Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Myślę że twoje wyidealizowanie jest OK ale trochę za ostro krytykujesz mniej idealne ale proste i sprawdzone metody.


Odpowiem na przykładzie wspomnianej przez Ciebie metody startu na WA. Oczywiście to się sprawdza w większości przypadków idealnie (choć w oryginalnym przykładzie nie, bo jest skok NO2 :D ), ale głównie dlatego, że po prostu start akwarium nie jest niczym trudnym, nie jest to skomplikowany proces. A czepiam się trochę, bo jestem gościem do bólu dokładnym, i jak ktoś pisze, że:

"Tak jak każdy szablon po tylko dokładnym odwzorowaniu gwarantuje za każdym razem identyczny efekt."

... to ja się tego czepiam, bo przepraszam bardzo, gdzie w tym temacie jest podana obsada, którą biologia ma udźwignąć? Jak można zatem ten szablon dokładnie odwzorować? Nie można :D Więc nie można być również pewnym identycznego efektu. Dlatego się czepiam, bo jak jeden z drugim zrobi sobie gęstszą obsadę, albo wpuści starsze ryby na start to może dojść do małego kuku :P Bo każdy wie, że biologia nie ma udźwignąć litrażu, tylko zwierzynę.

Tylko jak na to zwracam uwagę to spotykam się ze zlewką i potem jakiś młodzianek :D zrobi rybkom kuku.


Tak samo jak ktoś mnie wyzywa od sadystów, bo proponuję start z rybami startowymi to też nie będę siedział cicho tylko chcę udowodnić swoją rację. Ale już na moją propozycję przeprowadzenia dowodu delikwent nabiera twardej wody w usta :D

Również jestem odsądzany od czci i wiary, bo zamiast ryzykowania wpuszczania ryb na hura, polecam przetrzeć biologię jeszcze raz i poświęcić te (o rany jak dużo) 4-5 dni :(


Jeśli dobrze pamiętam wystarczającym buforem do utrzymania Ph na stabilnym poziomie jest Kh > 6 (


Z grubsza to tak. Oczywiście to też zależy od obsady, np. w Malawi z tak zwanym kontrolowanym przerybieniem oczywiście takie 6n będzie konieczne, w słabiej obsadzonych zbiornikach uszłoby 3-4n. Choć oczywiście nie jest to takie proste, bo rozważamy tutaj sytuację, gdy jedyny bufor to bufor wodorowęglanowy, a zawsze w wodzie w minimalnym stopniu znajdują się składniki innych buforów. Skoro są w stopniu minimalnym to można je oczywiście pominąć i brać pod uwagę tylko bufor wodorowęglanowy, ale może być również woda o KH=0, a o stabilnym pH - takim przykładem są czarne wody z buforem humusowym :)



Jak pisał Yaro ryby dobrze znoszą wysoką twardość w przeciwieństwie do zmian Ph, czyli nie ma co grzebać chemii wody aby obniżać twardość skoro przy podmianach twardą wodą i tak ją podniesiemy. Oczywiście nie będę potępiał osoby które chcą wydawać kasę i tracić czas na preparowanie wody aby była malawijska mnie to nie kręci a skoro to nie konieczność to cieszę się swoim hobby ( m. in. dla tego zdecydowałem się na ten biotop bo nie chce mi się zakwaszać swojej kranówy ).


I ja się zgadzam z całą rozciągłością, że nie należy cudować w Malawi, żeby za wszelką cenę i z wielkimi trudnościami zbijać parametry. Na dowód że nie bajdurzę daję link do posta:

http://forum.klub-malawi.pl/showpost.php?p=349083&postcount=5

Cytat: "Ale jeżeli nie masz warunków/ochoty to taka twardość oczywiście tragedii nie robi i możesz jechać na czystym kranie " [mowa o twardości 19n] :D


Tak więc absolutnie nikomu nie zalecam specjalnego zmiękczania wody. Natomiast owszem, czepiam się wtedy, gdy to nie wymaga żadnego zachodu - np. wsadzanie wapieni do baniaka. A jak ktoś jeszcze zaleca specjalnie wkładać piach wapienny do akwarium, bo zrobi świetny bufor to gęba mi się sama otwiera, żeby temu zaprzeczyć. Bo ok - jak już jest taka a taka woda, to jej nie zatwardzajmy dodatkowo jeśli nie musimy. I to wszystko o co mi biega :)


Zrobisz. Tylko czy w tej wodzie przeżyją ryby?


To zależy jakie dokładnie będą to parametry i jakie ryby. Tylko że tu nie chodzi o przeżycie ryb, tylko o udowodnienie Ci że tkwisz w błędzie :(

Bo to zdanie:


Nie przypisuje twardości wody wpływ na pH tylko piszę o wpływie twardości wody na stabilność parametru pH.


Również jest błędne :( Jak Ci napisałem - możesz zrobić wodę o zerowej twardości i stabilnym pH, oraz taką o dużej twardości i mega niestabilnym pH. Czy widzisz tu wpływ twardości na stabilność pH?

I to w ogóle nie jest Twoja wina, tylko właśnie powielanego wciąż mitu - i ja takie mity staram się rozwiewać.


Jeżeli nie chcesz się zgodzić z tym że mając w swoim akwarium wodę o twardości 20 stopni nie martwię się o wahania pH

Ależ ja absolutnie nigdzie nie zaprzeczam, że mając twardą wodę będziesz miał stabilne pH. Mówię tylko, że nie musi być twarda by było stabilne, i że jak jest twarda to jeszcze nie znaczy że będzie stabilne :)


a tym bardziej o wpływ tej twardości na zdrowie ryb to jak mamy rozmawiać skoro sam nigdy tego nie spróbowałeś a twoja opinia nie jest poparta niczym innym jak tylko teorią.

Tak jak wyjaśniałem już wyżej, zwracając się do Kolegi eljota - nie polecam nic na siłę, ale na pewno stanowczo odradzam szafowanie sobie twardością, gdy można tego uniknąć ;)


polecasz ludziom zaczynającym przygodę nie tylko z malawi ale i z akwarystyką w ogóle takie teorie,że próby posłuchania się Ciebie przez nich mogą skończyć się tylko kłopotami.


