Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Sump, jak najbardziej i to najlepsza filtracja, nie słuchaj kogoś kto sumpa widział na zdjęciach i nigdy go nie obsługiwał. Jakie odchody na dnie? Ja ich u siebie nie widzę , mimo, że mam rzeczonego sumpa. Jakie PO4 i NO3? Jeśli będziesz miał filtrację kosmiczną, a nie będziesz dbał o akwarium to stężenia zawsze będą wysokie.

A teraz technika.

W kominie minimum dwa otwory. Zrzutu i rewizja. Przy tych wymiarach wystarczy Ci hydraulika 20mm, najlepiej szara, firmę morzesz dobraćdo woli. Na zrzutowy przewód zabudowujesz zawór (najlepiej bramowy, choć może być i kulowy) do regulacji wysokości wody w kominie.Prowadzisz go do ostatniej komory sumpa, tam albo stosujesz skarpetę, albo od razu gąbki o małej gradacji. Przy 200l pojemności możesz zastosować jako filtrację biologiczną ok 20l gąbki i wystarczy. Gąbkę wsadź do drugiej komory. W komorze trzeciej wkładasz pompę, wystarczy np. AB 2000 lub 3000. Na zasysie pompy zakładasz albo watę, albo włókninę, to już jak Ci wygodnie. W trzeciej komorze wkładasz grzałkę, tam zawsze powinien być stały poziom wody, możesz założyć sobie automatyczną dolewkę, wtedy odparowana woda będzie się sama uzupełniała.

Druga rura to rewizja, bez żadnych zaworów i najlepiej wsadzona prosto do trzeciej komory.

Powrót za akwarium, tak samo jak na zrzucie wsadzasz zawór do precyzyjniejszej regulacji. Na końcu, wylot najlepiej zrobić z loc linea wtedy precyzyjnie ustawisz sobie kierunek strumienia.

I tyle, żadnego badziewia w zbiorniku sama natura :)


A jeśli chodzi o rośliny, co miesiąc wywalam po pół reklamówki walisnerii więc to też nie jest do końca prawda, że nie można ich utrzymać :)

  • Dziękuję 3
Opublikowano

danielj, dzięki za ten wpis. Już myślałem, że tu na forum Malawi użytkowników sumpów raczej nie ma, a ci nieliczni co stanowli mniejszość w porównaniu do użytkowników narurowców, teraz pochowali się pod presją mody na kaseciaki.

Tak sie zastanawiałem dlaczego w różnych innych biotopach słodkowodnych sump jest super, a w Malawi to już nie. No ale wiadomo, silne lobby działa :-)

Ja mam sumpa 120x50x45 do akwarium 200x70x70 i nie chciałbym pisać, która filtracja jest lepsza, bo pewnie każda ma swoje wady i zalety. Bez problemu mogę powkładać dodatkowe złoża, rurę PCV jako filtr zraszany do TMBT i inne. Jak odpalam drugie mniejsze akwarium, to po prostu zabieram z kiludziesięsiu litrów pracującego złoża do kubła i biologia działa. A poza tym jest to dodatkowe 190l wody, która wpływa na stabilność systemu. Wszelkie pobieranie próbek wody do testów, dodawanie czegokolwiem odbywa się w sumpie bez stresowania ryb, itd.

Oczywiście znam jego wady, do których należy to, że nie mogę ustawić cyrkulacji tak, żeby wszystkie gówienka leciały do góry do grzebienia, a może tak można, tylko mi nie wychodzi?

Też mam valisnerię i niestety jej szczątki nadgryzione przez ryby zapychają grzebień. Trzeba to ręcznie usuwać, co nie jest jakimś problemem, ale zawsze dodatkowa ręczna robota.

Z tym zalegającym PO4 i NO3, o którym wspomniał Decco, to wydaje mi się, że popełniłem błąd przy zakupie ryb z pewnej znanej krakowskiej hodowli. Dano mi całe wiadro szlamu z filtrów jako "zaczyn biologii" teraz wiem, że to był błąd i może to jest nadal źródłem wysokiego PO4? Czeka mnie płukanie sumpa po roku jego użytkowania.

