Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam mam na imię Tomasz i jestem tu nowy :)

Mam pytanie odnośnie obciązenia dna w akwarium juwel tio 180 100x40x50. Zbiornik postawiony jest  na kątowniku i szyba nie leży bezpośrednio na blacie. Moje pytanie, jakie obciążenie (skały) mozna wpakowac do środka? I czy np. Płyta ze spienionego Pcv 5mm na dno coś pomoże? Chciałbym postawić skałki ok 10-15kg. sztuka łącznie ok 50kg plus piach nie wiem ile wejdzie 30-40kg? 

Sorry jeśli w złym miejscu postawiłem pytanie (proszę o ewentualne przeniesienie :) ) ale jak wspomniałem jestem nowy i nie ogarniam jeszcze. Oczywiście szukałem czegoś podobnego ale nic nie znslazlem. 

Z góry dzięki za pomoc

Opublikowano

Witaj na forum!

Jako podkład pod kamienie starczy 3mm spienione PCV...

Skałki ułóż w wybraną aranżację ,a potem syp piasek w 4 cm warstwę...Mam taki sam zbiornik więc około 30kg piasku starczy może nawet mniej,bo wszystko zależy od ilości kamienia użytego do aranżacji...

Opublikowano

Stresuje mnie trochę to że dno jest w powietrzu... i czy jednak nacisk punktowy pod skałkami nie będzie za duży? 

Druga sprawa czy to pcv spowoduje rozłożenie ciężaru na większą powieżchnię?, czy jest zbyt elastyczne i tak naprawdę to zabezpiecza tylko szkło przed przypadkowym stuknięciem? 

Może jestem trochę przewrażliwiony ale ostatnio zauważylem dodatkowo, że odkleił mi się górny wspornik i szyby na dłuższych bokach się nieco wybrzuszyły po ok. 5mm na stronę. Czytałem o tym i podobno można z tym żyć ale mimo wszystko stres jest :) 

 

 

Opublikowano

Oj Prosisz się o tragedię.

wklej fotkę jak to dno wisi w powietrzu i stoi na kątowniku.

tam 180 kg wody naciska na szybę dna w miejscu gdzie ten kątownik - chyba że ja nie kumam jak to akwarium stoi na kątowniku.

 

Opublikowano (edytowane)

Po inżyniersku to nie jest - tylko by na ramce z kątownika logo się znalazło. Jaka jest grubość tego kątownika. Inaczej mówiąc ile mm nad blatem stołu wisi te dno akwarium - daj takiej grubości dwa kawałki gąbki, pcv albo styropianu - czegoś co zniweluje tą ramkę i całe dno będzie podparte na ramce ale i na blacie szafki.

Jak ci wspornik puścił i szyby po 5mm się wygły to reklamuj bo taka beczka zamiast akwarium może trzasnąć w każdej chwili..

Ale ten Juwel odstawia fuszerkę - szyby pewno cienkie jak tyle się wygło.

1100zł za baniak 180l i jeszcze filtr wewnętrzny do wywalenia bo dla nas za słaby, ale twój wybór

 

 

 

Edytowane przez deccorativo
Opublikowano

Dokładnie nie wiem ok 2-3mm może. Sprawdzę jak będę w domu. Może taki podkład piankowy pod akwarium? Coś takiego widziałem w akwarystyku. 

Co do gwarancji to już niestety dawno mineła. 

Opublikowano

Nie przejmuj się tym, że szyba dna nie dotyka podłoża. Kiedyś były tylko akwaria ramowe i dno zawsze było w powietrzu, a jak się dołożyło dobrze kamienia i piachu to dopiero opierało się o podłoże :D. Ostatnio widziałem w sklepie z morszczyzną zbiorniki klejone takie po 600-700 litrów stojące na stelażach bez blatów, całe dna wisiały w powietrzu, a skały, podłoża i wody w nich nie żałowano.

  • Dziękuję 1
Opublikowano
44 minuty temu, darkon napisał:

Ostatnio widziałem w sklepie z morszczyzną zbiorniki klejone takie po 600-700 litrów stojące na stelażach bez blatów, całe dna wisiały w powietrzu, a skały, podłoża i wody w nich nie żałowano.

... pewnie jednak szyba  z dna była grubsza jak ścianki?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.