Skocz do zawartości

NOWE, WIĘKSZE, ŁADNIEJSZE.. 480L - HISTORIA BUDZENIA SIĘ DO ŻYCIA ;)


Rekomendowane odpowiedzi

Witam szanowne Grono :) jak to w życiu malawisty bywa, nadchodzi czas – z reguły szybciej, niż byśmy się tego spodziewali, kiedy dotychczasowy baniak kurczy się na tyle, że niezbędnie konieczna wydaje się jego zmiana na coś pokaźniejszego. Tak jest i w moim przypadku. Dotychczasowa 240-ka dawała radę i tak stosunkowo długo, bo minęły już 3 lata.

W związku z tym, że większość elementów systemu staram się robić samemu, w tym wątku postanowiłem przedstawić tok prac związanych z budową kolejnych części. Być może ktoś z tego skorzysta, po co uczyć się na swoich błędach, jak można na cudzych :P Nie ukrywam, że liczę również na Waszą pomoc w niektórych kwestiach, ale o tym później.

Przy okazji chciałem podziękować za cierpliwość i cenne porady, które dotychczas uzyskałem,w szczególności: @stan (filtracja), @bakus_44 (wszystko), @harisimi, @Post_Mortem (obsada), @deccorativo (filtracja, woda), Michał W., @egon44, @Pleziorro (oświetlenie), @AndrzejWalb (tło).. jeżeli kogoś pominąłem, to przepraszam ;)

Osobne i szczególne podziękowania należą się również mojej Żonie, która nad wyraz cierpliwie znosi moją pasję i wszelkie związane z tym „niedogodności”.. ;)

 

ETAP I

ZBIORNIK, STELAŻ

Tutaj pójdę na łatwiznę.. ;)

http://forum.klub-malawi.pl/topic/18374-zakup-zbiornika-–-jednopostowe-relacje-forumowiczów-po-zakupie-zbiornika/

Tytułem uzupełnienia.. tak prezentuje się obecnie zbiornik na blacie i stelażu. Blat to sklejone dwie płyty meblowe – razem 36 mm.  Tak gruba podstawa, to nie przejaw stresu związanego z bezpieczeństwem zbiornika, lecz kwestia gustu – moim zdaniem lepiej wygląda grubsza płyta. Wiem, że nawet deska o grubości 12 mm daje radę pod dużo większymi akwariami.. ;)

DSC_0566.thumb.JPG.8c59a58aad0d92154e400c8ac1302a47.JPG

DSC_0572.thumb.JPG.097e5e7045d96cbd0c7015e0cf863ad7.JPG

 

ETAP II

FILTRACJA

W założeniach miało być cicho, dyskretnie (minimum urządzeń wewnątrz zbiornika), funkcjonalnie i wygodnie jeśli chodzi o obsługę. Po przeanalizowaniu wszystkich za i przeciw, wybór padł na narurowca. Po lekturze wątków powiązanych tematycznie i licznych konsultacjach zdecydowałem się  na rury ¾” – 25mm, 3 korpusy w sekcji mechanicznej, 3 w biologicznej, jeden korpus z purolite a520e i pompę IBO 25-60. Nie ukrywam, że przy projektowaniu wzorowałem się na gotowych rozwiązaniach, m.in. kolegi Pawła @Paulstick. Projekt został jednak nieco zmodyfikowany, zmniejszona została liczba zaworów.. głównie z uwagi na oszczędności ;) Pomimo wielu niewątpliwych zalet tego rodzaju filtracji, nie da się ukryć, że koszty jej wykonania są jednak znaczne (szczegółowy kosztorys zamieszczony został w poście nr 40).

Poniżej krótka fotorelacja z budowy.

