Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Używam kubełka z poprzedniego akwarium towarzyskiego wkłady to od dołu ceramika, lawa, gąbka, gąbka spełniał funkcje filtra biologicznego i mechanicznego. Czytając o filtracji malawi dużo pisze o kubełku tylko jako filtrze biologicznym najlepiej wypełnionym ceramiką... W moim skromnym 112 szkoda mi miejsca na filtr wewnętrzny do filtracji mechanicznej.

Pytanie czy warto wypełnić kubełek JBL e901 ceramika a jako filtra mechanicznego użyć pojemnika Aquael Multikani 800 sam pojemnik bez pompki założony na wąż zasysajsący wode... wtedy woda oczyszczona mechanicznie płynie dalej do kubełka i z kubełka do zbiornika. 

Wydajność JBL to wg producenta 900l/h 

Dodatkowo aby poruszyć wodę w strefach pomiędzy skałami chcę użyć cyrkulatora co powinno pomóc utrzymać dno w czystości...

Ma to sens?

Co o tym sądzicie warto wydawać na pojemnik Multikani?

Opublikowano
7 minut temu, Bob napisał:

Wydajność JBL to wg producenta 900l/h

Na wydajność podawaną przez producenta trzeba brać poprawkę. Ja mam jbl 1501 e green line, chodzi jako mechanik mając jedynie gąbki w górnym koszu. Zmierzyłem przepływ i okazało się że pompuje zaledwie około 750l/h. Węże wyczyszczone i bez żadnych załamań, powinien śmigać przynajmniej 1000 litrów z kawałkiem. W dodatku trochę hałaśliwy.

Opublikowano

o paprawkach na wydajność już wiem.. Ale nie o tym temat...

obecnie w koszyku wlotowym mam kawałek gąbki ale taki pojemnik poza akwarium dużo ułatwiałby czyszczenie cały syf jest poza zbiornikiem i nic się nie rozwala przy wyjmowaniu

Opublikowano

Możesz spróbować takiego układu. Osobiście odchudziłabym kubełek z wkładów zostawiając jeden kosz firmowej gąbki i jeden ceramiki lub lawy. Jeżeli filtracja będzie zbyt słaba możesz dołożyć Aqaszuta 750 z gęstą gąbka jako mechaniczny. Sprzęt jest łatwo dostępny i nie warto kupować na zapas. U mnie układ JBL 701 + Aqaszut 750 sprawdzał się w 112 na 100 %.

Opublikowano

w szafce leży mi JKA-IP 200 używałem go zanim kupiłem kubełek ale wolałbym spróbować z machanika poza akwa...

Opublikowano
14 godzin temu, Bob napisał:

Pytanie czy warto wypełnić kubełek JBL e901 ceramika a jako filtra mechanicznego użyć pojemnika Aquael Multikani 800 sam pojemnik bez pompki założony na wąż zasysajsący wode... wtedy woda oczyszczona mechanicznie płynie dalej do kubełka i z kubełka do zbiornika. 

Wydajność JBL to wg producenta 900l/h 

Dodatkowo aby poruszyć wodę w strefach pomiędzy skałami chcę użyć cyrkulatora co powinno pomóc utrzymać dno w czystości...

Ma to sens?

Co o tym sądzicie warto wydawać na pojemnik Multikani?

Jeśli masz już ten kubełek i to z chodzącą biologią ze starego akwarium to jak najbardziej widzę sens w tym Multikani800 .

Tym bardziej że to 112l a ty deklarujesz także chęć stosowania falownika do zrobienia tam cyrkulacji, ale jest taki wzór na wydajność kubełków

70% tego co deklaruje producent = max wydajność samej głowicy bez żadnych wypełnień kubła - więc u ciebie wychodzi  630l/h na pusto ale tow zupełności wystarczy do 112l.

Kubełka nie wypełniaj ceramiką a odwrotnie - usuń jej tyle by pozostało najwyżej 0,5-1l dowolnej starej ceramiki tylko wypłukanej w wodzie z ustrojstwa albo z baniaka. Pozostaw tylko gąbki w najwyższym koszu i  tą ceramikę w najniższym a resztę koszy pozostaw puste na inne mądre złoża do usuwania NO3 i PO4 bo to tylko max 80l wody więc parametry szybko rosną. Obsadę też masz wybraną bo do 112l to tylko saulosi 1+4 .

Multikani800 sam kubek jest optymalnym rozwiązaniem dla ciebie pod warunkiem że kupisz  dodatkowo gąbkę do niego taką drobną oddzielnie sprzedawaną. Masz doskonały filtr mechaniczny ( na dole fabryczna gruba gąbka a wyżej ta drobna) poza akwarium i na dodatek z zaworami które odcinają wodę jak to trzeba odłączyć do czyszczenia więc nic się nie leje.

 

 

Opublikowano (edytowane)

dzieki za odp.

Dzisiaj rano zamówiłem ten Multikani razem z gąbka oczywiscie jak pochodzi kilka tygodni to napisze tu jak się sprawdza to cudo w takim ukladzie....;)

 

 

dzisiaj odebrałem paczkę...

* moduł sterujący... Jest

*górna część... Jest

*gąbka... Jest

*pojemnik... Jest ale... Miałbyc pojemnik z dnem wg opisu a jest przejściówka chyba ze dno wg sprzedającego to jest ta siatkowana powierzchnia w każdym pojemniku

wg mnie dno to dno ostatni zamykający element w tym filtrze albo??:angry:

czekam na odp od sprzedawcy...

 

Edytowane przez Bob

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.