Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
9 godzin temu, kwiq napisał:

@mlody.czub zdradzisz jaki to ten super cichy falownik ? :)

Najpierw zakupilem RW15 ale to taka sieczkarnia ze nie bylo opcji aby to u mnie przeszlo. Po rozmowie ze sprzedajacym, zaczal on dzwonic do kilku swoich klijentow i zostal mi polecony Tunze  Nanostream 6055 1000-5500l/h ze sterownikiem do regulacji obrotow. Na max. obrotach bierze niecale 18w a zeby go uslyszec trzeba miec idealna cisze w pomieszczenie i dobrze się przy baniaku wsluchac. Skrecony na polowe jest praktycznie nieslyszalny i wystarcza oby robić mi w baniaku 230cm cyrkulacje. Jest mniejszy i zgrabniejszy niz RW15 a i tak wydaje mi się ze sika lepiej od jebao.

9 godzin temu, jaras napisał:

Może to i fajny pomysł aby zaizolować wieko pokrywy. Będę musiał spróbować- mi bardziej chodzi o ściekanie wody po wieku przy podnoszeniu pokrywy oraz może akustyka się wówczas poprawi. Ja spróbuję zastosować to do wyklejenia wieka 

https://www.leroymerlin.pl/podlogi-drewniane-boazerie/panele-deski-parkiety/podklady-pod-podlogi-plywajace/podklad-pod-podloge-plywajaca-xps-6-mm,p66701,l192.html

Mozesz smialo stosowac xps, ja sam bym to zrobil ale niestety na stanie mialem tylko 2cm grubosci, a zwykly eps mialem 1cm i dlatego po niego siegnalem. Ja mam dwie sciany wykonane z tla strukturalneo wiec sa ocieplone od wewnatrz. Po dzisiejszym rownie cieplym dniu wciaz utrzymuje się bardzo niskie zuzycie pradu. Od jutra powinno byc już w miare wiarygodnie. Jednak luksus przy otwieraniu suchej pokrywy jest niesamowity.

13 godzin temu, suricade napisał:

Ciekawe jak będzie wyglądał styropian po jakimś czasie.

A jak ma wygladac?

Cytuj

Trwałość styropianu

Styropian jest odporny na starzenie. Nie gnije w środowisku wilgotnym oraz zachowuje swoje wymiary i kształt. Jest również materiałem odpornym biologicznie na pleśń, grzyby i bakterie .

Płyty styropianowe charakteryzują się doskonałymi parametrami mechanicznymi, niespotykaną przy innych materiałach termoizolacyjnych wytrzymałością na ściskanie, czy rozrywanie.

Styropian jest odporny na działanie głównego wroga izolacji cieplnej – wody i wilgoci. Zawilgocony materiał termoizolacyjny przestaje być izolatorem, a staje się przewodnikiem. Od takiego niebezpieczeństwa wolne są płyty styropianowe.

Badania prowadzone przez firmę BASF już od ponad 40 lat wykazały, że w prawidłowo ułożonej izolacji właściwości fizyko-chemiczne styropianu pozostają niezmienione. Styropian nie starzeje się, nie butwieje i nie gnije a tym samym nie stwierdzono zjawiska zanikania styropianu w wyniku naturalnego starzenia

Mysle ze mozna spac spokojnie, a jak mu się cos stanie za 10 lat to przykleje nowy :cool:

Opublikowano

Poszedłem nieco dalej tropem ekonomicznego ogrzewania akwarium. Jak już pisałem mam mało ekonomiczną pompę AC - Tunze Silence 1073.06. W zależności od dławienia na ssaniu potrafi zeżreć 38-85 W. Pompy ekonomiczne prądu stałego zużywają mniej energii elektrycznej - przykładem może być Jebao 4000 DCT. Doszedłem do wniosku, że ta pompa Tunze musi grzać wodę. Napisałem zatem do firmy Tunze zapytanie o ten temat. Odpowiedzieli:

This pump gives about 40W in the water. But because the mechanical energy on the impeller, the wattage IN = wattage in the water (like all pump on the market).

Czy to znaczy, że działa ona jak grzałka 40 W ? Paradoksalnie taka pompa może być ekonomicznym sposobem na grzanie akwarium ;)

 

Opublikowano

Po ponad 48h godzinach testowania w miare podobnych warunkach wychodzi ze ogrzewanie akwarium nie przekracza 2kW. Jest poki co pomiedzy 1.7-1.8kW wiec roznica jest jak dla mnie kolosalna. Z okolo 2.5-2-6kw zjechalo, jestem wiecej niz zadowolony. Na styropianie pojawila się delikatna rosa ale nei do takiego stopnia zeby woda splywala. Przy otwieraniu wieka nic się nie dzieje i nic nigdzie nie splywa ani kapie - wieko jest po prostu wilgotne.

Jak widac mozna ciac koszta na rozne sposoby.