1.thumb.JPG.84be162ea4deab46c9c335764c306ebe.JPG

20170421_165324.thumb.jpg.f9fbd8d3b6f455e3f7836d921dd7fadc.jpg

20170421_174807.thumb.jpg.626e9f76be29884637921205677c55f3.jpg

96.thumb.jpg.a118c85ea4d85bb12e004414b62613c3.jpg

98.thumb.jpg.46197c21bd23424d2bf0b076958f8142.jpg

20170424_200851.thumb.jpg.8306b3db7eb251ab0a6003fb631d8703.jpg

20170425_205322.thumb.jpg.dd91cd0f04dec8f8e36b1e13522911f2.jpg

20170425_210920.thumb.jpg.66e778eae931699061d30a3d53e1b884.jpg

20170425_210957.thumb.jpg.2dc9480f967bd4280ef36d51777fa4a1.jpg

20170427_182402.thumb.jpg.8b042cd13270478b17af0e518858f23e.jpg

20170502_195053.thumb.jpg.058cf9796d21fe52e21e711c7f50522e.jpg

20170427_183126.thumb.jpg.55bbc7b60d911db23f226cc07f35ac40.jpg

20170427_183608.thumb.jpg.1f93854ffdd69c26d7af948d5ee795bc.jpg

100.thumb.JPG.89afa2b3a393fb138444e484ecdedd87.JPG

 

Tak na chwilę obecną prezentuje się filtracja. Pompę musiałem niestety odesłać do producenta, z uwagi na pewną wadę, czekam na naprawienie i odesłanie. Dotychczas sklejone zostały sekcje biologiczna i mechaniczna. Odejście na purolite nie zostało jeszcze sklejone. I tutaj jest moment na przedstawienie pewnego problemu, który został już wstępnie przywołany w temacie "Blok absorbera azotanów NO3 na Purolite A520E".

W zasadzie kwestia wynikła dosyć późno, prawie pod koniec prac i w dodatku całkiem przypadkiem. Podczas konsultacji z deccorativo nt. zalecanej ilości purolite do mojego baniaka, Henryk w przesłanym komunikacie dotyczącym jakości wody zwrócił uwagę na wysoki poziom siarczanów (100 mg/l), który skutecznie blokuje działanie purolite w zakresie usuwania azotanów. Prawdę mówiąc czytałem o tym problemie wcześniej, że m.in. na Ursynowie jest „jakaś woda”, przy której puro nie działa, ale bez wnikania w szczegóły, bo nie sądziłem, że ten problem może mnie dotyczyć. Niestety okazuje się, że dotyczy jak najbardziej :( Rozwiązaniem wg porady Henryka jest zastosowanie w dwóch korpusach od biologii biopolimeru TMBT. Trzeci korpus wypełniony ceramiką powinien załatwić biologię w 480l brutto. Pytanie co zrobić z korpusem przeznaczonym na purolite, podłączać i zasypywać? Funkcja purolite polegająca na klarowaniu wody działa ponoć niezależnie od poziomu siarczanów, więc byłoby to w pewnym zakresie wykorzystane. Czy nie ma sensu się w to bawić..? A może jakieś inne pomysły, co zrobić w tej sytuacji. Dodam, że żywicę zdążyłem już kupić.. :P Cała odnoga pod puro z korpusem, puszką zasypową, zaworkiem i wężykiem jest też przygotowana do sklejenia i włączenia w system. Jeżeli ktoś byłby skłonny wypowiedzieć się i doradzić coś w tej kwestii, byłbym wdzięczny :)

 

P.S. jeżeli dyskusja na powyższy temat nie będzie się mieścić tematycznie w ramach działu DIY, to poproszę moderatora o wydzielenie osobnego tematu.

c.d. odnośnie pozostałych elementów projektu oczywiście nastąpi.. ;)

 

Edytowane przez marcin73m
  • Lubię to 1
  • Dziękuję 8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajny projekt, przymierzam się do niemal bliźniaczego. Jaka Ci wyszła całkowita długość tego narurowca ?  Nie robiłeś spustu wody ?

