Skocz do zawartości

MacBer

Użytkownik
  • Postów

    15
  • Dołączył

  • Ostatnia wizyta

Reputacja

12

O MacBer

  • Urodziny 31.07.1971

Informacje o profilu

  • Lokalizacja
    Kutno
  • Moje akwarium
    Zbiornik ca'480 litrów. Malawi od XII'15.<br />
    Filtry kubełki HW-303B - mech i Eheim Prof. II - biol<br />
    Ośw 36W Power Led 3x10tys i 9x8,5tys K, noc 1W Power Led BlueMoon.

Ostatnie wizyty

Blok z ostatnimi odwiedzającymi dany profil jest wyłączony i nie jest wyświetlany użytkownikom.

  1. Glony owszem światło (czerwone widmo pobudza rośliny do rozwoju), ale nie tylko a jak wygląda chemia w zbiorniku azot, fosfor itp. itd. Ustawienie zbiornika - czy pada na nie światło słoneczne? Jest to też organizm żywy i samym światłem się nie wyżywi, ale światło pobudza i wzmaga rozwój szczególnie jeżeli jest nadmiar N, P i K no i pH. Przy 2-3 (to ile ich masz) czerwonych na taką powierzchnie lustra wody nie powinno być aż takiego wpływu, aby glony szalały.
  2. Sporo informacji znajdziesz w postach kolegów. Ja osobiście mam na 12000K i 8500K bez kolorów (nie ma roślin a więc po co, a nie widzę super różnicy u kolegów którzy mają oryginalne lampy po 2200 zł). Zrobiłem wg super tanio. Świeci prawie rok i nie mam zastrzeżeń. Glony pod kontrolą, ryby trą się na potęgę, a więc chyba mają dobre warunki . Po prostu mi to odpowiada. Kwestia aranżacji, gustu, ustawienia zbiornika itp., itd. 1. zbiornik 180x50x53 - ok 480 l. wody 2. Diody PowerLed na radiatorkach klejonych do listwy ALU opartej na koronie akwarium też z ALU 3. 6 x 3W barwa ok 8500K, 3 x 3W barwa ok 12000K, i nocne 3 x 1W barwa Blue Moon. Miałem jeszcze 3 x 3W barwę niebieską, ale nie dawała efektu (chyba nie ten odcień) 4. dzienne razem 27W (przy próbie na 36W było za jasno), noc 3W (ale jak widać przydałoby się o ok 50% ściemnić) - Nowy wpis: Wyłączyłem 2 diody brzegowe i 1W w zupełności wystarcza na mój zbiornik 5. 12 godz dzień i ok 10 godz nocne 6. zwykły zasilacz 12Vx60W + sterownik bi-/astabilny może obsłużyć max 100W (efekt wsch/zmierzch trwa ok 30-40 min) dla dziennego i zasilacz 12Vx20W dla nocnego + zegary sterujące czasami 7 . Koszt elementów ok 350 zł. Zostało mi tylko zabezpieczyć całość żywicą chociaż zastanawiam się nad sensem.
  3. Świecić trzeba aby nastąpił rozwój mikro. Tylko tak jak kolega pisał 66W na jaki duży zbiornik?? Barwa światła?? W dziale oświetlenie masz przykład mocy w mojej ca 500-tce. Obecnie chodzi na 27W i nie mam żadnych problemów z mnożeniem, glonami itp. itd. Przy 36W na skałkach pojawiają się zielone glony. Czasami je podhodowuję świadomie dla glonusi
  4. Jeżeli diode lutujesz do radiatorka to profil ok 22-25mm (radiator ma 20mm średnicy) i radiator przyklej klejem termoprzewodzącym do profili i gitara
  5. Tak jak kolega napisał zdecyduj się na jedno z urządzeń. Co do ustawienia poobserwuj jak się zachowują zawiesiny w wodzie + np. coś lekkiego na tafli wody. Ja w ten sposób ustawiłem swój falownik tak że pięknie zagaryna pod filtry to co trzeba. Ja mam ustawiony w lewym tylnym rogu na około 30% poniżej tafli i skierowany na ok 30-40% długości (od lewej str) przedniej szyby. Skierowany na dół powodował przemieszczanie się piasku i "wkurzał ryby". W tym ustawieniu (chodzi u mnie w nocy) rybki kładą się spać a on sobie zamiata nie po samym dnie - rano dno czyste. Skuteczność ustawienia oceniam m.in po wyczyszczeniu prefiltra na biologu, po nocy wyraźnie widać nowe wyłapane zanieczyszczenia a więc widać że kieruje tam gdzie trzeba.
  6. Jeżeli na 300 l chcesz 1 diode to zastanowiłbym się nad 3 lub 5W. Malutki zasilacz + rezystor. Jak pogadasz ze sprzedawcami np. z allegro to pomogą CI skompletować całość. Co do wilgoci bym się wcale nie przejmował nawet gdyby dioda to koszt 1-2 zł. Ja planowałem swoje zabezpieczyć żywicą epoksydową (2-3 warstwy) ale jeszcze tego nie zrobiłem a system działa 5 m-cy. Nie mam problemu z żadną wilgocią choćby z tego że listwa ALU na której jest całośc zainstalowana ma temp 27 st a więc woda wysycha, a w nocy 22 st. Jak czytam o problemach i dyskusjach nad zabezpieczeniem to zastanawiam się czy nie jest to szukanie problemu. Nawet jak padnie po roku, dwóch to te 1-2 zł przy kosztach całego utrzymania zbiornika jest drobinką Po drugie żywotność diod ca 50.000 to jest przy ok 10-12 godz na dobę około 20 lat - to w tym czasie nie dokonasz jakiś zmian, czy technika się rozwinie i nie wymusi na nas czegoś nowego, lepszego ??
  7. MacBer