Jakież to teorie? :)


jednak jeżeli się mylę i jest to takie proste opisz nam sposób w jaki mam w swoim akwarium obniżyć twardość wody do poziomu zbliżonego w jeziorze bez obawy zmiany pH .


Z miłą chęcią :) Drogi są dwie:

1)RO + mineralizacja

Czyli woda RO i mineralizowanie jej solami.

a) ambitniejsza - samodzielny dobór soli, można w ten sposób nawet zadbać o identyczną ilość poszczególnych jonów wodzie jak w Malawi. Można też oczywiście nie troszczyć się o wszystkie sole i myśleć tylko o KH i GH, ale wtedy bezpieczniejsza będzie metoda 2)

B) prostsza - skorzystanie z dedykowanego mineralizatora - tylko to niestety wymaga testów, aby sprawdzić czy zapewnia on nam rzeczywiście żądane parametry

2)Kran + RO + mineralizacja

a) ambitniejsza - analogicznie jak droga 1a

B) prostsza - mieszamy kran + RO tak aby uzyskać żądaną twardość wody (GH). Wtedy z reguły KH jest za niskie (choć zdarzają się wyjątkowe kranovity) i trzeba dodać bufora wodorowęglanowego. Najprościej popularną sodę oczyszczoną, czyli wodorowęglan sodu. Można też kombinować z innymi wodorowęglanami. Ile czego, można wyliczyć w kalkulatorze zulixa http://podforak.rzeszow.pl/upload/nawozy_chemia_wody.xls

Opublikowano

Nie uważam, że dane dotyczące jeziora są zafałszowane, mistyfikacją jest sposób w jaki piszesz, albo nie rozumiesz co się do Ciebie mówi albo nie chcesz rozumieć.

Za każdym razem odpowiadam na Twoje pytania, za każdym razem Twoje pytanie nigdy nie odpowiadają na moje.

Po pierwsze nie odpowiedziałeś na pytanie jaką krzywdę robię pyszczakom trzymając w twardej wodzie?

Twoja odpowiedź "Mistyfikacja"

W którym miejscu napisałem, że woda w jeziorze jest twarda ?

Nigdy nikomu nie pisałem ignorant-młodzieniaszek, nikomu nie wypominam wieku, Ty kolejny raz udajesz ofiarę, zamiast przedstawić dowody, że twardość wody czy jak nazywasz zasadowość bo to ją w zasadzie mierzą testy, nie powoduje tego, że stabilizuje pH.

-- dołączony post:

Tylko że tu nie chodzi o przeżycie ryb, tylko o udowodnienie Ci że tkwisz w błędzie :(


No właśnie, nam praktykom - nie teoretykom, chodzi właśnie o ich przeżycie, nie interesuje mnie spreparowanie wody w taki sposób że chemicznie mi udowodnisz, że się da, ale ryby w tym nie przeżyją.

-- dołączony post:


Również jest błędne :( Jak Ci napisałem - możesz zrobić wodę o zerowej twardości i stabilnym pH, oraz taką o dużej twardości i mega niestabilnym pH. Czy widzisz tu wpływ twardości na stabilność pH?

I to w ogóle nie jest Twoja wina, tylko właśnie powielanego wciąż mitu - i ja takie mity staram się rozwiewać.


Ale ryby nie przeżyją bo to będzie kwas?

Co mnie obchodzi teoria? Akwarysta nie musi wiedzieć, że mierząc twardość ogólną mierzy twardość ogólną, ale mierząc twardość węglanową to tak naprawdę jej nie mierzy tylko mierzy zasadowość.

Akwarysta będzie dbał o zdrowie ryb stosując się do zasad które ty nazywasz mitami, nie będzie rozrysowywał wzorów sumarycznych związków chemicznych, tylko otrzymując wynik testu będzie go interpretował w taki sposób jak w akwarystyce jest wystarczający.

Dla wymiany doświadczeń, możemy sobie rozmawiać o wielu mitach, możemy wysnuwać wiele teorii, ale na wszystko jest odpowiedni dział i miejsce.

Jeżeli w podstawach przedstawiasz zaczynającym adeptom akwarystyki swoje teorie, zawsze napiszę, że walisz z armaty do muchy, tak jak w pierwszym poście, gdy odradzałeś dolania 7 litrów wody do akwarium (to, że się człowiek zagubił zobacz w kolejnych postach tamtego tematu, bo zadał ponownie pytanie czy może wlać te 7 litrów wody czy nie), tak jak i w tym temacie, w którym akwarysta zadając pytanie otrzymał od Ciebie ostrzeżenie, że zrobi krzywdę rybom bo zatwardzi wodę. Jaką krzywdę ?

Korzyści z tego płynące natomiast będą takie, że w piasku są bakterie nitryfikacyjne, o które walczymy przy starcie i ja cały czas uważam, że dodanie tego piasku nie zrobi rybom krzywdy.

P.S.

Proszę moderatorów o wydzielenie z tego tematu naszej rozmowy i przeniesienie jej do odpowiedniego działu w którym będzie mogła ona być kontynuowana a nie zaciemniała tematu tytułowego

Opublikowano

Po pierwsze nie odpowiedziałeś na pytanie jaką krzywdę robię pyszczakom trzymając w twardej wodzie?

Twoja odpowiedź "Mistyfikacja"



Myślałem, że z wypowiedzi:

I ja się zgadzam z całą rozciągłością, że nie należy cudować w Malawi, żeby za wszelką cenę i z wielkimi trudnościami zbijać parametry. Na dowód że nie bajdurzę daję link do posta:

http://forum.klub-malawi.pl/showpost...83&postcount=5

Cytat: "Ale jeżeli nie masz warunków/ochoty to taka twardość oczywiście tragedii nie robi i możesz jechać na czystym kranie " [mowa o twardości 19n]


... bez problemu zrozumiesz, że ja nie twierdzę, że robi się im krzywdę i nie można ich w takiej wodzie hodować (jasno to pisałem, więc albo udajesz, że tego nie zauważasz... albo po prostu nie czytasz uważnie). Ponadto moje stanowisko cały czas nie brzmi tak jak Ty je widzisz, czyli "pyszczaków nie powinno się hodować w twardej wodzie", ale brzmi "lepiej pyszczakom będzie w wodzie takiej w jakiej żyją od setek tysięcy lat, niż w takiej jak Ty proponujesz".