 

Edit: już widzę więc nie było tematu :)

Edytowane przez kwiq
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świetne fotorelacja Marcin. Widać, że się przyłożyłeś- nawet kolanka do zdjęcia równo poukładane :)

Skoro już masz purolite i wszystko przygotowane pod to złoże to co szkodzi spróbować, a nóż zadziała- jeśli nie pozostanie Ci krystalizacja wody- ja jestem z tego najbardziej zadowolony...

Co do alternatywy w postaci TMBT, to myślę, że nikt nie jest bardziej obeznany w temacie takich innowacji od @deccorativo

Sam bym może spróbował takiego biopolimera, ale najbardziej boje się co będzie gdy wyłączą prąd...

Edytowane przez bakus_44
  • Dziękuję 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok, dzięki @michal_j za cenne uwagi, faktycznie do tematu TMBT podejdę ostrożnie, choć myślę, że przepływ przy tej pompie i równoległym rozmieszczeniu korpusów nie powinien być niższy niż 1000l/h. Co do purolite, co miesiąc regeneracja, to faktycznie dosyć często.. :-/

@kwiq długość całkowita narurowca to ok 150 cm, między rury stelaża wejdzie praktycznie na styk, mimo, że starałem się skracać wszystko maksymalnie. Najwięcej miejsca zabierają te długie pełnoprzelotowe zawory.

dzięki @bakus_44 :) 

Edytowane przez marcin73m
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ładnie zrobiona filtracja. Jedyne co bym zmienił to zamiast trzeciego korpusu na biologię dał bypass aby nie tłumić przepływu. W celu porównania proponuję zrobić test z trzema zasypanymi korpusami a później z dwoma zasypanymi a jednym pustym. U siebie mam dwa korpusy biologiczne i bypass i gdy zakręcę bypass (wtedy cała woda idzie przez dwa korpusy - puste) to spadek przepływu jest bardzo widoczny. Nie ma sensu puszczać całej wody przez biologię i tym samym tłumić przepływ.

 

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Seba, na pewno masz rację, że przez dwa korpusy + bypass idzie lepiej, niż tylko przez dwa wypełnione ceramiką, ale tu jest jeszcze równolegle trzeci korpus, co myślę, że może czynić dość znaczną różnicę dla sumarycznego przepływu. Poza tym jest jeszcze kwestia uwzględnienia porady Deccorativo - odnośnie umieszczenia w dwóch korpusach przeznaczonych na biologię TMBT.. przy tym założeniu likwidacja korpusu i zastąpienie go bypassem odpada. :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, marcin73m napisał:

Seba, na pewno masz rację, że przez dwa korpusy + bypass idzie lepiej, niż tylko przez dwa wypełnione ceramiką, ale tu jest jeszcze równolegle trzeci korpus

Nie mam korpusów wypełnionych ceramiką - są puste a mimo to stawiają większy opór niż bypass 3/4 cala. Dlatego uważam, że Twoje 3 wypełnione ceramiką będą bardziej tłumiły przepływ niż moje dwa puste. Zobacz jak działa na III biegu u mnie i będziesz miał ewentualne porównanie:

https://www.youtube.com/watch?v=2Z7Gl8O-diM

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, JemioloSeba napisał:

Zobacz jak działa na III biegu u mnie i będziesz miał ewentualne porównanie:

