Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, chciałbym samemu zrobić belkę led o długości 150cm z profila o szerokości 16cm. Jakich ledów użyć i w jakiej kolejności je rozmieścić ? (dodam, że na roślinności mi nie zależy)

Opublikowano

Kolego tematów tego typu jest sporo więc warto się trochę wysilić i dokładniej przeszukać forum...

W tym samym dziale na samej górze masz przypięty post mojego autorstwa gdzie w nim znajdziesz wszystko na temat o którym napisałeś ;)

 

Opublikowano

Tylko uzupełniając uwagę Andrzeja powiem że:D

Wszystko zależy jakie efekty chciałbyś uzyskać czy mało światła czy bardzo dużo i czy to regulowane czy nie.

Czy światło skupione na środku a boki zaciemnione czy też równe światło w całym baniaku. Czy chcesz bliki czy właśnie je wykluczasz.

Czy belka będzie pod pokrywą czy nad.

Z moich doświadczeń wynika że najbardziej efektywne do akwarystyki jest połączenie światła RGB  + W 6000-11000K.  w układzie  3 diody lub moduły RGB na jeden W.

A wynika to z ilości światła jakie generują nowe diody białe na SMD 7020 lub lepsze 8520  w stosunku do RGB które są na diodach 5050.

Możesz użyć najprostszego do realizacji  - modułów Samsung IP68  klejąc je do belki . z tym że nie są to te najlepsze diody tylko 5630  5730.

i rozmieścić jak chcesz byle równomiernie by nie wyszedł efekt kameleona u ryb.

Możesz użyć diod RGB COB 12W  RGBW  te dają dużo światła i bliki

Możesz też użyć najnowszych  LED BAR czyli sztywnych taśm aluminiowych długości 0,5m lub 1m i te są w najnowszych wykonaniach techniki led tak jasne i wydajne że moduł Samsunga IP68 świeci przy tym jak świeczka przy żarówce 70W.

 

 

 

Opublikowano

Co do pokrywy to chcę ją całkowicie usunąć ze zbiornika. Bardziej podoba mi się baniak odkryty z belką nad nim. Co do ledów, to bardziej wolałbym na płytkach pcb. I oczywiście ze ścienianiem i rozjaśnianiem i bardzo, bardzo słabym oświetleniem nocnym. A co do oświetlenia boków to, tak się właśnie zastanawiam czy nie było by ładniej jak by boki były mniej doświetlone jak środek ?

Opublikowano

Przez przypadek trafiłeś na najbardziej innowacyjne forum ze słodkowodnych i to w każdej dziedzinie - nawet oświetleń akwarystycznych.

Kolego u nas w technice LED obowiązuje już  Sterownik LED ręczny albo automatyczny programowalny co najmniej 4 kanałowy  taki ręczny jak na fotce ale najlepiej taki w pełni programowalny kombajn np kolegi Romka a to znaczy że przy RGBW i to każdym masz pełen cykl dobowy , zmierzchy, świty i nocne niebieskie a nawet burzę tropikalną na Malawi  - wszystko - jasność, szybkość zmian, barwa światła programowane przez ciebie jak se tam chceta.

Raz ustawiasz i zapominasz że masz oświetlenie w akwarium bo ono żyje własnym życiem bez względu czy zaśpisz i nie włączysz czy pohulasz i wrócisz do domu nad ranem.

Z tym pcb też nas nie doceniasz - nikt już tu nie lutuje diod led do pcb tylko używa albo gotowych hermetycznych modułów Samsunga  które są w klasie IP68 ( możesz wrzucić do akwarium i będą świeciły a się nie przepalą)  a ja miałem na myśli takie  moduły LED BAR  długości 0,5 lub 1m  tylko silikonem uszczelnić ( a łatwo) i też można je wrzucić do akwarium  a w twojej opcji nawet tej belki 16cm szerokiej nie musisz dawać bo każdy moduł to belka i możesz je łączyć w szereg albo równolegle tworząc dowolne konfiguracje, albo takie belki kompletne na dowolną długość czyli na metry (nawet 6m) do tak długiego baniaka:D. od razu z zaślepkami i szybką przeżroczystą lub matową. jak na drugiej fotce.

