Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Poza wyglądem ogólnym, szczególnie interesuje mnie jak zamontowane macie drzwiczki?

A jak chcesz mieć zamontowane? Na zewnątrz czy wpuszczane? Z gałkami i cichym domykiem czy bez i z otwieraniem "na dotknięcie" ? Ze światłem włączanym automatycznie po otwarciu drzwi?

Oczywiście to pytania na które musisz sobie odpowiedzieć, jak kolega wyżej napisał, teraz możesz praktycznie zrobić co tylko sobie zamarzysz i to od Ciebie zależy jak ma wyglądać. :)

 

Wysłane z telefonu

 

 

 

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

czas na aktualizację :)

stelaż zamówiony jak przyjedzie wrzucę fotkę, zrobiony będzie z profilu zamkniętego 30x30x2. Żonka wybrała płytę do obicia :)

wybrała także kamienie do akwarium (dolomit różowy) oraz na szybko została ułożona pierwsza aranżacja.

Proszę o opinie sugestie (z lewej strony w narożniku będzie filtr wewnętrzny

IMGP3285.thumb.JPG.272c1062cfc080b244702dfad9e4d676.JPGIMGP3284.thumb.JPG.b6a37b9b09c2b9af8b1cd8cb7f76edbc.JPG

widok z boku

 

IMGP3286.thumb.JPG.c917ca8fb3e70db6b7cd9d283f9fe37f.JPG

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)

stelaż pod akwarium gotowy - kątownik 30x30x2 wg wyliczeń ma spokojnie wytrzymać 400 kg

oczywiście spawacz musiał dodać coś od siebie, jest wyższe niż zakładano o 2,5 cm :(

IMG_1334.thumb.JPG.a82a4a949265a9f59e363059840f3b4e.JPG

czas zamówić formatki do obicia ...

 

Edytowane przez RadziuMaja
Opublikowano

Aranż bardzo fajny. Jeśli z lewej strony ma być filtr wewnętrzny, to ustaw tam jakiś wysoki kamień lub utwórz jakąś konstrukcję z kamieni, żeby go przysłonić. Chyba że oświetlenie tak ustawisz, żeby był przycieniony.

Opublikowano
9 godzin temu, pozner napisał:

Aranż bardzo fajny. Jeśli z lewej strony ma być filtr wewnętrzny, to ustaw tam jakiś wysoki kamień lub utwórz jakąś konstrukcję z kamieni, żeby go przysłonić. Chyba że oświetlenie tak ustawisz, żeby był przycieniony.

To było na próbę, będziemy kombinować już w zbiorniku. Wrzucimy fotkę do oceny :)

Opublikowano

Kolejne pytanko

jak szybko i sprawnie przejść z baniaka pojemności 112l na 240l

chodzi mi w jaki sposób zalać do pełna wodą.

do 240 wsadzę podłoże oraz filtrację ze 112 oraz wodę ok 100l co zresztą? nalać w co się da wodę dzień wcześniej i dodać odstaną?

Opublikowano

Ja radzę tak.

Wylej cała wodę ze 112tki do kanalizacji bo poza wysokim azotanem, azotynem, fosforanem , siarczanem i wszystkim zbędnym w nowym akwarium to ta stara woda nic nie ma z nitryfikacji. Tylko sobie nowy baniak na dzień dobry zasyfisz.

Potem zgarnij warstwę 1-2cm piasku w jeden róg i zostaw go na koniec.  Jak kamienie ustawione na podkładkach to syp najpierw płukany piasek nowy - potem ten ze 112 z dna a na koniec równo po całym wierzchu nasyp ten z rogu baniaka. Nie mieszaj piasku.

Przełóż stare złoża do nowego filtra i  lej wodę z kranu ale przez ustrojstwo aż  do wierzchu.

Jak nie pomyślałeś wcześniej by się przygotować do tej zamiany baniaków bez stosowania chemii - to za karę lej wodę kubełkami do każdego dodając Seachem Prime wg instrukcji .

Wlewasz Prime - zamieszać i od razu niesiesz i wlewasz do nowego baniaka - bo on uzdatnia kranówę usuwając chlor , jego pochodne, metale ciężkie i inne dziadostwa w kilka sekund czego zupełnie nie robi odstana woda.

Potem włącz filtrację i wlewaj wg instrukcji Seachem Stability.

Nie wolno stosować innej pary uzdatniacz + system biologiczno-bakteryjny tylko oba tej samej firmy.

Jak to zrobisz jak napisałem za 2 dni możesz wpuszczać pełną obsadę ryb.

Opublikowano (edytowane)

Moim zdaniem powinieneś część starej wody zostawić. Ryby w tej wodzie żyły i były do niej przyzwyczajone. Nie bez powodu zaleca się wpuszczania nowych ryb, dolewając stopniowo do worka z rybami wody z akwarium. Po to się to robi, żeby ryby przyzwyczaiły się stopniowo do zmiany warunków i zminimalizowania ewentualnego szoku. Gdyby wszystkie ryby były nowe, to nie miałoby znaczenia. Resztę wody możesz dolać z uzdatniaczem.

Inne zdanie mam też co do piachu. Moim zdaniem nie ma znaczenia i sensu selekcja tego piachu. Bakterie szybko osiedlą się z powrotem na podłożu. Ryby kopią, cyrkulacja przenosi piasek, a na biologię nie ma to wpływu.

Edytowane przez pozner

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.