Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam Was po długiej przerwie i ma prośbę o pomoc / poradę.

Chciałbym w moim obecny zbiorniku (200 l) dokonać zmiany aranżacji wraz z wymiana żwirku. Niestety nigdy wcześniej tego nie robiłem. Są też pewne ograniczenia: mieszkanie, brak drugiego zbiornika. Jakie są Wasze doświadczenia? Jak zrobić to w sposób najmniej dokuczliwy dla pyszczaków? Z góry dziękuję za wszystkie porady.

Opublikowano

Bez pomocniczego zbiornika ciężko, nie wiem jakie masz ryby, jakiej wielkości i w jakiej ilości.

Jedyne co mi przychodzi na myśl to dokładnie wymyć wodą wannę, potem sparzyć ją dodatkowo wrzątkiem i zlać tam całą wodę z baniaka, może stać kilka godzin bez filtracji, ważne abyś zapewnił temperaturę oraz napowietrzenie (najtańsza pompka).

Przy okazji wypłucz też w wodzie z akwarium filtrację. 

Jeśli jesteś z Wawy, to w zasadzie wodę masz ~7,5ph i możesz zalać akwarium zupełnie nową czystą wodą z kranu, najlepiej przez filtr węglowy (tak zwane ustrojstwo do nalewania wody - szukaj na forum). 
Dobrze też abyś przed całą akcją zrobił ze dwa dni wcześniej ze dwie duże podmiany, co dzień po około 50%, aby nie robić rybom zbyt dużego i gwałtownego skoku parametrów Po4 i No3.
Dobrze by było abyś miał pod ręką bakterie Prodibio Biodigest i preparat Amquel Plus w razie gdyby biologia się załamała.

Ja po całkowitym restarcie w puściłem ryby do zupełnie nowego baniaka, miałem tylko 0,7l lawy wulkanicznej z dojrzałego baniaka i No2 nie wyszło mi poza 0,2ppm. Po około dwóch tygodniach wszystko wróciło do normy. Woda z Ursynowa, czyli jedna z gorszych z wodociągu centralnego.

Powodzenia.

Opublikowano (edytowane)

Masz żwir czy piasek ? 

Jakie filtry ?

Zmiana aranżacji to ma być wymiana kamieni, czy tylko zmieniasz ich układ?

Edytowane przez suricade
Opublikowano (edytowane)

Głównie myślałem o wymianie piasku i wymianie kamieni na otoczaki. 

Mam obecnie piasek. Pyszczaki to Pseudotropheus Saulosi (2 samce / 4 samice). Filtr mechaniczny wewnętrzny oraz fitr zewnętrznych z Matrixem, Purigen'em i Phosguard'em.

Chciałem na dwa dni przed, zrobić podmianę 50% wody a potem, znaczy następnego dnia, usunąć około 40 % wody i wymienić część piasku. Następnie wymienić kamienie.

Edytowane przez gsztar
Opublikowano

Taka operacja strasznie zestresuje ryby, masz ich mało więc bez problemu na czas tej zamiany mogą być przechowane w wiaderku 12l, tylko tak jak pisałem zapewnij im natlenienie. Cała operacja nie powinna potrwać dłużej niż 2-3 godziny.

Zrzuć całą wodę wybierz piasek, wyjmij kamienie, włóż nowe (pamiętając o podłożeniu pod nie spienionego pcv), potem zasyp nowym piaskiem i zalewaj wodą przez ustrojstwo.

ps. A zdradzisz nam czemu zamieniasz piasek ? z jakiego na jaki ?

Opublikowano

Zmieniam na ten sam piasek kwarcowy 0,5m. Obecny jest dość brudny i odmulanie nie za bardzo poprawia. Poza tym jest go trochę mało.

A może spróbować jeszcze raz go mocno odmulić i uzupełnić resztę nowym. Sam nie wiem?

Opublikowano
20 minut temu, gsztar napisał:

Zmieniam na ten sam piasek kwarcowy 0,5m. Obecny jest dość brudny i odmulanie nie za bardzo poprawia. Poza tym jest go trochę mało.

A może spróbować jeszcze raz go mocno odmulić i uzupełnić resztę nowym. Sam nie wiem?

Może zmiana piasku nie będzie w ogóle potrzebna a ewentualnie dosypiesz nowego jak uważasz że jest go za mało...

Masz jakąś fotkę zbiornika żeby pokazać jak brudny jest obecny piach?

Godzinę temu, gsztar napisał:

Filtr mechaniczny wewnętrzny oraz fitr zewnętrznych z Matrixem, Purigen'em i Phosguard'em.

Jakie modele filtrów konkretnie posiadasz?

Bo może masz za słabą filtrację i stąd zanieczyszczenia na dnie zbiornika...

Mam taki sam litraż i nie pamiętam żebym odmulał kiedyś dno...

Opublikowano
31 minut temu, gsztar napisał:

Zmieniam na ten sam piasek kwarcowy 0,5m. Obecny jest dość brudny i odmulanie nie za bardzo poprawia.

..jak masz okazje to wymień piasek na gradację 0.8 - 1.2 mm. No chyba ,że Tobie nie " pyli"  co by mnie też nie zdziwiło  przy obecnej filtracji  skoro  na dnie zalegają odchody ( to zdanie pisałem zanim wrzuciłeś zdjęcia). Jeżeli nie poprawisz filtracji a w tym też cyrkulacji to problemu nie rozwiążesz płucząc stary piasek . Z drugiej strony  patrząc na zdjęcia nie widzę tam aż tylu odchodów abyś określał to odmulaniem:) Myślę ,że na początek  zanim  zaczniesz kombinować to popraw cyrkulację ..A jakie masz NO2 i no3 ?

Opublikowano (edytowane)

Andrzeju,

piasek, który kupiłem przy zakładaniu akwarium nie pylił. Teraz kupuję z tego samego źródła i mam nadzieję, że będzie też ok. 

Filtr wewnętrzny jest po lewej a kosz ssawny i  wylot z filtra zewnętrznego po prawej. Czy tak jest ok?

Czy dodać jeszcze może pompkę cyrkulacyjną taką jak w morskich? Czy to nie za dużo ?

N02 - ok. 0,025 ppm a NO3 - 10-15 ppm

Edytowane przez gsztar

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.