Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Po rozmowie ze szklarzem nabrały mnie wątpliwości co do słuszności wykonywania stelażu... szklarz zaśmiał się pod nosem i pytał po co kombinuję pod takie akwarium metalowy stelaż. Stawiają większe na szafach z płyty wzmocnionych oczywiście i stoją latami. Nie ukrywam, że ta opcja mi zdecydowanie bardziej pasuje bo unikne wojny z żoną jak zobaczy stelaż i brak miejsca pod akwarium na jej szuflady ;)

Co sądzicie o pancernej szafce z płyty zamiast stelaża i obudowy? Brnąć w to czy nie ma sensu? Najbardziej interesuje mnie zdanie osób, które mają duże akwaria na takich właśnie szafkach. Sprawa jest też o tyle dla mnie wygodna, że mam pod samym domem zaprzyjaźnionego meblarza, który wykona co tylko zechcę :)

Dodam jeszcze, że nie interesuje mnie miejsce pod akwarium na filtrację ani inne pierdoły.

Seba, to nad czym Ty się zastanawiasz?

Zamawiaj u tego stolarza gotowy mebel z szufladami, szafkami i będzie git, tym bardziej, że ma służyć jako mebel użytkowy (nie tylko na potrzeby akwa), więc ma być max. estetyczny i nie będziesz się musiał głowić, jak to żelastwo obudować, zamontować szuflady itp. Spokojnie wystarczy płyta 32 mm na pionowe przegrody i plecy, a blat już nawet z 18 mm spokojnie.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

240-tkę miałem na zwykłej płycie 18-tce. Wujek ma 1000l na starej drewnianej szafce. Więc podwójna płyta wytrzyma to na bank.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Jeśli priorytetem nie jest miejsce pod akwarium na rzeczy akwarystyczne, to mebel będzie tak samo pancerny jak stelaż. Już możesz zapowiedzieć kumplom wniesienie tego mebelka z płyty 36mm :D

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Stelaż metalowy ma ten plus, że jednak jest tańszy niż szafka z grubej płyty meblowej.

Myślę, że przesadzacie z tą płytą 36mm. Ja pod 200x50x55h zrobiłem szafkę z płyty 25 i uważam, że styka. Choć przyznam, że jeszcze testów obciążeniowych nie było ;)

97a97110e849abcf9ed80ce1364e805b.jpg

8825a0436383f06a2aab9234ef53e942.jpg

Szafka na 250x55 i w środkowej sekcji nie ma pleców.


Wysłane z telefonu

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Nie zapomnij o jakimś poziomowaniu, chyba, że podłogę masz wypoziomowaną.

Polecam regulator poziomu zamiast jakichś wysokich nóżek. Przynajmniej mojej żonie taka koncepcja się bardziej podobała.


Wysłane z telefonu

Opublikowano

Sebastian zgodnie z naszą rozmową odpuściłem analizę ramy stalowej, bo wiadomo że byłaby mocno przesztywniona.

Zrobiłem za to analizę wytrzymałościową samego blatu (o czym też wspomniałeś).

Poszukałem parametrów materiałowych

(http://www.mdb.swisskrono.pl/Plyta-OSB/Dane-techniczne,

http://www.mdm.swisskrono.pl/Plyty-MDF/Dane-techniczne)

i znowu przyjmując pewne uproszczenia

zamodelowałem to.

Nie wchodząc w szczegóły dla płyt OSB oraz MDF są one zbliżone.

Płytę podparłem tak jak planowałeś w stelażu metalowym równomiernie w czterech miejscach na krótszych krawędziach. Pewnie będzie jeszcze tył co dodatkowo całość usztywni więc to co zrobiłem jest bardziej niekorzystnym przypadkiem.

Zadałem równomiernie rozłożone obciążenie o wartości 1200kg.

Szerokość podparcia to 5cm, w rzeczywistości będziesz miał pewnie mniej, co jest niewątpliwie bardziej niekorzystnym przypadkiem ale z drugiej strony akwarium jest sztywne i oddziaływanie na blat nie będzie takie jak założyłem tylko bardziej korzystne.

Co wyszło?

Dla blatu o grubości 18mm

- maksymalne ugięcie 2.46mm

- maksymalne naprężenie zginające 2.72MPa

Dla blatu o grubości 25mm

- maksymalne ugięcie < 1mm

- maksymalne naprężenie zginające 1.41MPa


Dla płyt OSB i MDF maksymalne naprężenia gnące dopuszczalne to nieco ponad 20MPa


Więc to co Ci powiedział szklarz i pisze Śpiochu to prawda.

Wiadomo mój model jest uproszczony i zakłada sytuacje idealną, ale zapasu jest co niemiara.

Daj blat grubości 25mm i będziesz miał mówiąc po inżyniersku współczynnik bezpieczeństwa na poziome 15!.

Widny projektują ze współczynnikiem bezpieczeństwa 10 ;)


PS. Oczywiście pionowe płyty muszą być w osi i całość musi być wykonana zgodnie ze sztuką żeby szafka się nie poskładała, ale będzie to robił fachowiec więc nie ma strachu.


[Edycja 15.07.2016]

Mały błąd przy odczytaniu danych materiałowych.

Dla grubych płyt maksymalne naprężenia gnące dopuszczalne to 17-18MPa, ale w sumie to niewiele zmienia.

post-14424-14695729540256_thumb.jpg

post-14424-14695729541333_thumb.jpg

post-14424-14695729542207_thumb.jpg

post-14424-14695729542951_thumb.jpg

post-14424-14695729543637_thumb.jpg

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Zobacz mój wątek "840 pierwsze kroki" tam opisywałem moją szafkę. Projekt wzbudził trochę kontrowersji, jednak zdał egzamin. Możesz zastąpić wysokie nóżki, tym czym proponuję Śpiochy i będzie git. Co do wnoszenia to robisz oddzielne skrzynki i je skręcasz, ustawiasz, poziomujesz kolejno w miejscu docelowym.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.