Do wyboru masz różne profile , płaskie, kątowe wszystko z szybkami i zaślepkami.

Plafony i ramki do obrazów podświetlone można robić a nie tylko światełka do baniaków na dodatek wszystko za przysłowiowe grosze.

Popatrz tylko taka belka jak ta z fotki na diodach 8520 kosztuje 9,50 zł z przesyłką do ciebie a te konkretne co ja kupiłem są na diodach 4014  8000K  ( szok świetlny - jak włączyłem to oszalałem ) kosztuje belka 11 zł ale takie dwie czyli metrowa świeci strumieniem 3600lm więc jak dwie świetlówki akwarystyczne 50W T5 

Są też takie LED Bar z RGB więc dowolną opcję można stworzyć

Na prawdę przyszły czasy że można ze światłem zrobić wszystko co się zamarzy.

20170506_113402.thumb.jpg.b2195d6f06dbb7d1a07b15c911e40d00.jpg

20170515_074114.thumb.jpg.2554328012add8b5f04f5e0bd4431654.jpg

 

HTB1UaxtQXXXXXaVXpXXq6xXFXXXY.thumb.jpg.230f4c4636b88119c05d6c930ddd6727.jpg

Jak za ładnie zrobisz te belki nad baniakiem to będziesz robił oświetlenie dla żony przy toaletce do makijażu.:D

Ale odkryty baniak Malawi niesie też zagrożenia o których zapewne nie wiesz a powinieneś - ale to nie temat do oświetlenia.

Opublikowano

Tzn. nie dokońca odkryty (przykryty szybami). bo akwa z typową pokrywą cholernie mi się nie podoba. Czyli konkretnie jaki sterownik i jakie moduły bym musiał kupić żeby upchać je w ten profil 16cm i żeby był zmierzch i świt i efekt wyładowań atmosferycznych. Aa i co najważniejsze nie chcę jakoś super mocno doświetlonego akwarium. Powiedzmy żeby było coś w podobie Kolegi egon44

Opublikowano

Co będzie lepsze to ciężko jednoznacznie wydać opinię. Można natomiast śmiało stwierdzić, ze moduły Samsunga są niedrogie, świetnie się sprawują w akwarystyce (większość kolegów z forum ma na nich światło zrobione), dodatkowo są w zamkniętych wodoszczelnych obudowach a zmontowanie z nich belki jest dziecinnie proste. Natomiast co do świecenia to już moje prywatne zdanie - w moich zbiornikach jestem bardzo zadowolony z uzyskanych efektów i na pewno nie poszukiwał bym na siłę nic innego. W połączeniu ze sterownikiem Romka powstaje kwint esencja oświetlenia do biotopu Malawi.

Opublikowano
1 godzinę temu, Misiek8161 napisał:

Tzn. nie dokońca odkryty (przykryty szybami). bo akwa z typową pokrywą cholernie mi się nie podoba. Czyli konkretnie jaki sterownik i jakie moduły bym musiał kupić żeby upchać je w ten profil 16cm i żeby był zmierzch i świt i efekt wyładowań atmosferycznych. Aa i co najważniejsze nie chcę jakoś super mocno doświetlonego akwarium. Powiedzmy żeby było coś w podobie Kolegi egon44

Misiek ty rusz d... i przyjedz na WDA w sobotę to kolegów poznasz a i różne różniste światełka zobaczysz na żywo - jeśli to te Szczytniki co ja myśłę że koło Płońska to masz rzut beretem do Warszawy.

Coś się uparł na ten profil aluminiowy 16cm .

Jak chcesz moduły jak ma @egon44  i takie ci radzi też Rafał to one się niemal zupełnie nie grzeją i możesz je kleić do wszystkiego łącznie z pcv pokrywy , szybą nakrywową zupełnie bez tego profila i mocowań do sufitu albo do krawędzi baniaka.Kleisz do szyby nakrywowej i masz tylko trochę obciachowo bo widać .

