Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Teraz, eazeo83 napisał:

Michale, gdzie kupowałeś korpusy takie tanie 117zł / 7 wychodzi około 17zł?

Marcinie.. ;)  6 korpusów kupiłem po 15 zł/szt. od jednego z kolegów z forum, zostały mu 3/4", po tym jak zmienił decyzję, że będzie robił swojego narurowca na 1".

a siódmy dokupiłem za 22 zł na jakiejś aukcji. Razem 112 zł ( nie 117 ;) )

Opublikowano

Spoko ;)

Tak, że widzisz, dlatego podkreśliłem, że to orientacyjne ujęcie. Po te tańsze korpusy musiałem jechać z 80 km w dwie strony, tak że suma sumarum pewnie wyszło podobnie, jak na alledrogo. Kosztu paliwa i amortyzacji auta nie ujmowałem w tabeli.. ;)

Opublikowano (edytowane)
28 minut temu, Kefas31 napisał:

Swoją instalację robię na PP poprzez zgrzewanie.

Ja zdecydowałem się na system klejony dlatego, że nie wyobrażałem sobie, jak niektóre elementy połączyć ze sobą za pomocą zgrzewania.. Np. te dwie części sekcji zaznaczone na zdjęciu. Najpierw skleiłem tą "listwę" z prawej strony, a potem jako całość wklejałem ją do złączek w korpusach. Trzeba było posmarować klejem jednocześnie 3 rurki z zewnątrz i 3 kształtki wewnątrz i połączyć zanim klej zaschnie :P nie wyobrażam sobie jak to szybko połączyć metodą zgrzewania.. chyba, że jakiś inny patent ;)

Poza tym kształtki i rury systemu PP były trochę droższe, miały chyba mniejszą średnicę wewnętrzną(?) i do tego trzeba było wypożyczać zgrzewarkę.. :P

96p.thumb.jpg.7a5857a4339d20f45d0080612ad3da28.jpg

 

Ups.. przepraszam za post pod postem :/

 

Edytowane przez marcin73m
Opublikowano

Wykorzystując chwilową ciszę w dyskusji nt. filtracji i uzdatniania wody, skrobnę coś dla przypomnienia, że wątek ten ma służyć głównie przedstawieniu prac związanych z powstawaniem mojego nowego baniaczka i zbieraniu pochwał :P żartuję oczywiście, konstruktywna krytyka również mile widziana ;)

Na początek krótko tylko zasygnalizuję, że wróciła od producenta moja pompa IBO, w której od początku nie działał właściwie przycisk od trybu nocnego. Została naprawiona i mam nadzieję, że po uruchomieniu nie będzie już żadnych przykrych niespodzianek.

Ok, to teraz przejdźmy do kolejnego elementu.

 

ETAP III

OŚWIETLENIE

 

Projektując oświetlenie do mojego nowego szkiełka, zastanawiałem się, czy wiele nie kombinując nie zastosować.. dotychczasowego oświetlenia z 240-ki ;) Z barwy światła (po modyfikacji polegającej na wymianie fabrycznych diód na zimniejsze) jakie dają moje dwa naświetlacze, jestem do dzisiaj mega zadowolony, z refleksów jakie powodują silnie skupione 10W źródła światła jeszcze bardziej.. czego chcieć więcej? Ano okazuje się, że można. Przede wszystkim płynnego ściemniania i rozjaśniania (świt – zmierzch) rozplanowanego na poszczególne dni tygodnia (w dni weekendowe oświetlenie włączane wcześniej, w tygodniu, kiedy nikogo nie ma w domu – później), niebieskiego delikatnego oświetlenia nocnego (które włączałoby się wieczorem powiedzmy na godzinkę po wygaszeniu głównego oświetlenia) oraz podkreślenia niektórych barw (może do obsady trafi czerwony kolor, a dzięki diodom RGB uda się jakoś delikatnie podkreślić ten kolor). Dlatego zdecydowałem się na opcję ostatnio najczęściej polecaną na forum, czyli moduły LED + sterownik LedDimmerPRO. Zakupiłem w polecanym sklepie 16 modułów białych zimnych Samsunga o IP68 i 14 modułów RGB tej samej firmy. Do tego zasilacz 36W, niezbędną ilość kabli. Oczywiście sterownik od Romana Linde. Wstępnie moduły chciałem rozmieścić wzdłużnie w korytkach elektroinstalacyjnych (fot. 2), ale z uwagi na to, że przyklejenie modułów w 3 rzędach, przy jednoczesnym wymieszaniu ich (na przemian białe i RGB) wg mojego projektu byłoby dosyć kłopotliwe, wybrałem prostsze rozwiązanie. W sumie to przypadkiem trafiłem na temat  kolegi @sambor, który pokazał jak rozwiązał u siebie kwestię oświetlenia. Korzystając z tego rozwiązania połączyłem ze sobą zakupione korytka, i zamiast wewnątrz wzdłużnie, nakleiłem moduły z drugiej strony w poprzek, na przemian – biały/RGB/biały.. itd.. Pośrodku zostawiłem przerwę – w miejscu, gdzie przypada wzmocnienie poprzeczne w akwarium. Z dotychczasowego doświadczenia wiem, że łącznik ten na tyle zachodzi kamieniem, czy też jakimś osadem z wody, że po jakimś czasie staje się hm.. mało światłoprzepuszczalny :P Mam nadzieję, że rozdzielenie strumienia świetlnego nie spowoduje efektu UFO, czy jak to się tam nazywa, w sensie dwa lądujące spodki ;) Podpatrzyłem również (dzięki, @Pleziorro) i mam zamiar zastosować u siebie „parawanik” redukujący ilość światła padającego na tył zbiornika (tło) – chciałbym, żeby tam był dość głęboki cień. Podobnie lekko niedoświetlone chciałbym boki zbiornika, dlatego starałem się skupić moduły bardziej na środku. Jak będzie to wyglądało w rzeczywistości po zalaniu zbiornika, zobaczymy. Najwyżej wprowadzę jeszcze jakieś modyfikacje.