    Power Led laik?

    "Jak chcesz sterowanie to musisz mieć do zasilacza driver, bo spala się diody albo zasilacz. I do tego sterownik. Tutaj jest spory wybór, zaczynając od 3 dolarów a kończąc na kilku stowkach" Jeżeli zastosuje zwykły zasilacz stałonapięciowy + rezystory i podłączy pod sterownik bi-/astabilny to bez drivera pociągnie sterowanie zmierzchem i wschodem. Oczywiście jeżeli nie ma zasilacza i jest kolega na etapie zakupu elementów to prościej na driverach zrobić zasianie + o wiele bardziej skomplikowane sterowania można podłaczyć
  8. MacBer

    Power Led laik?

    Jak wejdziesz nawet na allegro masz bardzo fajne schematy jak spinać. Generalnie jak ma 12V zasilacz (nie driver) to musisz dobrać ilość ledów pod te 12V na 1 linię. Np. ja mam po 3,7V to 3 szt + rezystor. Czyli mam 3 nitki po 3 x 3W x 3,7V. Zrobiłem to (jako samouk, a więc może ktoś z kolegów zna lepszy sposób, ale u mnie działa wraz z zach i wsch "słońca") wychodząc kabelkiem od "+" zasilacz nast. w szeregu stopka +dioda- kabelek +dioda- kabelek +dioda- dalej kabelek od ostatniej stopki minus na diodzie (a dokładnie radiatorze) do rezystor a nast. rezystor na minus zasilacz. podaj swój mail to wyślę Ci zdjęcia mój adres - maciejber@poczta.onet.pl bo nie wiem jak się wstawia Prześlę schemat, zdjęcie zasilacza i rezystorow, oraz mój sterownik a/bistabilny -- dołączony post: No znalazłem - generalnie sprzedający dużo mi wyjaśnił na temat typów i itp. dotyczących PowerLed. Zobacz http://www.leaderled.pl/schematy/poradniki.html są bardzo proste schematy połączeń. Też generalnie prąd przeważnie mnie kopie ale to mi się udało i świeci. Poniżej Twojej wiadomości jest mój post o mocy jaką mam i jaki jest efekt
  9. Efekt skupienia uzyskasz za pomocą soczewek/kolimatorów do diod Power Led. Jak wpiszesz w necie te hasła to sporo znajdziesz. Wg mnie fajny efekt uzyskasz przy ok 60 st skupienia (masz i 90 i 110 st) wtedy możesz bardzo precyzyjnie ustawić punkty świetlne w/na obudowie, aby światło padało na miejsca które chcesz doświetlić.
  10. Polerowanie szyb jest dość praco-czasochłonne. Najpierw musiał być na mokro papierem 2000 spolerować jak największa powierzchnię szyby (aby uniknąć efektu soczewki) następnie powalczyć z odpowiednim ścierniwem i kilkuetapowymi wymianami "filcu" do tego dysponować wolnoobrotową polerką. W każdym bądź razie zabawa, na dodatek dość "brudna", a więc w domu raczej niewykonalna. Co do stosowania czyścików - ja stosuję od wielu lat (gąbki tak samo) pod jednym warunkiem - nigdy nie zostawiam po użyciu w akwa jak często się to spotyka (bo rybki mogą nanieść drobiny piasku) i nie czyszczę nimi strefy około dennej. Tam walczę gąbeczką. Dodatkowo powierzchnię czyszcząca mam dodatkowo zabezpieczoną bawełną z np. koszulki polo co nie powoduje wbijania się ziaren piasku nawet jak zahaczę o dno.