Może więc znajdziemy złoty środek - zamiast szyb nakrywowych użyj poliwęglanu jednokomorowego i do tego przylep moduły a całość oklej albo pomaluj czarną matową lub połyskową farbą w sprayu  ja zrobiłem na WDA taką płytę nakrywową która jednocześnie jest oświetleniem z poliwęglanu komorowego i carbonu  samochodowego.

Przy okazji nie ma pokrywy nie widać lustra wody na przedniej szybie a za to widać która szyba jest OW a która float ale to szczegóły.

20170515_083320.thumb.jpg.d6cb09eabd6e2da36d0b77370e9021ab.jpg

 

Twoje pytanie co lepsze czy moduły czy pcb ja nie rozstrzygnę bo to z tych pytań - czy lepsza Kaśka czy Maryśka.

Zasilacz i sterownik konkretnie ten już ci pozostaną a Kaśki i Maryśki czyli ledy, moduły, led bary będziesz sobie wymieniał aż uzyskasz nirwanę świetlną w baniaku bo jak sam widzisz to groszowe sprawy

Zasilacz kup taki montażowy 12V 200W  za 50 zł np taki http://allegro.pl/zasilacz-modulowy-200w-siatkowy-do-tasma-led-12v-i6781577164.html

 a sterownik ten co wskazał Plezi czyli  http://palabras.pl/#/leddimmer

co do tego podłączysz to już  twój wybór ale dlatego polecam taki 200W bo jak cię najdzie jednak zmienić lub dołożyć  i dać RGBW12W albo w ogóle postawić drugi baniak taki 1000l to już tylko kabelek 5-cio żyłowy i te moduły dokupisz bo zasilacz i sterownik ci pociągną nawet dwa baniaki po 1000l.

1 godzinę temu, Pleziorro napisał:

O wyładowaniach atmosferycznych zapomnij, niepotrzebne stresowanie ryb. 

Dziwię się Henryku, że opisujesz tą opcję, która moim zdaniem w ogóle nie powinna mieć miejsca w tym sterowniku.

 

Tu znajdziesz wyżej wymieniony sterownik

Od samego początku prosiłem Romka by nie robił z prostego sterownika z dziecinnie łatwym programowanie graficznym żadnych bajerów, ale powsadzał lampki, buzerry co wyją albo pikają  jak coś nie tak, pomiary temperatur i zabezpieczenia przeciążeń  teraz te zapętlone cykle dobowe i odtwarzanie doby po kawałku. I o dziwo wielu pisze że tego im właśnie brakowało;). Ja mam jeden z pierwszych najstarszy model sterownika Romka bez żadnych bajerów i moim zdaniem ten jest najlepszy gdyby jeszcze nie tracił kalendarza ale nawet bez niego działa na wyczucie kiedy noc a kiedy dzień.

Funkcję burzy tropikalnej zmałpował Romek z albo MS35 Conrada albo TC420 bo się tym ze 3 lata temu bawiłem taką opcją.

Sam się zdziwiłem ale ryby mają w głębokopod ogonem takie rozbłyski piorunowe nieregularne byle były całym światłem a nie np tylko jednym czy dwoma kanałami koloru.

Przez miliony lat tam w jeziorze miały takie burze i te nasze mają to zakodowane w genach - zero reakcji na taką burzę w szklance wody.

Ale też uważam to za zbędny bajer, ale ponieważ jest i klient za to płaci więc wymieniłem autorowi i jak widać trafiłem bo u niego musi być z burzą;)

Zupełnie co innego jak rybom zrobisz dyskotekę i zaczniesz błyskać albo szybko zmieniać kolory - wtedy  stres szalony bo tego nie mają jeszcze w genach chyba że te ryby w akwaria co stoją w dyskotekach.:)