W którym miejscu napisałem, że woda w jeziorze jest twarda ?


A gdzie ja sugeruję, że Ty to napisałeś?


Nigdy nikomu nie pisałem ignorant-młodzieniaszek, nikomu nie wypominam wieku, Ty kolejny raz udajesz ofiarę,

Tak, to prawda, to pisał deccorativo, po prostu jako że zwróciliście się do mnie jednocześnie ze swoimi wątpliwościami, pisałem cały czas jak gdyby do Was obojga.



No właśnie, nam praktykom - nie teoretykom, chodzi właśnie o ich przeżycie, nie interesuje mnie spreparowanie wody w taki sposób że chemicznie mi udowodnisz, że się da, ale ryby w tym nie przeżyją.


Czy nie rozumiesz, że piszę o tym, aby udowodnić Ci brak jednoznacznej zależności twardość~stabilność pH?


zamiast przedstawić dowody, że twardość wody czy jak nazywasz zasadowość bo to ją w zasadzie mierzą testy, nie powoduje tego, że stabilizuje pH.


Rany, i znowu muszę się czepić :( Twardość wody to twardość wody, a zasadowość to zasadowość. To nie jest jedno i to samo.

Co do dowodu to już o tym pisałem. Skoro woda może mieć wysoką twardość i bardzo niestabilne pH, oraz zerową twardość i bardzo stabilne pH to jest to dowód na to, że twardość nie powoduje stabilizacji pH.


Podaj jakieś losowe dane (np. swojej kranówki) - tj. GH i KH, podam Ci na przykładzie jak łatwo można by spreparować wodę o malawijskich parametrach - tak jak Ci pisałem w poprzednim poście.

Opublikowano


A gdzie ja sugeruję, że Ty to napisałeś?



W miejscu gdzie pisałeś o mistyfikacji, w miejscu które wyedytowałeś, a do którego ja się odniosłem.

-- dołączony post:



... bez problemu zrozumiesz, że ja nie twierdzę, że robi się im krzywdę i nie można ich w takiej wodzie hodować (jasno to pisałem, więc albo udajesz, że tego nie zauważasz... albo po prostu nie czytasz uważnie). Ponadto moje stanowisko cały czas nie brzmi tak jak Ty je widzisz, czyli "pyszczaków nie powinno się hodować w twardej wodzie", ale brzmi "lepiej pyszczakom będzie w wodzie takiej w jakiej żyją od setek tysięcy lat, niż w takiej jak Ty proponujesz".




Podejrzewam, że 99% ryb, które mamy urodziły się w wodzie kranowej a nie takiej jak w jeziorze, ciężko jest dyskutować, z Tobą o tym czy lepiej miały by czy gorzej w takiej czy innej wodzie, ja przez 4 lata preparowałem wodę RO solami mineralnymi bo woda w Strzelcach Opolskich ma twardość ogólną 22 stopnie niemieckie, wystraszyli mnie tacy teoretycy jak Ty, wywalałem kupę kasy na uzdatnianie wody, dziś mija pewnie z 12 lat jak ryby pływają w wodzie w której wg Ciebie nie powinno im być dobrze, mam już drugą obsadę, pierwsza odeszła do krainy wiecznej spiruliny nie z powodu twardej wody tylko dlatego, że miała około 10 lat co na pysie jest bardzo dobrym wynikiem.

Nigdy nie miałem chorób, ryby zdychają mi tylko ze starości lub z pobicia.

Więc jeżeli następnym razem będziesz chciał dyskutować o tym, gdzie i kiedy lepiej im się żyje najpierw to sprawdź a nie wyczytaj.

Ja wśród swoich ryb nie widziałem różnicy przy wodzie mineralizowanej a kranowej, naprawdę twardej.

Różnicę widzę jedną - w portfelu.

-- dołączony post:

Co do dowodu, że pisałeś. Nie przedstawiłeś dowodu, a jedynie napisałeś.

-- dołączony post:

Tak z innej beczki - czym miałbym zmierzyć twardość węglanową?

Opublikowano
W miejscu gdzie pisałeś o mistyfikacji, w miejscu które wyedytowałeś, a do którego ja się odniosłem.


Absolutnie tego Ci tam nie pisałem, zadawałem tylko pytania, natomiast Ty (jak do większości z nich) się nie odniosłeś...


dziś mija pewnie z 12 lat jak ryby pływają w wodzie w której wg Ciebie nie powinno im być dobrze, mam już drugą obsadę, pierwsza odeszła do krainy wiecznej spiruliny nie z powodu twardej wody tylko dlatego, że miała około 10 lat co na pysie jest bardzo dobrym wynikiem.

Rany bombe, naprawdę nie wiem ile jeszcze razy muszę napisać:

I ja się zgadzam z całą rozciągłością, że nie należy cudować w Malawi, żeby za wszelką cenę i z wielkimi trudnościami zbijać parametry.

oraz

Tak więc absolutnie nikomu nie zalecam specjalnego zmiękczania wody.

oraz

ja nie twierdzę, że robi się im krzywdę i nie można ich w takiej wodzie hodować (jasno to pisałem, więc albo udajesz, że tego nie zauważasz... albo po prostu nie czytasz uważnie). Ponadto moje stanowisko cały czas nie brzmi tak jak Ty je widzisz, czyli "pyszczaków nie powinno się hodować w twardej wodzie"


Więc jeżeli następnym razem będziesz chciał dyskutować o tym, gdzie i kiedy lepiej im się żyje najpierw to sprawdź a nie wyczytaj.

Ja wśród swoich ryb nie widziałem różnicy przy wodzie mineralizowanej a kranowej, naprawdę twardej.


Jak to sprawdziłeś zatem? Chętnie się dowiem. Czyżbyś pytał je w wigilię? :) A może krojenie skalpelem, tylko w tym wypadku wnioski wyciągnąć by musiał ichtiolog (chyba, że nim jesteś to przepraszam).


Tak z innej beczki - czym miałbym zmierzyć twardość węglanową?

