Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Mając Unimaxa 500 trzy kosze miałem w ceramice i dodatkowo po jednej gąbce i jeden kosz cały z gąbkami. Zero problemu.Po pół roku otworzyłem z ciekawości,przeczyściłem i dalej śmigał.

Opublikowano
1 godzinę temu, GOLUMN napisał:

Mając Unimaxa 500 trzy kosze miałem w ceramice i dodatkowo po jednej gąbce i jeden kosz cały z gąbkami. Zero problemu.Po pół roku otworzyłem z ciekawości,przeczyściłem i dalej śmigał.

Właśnie chciałem dopytać jakie media filtracyjne najlepiej użyć w filtrze i ewentualnie prefiltrze - oryginalnie dostarczone przez producenta czy może jakąś inną kombinację :-)
Mam tylko drobną wątpliwość - zgodnie z dokumentacją Unimax 500 ma 4 kosze filtracyjne, a wspominasz o 5 warstwach? Domyślam się, że tą dodatkową gąbkę da się wcisnąć gdzieś pomiędzy kosze?

 

 

Opublikowano

W Unimax 500 są cztery kosze,z których trzy wypełniłem ceramiką Bioceramax 1200 i 1600 i do każdego z tych koszy dałem płaską gąbkę pod ceramikę a czwarty kosz pozostał w całości wypełniony gąbkami tak jak był w zestawie.

Opublikowano
1 godzinę temu, rafalniski napisał:

Właśnie chciałem dopytać jakie media filtracyjne najlepiej użyć w filtrze i ewentualnie prefiltrze - oryginalnie dostarczone przez producenta czy może jakąś inną kombinację :-)

Dla twojego litrażu spokojnie starczy 1l ceramiki która obsłuży całą filtrację biologiczną i nic więcej nie trzeba...

A prefiltr jak np HW-602A posiada jako wkłady gąbki różnej gradacji które mają za zadanie wychwytywać mechanicznie cały syf z wody...

Opublikowano (edytowane)

Hejka :)

Widzę, że wybrałeś Glossy 120. Sam posiadam 100 w wersji białej i na początek wybór super. Jeśli chodzi o design to według mnie najładniejszy zestaw na rynku - kupujesz akwarium i pokrywa w cenie. Szafka według mnie to porażka. Ja kupiłem z szafką i jest to mój drugi mebel bo pierwszy pojechał na gwarancję - blat się wygiął (pisałem o tym w innym temacie). Dziś zamiast szafki brałbym stelaż i sam go sobie obił wedle uznania. Napisałem jednak, że wybór ten jest dobry na początek. Dlaczego? Ano dlatego, że Aquael produkuje akwaria masowo. A jak masowo to i na dzień dobry widać niedociągnięcia. U mnie niby akwarium proste ale coś z nim jest nie tak - nie wiem czy jest krzywo sklejone czy może coś innego. Oryginalną szafkę przerobiłem. Nie montowałem nóżek a postawiłem ją na blacie 18mm i podkładzie pod panele. Na oryginalny blat położyłem jeszcze jedną płytę 18mm i teraz akwarium stoi w całości na blacie. Podłoga prosta, szafka stoi równo - na poziomicy oczko a po wlaniu wody krzywo. :angry: Z przodu woda już dochodzi do wzmocnienia a z tyłu jeszcze nie. Wiem, że gdybym się uparł to mogę reklamować jednak wodę mam dojrzałą, wszystko przygotowane pod mieszkańców dlatego też nie będę reklamował. Po prostu nie jest to moje docelowe akwarium więc za jakiś czas zmienię je na większe i wtedy zamówię sklejone przez kogoś innego. Dlatego też piszę, że na początek wybór idealny. Chyba, że ja mam za duże wymagania a Tobie będzie się podobało.

Standardowe oświetlenie jakie daje producent (dwie belki 16W Retrofit 6500k) według mnie są do wymiany. Po zapaleniu dwóch masz idealnie oświetlone akwarium - jest bardzo jasno. Jednak sama barwa to nie to. Ja w przyszłym miesiącu będę zmieniał na Retrofity 1x Marine i 1x Plant.

Jako mechanika weź Aquael Circulator 2000 plus drobna gąbka. Ja mam 1500 na 100cm akwarium i co prawda woda się kręci ale tak sobie myślę, że może być lepiej.

Grzałkę sobie na chwilę obecną odpuść. Ja kupiłem 300W Golda i korzystałem z niej tylko do zakończenia cyklu gdzie najlepsza temperatura to 30C. Obecnie leży w szafce i z racji tego, że mam bardzo ciepłe mieszkanie i przez cały dzień słońce świeci mi do okien, przy zasłoniętych żaluzjach mam w baniaku 27C. A mamy wiosnę. :e_confused: Latem będę bardziej myślał o chłodzeniu niż o grzałce.

Jako biolog to śmiało bierz co tam uważasz. W przypadku filtra biologicznego przepływ ma mniejsze znaczenie. Ja osobiście uważam, że nie przepływ ale pojemność i budowa w przypadku takie filtra jest najważniejsza. Jeżeli masz 3 kosze zamiast 2 i jeden z nich jest na starcie wolny to nie oznacza, że filtr kupiłeś za duży. To oznacza, że gdy będzie konieczność dać coś na NO3 albo nawet węgiel to masz miejsce gdzie to możesz upchnąć. Przy złej budowie raptem okazuje się, że jest problem.

Jako ceramikę mam 1 litr Bioceramax 1600 i 0.5 litra Bioceramax 1200. Czy to dobra ceramika to nie wiem. Są na rynku Matrixy i inne Siporaxy. Pewnie każda z nich tak samo dobra bo czy to na Matrixie czy Bioceramaxie bakterie się osiedlą a o to przecież chodzi.

W razie pytań możesz do mnie napisać PW. Też jestem z Gdańska. Co prawda swoją przygodę z Malawi zacząłem niedawno więc autorytet ze mnie żaden jednak akwarium jakoś uruchomiłem to i swoje przemyślenia do tego czasu mam.

Powtórzę to co każdy na forum pisze. Najpierw pytaj później kupuj. Masz tutaj grono fachowców i bardzo pomocnych osób, które z całą pewnością bardzo szybko wyprostują Twoje "widzimisię". ;)

Edytowane przez Gość
Opublikowano (edytowane)

Dziękuję za dotychczasowe rady :-)
Na początek zdecydowałem się na konfigurację polecaną przez @GOLUMN, a jeżeli będzie taka potrzeba to w przyszłości zawsze mogę zainstalować dodatkowe prefiltry.
Zabieram się za grube zakupy :-)

Jeszcze dwa pytanka:
Chcę kupić tło strukturalne płaskie do wnętrza - czy do Glossy lepiej wybrać rozmiar 120x60cm czy wystarczy 120x50cm?
W kwestii startu akwarium, w jakie testy najlepiej się wyposażyć - chodzi mi o konkretny typ i producenta :-)

Edytowane przez AndrzejWalb
Opublikowano
10 minut temu, rafalniski napisał:

W kwestii startu akwarium, w jakie testy najlepiej się wyposażyć - chodzi mi o konkretny typ i producenta :-)

Testy kropelkowe JBL

pH z zakresu skali 7.4-9.0 , NO2 , NO3 , NH4 ...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.