesz NGBC na to gąbka ale taka rzadka ppi10-20 i na tym stawiasz dopiero pompę.

- dajesz pompę na full i wtedy zobaczysz ile syfu masz pochowane w tym akwarium.

Henryk, nie wiem jak to się stało, że nie doczytałem tego co napisałeś o ngbc... może przez to ze jestem na zwolnieniu przez uszkodzone oko prawe oko, a może przez zwykłe nie dopatrzenie ...  coś m się zakodowało, że ngbc trzeba się pozbyć... zresztą i tak to już koniec, bo nie można go dokupić... (nie wiedziałem ze jeszcze ciu jest w szafce...)

podmiana duża zrobiona , gąbki geste wyjęte... rusztu pod pompą nie zrobiłem... czy jest to konieczne? teraz jest tak, że  woda płynie  przez :

komory gąbek 

gąbkę ppi45, grys koralowy, ngbc(nowe i ostatnie bo wiecej nie ma), następnie już w 

komorze pompy

na dnie lezy gąbka ppi 30 i na niej pompa... ustawiona na full..

w każdym bądź razie jest mniej więcej tak jak chciałeś ,

teraz podmiany robić co tydzień po 20% przez węgiel ciurkać... ? tak ?

póki jest ngbc to już niech będzie ... skończy się za kilka miesięcy i co dalej ??  bez polimeru to chyba nie dam rady... chociaż zbliża się okres zimowy wtedy jest więcej czasu...

oczywiście z dwóch stron tak samo tylko coś mi edycja wyszła pliku...

kaseciak v7 schemat malawi.jpg

Edytowane przez Dziubek
Opublikowano

Dzuibku drogi to nie twoje chore oko tylko Wojtek R cię do tego NGBC zniechęcił i pierwsze co napisał by wywalić.:D

Sugestia że przez NGBC ryby padają nie jest niczym uprawniona.

Wojtek jest przeczulony na biopolimery bo naczytał się  opinii  o nich na forum Tanganiki :(- ja go nie krytykuję - każdy ma wolną wolę i stosuje takie techniki jakie uważa za najlepsze. Tu się z Wojtkiem zasadniczo nie zgadzam i koniec.

Między wierszami twoich wpisów czytam że po prostu nie masz zbyt wiele czasu by  opiekować się akwarium i tylko sporadycznie pomieszkujesz na łonie rodziny.

Ja mam identico z akwarium Malawi w pracy czyli 60km w jedną stronę - dla takich jak my są biopolimery + świderki + Purolite. ( takie trio mi się sprawdza) dając lewitację ryb bez żadnych podmian wody miesiącami. To samo mam w domu w Tanganice i tu mam wodę-lewitację ryb  i żadna mi nie zdechła bo są tam Purolite i TMBT ( przedtem było NGBC)

Pierwsze kwartałami a nie miesiącami trzyma NO3 na poziomie  3-10ppm a drugie usuwa też NO3 i klaruje wodę usuwając  żółty kolor wody . Z twojej wypowiedzi nie czytam że masz złą opinię o tym NGBC a świderki zjadają to co u morskich robi grzechoczący odpieniacz białek - u nas odbywa się to bezgłośnie choć świderki to plaga ale do opanowania helenkami.

Świderki siedzą w złożu biopolimerów jak u ciebie widziałem na fotce, a helenki za duże by tam wejść więc zjadają tylko te świdry które wyłażą do akwarium - mam do wybrania ze 2 szklanki skorupek po świderkach.

Miałeś to i sam wywaliłeś a szkoda - wystarczyło dosypać troszkę nowego i by dalej trzymało parametry wody na uwięzi.

Teraz czeka cię 2 tygodnie podmian wody zanim to od nowa ruszy.

NGBC w nowej lepszej wersji powrócił do Polski i można go kupić na allegro choć już nie w tej cenie co było w akwarystyczny24  więc jak ci się sprawdza - nie ma problemu.

Możesz też płynnie przejść na znacznie lepszy i tańszy biopolimer TMBT - kupujesz za100 zł 1 litr w erybce i przekładasz NGBC cały do jednego koszyczka a do drugiego dajesz TMBT - jak ci zniknie całe NGBC to dosypujesz już TMBT - ja je mieszałem razem od początku a jak zostały tylko śmiecie po NGBC to wypłukałem czyste TMBT .

TMBT rusza miesiąc ale praktycznie nie znika  nawet po 2 latach mam jeszcze go choć się powoli łamie i rozpada.

Teraz twój kaseciak.

Pierwsze to już nie grzeb w tej biologii - 

Co do kaseciaka i jego wyposażenia  to mam pytania.

-- podaj mi o ile spada ci lustro wody w komorze pompy przy max 3000l/h w stosunku do poziomu w akwarium -  sądzę że dużo.

-  wyjaśnij chłopczyku co mas w koszku czyli co jest w koszyczek1 a co w koszyczek ?

- jaka jest wysokość przelotu dolnego 5 cm ???  i czy kamień dotyka do przegrody dolnej - rozumiem że ten kamień to grys koralowy?

podaję jak docelowo poukładać  by nie było spadku poziomu w komorze pompy - jak pompa ma więcej wody nad sobą to jest cichsza.

