Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
7 minut temu, lukas1987 napisał:

Nieźle sika ;)Turbo kaseta? Bez przegrody? 

Lukas wzorowałem się na Twoim kaseciaku pierwotnego projektu allinone deccorativo. Przegroda jest ruchoma pomiędzy gąbką a pompą i według teorii ma pomagać w starcie akwarium. Docelowo ją wyjmę jak biologia się ustabilizuje. 

Opublikowano

Myślę, że możesz śmiało przykleić kasetę do szyby.  Będziesz spał spokojnie ;)

  

Zasys masz regulowany, więc problemu nie będzie z jego ustawieniem.

Komora wyjmowana, także dostęp do złoża i pompy bezproblemowy.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Pomyśl też o założeniu koszulki termokurczliwej na rurę wylotu wody z kasety- podniesie to estetykę. Dodatkowo podpowiem, że rurę PCV od wody można kształtować po podgrzaniu 9gdyby był problem z ukierunkowaniem strumienia wody). Wiem bo sam ostatnio to przerabiałem.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Kolego gratuluję jak na pierwszy kaseciak to doskonały.:D Następne będziesz kleił w godzinę i na pewno będą :)lepsze.

Jak sam już zauważyłeś to kaseciak zanurzony do połowy i z ciężką pompą i tak wypływa i zapewne dlatego te kamienie - sam tak dociążam .  Jeśli na 3 rogach kasety postawisz kropki Soudala All Fix Turbo i wkleisz do szyby pod wzmocnieniem wzdłużnym to łatwo to podważysz żyletką  i w razie potrzeby odkleisz kasetę od szyby. Nie ma nic gorszego jak wywrócony kaseciak z pracującą pompą - dorównuje mu tylko odklejony od szyby pracujący falownik.

Nie bardzo załapałem gdzie zrobiłeś tą suwaną  regulację wielkości zasysu wody bo wygląda że nie jest to zasys w dnie tylko zasys  deno-ścienny:D ale mogę żle odczytywać twoje zdjęcie bo tylko na jednym widać tą regulację chyba jeszcze w proszku czyli przed sklejeniem.

Wkrótce skleję taki kaseciak w wersji uniwersalnej pod napęd falownikami 4000-7000l/h  albo pompami DC z  regulacją zasysu i wszystkimi osiągnięciami z naszych doświadczeń oraz opiszę tam  kalibrowanie wlotu jeszcze raz.

Teraz w wannie zrób kalibrację wielkości wlotu wody czyli okna wlotu.

1/ Wyjmij wszystko z kasety łącznie z przegrodą ruchomą  i pozostaw tylko pompę , pamiętając by cały wlot wody był z 3-5cm od dna wanny. Możesz lekko przechylić kasetę na plecy by nic nie było w pobliżu zasysu.

2/ Ustaw tą przeżroczystą zasuwką taki otwór by przy włączaniu pompy poziom w kasecie spadał o  ok 1cm

3/ Policz jaka to jest powierzchnia i podaj koleżeństwu wymieniając pompę jej sik i pole okna - zostanie informacja dla innych z pompami ok 5000l/h. bo weszliśmy w wydajności nie osiągalne ani dla narurowca ani tym bardziej dla nawet największego kubła - chyba FX6 . W sumpach bywają nawet większe pompy ale z racji podnoszenia wody tak o 1-1,5m oraz długie przewody to im mocno spada ten wytrysk a u ciebie pięknie wali woda. Podstaw tam miednicę lub kubeł ze 20l i złap czas napełniania - policzysz faktyczny sik pompy z kolankiem 90st.  A może nie licz bo nie wyjdzie te 5000l/h i co wtedy?:(

4/ gdyby nie ten wylot wody nad gąbką to bym w tym miejscu wyciął skimmer w ściance przedniej wprost do komory śmieciowej - jedno wyszczerbienie szerokie na 1cm i głębokie na tyle by sięgało 1cm pod lustro wody w baniaku. Ponieważ po kalibracji zawsze w komorze śmieciowej będzie lustro niżej o 1cm więc skimmer działa jak szatan zawsze a film bakteryjny i śmiecie są wciśnięte w gąbce i nawet jak zatrzymasz pompę funkcją feed z AquaBoxa to nic nie powraca na baniak.

A teraz pytania.

- gdzie będzie grzałka bo w komorze śmieciowej chyba tylko 0,5-1cm? więc nie wejdzie - uprzedzam że komora pompy to złe miejsce na grzałkę.

- jak sobie wyobrażasz wyjmowanie co tygodniowe gąbki przez tą rurę od pompy.

- gdzie przewidziałeś blok z Purolite bo przy siarczanach 90 ppm na pewno będzie działał ale przy 150ppm raczej już nie i wtedy ?

- gdzie wsadzisz 2litry TMBT ? mając już w komorze pompy 1-1,5l ceramiki.

Sorki za upierdliwe pytania ale chyba konstruktywne?.

