Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

Szukałem na forum ale nie udało mi się znaleźć nic konkretnego na ten temat więc postanowiłem założyć nowy wątek. Jeżeli moderator uzna, że to niewłaściwy dział to proszę o przeniesienie.

W najbliższym czasie uruchamiam nowe akwarium 540 L i kombinuje jak ułatwić proces podmiany wody. Żadne wiaderkowanie nie wchodzi w grę, chcę żeby ten proces był jak najszybszy i najwygodniejszy.

Co do nalewania wody to sprawa jest jasna, montuje ustrojstwo zaprojektowane przez @deccorativoi załatwione. 

A co ze spuszczaniem wody z akwarium? Planuje mieć kaseciaka, w nim pompa Jebao DCS-5000 i pomyślałem że można wykorzystać ta pompę do wypompowywania wody na zewnątrz. Od kaseciaka biegłaby rura zakończona szybkozłączką do węża ogrodowego i podczas podmiany można podłączać wąż który wylewa wodę prosto do ścieków. Ewentualnie jeśli nie można zakończyć wylotu szybkozlaczka to można zrobić rozdzielnik/trójnik i regulowane zamykanie przepływów. Wtedy w zależności od potrzeby zmieniamy ustawienie wylotu wody - akwarium lub ścieki. Da rade tak wykorzystać pompę od filtra czy lepiej tego nie robić? Nie miałem wcześniej kaseciaka i nie wiem jak to jest z poziomem wody w komorze pompy.

Ewentualnym rozwiązaniem jest kupienie dodatkowej niewielkiej pompy, cos w stylu tej używanej do bloku Purolite - Hydor Pico 250 l/h. Czy taka pompa nie bedzie za slaba? 

Które rozwiązanie waszym zdaniem będzie lepsze?

Ciekaw jestem jak rozwiązaliście to u siebie. Będę wdzięczny za porady.

Opublikowano (edytowane)

Według mnie Może być tak napisałeś wersja pierwsza albo grawitacyjnie zasysasz wężem i spuszczasz wprost do ścieków. A tak w ogóle to po co Ci pompa 5000 skoro u mnie w akwarium 2m chodzi pompa 4000 na 7 biegu bo dalej to przesuwa piach w baniaku

Edytowane przez jaras
Opublikowano

Nie kolego tak jak kombinujesz to wylejesz cała wodę aż do poziomu tego otworu w kaseciaku na który założysz tą pompkę.

Jak raz ruszy i przeleje wodę przez burtę baniaka to kaplica - będzie dotąd wylewała aż siorbnie powietrza . Identycznie jak zassanie ustami i wylewanie wody do kanalizacji - dotąd wylewa aż wąż złapie powietrza albo go wyjmiesz .

Marzy ci się kolego tzn automatyczna podmianka w odróżnieniu od stałej podmianki.

Są do tego akwarystyczne ustrojstwa coś w stylu spłuczki w kiblu tylko z podwójnym zabezpieczeniem i nawet kilkoma  czujkami poziomu wody - szukaj w morszczyżnie ale wszystkie działają na zasadzie zamykania elektro zaworu by całą woda z baniaka nie uciekła.

Jak chcesz zrobić takie wylewanie wody za pomocą pompy kaseciaka to jest to możliwe :D ale po warunkiem że dasz trójnik który to spowolni wypływ a na tej odmodze do kanalizacji elektrozawór albo zwykły kranik ręczny czyli zawór - otwierasz kranik woda leci do kanali - zamykasz cała krąży w akwarium.

Ja do wylewania wody z baniaków używam pomp z kasety ale mam je na elastycznym peszelu.

Pod wodą przytykam do wylotu z pompy gruby wąż ogrodowy  a jak usłyszę w kiblu plusk wody to pozostawiam tą końcówkę węża ogrodowego na takim poziomie jaki chcę by przerwało wylewanie wody - ale jest jeden warunek - miska sedesowa musi być niżej jak burta baniaka - wiesz prawa fizyki.

Możesz też zrobić takie ustrojstwo do wylewania wody z pompką z rupieci w szafce oraz wężem ogrodowym  ale trzeba takie wylewanie stale mieć pod kontrolą i wyłączenie pomki nie przerwie wylewania czyba że na wężu zawór dasz.

Opublikowano

d3sign, zależy gdzie masz ten ściek. Jak wyżej niż baniak, to faktycznie pompa jest potrzebna :-) ale raczej nie, więc moim skromnym zdaniem, to "gra nie warta świeczki". No chyba, że zbudujesz coś takiego, że samo będzie się uruchamiało np. raz w tygodniu o odpowiednim czasie, albo siedząc w fotelu klikniesz pilotem i podmianka się uruchomi i po zakończeniu wszystko się samo wyłączy.

W przeciwnym razie, jeżeli trzeba i tak podejść do baniaka i coś tam podłączyć, a masz kaseciaka, a nie narurowca, to moim zdaniem należy korzystać z grawitacji.