599becb0d5e80_kaseciakv7schematmalawi.thumb.jpg.7a8de680e465afb1d43e2692c9e40abc.jpg.cd3d145cf0cd48c9297f42e8db6cdf81.jpg

zielone - ruszt  z siatki na krety lub siatki ocynkowanej powlekanej

brązowy to złoże grysu koralowego jako biologia

fiolet to gąbka pi35

czerwone - pompa

 

 

 

 

 

 

 

 

Opublikowano (edytowane)
2 godziny temu, deccorativo napisał:

Możesz też płynnie przejść na znacznie lepszy i tańszy biopolimer TMBT - kupujesz za100 zł 1 litr w erybce i przekładasz NGBC cały do jednego koszyczka a do drugiego dajesz TMBT - jak ci zniknie całe NGBC to dosypujesz już TMBT - ja je mieszałem razem od początku a jak zostały tylko śmiecie po NGBC to wypłukałem czyste TMBT .

jestem za i nawet zacząłem czytać ten watek na forum, ale jest dość długi  i "zamieszany" ... przydało by się aktualne streszczenie ...

2 godziny temu, deccorativo napisał:

-- podaj mi o ile spada ci lustro wody w komorze pompy przy max 3000l/h w stosunku do poziomu w akwarium -  sądzę że dużo.

w tym momencie pompa pracuje na maxa i różnica to max 6 cm, (około 10 cm do pompy)

2 godziny temu, deccorativo napisał:

-  wyjaśnij chłopczyku co mas w koszku czyli co jest w koszyczek1 a co w koszyczek ?

:) 

koszyki są zbudowane z siatki i widać je na fotce z ngbc, ich wymiary to (tak jak wymiary komory gąbek czyli mediów )... 12 cm x 10 cm a ich wysokość to około chyba 5 cm ale nie pamiętam  dokładnie,  gąbki mają ten sam wymiar co koszyki  i na pewno mają wysokość 5 cm,

w "koszyczek 1" jest grys koralowy ,

a w "koszyczek" jest NGBC (pewnie nie ma 5 cm, tylko koszyk się zgniótł i ma wysokość ngbc czyli jakieś~ max 2 cm...)

2 godziny temu, deccorativo napisał:

- jaka jest wysokość przelotu dolnego 5 cm ???  i czy kamień dotyka do przegrody dolnej - rozumiem że ten kamień to grys koralowy?

przelot dolny ma 3 cm (górny też miał 3 cm, ale kiepski był przepływ więc zwiększyłem górny przepływ na 5 cm i jest ok)

 nie dotyka nic dna filtra  gdyż są tam wklejone pionowe poprzeczki

2 godziny temu, deccorativo napisał:

zielone - ruszt  z siatki na krety lub siatki ocynkowanej powlekanej

brązowy to złoże grysu koralowego jako biologia

fiolet to gąbka pi35

czerwone - pompa

 

w tym momencie nad pompą jest około 10 cm wody, jak to przełożę po twojemu to będą puste komory na media... no i będę musiał usunąć prowadnice na gąbki t25... a nie będzie to łatwe ... ale oczywiście jest to wykonalne... poza tym wydaje mi się, że wtedy będzie mniej wody nad pompą

Edytowane przez Dziubek
Opublikowano

No to chyba teraz załapałem zawiłości dwu różnych rysunków .

Po pierwsze zmyliły mnie te koszyczki zamiast napisać grys i NGBC ( że w koszyczkach to nie jest takie istotne może być luzem )

w poście #4  na rysunku jest kamień myślałem że to ten grys koralowy ale teraz załapałem że to kamień napowietrzający.

To  po wojskowemu - wróć. moje bazgroły są nie ważne.;)

Jedyną wadą twojego kaseciaka są za małe okna przelotu dolnego - zawsze i wszędzie i dla każdej wersji pisałem że musi być minimum 5cm -ty zrobiłeś 3 cm i dlatego ci spada lustro w komorze pompy aż o 6 cm a powinno najwyżej o 2 cm  ale tragedii nie ma.

Co do streszczania tematów to nie będę - niech każdy się wstydzi za swoje wypociny i różne OT zamazujące istotę tematu.

Mając doświadczenie z NGBC masz 90 % wiedzy o TMBT tylko producent inny i wymagania oraz start dłuższy. Zwala NO3 nawet lepiej niż NGBC i nie znika tak szybko.

 

 

 

 

 

Opublikowano
4 godziny temu, deccorativo napisał:

Po pierwsze zmyliły mnie te koszyczki zamiast napisać grys i NGBC ( że w koszyczkach to nie jest takie istotne może być luzem )

nie wiem czemu tak opisałem ... :confused: , a w koszyku jest lepiej niz luzem ... szczególnie przy wyjmowaniu.

4 godziny temu, deccorativo napisał:

w poście #4  na rysunku jest kamień myślałem że to ten grys koralowy ale teraz załapałem że to kamień napowietrzający.

dokładnie  tak jest.

 

4 godziny temu, deccorativo napisał:

Jedyną wadą twojego kaseciaka są za małe okna przelotu dolnego - zawsze i wszędzie i dla każdej wersji pisałem że musi być minimum 5cm -ty zrobiłeś 3 cm i dlatego ci spada lustro w komorze pompy aż o 6 cm a powinno najwyżej o 2 cm  ale tragedii nie ma.

 

jak go budowałem to mówiono że 3 jest ok... później wyszło ze mało... a cieżko poprawic , bo trzeba na dole wyciąć, a trochę tam ciasno rękę wsadzić i jeszcze bym musiał ruszt na dnie podwyższyć ... choć w sumie koszyk by sprawę rozwiązał... jak będzie trzeba to się podetnie , na razie nie ruszam...

 

Opublikowano
Dnia 22.08.2017 o 14:59, deccorativo napisał:

To  po wojskowemu - wróć. moje bazgroły są nie ważne.;)

Rozumiem, że to się tyczy zmian w kaseciaku... 

A podmianki co ile robić i co dokładnie mierzyć? 

Chcę kupić TMBT... Chyba 1litr starczy czy raczej 2?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.