Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam.

Akwarium posiadam już długi czas ale dopiero po kilku latach zafascynowałem się na maxa pyszczakami. Do tej pory akwarium było jednym wielkim polem doświadczalnym. Jak byłem z żona w zoologicznym i podobała się na rybka to ją kupowaliśmy i wychodziła zupa rybna z różnych biotopów. Dlatego chciałbym to zmienić i założyć typowo biotopowy zbiornik.

Akwarium które posiadam jest o wymiarach 120x50x45H. Posiadam lampe 2x54W i świetlówki typowo roslinne które rozumiem że trzeba wymienić ? Filtr który posiadam to JBL e1501e i zastanawiam sie czy wymienić go na unimaxa 500? Obawiam się go trochę bo po roku przy czyszczeniu troszkę z niego ciekło , teraz jest spokój ale kto wie jak będzie przy restarcie. Inwestować w drogie wkłady typu matrix, azoo 4in 1, itp czy zasypać go lawą? Rozumiem że bedzie potrzebny falownik? Jeśli tak to jaki ? W głowie jeszcze masa pytań ale nie chcę pisać ksiązki ;) Proszę o wsparcie i zainteresowanie :)

Pozdrawiam

Opublikowano

JBL byłby idealny na biologa+ częściowo mechanika. Jednak proponowałbym Ci zakup jeszcze do środka jakiegoś filtra, np. AQUAEL TURBO 2000, który by Ci zbierał syfek ;), typowy mechanik :)

Opublikowano

No własnie nie podobają się wewnętrzne filtry dlatego chciałbym zrezygnować z tego pomysłu.

Zresztą w środku i tak już będzie dużo sprzetu : grzałka , falownik, wejscie i wyjscie filtra. Dlatego chciałbym użyć jednego mocnego lub dwa średniej mocy filtry.

Opublikowano
Z tego co już sobie zapisałem do realizacji to :

-kupić części do "ustrojstwa" do nalewania kranówy :)


Tutaj mam pytanie czy ktoś powie mi na temat mojej wody


Czy do mojego akwarium jeden filtr wystarczy czy zastować jeszcze jeden.



Kolego sugeruję odwrócić kolejność:D


1/ wydobyć aktualne wyniki badań wody bo te co podałeś to starożytność wodociągowa tu już bliżej ale nadal to ubiegły rok.

http://www.wodociagi.slupsk.pl/wp-content/uploads/2011/10/Wyniki_badan_jakosci_wody_w_Slupsku_dla_poszczegolnych_osiedli_za_I-I_polrocze_2015r..pdf


pH masz super ale nie wiem czemu NO3 tak bardzo różne w zależności od osiedla.


2/ jak dostaniesz aktualne azotany NO3 albo sam zmierzysz dobrym testem kropelkowym czyli Salifertem lub JBLem to:D


3/ zakupisz graty do ustrojstwa w zależności od poziomu NO3 w wersji podstawowej czy tej rozszerzonej o usuwanie azotanów.


Moim zdaniem ta 270l to wersja przejściowa:D i nie warto w nią zbytnio inwestować. Jak cię dopadnie pasja pyszczakowa :D to i tak zamienisz baniak na większy a ten sprzedasz.

a/ zobacz czy da się wyłączyć tylko jedną świetlówkę bo 2x54W to u nas za jasno a to kosztuje i rur nie wymieniaj - drogie.

b/ wymień uszczelki w kuble i zrób w nim remanent czyli co i ile tego tam nawalone jest.

c/ kupując graty do ustrojstwa kup 1l Purolite A520E to o,5l dasz w rajstopie żony do kubła przynajmniej pożytek z tego będzie - NO3 w baniaku 5ppm stale i na wieki i woda superklarowna.

Na zasys kubła załóż gęstą gąbkę to mechanik będzie wystarczający - resztę żywica załatwi.

Też nie lubię jak w baniaku najbardziej widać wyposażenie.

Może taki kaseciak-tło bo wszystko schowa i nic nie przecieka nigdy:D

Opublikowano

Deccorativo problem polega na tym że planowałem akwarium dużo większe. Niestety po sprawdzeniu okazało się że wytrzymałość stropu to 150kg/m2 czyli bardzo słabo. Niestety więc musi zostać to akwarium.