Nie ma testów na twardość węglanową. Tu już potrzebny byłby sprzęt laboratoryjny, czyli robota dla chemika. Bo w przypadku twardości węglanowej liczą się tylko wodorowęglany wapnia i magnezu, a to co mierzą testy to wszystkie wodorowęglany. Stąd jak dodamy sodę oczyszczoną (wodorowęglan sodu) do wody to nie wzrasta nam GH, a KH wzrasta (i może wzrosnąć nawet powyżej wartości GH). Gdyby zatem KH "testowa" była prawdziwą twardością węglanową to musiałoby wzrosnąć również GH. Z tego co kojarzę to tylko Salifert podaje na swoich testach, że to test na "KH", ale tak naprawdę to jest zasadowość. Niemniej owy parametr nie jest nam zupełnie potrzebny w akwarium, bo nas interesuje właśnie zdolność buforująca - a tę determinuje właśnie zasadowość.



Co do dowodu, że pisałeś. Nie przedstawiłeś dowodu, a jedynie napisałeś.

No cóż, proponowałem "zrobienie" wody, ale bez odzewu.

Ale w sumie o czym tu mówimy, napiszę Ci przepis i sam bez trudu zrobisz taki test (skoro z Twoich postów wynika, że masz RO).


1) Woda o stabilnym pH (dużym buforze), a zerowej twardości:

10L wody RO + 5g sody oczyszczonej

Otrzymasz wodę o zasadowości~16,5n (BTW, ta woda będzie miała zerową twardość węglanową) czyli pH będzie bardzo stabilne.

Oczywiście stabilność pH wynika ze zdolności buforujących - możesz zatem sprawdzić je dodając minimalne ilości mocnego kwasu (np. solny, siarkowy) i sprawdzając spadki pH. Tylko żeby to było miarodajne, trzeba by zapewnić wodzie stałą cyrkulację i mierzyć pH po około dobie od aplikacji kwasu.

2) Woda o niestabilnym pH (brak bufora), a dużej twardości:

10L wody RO + 5g chlorku magnezu (jak tak zerkam to chyba najłatwiej dostępna sól)

Otrzymasz wodę o zerowym buforze i twardości ~29n.

Lub inaczej:

Woda kranowa i wlanie do niej odpowiedniej ilości kwasu solnego/siarkowego, aby doprowadzić do wyzerowania bufora. A przy tym twardość pozostanie tak wysoka jak była na początku. Taka woda będzie miała niestabilne pH.


Drugi typ wody oczywiście wymaga dodatkowych odczynników, ale sądzę, że bardziej tutaj skupiamy się na pierwszej opcji, czyli sytuacji, gdzie woda nie ma twardości, a przy tym ma bardzo stabilne pH - a taką wodę jesteś w stanie bez problemu zmajstrować, bo sodę w domu ma chyba każdy :)

Opublikowano

Każdy z nas żyje w innym świecie. Ja w świecie akwarystyki Ty w świecie wzorów i teorii.

Na co preparowanie mi wody w której parametry będą jak żyleta ale ryby się w niej przekręcą?

Piszesz elaboraty z których nic nie wynika dla akwarysty.

Nie nie muszę kroić ryb, rozmawiać z nimi w wigilię aby wiedzieć, że jest z nimi wszystko w porządku.

Tak jak rodzic, który wychowuje noworodka wie kiedy coś z dzieckiem jest nie tak i leci do lekarza (bez krojenia go i czekania na wigilię ), działkowiec bez rozmów z roślinami, czy rolnik który wie, czy z jego krową jest ok.

wszystko to związane jest z doświadczeniem.


Skoro tak odpowiadasz na każde pytania, a w natłoku tych wszystkich stwierdzeń wszystko się gubi, będę ci zadawał je pojedynczo aby Ci nie uciekły:

1. Twierdzisz, że zatwardzanie wody w naszym biotopie nie jest korzystne dla ryb z tego powodu , że ryby od setek tysięcy lat żyją w wodzie miękkiej. Przestrzegasz forumowiczów przed zatwardzaniem wody. Jakie więc będą to konsekwencje?


Odnośnie twoich cytatów:

2. Dlaczego skoro piszesz tutaj to co piszesz, inaczej doradzasz w innych postach? Przeczytałem tylko dwa ostatnie i w nich

Lepiej by było jednak nieco odlać i potem dolać (inaczej mówiąc niewielka podmianka :wink: ), bo jak rozumiem ten ubytek to woda odparowana. W takim wypadku należałoby robić dolewkę z RO, inaczej woda będzie Ci się zatwardzać.

piszesz o 7 litrowej dolewce że zatwardza wodę

pomimo tego, że pytanie było jasne czy mogę dolać bo za mało wlałem

Witam. Mam troszkę za mało wody w akwarium(za mało nalałem. Brakuje 5-7l), woda dojrzewa od dwóch tygodni. Czy mogę na tym etapie dolewać, czy czekać aż cykl się zamknie?

i drugi post

ZaQaDY ja Ci radzę odpuścić sobie taki materiał w Malawce. Można spokojnie zbudować zbiornik na skałach obojętnych dla wody, a piasek wapienny będzie Ci po prostu zatwardzał wodę. To nie jest wskazane, bo mimo że panuje takie przekonanie - woda w Jeziorze Malawi wcale nie jest twarda.


w którym piszesz, że piasek koralowy to też samo zło bo zatwardza wodę.

Z tych postów wnioskuję, że masz informacje i wiadomości z których wynika , że jest to złe i konsekwencje dla ryb będą opłakane. Więc ponownie wrócę do pytania 1.


Jak odpowiesz na te dwa pytania zadaj mi również jednak w formie może bardziej uporządkowanej niż robiliśmy to wcześniej.

-- dołączony post:


Nie ma testów na twardość węglanową.


http://zoolek.pl/index.php3?id=opis_produktu&id_lang=pl&id_produktu=aquatest_gh_kh

http://akwamaniak.pl/jbl-kh-test-set-test-test-twardosci-weglanowej-p-1028.html?eGold=be0b2f9962ecf903cdde26c8268889a4

http://www.karusek.com.pl/produkt.php?prod_id=23959

http://www.krakvet.pl/tropical-test-ghkh-test-pomiaru-twardosci-ogolnej-weglanowej-p-13731.html

https://www.akwarystyczny24.pl/azoo-kh-test-test-twardosci-weglanowej-kh-do-akwarium-slodkowodnego-i-morskiego-p-2944.html


i tutaj kolejny wynalazek, któremu zaprzeczasz:

https://www.akwarystyczny24.pl/microbe-lift-85-ph-buffer-stabilizer-500g-ustawia-i-stabilizuje-ph-w-biotopach-pielegnic-afrykanskich-p-2056.html

preparat, który poprzez podniesienie twardości węglanowej buforuje i stabilizuje pH



Ja wiem, to wszystko pomiar zasadowości, jednak jakaś tajna organizacja pewnie dopuściła się manipulacjami i nas oszukuje.