 

 

 

 

Opublikowano
Godzinę temu, deccorativo napisał:

Kolego gratuluję jak na pierwszy kaseciak to doskonały.:D Następne będziesz kleił w godzinę i na pewno będą :)lepsze.

Jak sam już zauważyłeś to kaseciak zanurzony do połowy i z ciężką pompą i tak wypływa i zapewne dlatego te kamienie - sam tak dociążam .  Jeśli na 3 rogach kasety postawisz kropki Soudala All Fix Turbo i wkleisz do szyby pod wzmocnieniem wzdłużnym to łatwo to podważysz żyletką  i w razie potrzeby odkleisz kasetę od szyby. Nie ma nic gorszego jak wywrócony kaseciak z pracującą pompą - dorównuje mu tylko odklejony od szyby pracujący falownik.

Nie bardzo załapałem gdzie zrobiłeś tą suwaną  regulację wielkości zasysu wody bo wygląda że nie jest to zasys w dnie tylko zasys  deno-ścienny:D ale mogę żle odczytywać twoje zdjęcie bo tylko na jednym widać tą regulację chyba jeszcze w proszku czyli przed sklejeniem.

Wkrótce skleję taki kaseciak w wersji uniwersalnej pod napęd falownikami 4000-7000l/h  albo pompami DC z  regulacją zasysu i wszystkimi osiągnięciami z naszych doświadczeń oraz opiszę tam  kalibrowanie wlotu jeszcze raz.

Teraz w wannie zrób kalibrację wielkości wlotu wody czyli okna wlotu.

1/ Wyjmij wszystko z kasety łącznie z przegrodą ruchomą  i pozostaw tylko pompę , pamiętając by cały wlot wody był z 3-5cm od dna wanny. Możesz lekko przechylić kasetę na plecy by nic nie było w pobliżu zasysu.

2/ Ustaw tą przeżroczystą zasuwką taki otwór by przy włączaniu pompy poziom w kasecie spadał o  ok 1cm

3/ Policz jaka to jest powierzchnia i podaj koleżeństwu wymieniając pompę jej sik i pole okna - zostanie informacja dla innych z pompami ok 5000l/h. bo weszliśmy w wydajności nie osiągalne ani dla narurowca ani tym bardziej dla nawet największego kubła - chyba FX6 . 

 

 

W wannie ten kaseciak zanurzony jest do połowy...  Czy te ustawienia i pomiary będą adekwatne do tego co będzie w zbiorniku, przy pełnym zanurzeniu? 

Opublikowano
3 minuty temu, lukas1987 napisał:

W wannie ten kaseciak zanurzony jest do połowy...  Czy te ustawienia i pomiary będą adekwatne do tego co będzie w zbiorniku, przy pełnym zanurzeniu? 

Tak wszystko tylko przesunie się w górę, jedyne to  pompa mając nad sobą więcej wody będzie ciut cichsza a kaseciak bardzie będzie chciał wypłynąć. Reszta będzie tak samo.

Opublikowano
6 godzin temu, deccorativo napisał:

Nie bardzo załapałem gdzie zrobiłeś tą suwaną  regulację wielkości zasysu wody bo wygląda że nie jest to zasys w dnie tylko zasys  deno-ścienny:D ale mogę żle odczytywać twoje zdjęcie bo tylko na jednym widać tą regulację chyba jeszcze w proszku czyli przed sklejeniem.

Tak dokładnie jest to zasuwka umieszczona na ścianie przedniej u jej dołu. Nie ma dziury w dnie. Zrobiłem prowadnice wewnątrz komory śmieciowej na dnie o długości 15 cm tak że zasuwka wchodzi pomiędzy prowadnice a przednią ścianę.

17 godzin temu, lukas1987 napisał:

Myślę, że możesz śmiało przykleić kasetę do szyby.  Będziesz spał spokojnie

Chyba tak uczynię.

 

16 godzin temu, jaras napisał:

Pomyśl też o założeniu koszulki termokurczliwej na rurę wylotu wody z kasety- podniesie to estetykę. Dodatkowo podpowiem, że rurę PCV od wody można kształtować po podgrzaniu 9gdyby był problem z ukierunkowaniem strumienia wody). Wiem bo sam ostatnio to przerabiałem.

Dobry pomysł. Pokombinuję z podgrzaniem tej rury zapalniczką.

6 godzin temu, deccorativo napisał:

- gdzie będzie grzałka bo w komorze śmieciowej chyba tylko 0,5-1cm? więc nie wejdzie - uprzedzam że komora pompy to złe miejsce na grzałkę.

Grzałki nie zamierzam instalować póki co. W mieszkaniu mam ciepło a dodatkowo akwarium stoi przy kaloryferze. W poprzednim baniaku miałem zimą temp 25-26 st, latem pod 30. Myślałem teoretycznie żeby wykombinować jakiś wymiennik ciepła wieszany na kaloryferze i w ten sposób dogrzewać akwarium, ale tu woda by musiała opuszczać baniak więc pomysł i średnio fajny i abstrakcyjny ;) Na start akwarium mam grzałkę 200 W, żeby biologia ruszyła.