Jako ciekawostkę napiszę jeszcze słów kilka nt. sterownika LedDimmerPro. Po podłączeniu modułów RGB okazało się, że kanał K1 emituje kolor czerwony (w zasadzie to i każdy inny, jaki się podłączyło) na stałe, nie reagując na ustawienia intensywności świecenia – również w przypadku całkowitego ściemnienia (suwak w aplikacji ustawiony maksymalnie w lewo w pozycji 0). Nie mogłem w ten sposób uzyskać przykładowo koloru niebieskiego, bo cały czas świecący czerwony powodował po zmieszaniu barwę biskupią :P Sytuację zobrazowałem na krótkim filmiku.

 

Opisałem problem p. Romanowi, który polecił odesłać sterownik do niego. Tu chciałbym podkreślić błyskawiczne zadziałanie. Naprawa została przeprowadzona praktycznie natychmiast po doręczeniu sterownika i jeszcze tego samego dnia został on do mnie odesłany. Na trzeci dzień wyjąłem z paczkomatu naprawione urządzenie. Błędy (usterki) mogą przytrafić się każdemu, ale w tym przypadku podkreślić trzeba profesjonalizm i właściwe podejście do klienta.

Poniżej fotki z powstawania „lampy”.

1.thumb.jpg.2a55a7cbd7305985422f6f72703c67e4.jpg

2.thumb.jpg.a4d8cc5530071fb937fca0f20e9a12c2.jpg

20170422_160433.thumb.jpg.1b14fce25c382a6e2d5f30c673f45b48.jpg

3.thumb.jpg.e8ef8c3fcf10d4cbf6bc7fc5e0bf871b.jpg

4.thumb.jpg.d89d6f2baa277e9975d77aa7dff21e4f.jpg

5.thumb.jpg.25f31912902a1d16fb51c00b1b4c7b17.jpg

6.thumb.jpg.f9384b8ea5c441433a5951f86f347ef0.jpg

7.thumb.jpg.b1414b5d71bb5f69e76c46b210048df3.jpg

9.thumb.jpg.2fd69854452f472552d8664847e2184d.jpg

23.thumb.jpg.93e169103594b702b7149a1c236b0f50.jpg

20170518_230908.thumb.jpg.c4b2efaac656998f6752cbe6992c18f4.jpg

33.thumb.jpg.751bfedb17175d8c355152c282b5ac61.jpg

c.d. oczywiście nastąpi.. ;)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Dziękuję 7
Opublikowano (edytowane)

...na prośbę autora tematu wydzieliłem  z jego tematu dwa osobne celem pozostawienia tylko tych postów , które dotyczą historii powstawania jego zbiornika i filtracji narurowej:

...pierwszy temat:

 

...drugi temat:

 

 

Edytowane przez AndrzejWalb
  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

witam po dłuższej przerwie ;)

W tzw. międzyczasie narurowiec został podwieszony..

1.thumb.JPG.8f1cedbd2c76d5c33c5b542e29db256e.JPG

20170511_192030.thumb.jpg.9bcc24f2fcccad120a6a83d73fb2ffe3.jpg

2.thumb.JPG.99c0a2c743732f98965e6b27641c1584.JPG

3.thumb.JPG.be23b8b5b39b23aceb3ac5317f90d9a0.JPG

4.thumb.JPG.41bc30e5c7ec2346f097b7fea7b7cf0f.JPG

5.thumb.JPG.28a1843341c9e2480ca0a56d08c9b606.JPG

20170601_203145.thumb.jpg.cec992981ce7a42f96d577652f60d25c.jpg

6.thumb.JPG.053b7242ecbbdb0daa4e6d6ec55ee70d.JPG

 

wyprowadzone zostały rurki...

