Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam zakupiłem nowa wersje sterownika Sterownik LedDimmerPro V3 na zasilanie 9V-38V i chał bym zrobić nowe oświetlenie , stare oświetlenie było bardzo proste  taśma LED + moduły kolorowe , nowe oświetlenie chciałem zrobić na Moduł LED Samsung SMD 5050 4 diodowy 12V IP67 - RGB i Moduł LED 4 SMD5630 SAMSUNG GOQ 1.44W DC12V IP68 Zimny 11000K tylko  ze RGB są nie dostępne .
Co byście koledzy polecili moje akwarium to 300Litrów oczywiście Malawi jakie moduły lub power LED bardzo proszę o porady i dziękuje bardzo

Opublikowano (edytowane)

Sporo informacji znajdziesz w postach kolegów. Ja osobiście mam na 12000K i 8500K bez kolorów (nie ma roślin a więc po co, a nie widzę super różnicy u kolegów którzy mają oryginalne lampy po 2200 zł). Zrobiłem wg super tanio. Świeci prawie rok i nie mam zastrzeżeń. Glony pod kontrolą, ryby trą się na potęgę, a więc chyba mają dobre warunki ;). Po prostu mi to odpowiada. Kwestia aranżacji, gustu, ustawienia zbiornika itp., itd.

1. zbiornik 180x50x53 - ok 480 l. wody

2. Diody PowerLed na radiatorkach klejonych do listwy ALU opartej na koronie akwarium też z ALU

3. 6 x 3W barwa ok 8500K, 3 x 3W barwa ok 12000K, i nocne 3 x 1W barwa Blue Moon. Miałem jeszcze 3 x 3W barwę niebieską, ale nie dawała efektu (chyba nie ten odcień)

4. dzienne razem 27W (przy próbie na 36W było za jasno), noc 3W (ale jak widać przydałoby się o ok 50% ściemnić) - Nowy wpis: Wyłączyłem 2 diody brzegowe i 1W w zupełności wystarcza :) na mój zbiornik

5. 12 godz dzień i ok 10 godz nocne

6. zwykły zasilacz 12Vx60W + sterownik bi-/astabilny może obsłużyć max 100W (efekt wsch/zmierzch trwa ok 30-40 min) dla dziennego i zasilacz 12Vx20W dla nocnego + zegary sterujące czasami

7 . Koszt elementów ok 350 zł.

Zostało mi tylko zabezpieczyć całość żywicą chociaż zastanawiam się nad sensem.

Edytowane przez MacBer
Opublikowano (edytowane)
9 minut temu, Darekdmx napisał:

Z modułami led jest mniej bawienia i kombinowania z power led chyba lepszy efekt :P

Tego to nie wiem czy lepszy efekt,bo nie mam power Led i trudno mi tu coś porównać ;) 

Najlepiej niech się wypowiedzą koledzy którzy przerzucili się z power ledów na moduły,albo odwrotnie :) 

Ale równie dobrze sprawdza się też oświetlenie oparte na modułach Led :D 

Edytowane przez egon44
Opublikowano
5 godzin temu, Darekdmx napisał:

z power led chyba lepszy efekt

To już tylko i wyłącznie subiektywne odczucie ;) miałem lampę na power ledach  w akwarium z Tanganiką, ale nie mam porównania do modułów bo w Malawi używam świetlówki...

Efekt był jednak całkowicie zadowalający, pytanie tylko, czy dla każdego ;)

@rosa1986 była u mnie i widziała to światło z Tanganiki, a u siebie ma moduły na sterowniku Romka więc może sięgnie pamięcią wstecz i będzie w stanie porównać power ledy i moduły ;)

Opublikowano
23 minuty temu, MatiK napisał:

@rosa1986 była u mnie i widziała to światło z Tanganiki, a u siebie ma moduły na sterowniku Romka więc może sięgnie pamięcią wstecz i będzie w stanie porównać power ledy i moduły ;)

Ale mi dałeś zadanie. Nie wiem czy moja pamięć jest aż tak dobra ;)

A tak na serio to moim zdaniem pakowanie się w power ledy przy Malawi trochę mija się z celem. Co innego przy akwarium roślinnym, gdzie światło ma duże znaczenie dla wzrostu roślin. Przy modułach też osiągniesz fajny efekt, a naprawdę dużo prościej zrobić na nich oświetlenie.

Oświetlenie u Mateusza mi się podobało, ale wydaje mi się że moje na modułach jest równie dobre :D

Ale ja nie jestem specjalistą w tej dziedzinie :P

Podrzucam filmik, żebyś zobaczył jak to wygląda u mnie. Moduły Led firmy Samsung 5630 białe zimne 8500K (teraz szukałabym jakichś z zakresu 9000-11000K) plus rgb, do tego sterownik LedDimmer Pro 

 

Opublikowano
10 minut temu, rosa1986 napisał:

ale wydaje mi się że moje na modułach jest równie dobre

Nie bój się napisać, że lepsze (albo, że bardziej się podoba... ;)) :P

Opublikowano

Moim zdaniem by ci Darku poradzić to trzeba wiedzieć co masz i jakie masz preferencje względem światełka.

1/ wpisz wymiary baniaka bo 300l to może być  60x60x80h  albo jamnik 2m  głębokości  30cm. w profilu masz inny litraż też bez wymiarów.

2/ napisz czy to ma być Malawi czy inny biotop i co z roślinami.

3/ Podaj swoje preferencje - czy liczysz na bliki czy wręcz przeciwnie refleksy światła wykluczasz, czy możesz porównać swoje potrzeby co do siły światła podając np ile świetlówek i jakiej mocy to by była dobra jasność pamiętając inne akwaria. o takich wymiarach jak to twoje.

4/ czy oczekujesz płaskiego punktowego silnego światła zimnego czy też rozproszonego  łagodnego i czy całe czy boki zaciemnione

5/ czy ma wybarwiać tylko niebieskie ryby np tanganickie  frontozy czy też będą  ryby pomarańczowe , czerwone i zółte. i chcesz ich wybarwienie także podkreślić światłem.

6/ czy chcesz na pstryczku on/off włączanym rano a wyłączanym wieczorem czy też oczekujesz wschodu zachodu, niebieskiego nocnego a wszystko automatycznie zupełnie bez twojej ingerencji ale dokładnie jak sam sobie ustalisz.

7/ czy będzie to pod pokrywą czy baniak otwarty z wysoko wiszącą belką nad akwarium..

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.