Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam.

Akwarium posiadam już długi czas ale dopiero po kilku latach zafascynowałem się na maxa pyszczakami. Do tej pory akwarium było jednym wielkim polem doświadczalnym. Jak byłem z żona w zoologicznym i podobała się na rybka to ją kupowaliśmy i wychodziła zupa rybna z różnych biotopów. Dlatego chciałbym to zmienić i założyć typowo biotopowy zbiornik.

Akwarium które posiadam jest o wymiarach 120x50x45H. Posiadam lampe 2x54W i świetlówki typowo roslinne które rozumiem że trzeba wymienić ? Filtr który posiadam to JBL e1501e i zastanawiam sie czy wymienić go na unimaxa 500? Obawiam się go trochę bo po roku przy czyszczeniu troszkę z niego ciekło , teraz jest spokój ale kto wie jak będzie przy restarcie. Inwestować w drogie wkłady typu matrix, azoo 4in 1, itp czy zasypać go lawą? Rozumiem że bedzie potrzebny falownik? Jeśli tak to jaki ? W głowie jeszcze masa pytań ale nie chcę pisać ksiązki ;) Proszę o wsparcie i zainteresowanie :)

Pozdrawiam

Opublikowano

JBL byłby idealny na biologa+ częściowo mechanika. Jednak proponowałbym Ci zakup jeszcze do środka jakiegoś filtra, np. AQUAEL TURBO 2000, który by Ci zbierał syfek ;), typowy mechanik :)

Opublikowano

No własnie nie podobają się wewnętrzne filtry dlatego chciałbym zrezygnować z tego pomysłu.

Zresztą w środku i tak już będzie dużo sprzetu : grzałka , falownik, wejscie i wyjscie filtra. Dlatego chciałbym użyć jednego mocnego lub dwa średniej mocy filtry.

Opublikowano
Z tego co już sobie zapisałem do realizacji to :

-kupić części do "ustrojstwa" do nalewania kranówy :)


Tutaj mam pytanie czy ktoś powie mi na temat mojej wody


Czy do mojego akwarium jeden filtr wystarczy czy zastować jeszcze jeden.



Kolego sugeruję odwrócić kolejność:D


1/ wydobyć aktualne wyniki badań wody bo te co podałeś to starożytność wodociągowa tu już bliżej ale nadal to ubiegły rok.

http://www.wodociagi.slupsk.pl/wp-content/uploads/2011/10/Wyniki_badan_jakosci_wody_w_Slupsku_dla_poszczegolnych_osiedli_za_I-I_polrocze_2015r..pdf


pH masz super ale nie wiem czemu NO3 tak bardzo różne w zależności od osiedla.


2/ jak dostaniesz aktualne azotany NO3 albo sam zmierzysz dobrym testem kropelkowym czyli Salifertem lub JBLem to:D


3/ zakupisz graty do ustrojstwa w zależności od poziomu NO3 w wersji podstawowej czy tej rozszerzonej o usuwanie azotanów.


Moim zdaniem ta 270l to wersja przejściowa:D i nie warto w nią zbytnio inwestować. Jak cię dopadnie pasja pyszczakowa :D to i tak zamienisz baniak na większy a ten sprzedasz.

a/ zobacz czy da się wyłączyć tylko jedną świetlówkę bo 2x54W to u nas za jasno a to kosztuje i rur nie wymieniaj - drogie.

b/ wymień uszczelki w kuble i zrób w nim remanent czyli co i ile tego tam nawalone jest.

c/ kupując graty do ustrojstwa kup 1l Purolite A520E to o,5l dasz w rajstopie żony do kubła przynajmniej pożytek z tego będzie - NO3 w baniaku 5ppm stale i na wieki i woda superklarowna.

Na zasys kubła załóż gęstą gąbkę to mechanik będzie wystarczający - resztę żywica załatwi.

Też nie lubię jak w baniaku najbardziej widać wyposażenie.

Może taki kaseciak-tło bo wszystko schowa i nic nie przecieka nigdy:D

Opublikowano

Deccorativo problem polega na tym że planowałem akwarium dużo większe. Niestety po sprawdzeniu okazało się że wytrzymałość stropu to 150kg/m2 czyli bardzo słabo. Niestety więc musi zostać to akwarium.

W oświetleniu mogę włączyć każda świetlówkę osobno więc gra gitara :) Kaseciak mi odpowiada i dużo o nim czytałem ale niestety moje zdolności manualne są na takim poziomie że tego nie zrobię ;)

Na ten purolite to kupić osobny korpus czy dajemy go razem z weglem ?

Opublikowano
Deccorativo problem polega na tym że planowałem akwarium dużo większe. Niestety po sprawdzeniu okazało się że wytrzymałość stropu to 150kg/m2 czyli bardzo słabo. Niestety więc musi zostać to akwarium.


A w życiu bym nie odpuścił:D

Ja tam nie jestem budowlaniec ale tak na chłopski rozum jeśli strop by wytrzymywał tyle co piszesz to to akwarium 120x50x45h zajmuje 0,6m2 a waży tak z szafką coś z 300kg więc dawno powinno przebić strop z liczenia po chłopsku już jest 500kg/m2

Ty się nie boisz spać z żoną - razem z łóżkiem też powinniście spaść niżej.

Ty podpytaj na pw kolegów co robią budowlankę bo to co podałeś jakieś mało wiarygodne jest - hamak ma większą wytrzymałość.

Wracamy do dużego baniaka:D

Opublikowano

Witaj.


Napisz coś na temat wkładów filtracyjnych, które masz obecnie. Jeśli masz nadal działające akwarium to może obędzie się bez inwestycji w nowe media filtracyjne. Nowych świetlówek nie kupuj bo po co skoro masz sprawne oświetlenie. Jak już odpalisz baniak to ocenisz czy nie jest zbyt jasno i czy barwa światła Ci odpowiada i wtedy najwyżej zaczniesz myśleć nad zmiana oświetlenia. Filtra też nie wymieniaj tylko zrób tak jak radzi Henryk: nowe uszczelki albo pomyśl nad kaseciakiem.

Staraj się wykorzystać jak najwięcej z tego co już masz. Wg mnie to co masz czyli filtr, oświetlenie a może i podłoże (nie wiemy jakie masz w obecnym baniaku i czy chcesz je wykorzystać) jest ok. Ze sprzętu dokupisz tylko falownik i będzie okey. Detale dopracujesz jak już akwarium wystartuje.


Napisz też coś na temat budynku w którym mieszkasz bo nie chce mi się wierzyć w taką nośność stropów.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.