7.thumb.jpg.59dd7829a535a3be32b592f4ec0fa3d4.jpg8.thumb.jpg.7c015aa44f8aaf858f4f49e6497e0fbc.jpg9.thumb.jpg.7b47254f8223ff549c2a27cad31faaae.jpg

 

i wykonane zostały piękne rurki do korpusów biologii :P pomysł nie mój przyznaję.. podpatrzony na grupie FB od jednego z kolegów ;)

DSC_0939.thumb.JPG.8c9b8b15be0f6c59539bf2e31cb6e49d.JPG

DSC_0948.thumb.JPG.519666efc2f0a7b4df5e4a85b10084cf.JPG

DSC_0951.thumb.JPG.cd7c2b494912e4f27e2ed68199ca67af.JPG

IMG_20170610_172959.thumb.jpg.e82eed696bc3a32cc283ea52b5810160.jpgDSC_0954.thumb.JPG.72d1c5d6bbfb0873edf82bde12f6f8d6.JPGIMG_20170610_173247.thumb.jpg.4e9cde743a46092dbcba0e28e6893222.jpg

na razie tyle

w weekend wrzucę fotki z budowy pokrywy :)

 

 

 

 

  • Dziękuję 6
Opublikowano

ETAP IV

POKRYWA

CZĘŚĆ I  WYCINANIE I KLEJENIE

 

Ponieważ z ostatniej swojej produkcji w tym zakresie jestem do dzisiaj bardzo zadowolony, stwierdziłem, że nie będę nic kombinował i zrobię pokrywę, jak za poprzednim razem do 240-ki.
Z modyfikacji jedynie: brak wystających uchwytów do klap i termometr w pokrywie (dość już mam ciągłego odklejania się termometru od szyby.. :P ). PCV zamówione tam gdzie ostatnio (fabertec), idealnie przycięte i bezpiecznie zapakowane.

Poniżej fotki z etapu I czyli wycinanki i klejenie.

2.thumb.jpg.82ee34c8507fb0499c68355a8a27a9e0.jpg

3.thumb.JPG.3d90af2ae85d122da74afe89425875bf.JPG

4.thumb.JPG.f4cd20e9ffee23adb73d605fee0599a5.JPG

5.thumb.JPG.eea19d20e221fb3715ee89b06fa87dea.JPG

6.thumb.JPG.984ac5c40831175741707e0a2b45c10b.JPG

6a.thumb.jpg.b335d43d0b6d30312d3b37ae16c7a0d0.jpg

6b.thumb.jpg.5e382bb0a625f7820df7fcc332595d99.jpg

8.thumb.JPG.7092b8a6459a403955440b4563cc02d7.JPG

8a.thumb.JPG.3e8f64f5e2f6ca567bc2b0297593bae4.JPG

10.thumb.JPG.47bcc98db0a487fccfffc236c6c92296.JPG

13.thumb.JPG.ae2598f602c5299b5f5761e73e8dd0e9.JPG

14.thumb.JPG.99f20b9b12fb4d8e2ca46908dd44b02b.JPG

15.thumb.JPG.9aec8faf9902bb3fc38452d3461d6188.JPG

20.thumb.JPG.b35ba2c93932989a84db59259f8b71de.JPG

21.thumb.JPG.508991910df818de9acce2b0d63f8021.JPG

22a.thumb.jpg.fc08962df0fb6ce936b0d0f78e5f5125.jpg

23.thumb.JPG.e91ae8a2cb4b2c0bd3996b6e27199d08.JPG

24.thumb.JPG.eb84be1f2ecfb2ff8713f27561517b23.JPG

24b.thumb.JPG.590587c8f6c689ce6c29c348541e001b.JPG

24b.thumb.JPG.590587c8f6c689ce6c29c348541e001b.JPG

24c.thumb.JPG.e8b14ef315bb8ded45a0db7cf0e51be2.JPG

24f.thumb.JPG.00eba95f48385a2846c19193d4df764d.JPG

64.thumb.JPG.30a0d47a247db6e44066a442532e2932.JPG

64b.thumb.JPG.c70550b6d9e7b6251c43515960eb859a.JPG

64c.thumb.JPG.c28df3c41e7a2ecd9b4c9621806f2ea2.JPG

65.thumb.JPG.dcd0666401088a823c7709fe38c6836e.JPG

67.thumb.JPG.64341bca85b89e3bb5931065639fba02.JPG

68.thumb.JPG.e6bdb2aefb406cfbfeaf63ac31dbcfb1.JPG

W następnym odcinku oklejanie ;)

  • Lubię to 1
  • Dziękuję 5

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
    • A502PS ma właśnie pochłaniać związki i zanieczyszczenia organiczne po to żeby PA202 mogła spokojnie pracować i pochłaniać NO3 🙂  Przy okazji pytanie czy ktoś kto używał może testu na DOC - Rataj ANTIALGAE CHSK? https://www.invital.pl/rataj-antialgae-chsk-test  Jeżeli tak, to czy jego wyniki rzeczywiście pokażą poprawę po zastosowaniu Purigenu lub A502PS?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.