Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Hej, witam wszystkich forumowiczów. Jestem początkującym akwarystą, zupełnym żółtodziobem od jakiegoś czasu wczytującym się w Wasze dyskusje i przyswajającym sobie rady doświadczonych praktyków. Ja jak na razie pozostaję na terenie teorii, ale mam nadzieję wkrótce wystartować. Jestem na etapie kompletowania sprzętu, mam już:               1. Akwarium 120 x 40 x 60h cm,

2. Zrobiłem pokrywę z płyty tubond z oświetleniem z modułów LED (rgb + białe) ze sterownikiem Led Dimmer Pro 3

3. Dysponuję dwoma kubełkami: jbl 1501 e i tetra ex 700.

I tutaj proszę poradźcie czy z jbl zrobić biologa a z tetry machanika czy odwrotnie? A może do jbl (biolog) podpiąć zewnętrzny prefiltr narurowy (mechanik)?

4. "Ustrojstwo" do nalewania wody.

5. Ogrzewanie: czy grzałka wewnętrzna 250 wat da radę czy zakupić większą?

6. Cyrkulacja wody: czy kupić falownik czy na razie się wstrzymać?

7. Dekoracje: planuję tło wewnętrzne z czarnego pcv, piasek kreisel, serpentynit

8. Obsada: nie mam pojęcia, ale na to jeszcze przyjdzie czas. Tak myślę.

Pozdrawiam

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Zawsze mocniejszy ( jbl 1501 ) filtr jako mechaniczny, a słabszy ( tetra ex 700 )  jako biologiczny. Potrzeba falownika wyjdzie w praniu, do czasu ułożenia kamieni i ustawienia filtracji nie da się tego przewidzieć na 100 %. Prefiltr na biologa konieczny -np. gąbka na rurze ssącej.

Opublikowano (edytowane)

ad.1 - fajnie

ad.2 - wow,

ad.3 - Ogólnie kubełek nie jest polecany jako mechanik przez zbyt małą powierzchnię zasysania w porównaniu do mechanika z gąbką

ad.4 - ok, w zależności od NO3 sprawdź czy powinieneś mieć wersję 1 czy 2

ad.5 - zależy jakiej firmy. Happet ja nie polecam. W moim 160l netto 300W happet nie dawała rady, natomiast 200W eheim jager ogarnia bez problemu

ad.6 - na falownik zawsze jest czas. Im mniej sprzętu w akwarium tym estetyczniej. Pokombinuj z wlotami i wylotami filtrów - być może falownik będzie zbędny. W razie potrzeby nie kupuj jvp 100. Tani, szybko się kończy, mało wydajny i nawet do du*y się nie nadaje :P 

ad.7 - ok

ad.8 - zalej baniak (polecam szablon startu na WA) i masz dwa tygodnie na rozmyślanie o obsadzie - po tym czasie można wpuszczać ryby. A co do startu baniaka i mierzenia parametrów - nie warto kupować testów zooleka zwłaszcza na NO3. Zainwestuj w polecany jbl. Zoolek z biegiem czasu zaczyna kłamać i pokazuje co chce
 

I ze swojego przykładu powiem Ci odnośnie sprzętu, nie kupuj najtańszego bo później będziesz kupował kolejny raz. W przypadku ograniczonych funduszy proponuję poczekać, dozbierać kasiorkę i kupić od razu coś lepszego. Powodzenia

 

Edytowane przez mareckee
Opublikowano

Dzięki za podpowiedzi.

A może jbl jako biolog a przed nim prefiltr z filtra nanrurowego z owatoliną w środku? Nie chciałbym wkładać mechanika do wewnątrz akwarium.

Opublikowano

 

18 godzin temu, sambor napisał:

Dzięki za podpowiedzi.

A może jbl jako biolog a przed nim prefiltr z filtra nanrurowego z owatoliną w środku? Nie chciałbym wkładać mechanika do wewnątrz akwarium.