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Wody mniej ponieważ tło swoje zajmuje ale powiem tylko jedno słowo - Pięknie 🤩
    • Żółte cały wieczór siedzą w ławicy w jednym rogu. Ciekawe, czy boją się jakiegoś tarłowca, czy coś im innego przeszkadza.
    • Nowa odsłona akwarium 260x55x70h (~1001 litrów) Wody weszło około 670 litrów, czyli około 100 litrów mniej niż w poprzedniej wersji. Tym razem za filtrację odpowiada komin o wymiarach 15x40 cm wypełniony gąbkami 10-30 PPI oraz kształtkami K1. W środku pompa Jebao DCP-2500. Oświetlenie bez zmian, dwie belki LED po 260 cm z modułami RGB i 11.000 k.  Więcej osprzętu nie ma. Całość w szczycie doby to pobór około 30 W. Grzałki nie mam, bo zimą temperatura rzadko spada poniżej 22 stopni. Zrezygnowałem z pokrywy. Akwarium jest przykryte sekcjami szyb nakrywowych, na których w tylnej części położyłem doniczki z roślinami. W przyszłości planuję w rogu hydroponikę. Płótno nad akwarium kupiłem w tym roku nad brzegiem jeziora. Mam szczerą nadzieję, że wykonał go lokalny artysta. Nałożyłem go na ramkę z listewek. Obsada to dalej niewiadoma.
    • Dlatego zastanów się czy faktyczne musisz  zmieniać. Teoretycznie im filtr ma większą wydajność , większy pobór mocy itp. tym będzie bardziej głośny. Ale to tylko teoria  bo może się zdarzyć , że ten o mniejszej mocy itp. może okazać się głośniejszy bo np. wirnik jest źle dopasowany i bije na ośce. Spójrz na to jeszcze z innej strony a mianowicie czy planujesz zmieniać akwa na większe?  Jeżeli tak to bym śmiało brał ten który będzie dedykowany do ewentualnego nowego litrażu.  Nikt Ci nie da 100% gwarancji , że konkretny filtr będzie cichy.  Zasugeruj się opiniami na ich temat ale ryzyko zawsze będzie. Ostatecznie zawsze można wyciszyć szafkę i znajdziesz tutaj kilka tematów o tym jak to zrobić.
    • Witam. W moim akwarium 214 litrów mam JBL-a e901 i ten filtr pracuje już 10 lat. Filtr jest sprawny i nigdy z nim nic złego się nie działo. Chcę go zmienić i pytanie czy przejść na nowszy model JBL e902 czy może zastosować większy JBL e1502 zleży mi też na poziomie głośności aby był cichy bo akwarium stoi w sypialni. 
    • Dla mnie non-mbuna to jest zagadka. Niby parametry wody w kranie idealne, w akwarium również, ale może jednak coś jest w wodzie co testy nie wykrywają? U mnie każde podejście do non-mbuny kończyło się fiaskiem.
    • Ja mam najtańsze kształtki z polecenia @triamond. Używam ich statycznie i teraz przy restarcie akwarium fajnie zaszły brudem. Na samym K1 i różnej gradacji gąbkach, bez waty woda kryształ na długości 260 cm.
    • Przerabiałem te media. Ten produkt był skuteczny, dość mocno podbijał PH - u mnie o ok. 0,5. Pomyśl o Seachem Malawi/Victoria Buffer - podnosi silnie pH oraz KH nie podnosząc GH.
    • Przy tej wielkości szkła najdroższy jest transport. Ja bym popytał po miejscowych lepszych sklepach - może któryś współpracuje z myciokiem, erybką lub podobnymi. Brałbym z 10. Kiedyś była akcja, że 240 pękały przy wzmocnieniach. Były właśnie robione z 8
    • Te ryby są nieprzewidywalne, ale u mnie nigdy jeden samiec się nie sprawdzał. Nie ważne w jakim litrażu. Dla przykładu teraz mam auratusa 4+4 (dwa potężne samce plus dwa to tacy chłopcy do bicia), samice spokojnie noszą młode do tego stopnia, że mam inwazję młodych. Na pewno agresję u nich rozkładają inne samce i temperatura, bo nie używam grzałki (w akwarium zimą mam ok 22 'C, a latem 26 'C).
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.