A może jednak używają skrótów myślowych, aby nie wprowadzać akwarystów w błąd, nie mieszać im w głowach (szczególnie tym początkującym) i generalizują to?

Wiem również, że pomiar twardości ogólnej jest pomiarem bezpośrednim, przez co dokładnym i strikte to mierzącym a pomiar twardości węglanowej jest pomiarem pośrednim, jednak co to zmienia dla akwarysty?

Opublikowano
Każdy z nas żyje w innym świecie. Ja w świecie akwarystyki Ty w świecie wzorów i teorii.

Na co preparowanie mi wody w której parametry będą jak żyleta ale ryby się w niej przekręcą?



Serio już nie wiem jak mam pisać... Widzę, że jesteś Prezesem Klubu, jeśli się nie mylę, więc bądź proszę poważny, bo w jednym poście pytasz mnie o dowód obalenia Twojej wymyślonej zależności, a kiedy chcę Ci go przedstawić, zasłaniasz się, że ryby się w niej przekręcą (co nie ma żadnego znaczenia, bo obalamy hipotezę z dziedziny chemii). Specjalnie proponuję Ci skrajne przypadki, bo zaraz byś mi zarzucił, że niczego nie udowodniłem. Ale tak naprawdę to ty nabierasz wody w usta na każdą moją propozycję - bo zaproponowałem Ci podanie przepisu na wodę o parametrach idealnych dla Malawi, z niską twardością, w której ryby się nie przekręcą:

Podaj jakieś losowe dane (np. swojej kranówki) - tj. GH i KH, podam Ci na przykładzie jak łatwo można by spreparować wodę o malawijskich parametrach - tak jak Ci pisałem w poprzednim poście.

Uwaga pytanie: Podasz mi je, czy boisz się, że wyjdzie na moje?

Woda taka byłaby miękka i jednocześnie miała stabilne pH.


Nie nie muszę kroić ryb, rozmawiać z nimi w wigilię aby wiedzieć, że jest z nimi wszystko w porządku.

Tak jak rodzic, który wychowuje noworodka wie kiedy coś z dzieckiem jest nie tak i leci do lekarza (bez krojenia go i czekania na wigilię ), działkowiec bez rozmów z roślinami, czy rolnik który wie, czy z jego krową jest ok.

wszystko to związane jest z doświadczeniem.


I kolejny raz muszę zwrócić uwagę na czytanie ze zrozumieniem... :rolleyes: W pełni się zgadzam, że bez trudu można określić, że z rybą dzieje się coś nie tak. Ale nie jesteś już w stanie powiedzieć, czy lepiej im w warunkach Malawijskich czy w wodzie o twardości 20n. Bo tolerancyjna ryba na takie warunki (a cały czas piszemy o tym że tak właśnie tolerancyjne są pyszczaki) nie wykaże negatywnych objawów, kiedy woda będzie zbyt twarda. Więc pozostaje nam tylko zbadanie naukowe (już po fakcie, bo na martwej rybie), bądź spytanie samej ryby (jeśli ktoś wierzy, że w wigilię się to zrobi :D ) - wniosek jest taki, że na bieżąco nie dowiemy się na podstawie własnych doświadczeń jakie są optymalne warunki dla ryby, zatem jedyne co można zrobić, by pozyskać pewne informacje, to oprzeć się na ogólnodostępnych danych dotyczących biotopu, ot co.


1. Twierdzisz, że zatwardzanie wody w naszym biotopie nie jest korzystne dla ryb z tego powodu , że ryby od setek tysięcy lat żyją w wodzie miękkiej. Przestrzegasz forumowiczów przed zatwardzaniem wody. Jakie więc będą to konsekwencje?

Zatwardzanie wody nie będzie korzystne z prozaicznego powodu - warunki będą zmieniać się od bardziej optymalnych na mniej odpowiednie. Jakie będą konsekwencje? Takie, że ryby nie będą żyły w warunkach idealnych, a gorszych. Jakie będą konsekwencje z punktu widzenia ich biologii? To już pytanie do ichtiologa/zoologa, jak widać nie będą to konsekwencje widoczne dla zwykłego śmiertelnika. Dlatego nigdzie nie narzucam nikomu zmiękczania celowego wody, a piszę tylko o unikaniu zatwardzania, tam gdzie to nie jest potrzebne.


Dlaczego skoro piszesz tutaj to co piszesz, inaczej doradzasz w innych postach? Przeczytałem tylko dwa ostatnie i w nich

Absolutnie nic takiego nie ma miejsca.

W kwestii dolewki - najwidoczniej nie zrozumiałem dokładnie, że chodzi o wodę, nie-dolaną. Patrząc jakie Ty masz problemy z czytaniem ze zrozumieniem moich wypowiedzi, myślę że mam do tego prawo ;)W dodatku napisałem w moim poście wyraźnie:

"bo jak rozumiem ten ubytek to woda odparowana. W takim wypadku należałoby robić dolewkę z RO, inaczej woda będzie Ci się zatwardzać."

Zaznaczyłem, że piszę o wodzie odparowanej. Oczywiście, gdyby chodziło o wodę nie-dolaną to nie nastąpi zwiększenie twardości. Natomiast, gdy chodziłoby o wodę odparowaną (o czym pisałem) to moje stanowisko jest niezmienne: Nie ma absolutnie żadnej potrzeby specjalnego przygotowania wody pod Malawi, ale tam gdzie to nie jest potrzebne, należy tego unikać. Rzeczywiście - 5-7L nie zrobi krzywdy jednorazowo, ale jak już pisałem, regularne takie działania nie będą dobre (z czym się zresztą zgodziłeś). Cały ambaras wynikał tylko z nieporozumienia.


