Skocz do zawartości

Parametry wody przy starcie


Mariusz.wega

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

We wtorek 07.03. wystartowałem moje malawi 200l- więcej w dziale - przedstaw się

Start robiłem zgodnie z szablonem startu na WA. Nie ukrywam że tutaj pojawił się mały problem, którego przyczyna mogła być wg mnie zwietrzała woda amoniakalna. Otóż po wyliczeniu wyszło że muszę dolać 17 kropli więc tyle dolałem.

Po teście (kropelkowy JBL walizka + uzupełnienie) Poziom NH 4 wskazywał idealnie 0,6 mg/l. Postanowiłem więc jeszcze trochę dolać i z kolejnych obliczeń wyszło że muszę dolać jeszcze 0,55ml... i dolałem.

Po odczekaniu 20 minut test i wyszło pomiędzy 0,6-1ml - żona obstawiła że wyszło 0,8 - jej właśnie zleciłem ocenę optyczną, bo u mnie z odróżnianiem takiej gamy kolorów słabo.

No więc zgodnie z szablonem startu na WA - nie chcąc już przekombinować wlaliśmy 2 ampułki Prodibio Biodigest - 2 ampułki standard 112l - 1000l wody.

I zmierzyliśmy pozostałe parametry:

NH 4 - 0,8

PH - 8

NO2 - 0,05

NO3 - 7,5 (między 5-10)

KH 11

GH 17

Czy na starcie takie wyniki są ok czy może coś jest nie tak?

Miałem problem co do ilości ampułek Prodibio - bo w szablonie nie do końca jasno jest to opisane( Chyba że czegoś nie doczytałem to z góry przepraszam)

Cytuj

Prodibio Biodigest - wystarczy 1-2 ampułki od 112l aż do 1000l wody

Cytuj

6/ Jeśli pomiar NH4 wskazuje poziom 0,8-1 mg/l wlej bakterie nitryfikacyjne wg instrukcji dawkowania

Wg instukcji dawkowania jest 1 ampułka na 60l - Ja dałem dwie zgodnie z pierwszą informacją - pytanie czy nie za mało? jeśli za mało to musiałbym je dokupić...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W szablonie są trzy rodzaje bakterii  i każde mają swoje dawkowanie na opakowaniu poza PB bo na ampułce nie ma miejsca ale producent podaje że jedna wystarcza nawet do 1000l wody by ją zaszczepić to co tu jest nie jasne - podzielisz otwartą ampułkę na 1/10 i wlejesz a co zrobisz zresztą .?

Bakterii nitryfikacyjnych nie można przedawkować - inne owszem ale nie nitryfikacyjne.

wszystko ok.

teraz co 4-5 dni pomiar wyłącznie trzech parametrów

NH4, NO2, NO3.

 i czekamy - ustaw temp 30C -światło całą dobę 0 -natlenianie na max czym tylko masz- łapy z daleka od akwarium -nic nie widzisz -nic nie poprawiasz -nic nie dosypujesz..:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję, to mnie trochę uspokoiłeś bo myślałem że już coś przekombinowałem z tymi bakteriami.

Temperatura od startu ustawiona na 30C światło zgaszone, cyrkulator skierowany na lustro wody tak więc natlenienie działa. Uzbrajam się w cierpliwość...

 

 

Edytowane przez Mariusz.wega
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Mała aktualizacja:

pomiary wody(robione przy świetle dziennym):

Start zbiornika 07.03.2017

07.03.2017  NH4_0,8;   PH_8;    NO2_0,05;   NO3_7,5(pomiędzy 5-10);   KH_11;       GH_17

18.03.2017  NH4_0,8;   PH_ -;    NO2_0,1;     NO3_7,5(pomiędzy 5-10);    KH_-:        GH_-

25.03.2017  NH4_0,8    PH_ -;    NO2_0,7;     NO3_12,5(pomiędzy 10-15);   KH_-;    GH_- 

Studiując forum rozumiem, że pierwszy etap ruszył tak?

Piszę bo wole się upewnić że wszystko idzie dobrym torem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie,

Wykonałem dzisiaj kolejny pomiar:

28.03.2017 NH4_0,1;   PH_-; NoNO2_poza skalą - powyżej 1;    NO3_20;    KH_-;   GH_-.

Czyli wnioskuję że zjadło NH4 i podniosło NO2 ( i NO3) - tylko martwi mnie że NO2 podskoczyło poza skale. Czy to normalne? Test wykonałem w razie czego 2 razy - żeby się upewnić czy czegoś nie pomyliłem.

W razie czego wrzucam zdjęcie z pomiaru.