Mistrzowie rady potrzebuję z tą filtracją. Jakie rozwiązanie wybrać dla zbiornika 120x40x60h cm?

Mam kubełek jbl 1501e, tetra ex 700 i korpus filtra narurowego z owatoliną. Jaki system z tego zbudować? A może coś jeszcze dokupić?

Jak wspominałem wcześniej, chciałbym uniknąć wkładania filtra wewnętrznego i silić się na jego maskowanie.

Co robić? Jak żyć?

Pozdrawiam

Opublikowano
13 minut temu, sambor napisał:

Mam kubełek jbl 1501e, tetra ex 700 i korpus filtra narurowego z owatoliną. Jaki system z tego zbudować?

Czytałeś co ci Agnieszka doradziła to tak zrób albo zupełnie jak jeszcze nikt nie ma.:D

Masz trzy ustrojstwa korpus, e1501 i tetrę - to połącz je razem:D

zasys z baniaka - potem ten korpus z owatoliną za korpusem trójnik i jednym  wężem  na ssanie do e1501 a drugim wężem na ssanie do tetry a powroty z kubłów  każdy oddzielnie.

Przez ten prefiltr z korpusem i owatoliną będzie sumaryczny przepływ z obu kubłów .  Jak na 280l świat i ludzie i spełnione życzenie by nic nie było w baniaku - ale jest zagwozdka - grzałka gdzie??

Opublikowano

Dzięki wielkie, super pomysł, spróbuję tego rozwiązania. Muszę tylko przyjrzeć się mojej komodzie pod akwarium (ma pośrodku szuflady a szafki po bokach), ciekawe czy takie połączenie się tam pomieści, sprawdzę. A grzałkę (jager eheim 250 wat, 44 cm) myślałem dać w poziomie z tyłu za kamieniami, dobrze myślę?

A i jeszcze jedno dokładnie zmierzyłem akwarium, wewnątrz ma: 118x38x57h cm (57 cm-wysokość do wzmocnień). Daje to 255 litrów, jak dołożę piach i kamloty to zostanie 200-210 l wody. Czy jakieś uwagi a propos tego? 

 

Opublikowano

Jeśli masz taką szafkę, to zrób tak, jak Ci suricade napisała.

20 godzin temu, suricade napisał:

Zawsze mocniejszy ( jbl 1501 ) filtr jako mechaniczny, a słabszy ( tetra ex 700 )  jako biologiczny. Potrzeba falownika wyjdzie w praniu, do czasu ułożenia kamieni i ustawienia filtracji nie da się tego przewidzieć na 100 %. Prefiltr na biologa konieczny -np. gąbka na rurze ssącej

W zupełności to wystarczy. Jeśli już masz ten korpus, to możesz go dać przed biologa (Tetrę). Wtedy nie potrzebny jest prefiltr na zasysie Tetry.

Opublikowano
19 minut temu, suricade napisał:

Możesz dać moduły gotowe lub cementowe .

 Zyskasz dodatkowe litry wody.

Hm, nie bardzo rozumiem w jaki sposób zyskam dodatkowe litry wody jeśli włożę sztuczny kamień zamiast naturalnego. Chyba że uwzględnić pustą przestrzeń wewnątrz sztucznego kamienia. Ale czy to należy wliczać w ogólną masę wody?

A co do zdjęć z produkcji sztucznych skałek - aby silikon się nie deformował podczas odlewu należy zrobić gipsowy płaszcz, który nie pozwoli na jakiekolwiek odkształcanie. Dzięki temu otrzymamy wierną kopię kamyczka bez deformacji. Dla większego realizmu można zamiast mieszanki cementowej zastosować żywicę np. epoksydową z naturalnym kruszywem granitu, bazaltu, piaskowca itp. wierna kopia gwarantowana.

Mnie jednak tego rodzaju podróbki nie kręcą, sama myśl że mam patrzeć na udawane kamienie jakoś mną wstrząsa. Niech żyje natura. Hej.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.