  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)
9 godzin temu, iquitos68 napisał:

Czy to znaczy, że działa ona jak grzałka 40 W ? Paradoksalnie taka pompa może być ekonomicznym sposobem na grzanie akwarium ;)

Takie dwa w jednym ;) u mnie "stara" omnigena 25-60 jest zawsze ciepła więc prócz pompowania wody również ją grzeje i dodając grzanie pozostałych urządzeń mam aktualnie 25-26 stopni w akwa przy 19-20 stopniach w pokoju bez grzałki (mam nie używam od lat) :).

Edytowane przez eljot
Opublikowano
12 godzin temu, mlody.czub napisał:

Jak widac mozna ciac koszta na rozne sposoby.

A jak oceniasz, czy tło strukturalne które masz na tylnej szybie dobrze izoluje przez ucieczką ciepła ? Nie wie jaka to jest dokładnie konstrukcja, ale czy możesz zmierzyć jak jest temperatura wody w akwarium, wody pomiędzy tłem a tylną szybą oraz ew. temperatura w pokoju ?

Opublikowano
10 minut temu, iquitos68 napisał:

A jak oceniasz, czy tło strukturalne które masz na tylnej szybie dobrze izoluje przez ucieczką ciepła ? Nie wie jaka to jest dokładnie konstrukcja, ale czy możesz zmierzyć jak jest temperatura wody w akwarium, wody pomiędzy tłem a tylną szybą oraz ew. temperatura w pokoju ?

Nie moge tego zmierzyc. Mam tlo od 4cm grubosci w wiecej ze styropianu xps i dolega ono po calosci do tylnej szyby. Jest tak wklejone ze nie ma am wody. 

Opublikowano
8 minut temu, mlody.czub napisał:

Nie moge tego zmierzyc. Mam tlo od 4cm grubosci w wiecej ze styropianu xps i dolega ono po calosci do tylnej szyby. Jest tak wklejone ze nie ma am wody. 

To myślę, że izolację masz tam bardzo dobrą. Ja osobiście u siebie rozważam, czy nie przykleić styropianu na tylnej szybie od zewnątrz, gdyż za moim tłem jest woda, która jest w lekkim ruchu.

Opublikowano
9 minut temu, iquitos68 napisał:

To myślę, że izolację masz tam bardzo dobrą. Ja osobiście u siebie rozważam, czy nie przykleić styropianu na tylnej szybie od zewnątrz, gdyż za moim tłem jest woda, która jest w lekkim ruchu.

Już pisałem i mierzyłem.

Wewnętrzne tło ze spienionego pcv czarnego lub tło DIY ze styropianu dowolnej grubości  czy też to samo przyklejone na zewnątrz akwarium do tylnej szyby daje ogromną oszczędność energii a rozszerzone na szyby boczne oraz pokrywę co zrobił kolega -  to efekt powalający.

Pomiar u mnie pirometrem wykazał że przy wodzie w akwarium 27C i temperaturze w pomieszczeniu 18 C powierzchnia szyby 10mm gdzie krąży woda miała 20 C a tu gdzie był wewnątrz przyklejony styropian lub 3mm pcv temperatura szkła była 18 C czyli taka sama jak otoczenia - oznacza to że nie następuje ucieczka ciepła bo nie ma różnicy temperatur.

Co do sprawności pomp ułamkowych mocy AC z magnesem stałym w wirniku - bo takie zazwyczaj mamy to nie spotkałem dokładnych badań bo bada się tylko takie silniki mocy  od kilku kW ( nawet 95% sprawności)  ale tych naszych sprawność jest rzędy 60-70%  więc jeśli pompa ma moc 80W to w ciepło idzie nie całe 30W reszta zamieniana jest w energię mechaniczną napędzającą wodę.

Pompy elektroniczne oraz pompy DC mają sprawność o 50-60% większą od tych standardowych czyli osiągają 80% sprawności.

Oznacza to iż tylko 20% energii zamieniają w ciepło co przy pompie DCT4000 - 22W oznacza tylko  ok 5W na grzanie - słabe więc z nich grzałki.

Trzeba na etapie projektowania całości baniaka i jego wyposażenia oraz tła , pokrywy od razu wiedząc jakie będą warunki w miejscu postawienia akwarium możliwie pogodzić naszą wizję Malawi z ekonomią projektu.

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
    • Tu taka sprzeczność bo w takim szerokim wątku na tym forum dotyczacym obsady 200cm non mbuna autor pisze że ten gatunak z toniowców daje najwieksze szanse na kilka wybarwionych samcow.  No problem jest z tymi toniowcami bo jak ładny np  C. Kadango Red Fin to agresywny. Choć tu też zdania podzielone.  
    • No nie wiem u mnie samiec wybił  wszystkich swoich pobratymców. Fakt miałem wtedy 240l, w większym może by było inaczej.
    • Powód 1 - mniejsza agresja  Powód 2 - brak problemu z narybkiem, który w mojej obsadzie non mbuna jako jedyny przeżywał chowiąc się między kamieniami. Tu  dużo zależy od wystroju, u mnie było kilka zakamarków między kamieniami niedostępnych dla dorosłych 😉. Oczywiście dla wielu to może być zaleta. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.