6 godzin temu, deccorativo napisał:

- jak sobie wyobrażasz wyjmowanie co tygodniowe gąbki przez tą rurę od pompy.

Tu jeszcze nie wiem :) Może będę na gwincie kolanka obracał  wylot o 90 st..

6 godzin temu, deccorativo napisał:

- gdzie przewidziałeś blok z Purolite bo przy siarczanach 90 ppm na pewno będzie działał ale przy 150ppm raczej już nie i wtedy ?

No właśnie - bida :( Blok wejdzie do kasety pompy. A z siarczanami - hmmmm. na stronie wodociągów pokazują wartość max dla miesiąca więc możę się uda akurat trafić gdy siarczany będą niskie. Może jakimś testem będę je badał w kranie. To jest woda z zalewu Zegrzyńskiego, z Bugi i Narwi, czyli nafaszerowana związkami chemicznymi z pól. Gdyby była Woda z Wisły, czyli głównie górska to nie było by problemu myślę.

6 godzin temu, deccorativo napisał:

- gdzie wsadzisz 2litry TMBT ? mając już w komorze pompy 1-1,5l ceramiki.

W tej wersji kaseciaka nie przewidziałem TMBT. Ale już żałuje, bo z powodu siarczanów w wodzie to chyba by było dobre rozwiązanie. Cóż biologię będę próbował wystartować z tym co mam. A potem może nowy kaseciak :)

 

Testy przepływów niedługo zrobię :)

 

Opublikowano (edytowane)
Dnia 23.04.2017 o 08:24, deccorativo napisał:

1/ Wyjmij wszystko z kasety łącznie z przegrodą ruchomą  i pozostaw tylko pompę , pamiętając by cały wlot wody był z 3-5cm od dna wanny. Możesz lekko przechylić kasetę na plecy by nic nie było w pobliżu zasysu.

2/ Ustaw tą przeżroczystą zasuwką taki otwór by przy włączaniu pompy poziom w kasecie spadał o  ok 1cm

3/ Policz jaka to jest powierzchnia i podaj koleżeństwu wymieniając pompę jej sik i pole okna - zostanie informacja dla innych z pompami ok 5000l/h. bo weszliśmy w wydajności nie osiągalne ani dla narurowca ani tym bardziej dla nawet największego kubła - chyba FX6 . W sumpach bywają nawet większe pompy ale z racji podnoszenia wody tak o 1-1,5m oraz długie przewody to im mocno spada ten wytrysk a u ciebie pięknie wali woda. Podstaw tam miednicę lub kubeł ze 20l i złap czas napełniania - policzysz faktyczny sik pompy z kolankiem 90st.  A może nie licz bo nie wyjdzie te 5000l/h i co wtedy?:(

A więc podaję wyniki :) :

edit :  Prześwit zasysu 1,5 cm x 22,7 cm = 34,05 cm2 daje spadek lustra wody w kaseciaku 1 cm. Zasys nie jest wykonany w dnie kasety, a w dolnej części komory śmieciowej i sięga dna kaseciaka.

Wydajność pompy w tym badaniu to 3600 l/h. Tu zaznaczam, że przepływ dławiony jest zwężką 19/14/19 mm. Niestety w tej chwili nie mogę skomponować zestawu bez zwężki i dlatego próba wykonana jest z mniejszym przepływem niż nominalny. Pompa to Tunze 1073.06 Silence o przepływie nominalnym 5000 l/h.

Za jakiś czas spróbuję coś wymyślić, żeby próbę wykonać bez zwężki. 

DSC_4811 (1).JPG

Edytowane przez iquitos68
Opublikowano

W weekend Majowy będę chciał odpalić baniak, W KOŃCU :e_biggrin:

Wstępny plan jest taki:

1. Przyklejenie filtra kasetowego w akwarium. Instalacja oświetlenia LED.

2. Wlanie zimnej wody o temperaturze ok 10 st bo tańsza. Nie mam jeszcze ustrojstwa więc teraz go nie wykorzystam.

3. Poczekanie 1-2 dni na samoczynne ogrzanie się wody plus ewentualne dogrzanie wody grzałką do 26st.

4. Uruchomienie filtra kasetowego na gąbce, 2l Matrixa, bez bloku Purolite oraz falownika jeszcze na tym etapie.

5. Uruchomienie biologi według zasad WA.

6. Po ustabilizowaniu biologi wymiana 80% wody w akwarium, nalewając tym razem wodę o temp 26 st przepuszczoną przez ustrojstwo wersja 2.

7. Start bloku Purolite.

8. Zarybianie :)

 

Proszę o ewentualne uwagi do tego planu.

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.