I co do drugiego cytatu - tak, to samo zło, bo nie jesteśmy przywiązani do danego piasku jak do kranówki, której nie zmienimy, więc stosowania czegoś takiego można uniknąć. I zastosowanie go tylko dlatego, żeby przenieść bakterie jest bezsensowne, bo już po raz kolejny przypominam, że akwarystyka to nie Formuła 1, tylko szkoła cierpliwości.


http://zoolek.pl/index.php3?id=opis_...aquatest_gh_kh

http://akwamaniak.pl/jbl-kh-test-set...de26c8268889a4

http://www.karusek.com.pl/produkt.php?prod_id=23959

http://www.krakvet.pl/tropical-test-...j-p-13731.html

https://www.akwarystyczny24.pl/azoo-...go-p-2944.html


i tutaj kolejny wynalazek, któremu zaprzeczasz:

https://www.akwarystyczny24.pl/micro...ch-p-2056.html

preparat, który poprzez podniesienie twardości węglanowej buforuje i stabilizuje pH



Ja wiem, to wszystko pomiar zasadowości, jednak jakaś tajna organizacja pewnie dopuściła się manipulacjami i nas oszukuje.

A może jednak używają skrótów myślowych, aby nie wprowadzać akwarystów w błąd, nie mieszać im w głowach (szczególnie tym początkującym) i generalizują to?

Wiem również, że pomiar twardości ogólnej jest pomiarem bezpośrednim, przez co dokładnym i strikte to mierzącym a pomiar twardości węglanowej jest pomiarem pośrednim, jednak co to zmienia dla akwarysty?


Ależ to bardzo proste do wyjaśnienia. Dla akwarysty zmienia to, że gdyby nazwać je poprawnie, nie powielałbyś cały czas błędnej teorii, że twardość wody ma wpływ na stabilność pH :) I ja się nie czepiam nazwy, sam niejednokrotnie mówię/piszę "KH", bo tak jest prościej i każdy wie o co chodzi. Tylko trzeba mieć w takim razie świadomość tego co się mierzy, gdyż inaczej wychodzą takie kwiatki jak zależność pomiędzy stabilnością pH i twardością wody.


Aha, i nigdzie nie zaprzeczam "wynalazkowi". Gdybyś czytał dokładnie (:rolleyes: ) to wiedziałbyś, że neguję tylko sens jego zastosowania na kranówce. A czy rzeczywiście działa tak jak powinien (czyli zapewnia parametry malawijskie)? Tego nie wiem, trzeba by to było sprawdzić. W każdym razie powoduje na pewno przetrącenie kieszeni :)

Opublikowano

Typowe :) Najlepiej zakończyć jak jest ryzyko, że wyjdzie nie na moje :D Ale w sumie dobrze, bo szkoda mojego czasu. Brak Ci po prostu dobrej woli, bo na żadną z moich propozycji przeprowadzenia dowodu nie odpowiedziałeś.


Napiszę tutaj jeszcze coś (nie do Ciebie, bo wiem że to jak grochem o ścianę), co pozwoli każdemu sobie sprawdzić, że upierasz się przy fakcie, który jest po prostu bujdą :D

Prosty test do wykonania w kilka minut:

- Bierzemy nieco (na 2 kubki) wody RO/demineralizowanej/destylowanej i gotujemy ją w czajniku.

- Rozlewamy do dwóch kubków i w jednym pozostawiamy samą wodę, a do drugiego dosypujemy szczyptę sody oczyszczonej i mieszamy.

- Z każdego kubka pobieramy próbkę wody do badania twardości i odkładamy ją.

- W obu kubkach zaparzamy czarną herbatę - taką samą herbatę, tak samo długo.

- Jak już uznamy, że się zaparzyła, wyciągamy "szczurki".

- Wyciskamy sok z cytryny (najlepiej wycisnąć wcześniej, bo będziemy wkraplać ją do herbat, a ciężko zrobić to precyzyjnie prosto z cytryny :) ) gdzieś do szklanki/spodeczka, kto co tam ma.

- I przechodzimy do bezpośredniego testowania:

Tutaj nieco teorii. Garbniki zawarte w herbacie są wskaźnikiem pH. Przy standardowym pH herbaty (czyli zazwyczaj 7,5-8 ) roztwór ma barwę ciemnobrązową, przy pH ok. 6 - jasnobrązową, a jak pH zmniejszymy poniżej 5,5, staje się żółta. To dlatego po dodaniu większej ilości cytryny do herbaty robi się ona żółta.

- Najpierw próbka kontrolna, czyli samo RO - taka woda już na początku będzie miała pH ok 6, zatem od początku będzie jaśniejsza niż ta herbata z sodą. Wystarczy najprawdopodobniej jedna, dwie krople, by stała się już w pełni żółta. I to stoi w zgodzie z teorią - wszyscy wiemy, że woda RO ma bardzo niestabilne pH, więc wystarczyła minimalna ilość kwasu (jakim jest sok z cytryny), aby to pH diametralnie obniżyć.

- Teraz druga próbka - okaże się, że potrzebujemy znacznie więcej soku z cytryny niż w pierwszym przypadku, aby herbata zmieniła kolor. Może się nawet okazać, że nam tego soku braknie, jeśli przedobrzyliśmy z wielkością "szczypty" :D

- No dobrze, ale co nam te wyniki udowadniają. Na razie nic, ale pobraliśmy przecież próbki wody do badań :)

- Zbadajmy obie próbki i przekonajmy się, że obie będą miały zerową twardość (chyba że soda była czymś zanieczyszczona).

Wnioski z doświadczenia:

Doświadczenie dowodzi, iż nie istnieje zależność pomiędzy stabilnością parametru pH wody, a twardością tejże wody. Obie próbki wody posiadają tę samą twardość, ale jedna z nich ma bardzo niestabilne pH (mała ilość kwasu zużyta podczas miareczkowania), a druga ma bardzo stabilne pH (potrzeba było zużyć o wiele większą ilość kwasu podczas miareczkowania.