  11. witam też miałem ten sam problem ciemne czy jasne. Niestety moje dziewczyny przegłosowały wygląd i mam takie jak Twojej żonie chodzi po głowie. W dziale oświetlenia jest mój post i kilka zdjęć przy okazji tematu mocy światła.
  12. Witam. Sporo jest w necie info o wielu źródłach światła, lecz bardzo trudno znaleźć info o mocy oświetlenia w zbiornikach. Może warto by wrzucić kilka krótkich informacji np.: 1. wymiary (cm) zbiornika (dł x szer x wys) 2. źródło światła np. moduł, dioda, taśma itp. 3. barwa diod 4. moc w Wat np. dla dzień, noc 5. Czas oświetlenia 6. ewentualnie sterowanie + np. poglądowe zdjęcie 7. Koszt wykonania lub elementów Uważam, że pomoże wielu z nas wyciągnąć wnioski i rozwiązania do swoich baniaków, a także może pomoże w modernizacji istniejących systemów. Osobiście sporo (chyba najwięcej czasu) poświęciłem na to ile W będę potrzebował i na jakim źródle światła się oprzeć. Aby nie tworzyć encyklopedii podawajmy suche fakty, a jeżeli kogoś temat zainteresuje można zwrócić się do np. autora danego rozwiązania? Zacznę od siebie: 1. zbiornik 180x50x53 - ok 480 l. wody 2. Diody PowerLed na radiatorkach klejonych do listwy ALU opartej na koronie akwarium też z ALU 3. 6 x 3W barwa ok 8500K, 3 x 3W barwa ok 12000K, i nocne 3 x 1W barwa Blue Moon. Miałem jeszcze 3 x 3W barwę niebieską, ale nie dawała efektu (chyba nie ten odcień) 4. dzienne razem 27W (przy próbie na 36W było za jasno), noc 3W (ale jak widać przydałoby się o ok 50% ściemnić) - Nowy wpis: Wyłączyłem 2 diody brzegowe i 1W w zupełności wystarcza na mój zbiornik 5. 12 godz dzień i ok 10 godz nocne 6. zwykły zasilacz 12Vx60W + sterownik bi-/astabilny może obsłużyć max 100W (efekt wsch/zmierzch po ok 30-40 min) dla dziennego i zasilacz 12Vx20W dla nocnego + zegary sterujące czasami 7 . Koszt elementów ok 350 zł. Zostało mi tylko zabezpieczyć całość żywicą chociaż zastanawiam się nad sensem - (11.04.17r) wszystko było od do momentu douszczelnienia pokrywy. Diody a głownie pasta termo nie wytrzymały wilgoci:) Po około 1,5 roku przemodelowałem oświetlenie (nowe radiatory, diody - ten sam zestaw - i tym razem pokryłem żywicą 2 x stopki diod, lutowania i radiatorki zobaczymy jak teraz sobie poradzi z wilgocią A i wskoczyłem na 36W dzień z tym że 2 diody po 3W kolor niebieski - efekt całkiem znośny. Pozdrawiam Maciej