Kolejną wątpliwością jest ilość złóż. Nie wiem, czy nie mam ich za dużo. Gąbek o różnej porowatości mam razem ok 40 litrów (dwie pierwsze komory) i płukanie tego jest dość uciążliwe - chyba tę ilość zmniejszę. Ceramiki (gryz koralowy, keramzyt, jakieś inne rurki czy kulki z poprzednich kubłów Ehaima) mam ok 70 litrów. Jak to się ma do powszechnie obecnie krążącej opinii, że na akwarium 1000l to 1-2 litry ceramiki w kasecie wystarczy?

Generalnie polecam sumpa, trzeba znać jego wady, i trzeba się tochę pobawić na początku, żeby to wszystko ruszyło. Ja musze popracować jeszcze nad usprawnieniem podmianek, może automatyczna dolewka, chociaż się tego trochę boję.

Opublikowano

Dzięki za rady od posiadaczy sumpa :)


Przy tych wymiarach wystarczy Ci hydraulika 20mm


Rozumiem, że rurki takie dostane w jakieś castoramie? Skąd wziąć przeloty do szkła o takim rozmiarze?

Opublikowano

Ja bym tego z marketów budowlanych nie kupował. Lepiej poszukaj w sklepach akwarystycznych lub z taką właśnie hydrauliką. Np. w dziale hydraulika na erybka.pl skompletujesz wszystko.

Jaką pompę planujesz?

Opublikowano

Ok, to będę szukał po akwarystycznych, ale najpierw muszę rozplanować prowadzenie i ilośc różnych elementów. Pozbędę się też jednej przegrody poszerzając pozostałe i robiąc przelew dolny między pierwszą a drugą komorą.


Jaką pompę planujesz?

Myślałem nad Jebao DC-4000 lub 6000 ze względu na regulację przepływu. Z drugiej strony czytałem też o bypasach zmniejszających przepływ aby nie dusić pomp i w zasadzie nie wiem jeszcze na co się zdecydować.

Opublikowano

Ja mam właśnie DCT 6000 w moim zbiorniku 200x70x70 i chodzi na 4 biegu. Jak dam na wyższe, to mi się ryby chowają bo nie chce im się z nurtem wody walczyć.

Ja rozumiem, że dobrze mieć zapas mocy itd, ale bez przesady. Nie warto kupować pompy, która będzie na 1 biegu cały czas chodziła. Poza tym w sumpie (i tu następna zaleta) nie trzeba wody przeciskać przez nie wiadomo jak ubite złoża.

Tę pompę DCT sobie chwalę, jest cicha, w dobrej cenie, i ma sterowanie na zewnątrz.


Rozrysuj rury, może tam też będzie się trzeba nad czymś zastanowić. Ja to robiłem pierwszy raz, więc zajęło mi to trochę czasu, teraz mogę coś doradzić.

Opublikowano

Rury kup w hurtowni wod-kan, ja tam zawsze kupuję, to to samo co w e-rybce np. a taniej. Przeloty najlepiej VDL, choć ja przeważnie używam AquaMedic. Widziałem też Mitoja, ale nie znam ich organoleptycznie :) Najdrożej VDL, ale można zrobić instalację "na wcisk" taśmą silikonową. AquaMedic trzeba kleić, ale jeśli nie masz zamiaru tego demontować , to żadna różnica.

