Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Dzięki za liczny odzew w temacie bo większość wcześniej już ze mną dyskutowała na temat  i pierwszy wniosek powtórzę bo nigdy go za dużo.

1/ Zawsze podprowadzaj jeszcze w fazie budowy ciepłą wraz z zimną wodą a nie tylko zimną jak to zwykle pamiętamy, by wlewać do akwarium taką o temp zbliżonej do 26C.- to żaden koszt w fazie budowy domu.

O czym warto pamiętać - że szkło to nie jest izolator ciepła tak samo jak węże , korpusy, i aluminiowe pokrywy.

2/ Tak projektuj tło wewnętrzne akwarium by obejmowało tył i obie szyby boczne i koniecznie było ze spienionego pcv, xps, styroduru lub styropianu.

Tak samo doskonale izolują szkło od zewnątrz jak i od wewnątrz nawet jak tam wejdzie woda.

Na to zwróciła uwagę Agnieszka a skuteczność tego jest na prawdę duża.

W tym akwarium co będzie na WDA jest wklejone te tanie chińskie tło ze styropianu a na jednym boku ścianka kaseciaka z 3mm spienionego pcv.

Przy temperaturze wody w akwarium 26 C pomiar pirometrem temperatury powierzchni szkła tu gdzie sięga tło i spienione pcv a tu gdzie go nie ma czyli tylko szkło wynosi 18 i 21 C - róznica 3 stopni to bardzo wiele jak się przemnoży przez powierzchnię. Nawet dotyk ręką wyrażnie wyczuwa różnicę w temperaturze szkła.

To drugi składnik  znacząco wpływający na póżniejsze koszty utrzymania akwarium.

3/  Straty ciepła w wyniku parowania wody to największe żródło strat energii. Nigdy nie myśl o otwartym akwarium przy naszych rozmiarach i rybach a pokrywy rób szczelne i z izolatorów cieplnych a nie aluminium czy tubondu.  Taka pokrywa z 10mm pcv spienionego  wg projektu dostępnego na forum to optymalne i energooszczędne rozwiązanie.

4/ Stosuj bezpośrednie grzanie wody za pomocą termofiltrów, grzałek przepływowych czy nowych grzałek z mikroprocesorowym regulatorem PID np grzałka Hydor Theo -  te rozwiązania są  najbardziej sprawne.

 

Dotychczasowe wyniki częściowo ocieplonego akwarium 120x60x55cm wg tych zasad .

Grzałka Hydor Theo 300W  - 400l wody. wyniki po 24 godzinach.

20170427_181158.thumb.jpg.99a3d6f2ef4d17f6eb1cfdf40bc43b6a.jpg

Stale utrzymana temperatura 26,0 - 26,2 C

Grzałka w przeciagu doby pracowała przez  9 godz i 53 minuty  ale to nie znaczy że z mocą 300W.

Nigdy się nie włączyła na 300W , a jedynie na  230W , 220W, 120W, 80W, 40W a nawet i na 8W :D

Zużycie dobowe energii = 1,8 kWh

miesięczny koszt energii  - 29 zł

W nowoczesnych grzałkach jak się świeci ta dioda w grzałce to wcale nie znaczy że żre prąd na maxa ile fabryka dała.

mikroprocesor w grzałce tak steruje jej mocą by zużyć jak najmniej prądu do podtrzymania temperatury i stale się uczy i zapamiętuje pojemność cieplną zbiornika . Takie grzałki w kubłach, również takie przepływowe oszczędzają energię.

tu moment gdy grzałka Hydor świeci a pobiera tylko 46 W

20170427_180053.thumb.jpg.a4668ae833c58a49eadc039d17d9b64c.jpg

 