  13. Okej ale na temat NO3 i wielu innych tematów tylko na tym forum wypowiedziało się wielu Kolegów i wystarczy poczytać. Mój wywód nie dotyczył bezpośrednio żadnego z Szanownych Akwarystów tylko tego zaśmiecania faktycznej "rozmowy" nad problemem. . Wiele postów z odpowiedzią wręcz pokazuje jak winno być zadane pytanie: czyli geneza problemu, co wiem (np. w tym przypadku parametry wody w akwa, sieci, obsada, temp, itp., itd.), co robiłem, co zaobserwowałem, czym i jak badam. Pełne sformułowanie pytania i wiedzy około-problemowej ułatwia trafną i pomocną odpowiedź. Wydaje mi się że lepiej otrzymać kilka "maili" z pomocą bądź doprecyzowaniem niż 10-tki pytań pomocniczych i 10-tki odpowiedzi. Bo w końcu zainteresowany się pogubi w tych pomocnych radach i zrobi z akwa poligon, a często trafia się na rady wykluczające na wielu forach - nie chodzi to o złą wolę ale o wiele niuansów, które nie muszą u mnie zadziałać a sprawdzają się wyśmienicie u kolegi. Czy próbowaliście kiedyś poczytać jakiś temat tak od podstaw (nie śledząc go wcześniej) - zanim dobrnie się od początku do najwcześniejszej odpowiedzi pogubi się o co chodziło i co należy zrobić. A ja wciągając się i ucząc Malawi czytałem i powiem, że lekko niebyło Pozdrawiam
  14. Witam jestem nowy na forum chociaż śledzę Wasze "problemy" od dość dawna w wielu działach i przekonaliście mnie do biotopu Malawi. Natomiast akwarystyką zajmuję się z lekkimi przerwami od ponad 30 lat. Wcześniej Czarna Woda i roślinne więc coś tam kumam Czytając często posty nie tylko na tym forum zastanawiam się czy często nie jest to bicie piany. Zaczyna kolega od dodatku sody, a kończy temat na doborze roślin i tak naprawdę nic z tego nie wynika bo widać, że szuka sam problemów?? Często obserwując odpowiedzi i propozycje na zadany temat/problem, gdzieś ucieka sens poprzez ogromną ilość bardzo zbliżonych odpowiedzi. Może na tym polega tego typu wymiana zdań, może jestem za starej daty w tego typu formie komunikacji, ale moim zdaniem zaczyna tracić sens uczestnictwa i obserwacji wbrew pozorom wielu ciekawych tematów i rozwiązań. Sam zanim przekonałem się do Malawi "przeryłem" wszelkie podstawy na tym forum, a także na wielu nie tylko krajowych. Założyłem 480 baniak, wystartował na w poł XII'15, od około połowy stycznia ryby pływają i już 1 pani pływa z młodymi, z wodą odpukać żadnych problemów - mieści się w normie i nie cuduję. Trzeba wziąć pod uwagę że większość naszych ryb i innych zwierząt pochodzi z hodowli, a nie jest wyrwana wprost z naturalnych biotopów, siedlisk i generalnie należy się skupić na zapewnieniu im normalnych, a nie wyidealizowanych warunków bytowania. Jeżeli większość z nas weźmie to po uwagę i nie będzie szukało dziury w całym czy ma pH 7,4 a nie 7,6 to tylko z korzyścią dla wymiany się doświadczeniem w faktycznych problemach, rozwiązaniach i radości z akwarystyki BO TO JEST NASZ GŁÓWNY POWÓD że się w to bawimy i że takie fora wymiany doświadczeń istnieją. Sorry za wywód, ale był to 1 z powodów, dla których dołączyłem i się zarejestrowałem. Życząc wszystkim radości z naszych rybek serdecznie pozdrawiam Maciej
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.