DSC_0074.thumb.JPG.24f795e155341062d27a6eb144c44c9e.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aktualizacja pomiarów:

07.03.2017  NH4_0,8;   PH_8;    NO2_0,05;   NO3_7,5(pomiędzy 5-10);   KH_11;       GH_17

18.03.2017  NH4_0,8;   PH_ -;    NO2_0,1;     NO3_7,5(pomiędzy 5-10);    KH_-:        GH_-

25.03.2017  NH4_0,8    PH_ -;    NO2_0,7;     NO3_12,5(pomiędzy 10-15);   KH_-;    GH_- 

28.03.2017 NH4_0,1;   PH_-; NoNO2_poza skalą - powyżej 1;    NO3_20;    KH_-;   GH_-.

01.04.2017 NH4_<0,05;   PH_7,6;   NO2_0,05;   NO3_20-40(bliżej 20);   KH_6;    GH_12

Czy to oznacza że mogę już przymierzyć się do kupna mieszkańców?

 

Pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak sugeruje Andrzej - możesz zarybiać choćby dziś ale zrób przedtem z 30-50% podmiankę wody przez ustrojstwo albo z uzdatniaczem kranówy  i wpuszczaj obsadę. Najlepszy uzdatniacz to Seachem Prime albo Kordon Amquel Plus

Podmianka w celu obniżenia tego NO3  blisko 40 ppm- staraj się po zarybieniu utrzymywać  No3 blisko poziomu 20ppm

powodzenia w hodowli:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
    • W całym procesie myślowym jest jedna niedoskonałość, mam w swoim akwarium tyle ryb, że nie są w stanie zanieczyścić mi wody do poziomu by filtracja nie wyrabiała. Potwierdzają to testy, a nie wzory których nie znam i nie umiem z nich korzystać. Abyś nie myślał, że to jakiś osobisty atak. Po prostu uważam , że w wielkich baniakach utrzymujemy relatywnie mniejsze zarybienie niż w mniejszych akwariach.
    • Zróbmy małe doświadczenie myślowe. Porównajmy 2 filtry… jeden ma 40% przepływu zbiornika na godzinę. Drugi ma 200% przepływu zbiornika na godzinę. Oba filtry są tak duże, że usuwają 100% zanieczyszczeń. Ryby produkują jednostkę zanieczyszczeń na godzinę (100%) Przyjmując, że do filtra trafia tylko brudna woda (nie miesza się z czystą) Zanieczyszczenia: Pierwszy: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 10% zostaje 22,5% po 30 minutach: 25%+ 22,5%, zostaje 42,75% po 45 minutach: 25% + 42,75%, zostaje 61% po 1 godzinie: 25% + 61%, zostaje 77,4% (czyli skuteczność filtracji to ok. 33%) itd.. (rośnie do 225% godzinowej produkcji zanieczyszczeń) Drugi: po 15 minutach: produkcja 25%, przefiltrowano 50%, zostało 12,5%; po 30 minutach: 25% + 12,5%, po filtracji: 18,75%; po 45 minutach: 25%+18,75%, po filtracji: 21,9%; po 1 godzinie: 25%+ 21,9%, po filtracji: 23,45% (czyli skuteczność filtracji to ok. 77%). itd. - dąży do 25%. Filtr drugi daje 10x bardziej czystą wodę. Uwzględniając, że do filtra trafia nie tylko woda brudna, ale mieszanka brudnej i czystej, że produkcja i usuwanie są procesami ciągłymi otrzymujemy: Skuteczność filtracji (maksymalna, rozumiana jako ile zanieczyszczeń zostaje usuniętych z wody przy ciągłej ich produkcji lub jaki procent wody brudnej przechodzi przez filtr). = 1-e^(-krotność przepływu). W tabelce: krotność przepływu / skuteczność filtracji 1  63,21% 2  86,47% 3  95,02% 4  98,17% 5  99,33% 6  99,75% 7  99,91% 8  99,97% 9  99,99% 10  99,995% Dla filtra @yaro przy przepływie 0,4 zbiornika na godzinę wyjdzie skuteczność filtracji ok. 33%.  Prawie 70% zanieczyszczeń zostaje w wodzie (produkowanych na bieżąco), bo ta część wody _statystycznie nie bywa w filtrze_ … Nawet jak filtr jest gigantyczny. Bez odpowiedniego przepływu nie ma wydajnej filtracji…, ale nie wystarczy zwiększyć tylko przepływ, potrzeba też odpowiedniej powierzchni dla bakterii. Zdanie „sump jest słabym machanikiem” należy rozumieć: sump o zbyt małym przepływie jest złym filtrem (i biologicznym i mechanicznym, jakkolwiek to rozumiemy). Przy dobrym przepływie będzie dobrym Zagadnienie jest dotykane w książce "Aquatic Systems Engineering: Devices and how They Function" Pedro Ramon Escobal. Polecam, choć trudna.  Z wzorów podanych w rozdziale 2 można wyprowadzić podany wcześniej wzór na skuteczność filtracji.   Przykład dotyczy akurat sterylizacji UV. Wzór 2.10 określa czas potrzebny na uzyskanie 99,99% sterylizacji. Fo - przepływ. G pojemność zbiornika. Dla krotności przepływu 9.2x to 1h. Wydaje mi się szaleństwem pchanie się w sump (stopień komplikacji) bez odpowiedniego przepływu...
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.