Opublikowano

DCT-6000 bym Ci odradził bo jest zwyczajnie za mocna do tego co planujesz, i nie wiem czy 4000 też nie będzie zbyt mocna (tu mogę gdybać bo nie mam takowej). Ponadto pamiętaj przy planowaniu komory pompy, że jebao podaje wymiar bez koszyczka na zasysie pompy:)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Ja również. Kształt głowy mi nie pasuje do saulosi
    • Obstawiam że na 99% to demasoni.
    • Bartku...demasoni nawet jak ledwo się " urodzi" to widać jego zdecydowane barwy czyli pasy pionowe. Nie można jego pomylić z inną rybą . No chyba , że jest złego gatunku. Wydaje mi się , że to może być saulosi lub coś innego.
    • Ta największa wygląda na crabro.
    • To Ty jesteś bardzo dzielny, albo bardzo silny, albo masz nieduże akwarium. Przy zbiorniku 160 litrów - wielkość mini jak na malawi - podmiana 25% to jest 40 litrów - wiadrami w jedną i w drugą. Przy większych akwariach odpowiednio więcej. To już chyba lepiej ciągnąć węże.  Jak już się upierasz przy targaniu tej wody, to wygodniejsze od wiader mogą być kanistry - trudniej rozlać. Ja tak na razie uzupełniam wodę w dolewce.  Jeżeli masz miejsce w szafce - mnie się takie rozwiązanie bardzo sprawdziło - można tam zamontować narurowca i na czas poboru wody łączyć go z siecią wężem ogrodowym z szybkozłączką.  Z drugiej strony wpiąłem zestaw na stałe do rury prowadzącej wodą z sumpa do akwarium. Jak widać na zdjęciu, założyłem też elektrozawór z wyłącznikiem pływakowym, żeby nie przelać.  Co do wkładów - mam polipropylenowy, odżelaziający i węglowy. I jeszcze jedno drobne udogodnienie: Wąż doprowadzający wodę do filtra podpinam do baterii prysznica. Żeby nie musieć za każdym razem odkręcać węża i nakręcać końcówkę do podłączania szybkozłączki, wąż prysznica dokręciłem do szybkozłączki z gwintem zewnętrznym 1/2" (trochę się naszukałem w internecie). Tym sposobem przepinam tylko węże. Zastanawiam się jeszcze nad założeniem za elektrozaworem trójnika i podłączeniu tam modułu z żywicą jonowymienną - w ten sposób ogarnę też temat uzupełniania wody w dolewce.    
    • Poziome psy - Melanochromis auratus Plamy - Nimbochromis livingstonii Bez Pasów - 3 x Pseudotropheus sp. 'acei' Pionowe pasy - słabo go widać, Chindongo demasoni albo Chindongo saulosi Ta największa, trudno powiedzieć, jakiś Pseudotropheus? W tej misce, bez napowietrzania i przykrycia za długo nie pożyją.
    • Siemka potrzebuje info co za pyszczole tu pływają 😁😁😁🍺
    • Cześć  To stary temat ale i mnie aktualny ponieważ mój samiec Yellow od ponad pół roku na zmianę bździ się z dwoma samicami Saulosi , już chyba z osiem razy nosiły w pysku młode ale jak na razie przetrwały dwie jedna ma jakieś  4 cm a druga jest jeszcze tyci tyci maleńka 
    • @Tomasz78https://forum.klub-malawi.pl/search/?q=Hexpure &quick=1  W podanym linku są 4 tematy różne w tym jeden właśnie ten tutaj. W szukajce zaznacz WSZYSTKO  wtedy szuka w zawartości całego forum.
    • Napiszę tutaj bo wpisując w wyszukiwarkę hexpure wyskoczył tylko ten temat. Moje spostrzerzenia po użyciu hexpure w porównaniu do purigenu. Jeżeli coś jest tanie a tak samo dobre jak te drogie to zapala się czerwona lampka - gdzieś tkwi jakiś "haczyk". No i znalazł się owy "haczyk". Jeżeli chodzi o czystość wody to oba preparaty krystalizują wodę tak samo, oba po 4 tygodniach tak samo zabrudzone na kolor brązowy. Różnica wyszła w regeneracji. Oba regeneruję wybielaczem ace. Hexpure wybielało się 3 dni zużywając 1 litr ace i to nie wybieliło do białości. Nalałem około 300 ml ace do 125ml hexpure tak jak robię to w przypadku purigenu, po 24h wybieliło może w połowie, i tak jeszcze 2 razy powtarzałem aż zużyłem 1 litr. Natomiast 125ml purigenu po użyciu 300 a nawet 250 ml ace po niecałych 20h wybiela do białości. Wniosek z tego taki że hexpure opłaca się tylko w tedy jeśli używa się go jednorazowo. Jeżeli hexpure działa tak jak purigen latami to na wybielacz wydamy więcej. Purigen regeneruje co 4 tygodnie zużywając 300ml ace, więc zaokrąglając 1 litr ace starcza na 3 miesiące, czyli rocznie 4 litry, powiedzmy że litr ace kosztuje 10 zł, to roczny koszt 40 zł. Hexpure po 4 tygodniach użycia zużywa 1 litr ace, czyli rocznie potrzebuje 12 litrów czyli 120 zł. Hexpure 300ml kosztuje 60 zł. Purigen 250ml kosztuje 110 zł. (Aktualne ceny ze sklepu "trzmiel") Ale na ace trzeba rocznie wydać 80 zł więcej. Wnioski wyciągnijcie sami, a może ktoś ma inne spostrzeżenia?  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.