Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam Was po długiej przerwie i ma prośbę o pomoc / poradę.

Chciałbym w moim obecny zbiorniku (200 l) dokonać zmiany aranżacji wraz z wymiana żwirku. Niestety nigdy wcześniej tego nie robiłem. Są też pewne ograniczenia: mieszkanie, brak drugiego zbiornika. Jakie są Wasze doświadczenia? Jak zrobić to w sposób najmniej dokuczliwy dla pyszczaków? Z góry dziękuję za wszystkie porady.

Opublikowano

Bez pomocniczego zbiornika ciężko, nie wiem jakie masz ryby, jakiej wielkości i w jakiej ilości.

Jedyne co mi przychodzi na myśl to dokładnie wymyć wodą wannę, potem sparzyć ją dodatkowo wrzątkiem i zlać tam całą wodę z baniaka, może stać kilka godzin bez filtracji, ważne abyś zapewnił temperaturę oraz napowietrzenie (najtańsza pompka).

Przy okazji wypłucz też w wodzie z akwarium filtrację. 

Jeśli jesteś z Wawy, to w zasadzie wodę masz ~7,5ph i możesz zalać akwarium zupełnie nową czystą wodą z kranu, najlepiej przez filtr węglowy (tak zwane ustrojstwo do nalewania wody - szukaj na forum). 
Dobrze też abyś przed całą akcją zrobił ze dwa dni wcześniej ze dwie duże podmiany, co dzień po około 50%, aby nie robić rybom zbyt dużego i gwałtownego skoku parametrów Po4 i No3.
Dobrze by było abyś miał pod ręką bakterie Prodibio Biodigest i preparat Amquel Plus w razie gdyby biologia się załamała.

Ja po całkowitym restarcie w puściłem ryby do zupełnie nowego baniaka, miałem tylko 0,7l lawy wulkanicznej z dojrzałego baniaka i No2 nie wyszło mi poza 0,2ppm. Po około dwóch tygodniach wszystko wróciło do normy. Woda z Ursynowa, czyli jedna z gorszych z wodociągu centralnego.

Powodzenia.

Opublikowano (edytowane)

Głównie myślałem o wymianie piasku i wymianie kamieni na otoczaki. 

Mam obecnie piasek. Pyszczaki to Pseudotropheus Saulosi (2 samce / 4 samice). Filtr mechaniczny wewnętrzny oraz fitr zewnętrznych z Matrixem, Purigen'em i Phosguard'em.

Chciałem na dwa dni przed, zrobić podmianę 50% wody a potem, znaczy następnego dnia, usunąć około 40 % wody i wymienić część piasku. Następnie wymienić kamienie.

Edytowane przez gsztar
Opublikowano

Taka operacja strasznie zestresuje ryby, masz ich mało więc bez problemu na czas tej zamiany mogą być przechowane w wiaderku 12l, tylko tak jak pisałem zapewnij im natlenienie. Cała operacja nie powinna potrwać dłużej niż 2-3 godziny.

Zrzuć całą wodę wybierz piasek, wyjmij kamienie, włóż nowe (pamiętając o podłożeniu pod nie spienionego pcv), potem zasyp nowym piaskiem i zalewaj wodą przez ustrojstwo.

ps. A zdradzisz nam czemu zamieniasz piasek ? z jakiego na jaki ?

Opublikowano

Zmieniam na ten sam piasek kwarcowy 0,5m. Obecny jest dość brudny i odmulanie nie za bardzo poprawia. Poza tym jest go trochę mało.

A może spróbować jeszcze raz go mocno odmulić i uzupełnić resztę nowym. Sam nie wiem?

Opublikowano
20 minut temu, gsztar napisał:

Zmieniam na ten sam piasek kwarcowy 0,5m. Obecny jest dość brudny i odmulanie nie za bardzo poprawia. Poza tym jest go trochę mało.

A może spróbować jeszcze raz go mocno odmulić i uzupełnić resztę nowym. Sam nie wiem?

Może zmiana piasku nie będzie w ogóle potrzebna a ewentualnie dosypiesz nowego jak uważasz że jest go za mało...

Masz jakąś fotkę zbiornika żeby pokazać jak brudny jest obecny piach?

Godzinę temu, gsztar napisał:

Filtr mechaniczny wewnętrzny oraz fitr zewnętrznych z Matrixem, Purigen'em i Phosguard'em.

Jakie modele filtrów konkretnie posiadasz?

Bo może masz za słabą filtrację i stąd zanieczyszczenia na dnie zbiornika...

Mam taki sam litraż i nie pamiętam żebym odmulał kiedyś dno...

Opublikowano
31 minut temu, gsztar napisał:

Zmieniam na ten sam piasek kwarcowy 0,5m. Obecny jest dość brudny i odmulanie nie za bardzo poprawia.

..jak masz okazje to wymień piasek na gradację 0.8 - 1.2 mm. No chyba ,że Tobie nie " pyli"  co by mnie też nie zdziwiło  przy obecnej filtracji  skoro  na dnie zalegają odchody ( to zdanie pisałem zanim wrzuciłeś zdjęcia). Jeżeli nie poprawisz filtracji a w tym też cyrkulacji to problemu nie rozwiążesz płucząc stary piasek . Z drugiej strony  patrząc na zdjęcia nie widzę tam aż tylu odchodów abyś określał to odmulaniem:) Myślę ,że na początek  zanim  zaczniesz kombinować to popraw cyrkulację ..A jakie masz NO2 i no3 ?

Opublikowano (edytowane)

Andrzeju,

piasek, który kupiłem przy zakładaniu akwarium nie pylił. Teraz kupuję z tego samego źródła i mam nadzieję, że będzie też ok. 

Filtr wewnętrzny jest po lewej a kosz ssawny i  wylot z filtra zewnętrznego po prawej. Czy tak jest ok?

Czy dodać jeszcze może pompkę cyrkulacyjną taką jak w morskich? Czy to nie za dużo ?

N02 - ok. 0,025 ppm a NO3 - 10-15 ppm

Edytowane przez gsztar

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.