https://www.youtube.com/watch?v=2Z7Gl8O-diM

Widziałem Twoje filmy wszystkie 3 biegi ;) no bardzo ładnie dmucha już na II. Niestety uruchomienie całości u mnie jest przewidziane na początek lipca, wtedy dopiero będę mógł porównać. Nie wiem jeszcze jaki wpływ na spadek przepływu ma TMBT, czy to jest porównywalne z ceramiką.. Ok, dzięki, przemyślę jeszcze tą kwestię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zobacz na tym forum https://klub-tanganika.pl/forum/
    • Wertykalny by zrobił, ale będę na niego patrzył tylko jak będę wchodził do akwa 😁 Mam tam jakiś metr wysokości.
    • A jak wysoko będziesz tam miał. W wyobraźni zobaczylem na pozostałych 3 ścianach, ogród wertykalny zasilany oczywiście wodą z baniaka. Poza fajnym efektem uzyskasz w ten sposób dodatkową filtrację. Jedyny minus to to, że tylko Ty będziesz to oglądał😉
    • Tutaj jest trochę inna sytuacja, bo zbiornik jest z betonu i nad zbiornikiem mam przestrzeń, którą będę się do niego dostawał (wyłączona zamknięta przestrzeń do której będzie dostęp tylko z jednej strony). Jak będę robił izolację w zbiorniku, to zrobię też całą górę więc samo skraplanie nie jest mi straszne, ale chętnie odzyskałbym to gorące, wilgotne powietrze, które będzie się nad wodą gromadziło.
    • Cześć. Na sam początek chciałbym zaznaczyć, że mam już jakieś doświadczenie w hodowli ryb w akwarium - od plus minus 6-7 lat interesuję się tym mniej lub bardziej, jednak nigdy nie miałem akwarium z rybami z Malawi lub Tanganiki - co zresztą powinno przykuć moją uwagę dużo wcześniej ze względu na to, jak twardą wodę mam w kranie - nie jestem teraz w stanie przytoczyć z pamięci parametrów, a zrobić testu nie jestem w stanie ponieważ mam najprawdopodobniej przeterminowane testy, ale wiem, że generalnie pH, kH i gH jest bardzo wysoko. Po napisaniu wstępu przejdę do problemu z którym się spotykam - mam akwarium 80cm x 40 cm x 40 cm - (długość x szerokość x wysokość) i chciałbym zagospodarować je głównie dla muszlowców - nie chciałbym doprowadzić do "przepełnienia" akwarium rybami, a samemu nie byłem w stanie znaleźć innych współtowarzyszy muszlowców (w postaci innej niż ryby) w naturze. Akwarium chciałbym urządzić jak najbardziej zgodnie z naturą, filtracja będzie kubełkowa - kubełek całkiem sporej pojemności i przeznaczony do akwarium dużo większego - na stronie producenta jest napisane że do +- 300-400l akwarium. Nie jestem w stanie zdecydować się na to, jaki gatunek z grupy muszlowców chciałbym hodować w akwarium - jest ich dosyć sporo a samemu nie umiem znaleźć źródła, gdzie mógłbym w prosty i czytelny sposób porównać to, jakie warunki potrzebują do życia. Akwarium z tego, co zdążyłem się dowiedzieć, powinno być w miarę wystarczające pod względem litrażu, a dokładniej rzecz biorąc pod względem wielkości dna, bo głównie o to tutaj się wszystko rozbija - tak jak w przypadku pyszczaków czy pielęgnic. W każdym bądź razie, z góry dziękuję za jakiekolwiek nakierowanie na to, co mógłbym zrobić, jak urządzić akwarium czy jakie muszlowce mógłbym w swoim akwarium hodować, a także przepraszam, jeżeli gdzieś na tym forum taki temat się już przewijał.
    • Kiedyś policzyłem parowanie i przy 25 stopniach (temp. powietrza i zbiornika - akwarium nieogrzewane; odkryte 20 cm pokrywy; efekt podobny jak przy zdjętej) i wilgotności 37% (zima) - było to ok. 180 g/h. Przy 4,5x większej powierzchni u ciebie nie przekroczy 0,8 kg /h. Przy zamkniętej pokrywie wewnątrz zintegrowanej pokrywy pleśniało - wolę wymianę tego powietrza. U mnie to podniesienie wilgotności wewnątrz domu  ok. 10 %. Parowanie tej wody to moc ok 120W !
    • A nie myślałeś nad przykryciem zbiornika? Płyta Gutta Płyta Hobbyglas gładka przezroczysta 2 mm świetnie się sprawdza. Minus trzeba z niej usuwać kurz. łatwo w niej wyciąć miejsce na węże itp.
    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.