cdn

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Ja również. Kształt głowy mi nie pasuje do saulosi
    • Obstawiam że na 99% to demasoni.
    • Bartku...demasoni nawet jak ledwo się " urodzi" to widać jego zdecydowane barwy czyli pasy pionowe. Nie można jego pomylić z inną rybą . No chyba , że jest złego gatunku. Wydaje mi się , że to może być saulosi lub coś innego.
    • Ta największa wygląda na crabro.
    • To Ty jesteś bardzo dzielny, albo bardzo silny, albo masz nieduże akwarium. Przy zbiorniku 160 litrów - wielkość mini jak na malawi - podmiana 25% to jest 40 litrów - wiadrami w jedną i w drugą. Przy większych akwariach odpowiednio więcej. To już chyba lepiej ciągnąć węże.  Jak już się upierasz przy targaniu tej wody, to wygodniejsze od wiader mogą być kanistry - trudniej rozlać. Ja tak na razie uzupełniam wodę w dolewce.  Jeżeli masz miejsce w szafce - mnie się takie rozwiązanie bardzo sprawdziło - można tam zamontować narurowca i na czas poboru wody łączyć go z siecią wężem ogrodowym z szybkozłączką.  Z drugiej strony wpiąłem zestaw na stałe do rury prowadzącej wodą z sumpa do akwarium. Jak widać na zdjęciu, założyłem też elektrozawór z wyłącznikiem pływakowym, żeby nie przelać.  Co do wkładów - mam polipropylenowy, odżelaziający i węglowy. I jeszcze jedno drobne udogodnienie: Wąż doprowadzający wodę do filtra podpinam do baterii prysznica. Żeby nie musieć za każdym razem odkręcać węża i nakręcać końcówkę do podłączania szybkozłączki, wąż prysznica dokręciłem do szybkozłączki z gwintem zewnętrznym 1/2" (trochę się naszukałem w internecie). Tym sposobem przepinam tylko węże. Zastanawiam się jeszcze nad założeniem za elektrozaworem trójnika i podłączeniu tam modułu z żywicą jonowymienną - w ten sposób ogarnę też temat uzupełniania wody w dolewce.    
    • Poziome psy - Melanochromis auratus Plamy - Nimbochromis livingstonii Bez Pasów - 3 x Pseudotropheus sp. 'acei' Pionowe pasy - słabo go widać, Chindongo demasoni albo Chindongo saulosi Ta największa, trudno powiedzieć, jakiś Pseudotropheus? W tej misce, bez napowietrzania i przykrycia za długo nie pożyją.
    • Siemka potrzebuje info co za pyszczole tu pływają 😁😁😁🍺
    • Cześć  To stary temat ale i mnie aktualny ponieważ mój samiec Yellow od ponad pół roku na zmianę bździ się z dwoma samicami Saulosi , już chyba z osiem razy nosiły w pysku młode ale jak na razie przetrwały dwie jedna ma jakieś  4 cm a druga jest jeszcze tyci tyci maleńka 
    • @Tomasz78https://forum.klub-malawi.pl/search/?q=Hexpure &quick=1  W podanym linku są 4 tematy różne w tym jeden właśnie ten tutaj. W szukajce zaznacz WSZYSTKO  wtedy szuka w zawartości całego forum.
    • Napiszę tutaj bo wpisując w wyszukiwarkę hexpure wyskoczył tylko ten temat. Moje spostrzerzenia po użyciu hexpure w porównaniu do purigenu. Jeżeli coś jest tanie a tak samo dobre jak te drogie to zapala się czerwona lampka - gdzieś tkwi jakiś "haczyk". No i znalazł się owy "haczyk". Jeżeli chodzi o czystość wody to oba preparaty krystalizują wodę tak samo, oba po 4 tygodniach tak samo zabrudzone na kolor brązowy. Różnica wyszła w regeneracji. Oba regeneruję wybielaczem ace. Hexpure wybielało się 3 dni zużywając 1 litr ace i to nie wybieliło do białości. Nalałem około 300 ml ace do 125ml hexpure tak jak robię to w przypadku purigenu, po 24h wybieliło może w połowie, i tak jeszcze 2 razy powtarzałem aż zużyłem 1 litr. Natomiast 125ml purigenu po użyciu 300 a nawet 250 ml ace po niecałych 20h wybiela do białości. Wniosek z tego taki że hexpure opłaca się tylko w tedy jeśli używa się go jednorazowo. Jeżeli hexpure działa tak jak purigen latami to na wybielacz wydamy więcej. Purigen regeneruje co 4 tygodnie zużywając 300ml ace, więc zaokrąglając 1 litr ace starcza na 3 miesiące, czyli rocznie 4 litry, powiedzmy że litr ace kosztuje 10 zł, to roczny koszt 40 zł. Hexpure po 4 tygodniach użycia zużywa 1 litr ace, czyli rocznie potrzebuje 12 litrów czyli 120 zł. Hexpure 300ml kosztuje 60 zł. Purigen 250ml kosztuje 110 zł. (Aktualne ceny ze sklepu "trzmiel") Ale na ace trzeba rocznie wydać 80 zł więcej. Wnioski wyciągnijcie sami, a może ktoś ma inne spostrzeżenia?  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.