W oświetleniu mogę włączyć każda świetlówkę osobno więc gra gitara :) Kaseciak mi odpowiada i dużo o nim czytałem ale niestety moje zdolności manualne są na takim poziomie że tego nie zrobię ;)

Na ten purolite to kupić osobny korpus czy dajemy go razem z weglem ?

Opublikowano
Deccorativo problem polega na tym że planowałem akwarium dużo większe. Niestety po sprawdzeniu okazało się że wytrzymałość stropu to 150kg/m2 czyli bardzo słabo. Niestety więc musi zostać to akwarium.


A w życiu bym nie odpuścił:D

Ja tam nie jestem budowlaniec ale tak na chłopski rozum jeśli strop by wytrzymywał tyle co piszesz to to akwarium 120x50x45h zajmuje 0,6m2 a waży tak z szafką coś z 300kg więc dawno powinno przebić strop z liczenia po chłopsku już jest 500kg/m2

Ty się nie boisz spać z żoną - razem z łóżkiem też powinniście spaść niżej.

Ty podpytaj na pw kolegów co robią budowlankę bo to co podałeś jakieś mało wiarygodne jest - hamak ma większą wytrzymałość.

Wracamy do dużego baniaka:D

Opublikowano

Witaj.


Napisz coś na temat wkładów filtracyjnych, które masz obecnie. Jeśli masz nadal działające akwarium to może obędzie się bez inwestycji w nowe media filtracyjne. Nowych świetlówek nie kupuj bo po co skoro masz sprawne oświetlenie. Jak już odpalisz baniak to ocenisz czy nie jest zbyt jasno i czy barwa światła Ci odpowiada i wtedy najwyżej zaczniesz myśleć nad zmiana oświetlenia. Filtra też nie wymieniaj tylko zrób tak jak radzi Henryk: nowe uszczelki albo pomyśl nad kaseciakiem.

Staraj się wykorzystać jak najwięcej z tego co już masz. Wg mnie to co masz czyli filtr, oświetlenie a może i podłoże (nie wiemy jakie masz w obecnym baniaku i czy chcesz je wykorzystać) jest ok. Ze sprzętu dokupisz tylko falownik i będzie okey. Detale dopracujesz jak już akwarium wystartuje.


Napisz też coś na temat budynku w którym mieszkasz bo nie chce mi się wierzyć w taką nośność stropów.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
    • Malawi to nie morszczak. Tak, szukasz problemu tam gdzie go nie ma.
    • A no po to, że mnie chodzi o wodę do dolewki nie do podmian. Temat podmian mam, jak pisałem ogarnięty, i podobnie jak Ty daję kranówkę przepuszczoną przez węgiel, a wcześniej przez filtr mechaniczny i odżelaziający. Dolewka ma uzupełniać wodę wyparowaną, w moim przypadku ok. 30-40 l/tydzień. Paruje czyste H2O, różne związki rozpuszczone w wodzie kranowej, a w konsekwencji  akwariowej, głównie sole wapnia,  zostają. Jeżeli będę uzupełniał ubytki kranówką, a u mnie jest twarda, faktycznie idealna dla pyszczaków, to z czasem stężenie tych substancji będzie rosnąć. Podmiany tylko spowolnią proces. Analogicznie, jeżeli w akwarium morskim będziesz uzupełniał wodę odparowaną solanką, to za jakiś czas będziesz miał biotop Morza Martwego.😉 Być może szukam problemu, tam gdzie go nie ma, może można w nieskończoność uzupełniać wodę odparowaną zwykłą kranówką i nic się nie dzieje,  ale na logikę, żeby nie zaburzać parametrów wody w akwarium, lepiej jest uzupełniać ubytki tym, co ubyło.
    • Ale po co? W kranach mamy wodę idealną dla pyszczaków. Wystarczy ją puścić przez węgiel🤷‍♂️
    • Sprawdza się w zupełności ale do podmian, a mnie teraz chodzi o wodę do dolewki czyli jak najbardziej zbliżona do chemicznie czystej. Chcę założyć trójnik za elektozaworem i jedną drogą pójdzie woda do podmian, a drugą przez DEMI lub RO do dolewki.
    • @marcin73m zawsze jak patrzę na tę aranżację robi mi się ciepło na sercu  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.