Zachęcam wszystkich do przeprowadzenia takiego doświadczenia osobiście. Zajmuje to tylko kilka minut i można je wykonać przy pomocy rekwizytów, które każdy posiada (no, chyba że ktoś nie pije herbaty albo nie toleruje cytryny :D ). I pozwoli się przekonać, że to nie Greek gada głupoty, tylko komuś się z jakichś przyczyn nie podoba to co on pisze :)

  • Lubię to 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Niestety nie mogę już edytować.
    • Super opis i świetne fotki 💪 aż miło poczytać i pooglądać 🙂
    • Strasznie długo nic nie aktualizowałem a skoro znalazłem chwilę to w końcu coś napiszę  Aktualizację podzielę na jakieś akapity to łatwiej będzie się czytało i pisało 1. "Technikalia". Od strony technicznej zbiornik "hula" aż miło. Moduł filtracyjny spisuje się doskonale. Przerobiłem tylko "grodzie" wlotowe skimmera. W poprzedniej wersji było to jedynie spore wycięcie w górnej części modułu, ale niestety pod moją nieobecność dostała się tam ryba (samica Exo) i niestety padła odcięta od wody  Poprawiłem ten defekt montując coś w rodzaju śluzy z PCV którą można od góry zasunąć szczelinę i np. odciąć zupełnie dopływ wody albo zostawić malutką szczelinę, żeby zbierało brud powierzchniowy co też zrobiłem. Filtr kasetowy to największe moje zaskoczenie. Nie sądziłem, że będzie aż tak bezobsługowy. Ostatnio pierwszy raz po 7 miesiącach od zarybienia pierwszy raz go wyczyściłem. Zrobiłem to bardziej z ciekawości niż z potrzeby. Całą operację wykonałem w 10 min  Nie to co z kubłami, które miałem we wcześniejszym akwarium. Oceniam, że filtr bez czyszczenia mógłby jeszcze spokojnie pracować przez kilka miesięcy ponieważ spadek poziomu wody w komorze z falownikiem w porównaniu do komory wlotowej wynosił może 2cm. Z osprzętu baniaka jedynie oświetlenie jest słabym punktem, który w najbliższym czasie będzie wymagał mojej ingerencji. Są to belki DIY na modułach led z poprzedniego zbiornika. Nie dość, że musiałem już przelutować dwa moduły to jeszcze mam wrażenie, że stanowczo za mało światła jest w tym zbiorniku. Chciałem zakupić porządną lampę na POWER LED ale mój budżet domowy jest napięty jak plandeka na żuku i po prostu zrobię sam, ponownie na modułach LED ale dam stanowczo więcej punktów świetlnych i myślę, że będzie doskonale   2. Hydroponika. Hydroponika nadal raczkuje ale przynajmniej widać, że rośliny żyją. Najlepiej rosła mi zielistka i epipremnum. Mini skrzydłokwiat osiągnął poziom akceptacji warunków i przynajmniej nie wygląda już jakby miał zaraz zakończyć egzystencję. Miałem małą wtopę, ponieważ zapomniałem po jednym serwisie uruchomić pompkę tłoczącą wodę do doniczek i zielistka straciła 2/3 liści 😕  Ale mam wrażenie, że ta roślina odradza się w oczach więc liczę, że szybko wróci do formy. Właśnie pompka w tej instalacji jest piętą Achillesową. Poziom wody w doniczkach reguluję zwykłym zaworkiem i czasami zdarza się, że coś tam jest nie tak. Albo za wysoki poziom wody albo nieco za niski. Może w wolnej chwili spróbuję to jakoś usprawnić. Generalnie ta hydroponika jest takim eksperymentem  Chciałem dodać "zielonego" nad pokrywą. Oprócz roślin w dwóch doniczkach hydroponiki mam jeszcze z 5 stojących na pokrywie. Zobaczymy jak się to rozwinie dalej. Będąc przy roślinności - usunąłem nurzańca z akwarium bo zasysał mi go moduł filtracyjny i się blokował filtr. 3. Obsada. Obsadę i ewentualne problemy z nią związane omówię z podziałem na gatunki. - Nimbochromis Polystigma - Ten gatunek u mnie jest w zasadzie bezproblemowy i bez żadnych niemiłych przygód funkcjonuje u mnie od początku. Okazało się, że mam układ 2+4. Miałem wrażenie, że na początku ryby rosły powoli, ale w pewnym momencie zaczęły tak nabierać masy że obecnie są największymi rybami w zbiorniku. Samce pięknie się wybarwiły. Wobec siebie przejawiają wg mnie zdrowy poziom agresji. Prężą "muskuły" od czasu do czasu ale nigdy jeszcze nie widziałem jakiejś zaciętej walki pomimo tego, że chyba każda z samic już inkubowała. Każdy z samców do zalotów znalazł sobie swoją miejscówkę i tak sobie żyją na swoich zasadach. Mam nadzieję, że tak pozostanie. Naprawdę piękne rybska. - Stigmatochromis Tolae - obecnie został mi układ niezbyt korzystny 2+1. Jedna samica padła po walce z jakimś dziadostwem a jedna sztuka zamiast na samicę wyrosła jednak na samca. Jedyna samica, którą mam potrafi się "postawić" swoim kawalerom i to o dziwo skutecznie (mimo znacznej różnicy rozmiaru). Dominujący samiec jest spektakularnie ubarwiony, ale nie mogę "dorwać" samic. Przez to mam podejrzenia graniczące z pewnością, że samiec zbałamucił nie raz samice Dimidiochromis Strigatus, które u mnie pływają i na pewno jeden "kundel" się uchował.  . Samica poza okresami inkubacji nie jest męczona, ale nie przejawia jakiejś większej aktywności. Samiec alfa ma swój rewir pod kaseciakiem, którego pilnuje. Czasami coś tam się napuszy jak inna ryba tam wpłynie.  - Exochochromis Anagenys - obecnie mam układ 1+1 i samica nawet puściła jakieś maluszki z pyska i jeden gdzieś tam się jeszcze kryje. Rozpoczynałem z 3 sztukami, ale okazało się, że mam 2 samce i 1 samicę. Dosyć szybko dominujący samiec zamęczył swojego rywala a samica padła. Prawdopodobnie zamęczona bo była znacznie mniejsza od samca. Udało mi się dokupić 2 samice ale niestety jedna (duża i piękna) skończyła żywot w module filtracyjnym  Tak oto został mi omawiany układ. Na pewno będę chciał jeszcze upolować jedną samicę. - Protomelas sp. 