Ja zrobiłem taki kształt "U". Jedna koniec tego "U" ma taką długość na ile ma spaść poziom wody w akwarium (można to regulować przez dodawanie końcówek), a drugi jest zakończony wężem, który idzie albo do kanalizacji, albo (i tutaj jeszcze muszę pokombinować) do podlewania ogródka. Ponieważ ściek mam tylko 1,5m od baniaka, więc nie ma problemu, żeby to zassać ustami, ale mogę również jak Heniu wyżej napisał podstawić pod rurę wylotową i potem wyłączam pompę. Jak woda zacznie lecieć, to wychodzę, i nic mnie nie interesuje. Woda zleci tylko do poziomu rurki i tyle. U mnie 200l wężem pralkowym zlatuje ok. 20 min. Jak zleci (albo usłyszę siorbanie, albo przyjdę po pewnym czasie) odkręcam kran z wodą, która przez ustrojstwo wężykiem 3/8 leci do baniaka Ponad 2 godziny, bo przez 4 korpusy. Tu niestety już muszę uważać, żeby nie przelać, może pomyślę nad jakimś zamykaniem na zasadzie zaworu spłuczkowego, czy coś w tym stylu.

Opublikowano

Gdzies widzialem bodajze z Gardeny takie komputery zakladane na waz ktore steruja woda - glownie stosowane w ogrodach. Mozna bylo ustwic kiedy i jak ma się wlaczyc i ike wody ma przeleciec, po jakim czasie ma się wylaczyc. Nie wiem dokladnie jakie to ma opcje i znajac zycie pewnie drogie pieronstwo jest. Zdac egzamin powinno w Twojej sytuacji, ale czy warto tyle kasy ladowac to nie wiem. 

Opublikowano

Moim zdaniem przerost formy nad treścią, bo jak słusznie zauważył @wojtekr , zazwyczaj kanalizacja jest niżej niż baniak, i wąż o długości 10-15m wystarczy do kibelka w mieszkaniach 50-60m^2.

Zasys ustami a dalej grawitacja :) Metoda prosta, tania i skuteczna, a po kilku razach nabierzesz wprawy i zrzucenie 20% z baniaka zajmie 10 minut z czego samo wylewanie to 5 a w tym czasie szykujesz ustrojstwo do nalewania ;)

Opublikowano
Godzinę temu, mlody.czub napisał:

Zdac egzamin powinno w Twojej sytuacji, ale czy warto tyle kasy ladowac to nie wiem.

Nie warto. już i tak sporo kasy wydam na pozostale komponenty akwarium :) 

Mieszkanie mam ponad 70 m, do lazienki okolo 10 m waz jest potrzebny. Faktycznie mysle ze niepotrzebnie wymyslam i skorzystam z grawitacji. Mam gdzies stary odmulacz ktorego w obecnym akwarium za duzo nie uzywam to troche go zmodyfikuje i podlacze do niego waz. Opierajac się na tym co napisal @wojtekr dorobie uchwyt do akwarium który pozwoli mi zawsze wypompowac ta sama ilosc wody. 

Co do nalewania wody to trzeba bedzie sprawdzic ile czasu zajmuje napelnienie zbiornika lejac wode przez pierwsza wersje ustrojstwa. Jak już raz zmierze czas to w przyszlosci nie bedzie trzeba za kazdym razem caly czas stac przy akwarium tylko ustawic orientacyjnie alarm w telefonie. Do podmiany bedzie okolo 130 litrow jak tak na szybko policzylem (Brutto 540 L wiec wody bedzie okolo 450 L, z tego 30% to jakies 135 L), ciekawe ile czasu bedzie zajmowala podmiana.

Dziekuje za porady :)

Opublikowano

Generalnie, jak lejesz przez ustrojstwo, to nie możesz tego za szybko robić. Dla węgla poleca się max 5-6l/min, dla żywicy niby podobnie, ale wiadomo, że im woda ma dłuższy kontakt z medium filtrującym, tym lepiej. Ja mam 4 korpusy, więc one też trochę hamują przepływ. Na początku mogę puscić z szybkością 6l/min, potem to się zapycha po czasie. Ale i tak ustawiam sobie na 3l/min, zeby mi ta żywica dobrze jony wymieniała :-). U Ciebie przy 3l/min nalewanie trwałoby ok 45 min. Ja zamontowałem sobie taki miernik przepływu ogrodowy Gardeny. Koszt ok 30zł, a dość praktyczne urządzenie. Pewnie nie jest super dokładne, ale nsa potrzeby akwarystyczne wystarczy.

Opublikowano

Wlasnie chcialem pytac czy sa jakies regulatory przeplywu / kraniki ze skalą, czy moze leje się wode do litrowej butelki, sprawdza ile to czasu zajelo i na tej podstawie wylicza jaki ma się ustawiony przeplyw?

Znalazlem cos takiego: http://allegro.pl/licznik-przeplywu-do-wody-cieczy-miernik-i5188462127.html

Ale nie wiem czy warto to kupowac, troche szkoda mi tych 5 dyszek + przesylka.

Opublikowano

Nieraz się obawiałem przelania, leję bardzo powoli, często nalewanie wody trwa około półtorej godziny. Mam na to swój patent i też nie elektroniczny :) wkładam wąż od nalewania pod jedną z belek oświetleniowych aby go przytrzymywała i ustalam wysokość mniej więcej na poziomie wylotu z filtra. Woda ma to do siebie, że jak leci powoli to dość głośno ciurka. Jak przestaje to znak że już ma dość i zaraz ucieknie na zewnątrz :) (zanim to zrobi to ma jeszcze dobrych kilkanaście miniut od przestania ciurkania)

Poza tym często sprawdzam poziom wody, a jak już woda się schowa pod pokrywę, to dokonuję końcowych czynności pielęgnacyjno-sanitarnych, czyszczę szyby, ścieram kurz z półek, tak aby być blisko baniaka.

Opcja z ustawianiem zegarka słaba, bo za każdym razem rozkręcisz wodę z inną mocą nie ?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.