'mbenji thick-lip' - obecnie pływa u mnie 1 samiec oraz 1 samica. Jest to moje "oczko w głowie". Przepiękna ryba! Cały czas aktywnie buszuje po zbiorniku. Samiec niesamowicie ubarwiony. Zdjęcia wg mnie tego nie oddają. Samica również ma swój urok. Mi wyjątkowo się podoba jej ubarwienie. Dobrze, że w ostatniej chwili "dołożyłem" go do zamówienia. Źle natomiast zrobiłem, że nie zamówiłem ich więcej. Miałem układ 1+2 ale jedna z inkubujących samic utknęła, jak się później okazało, w szczelinie pomiędzy modułem tła  przyklejonym do tylnej szyby a dnem i zakończyła żywot  Nie byłem świadomy istnienia tej szczeliny i cholernie szkoda mi tej ryby... Teraz oczywiście nigdzie nie mogę dostać samicy ale cały czas szukam i mam nadzieję, że uda mi się znaleźć   - Dimidiochromis Strigatus - obecnie mam na pewno 2 samce i albo 6 samic albo 5 samic i trzeciego samca. Zaczynałem z układem 1+2, później przy okazji kupiłem jeszcze jedną samicę. W międzyczasie okazało się, że samiec jest w fatalnej kondycji. Trapiło go chyba jakieś choróbsko, które od lutego do sierpnia powoli go wykańczało. Próbowałem je zwalczyć wieloma metodami, ale bezskutecznie. Samiec od początku miał dziwny kształt jak na Strigatusa, szybki oddech i kiepsko jadł. Próbowałem go odłowić z zamiarem oddania do laboratorium do przebadania ale za każdym razem traciłem cierpliwość machając za nim siatką i w końcu machnąłem na niego ręką. Szczerze mówiąc liczyłem, że szybciej sam się "przekręci" ale trwał w tej egzystencji do sierpnia. Na szczęście przypadkiem udało mi się zdobyć stadko 5 Strigatusów z pięknymi 2 młodymi samczykami i liczę, że ten gatunek dopiero porządnie u mnie zabłyśnie bo do tej pory nie było na co patrzeć. Teraz samczyki pięknie pływają po całym zbiorniku, widać że ze sobą rywalizują i przede wszystkim zaczynają "łapać" kolorek. W różnym świetle prezentują różne błyski. - Aristochromis Christyi - kupiłem 1 samca bo plułbym sobie w brodę gdybym nie spróbował go mieć u siebie. Strasznie mi się podoba ta ryba. Mam wrażenie, że jego potrzeby energetyczne są na zupełnie inny poziomie niż reszty obsady bo nieustannie patroluje zbiornik i przymierza się do upolowania podrostków, które gdzieś tam się kryją. Nigdy nie widziałem jak coś skutecznie upolował, ale wiele razy widziałem jak się zaczaja. Super widok. Zwykle zamierza się na spore ryby i się dziwi jak one nie reagując wypływają wprost na niego, ale widok jest super. Jak ta ryba rozciągnie pysk to naprawdę robi wrażenie prawdziwego drapieżnika  Samiec ma obecnie około 17cm. Zobaczymy jak będzie się dalej rozwijał w roli szefa zbiornika. 4. Karmienie. Tutaj jedna tylko uwaga. Po perypetiach z poprzednimi pokarmami premium, zacząłem karmić jedynie granulatem Aller Aqua Futura. Obecnie stosuję pellet w rozmiarze bodajże 1,3-2,0mm. Ryby zjadają go wyjątkowo chętnie, pięknie rosną i nie zauważyłem, żeby na dłużej psuł klarowność wody. Zrobiłem próbę z karmieniem mrożonymi krewetkami z dyskontu, ale oprócz Aristochromisa nie było chętnych na taki posiłek. Spróbuję jeszcze z mrożoną stynką. Takie krótkie podsumowanie kilku miesięcy tego zbiornika  Poniżej kilka zdjęć.  Pozdrawiam   - akwarium - Nimbochromis Polystigma (samiec ALFA) - Nimbochromis Polystigma (samiec BETA) - Dimidiochromis Strigatus - samiec - Aristochromis Christyi - samiec - Protomelas sp. "Mbenji Thick Lips" - samiec   A tutaj krótki filmik na którym lepiej widać całość projektu VID_20251017_204805765.mp4    
    • Tytułem uzupełnienia, żeby już wszystkie nazwy były poprawne  Socolofi to też od dawna chindongo. 
    • Dzięki Andrzeju za poprawki - nazewnictwo skopiowane z tytułów opisu w necie/na forum  Jak tylko zbliżę się do akwarium rybcie zaczynają szaleć - ciężko im zrobić fotę  Hydroponikę uruchomię w czwartek  Obiecane fotki:
    • @AGAT  Masz prawo nie wiedzieć dlatego sprostuję nazewnictwo : Obecnie od kilku lat : Chindongo Saulosi. Ten błąd się powiela cały czas.  Pierwsza litera to  "i "a nie " L "  czyli : iodotropheus. Specjalnie napisałem z małej litery aby nie było wątpliwości.
    • Ja bym go dorzucił do załogi. Dodałbym też samice do tych aulonocar.
    • Super! Czekam na fotki. Przy tej ilości ryb zadbaj o dobrą filtrację. Deklarowana wydajność kubełków to w większości przypadków ściema.
    • Obsada dotarła. Zakupy zrobione  u Pana Jacka z Żor https://pielegniceafrykanskie.pl/  - rybki dotarły z samego rana na drugi dzień po wysyłce w bardzo dobrej kondycji - wszystkie żyją i mają się dobrze razem z 5 gratisowymi :), serdecznie pozdrawiam. Obsada to : Mbuna (po 8 sztuk): Chindongo Saulosi Chindongo socolofi Pseudotropheus acei Maylandia estherae Iodotropheus sprengerae Labidochromis caeruleus Non-Mbuna: Otopharynx Black Orange Dorsal x5 oraz 6 samców różnych odmian Aulonocar Jeżeli ktoś ma jakieś propozycje to chętnie wezmę pod uwagę - chyba brakuje jeszcze bardziej niebieskich ryb, może np. Pseudotropheus cyaneorhabdos Dodatkowo rozpocząłem budowę hydroponiki ze spienionego pcv 100/30/30 cm - wejdą tam 3 skrzydłokwiaty i 3 trzykrotki, keramzyt oraz zasilanie z powrotu kubełka, za 3/4 będę już montował. Zdjęcia wrzucę trochę później - na razie nic ładnego mi nie wychodzi     
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.