Skocz do zawartości

Prośba o ocenę parametrów po 3 tygodniach od startu


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam Forumowiczów :)



3 tygodnie temu wystartowałem zbiornik 120x40 wykorzystując rady deccorativo (2 ampułki Biodigest + 5 kropli WA).

W ciągu tych 3 tygodni parametry wody kształtowały się następująco:


NO2: początkowo 0,025, poprzez max 1,0 do obecnych 0,025/0,1 ppm;


NO3: początkowo tyle co w kranie tj. 10, poprzez max 40, które zbiłem podmianą wody około tygodnia temu przy wykorzystaniu węgla aktywnego + 1 ampułka Biodigest + 1 kropla WA, do obecnych 20 ppm;


ph: 7,6


KH: początkowo 8d do obecnych 15d;


GH: początkowo 13d do obecnych 23d.


Jak według Was kształtują się obecne parametry wody? Czy KH i GH nie są za wysokie?

Czy w przyszłym tygodniu mogę już wpuścić ryby?


Z góry dziękuję za odpowiedź,

Pozdrawiam, Paweł :)

Opublikowano

Jak według Was kształtują się obecne parametry wody? Czy KH i GH nie są za wysokie?

Czy w przyszłym tygodniu mogę już wpuścić ryby?


Z góry dziękuję za odpowiedź,

Pozdrawiam, Paweł :)



Od dnia kiedy NO2 spadło do 0,025 baniak dojrzały i gotowy do zarybienia.

Kiedy to nastąpiło nie piszesz ale ryby możesz wpuszczać choćby dziś.

Dlaczego tak wysoko poleciało w górę KH i GH nie wiem ale raczej samo tak dużo bez twojej ingerancji nie powinno.

Nie ma to żadnego znaczenia dla ryb ważne by jak już pływają w baniaku ryby nie było gwałtownych zmian tych parametrów a tak naprawdę to żadnych gwałtownych zmian parametrów nawet na lepsze -jeśłi już to powolne , stopniowe zmiany z dnia na dzień.

Ale tych twardości nic nie zmieniaj - jest OK.

zarybiaj:D :D

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Wielkie dzięki deccorativo za pomoc w starcie zbiornika. Trochę czasu minęło, ale to głównie z tego powodu, że źle wystartowałem. Teraz pomyślę nad obsadą :)

Opublikowano

Jeśli kranówka jest taka jak wartości początkowe, to twardość będzie systematycznie redukowana przez regularne podmianki. Skoro przez 3tyg. skoczyło o 10n, to średnio 3,3/tydz. W praktyce pewnie początkowo 5n/tydz. potem mniej (jak funkcja logarytmiczna), bo im kwaśniej i bardziej miękko, tym łatwiej rozpuszczają się węglany.

Podmiana 30% zredukuje Ci twardość do 20n, kolejna 30% do 17,9. Dlatego przed wpuszczeniem ryb dobrze by było zrobić takie dwie podmianki (chyba że masz RO, to można by to załatwić znacznie mniejszą podmianką). Zrobić je powinno się dlatego, że woda i tak będzie sukcesywnie się zmiękczać, więc dobrze żeby to się stało już bez ryb, a nie dopiero jak już będą w akwarium. Drugi powód jest taki, że ryby które zakupisz z pewnością będą trzymane wcześniej w bardziej miękkiej wodzie (zwłaszcza, jeżeli będziesz kupował z porządnego źródła), dlatego należy zrobić wszystko by oszczędzić im niekorzystnego szoku, spowodowanego nagłą zmianą parametrów wody.

Opublikowano
Wielkie dzięki deccorativo za pomoc w starcie zbiornika. Trochę czasu minęło, ale to głównie z tego powodu, że źle wystartowałem. Teraz pomyślę nad obsadą :)


Tak działaj - dobieraj obsadę i nic nie zmieniaj.

Przyjdą ryby dadzą swój amoniak oraz g.. i kwasy a woda w wodociągach warszawskich to loteria, dziś tyle jutro zupełnie inaczej bo masz wodę z rzeki.

Całkiem nie dawno Plezi miał na Ursynowie amon NH3/4 =0,1-0,2ppm a ja w czwartek tą samą wodę z SGGW badałem i śladu nie było.

Zrób ustrojstwo do podmianek na węglu aktywnym i myśl nad ustrojstwem do usuwania NO3 czyli albo blok Purolite albo polimer jak rybki podrosną to poniżej NO3 -40ppm będzie trudno zejść bez tego.

Ja bym zamawiał rybcie w TanMalu a ty jak uważasz?

Opublikowano

Mała aktualizacja danych. Niestety, źle odczytałem GH i KH, ponieważ myślałem, że 1 kropla JBL odpowiada 1d, a okazuje się, że zgodnie z instrukcją to 0,5d, więc:

KH 8d

GH 12d,

więc jest praktycznie jak na początku :)


deccorativo odnośnie do obsady to jak najbardziej w poniedziałek zamawiam rycie z TanMal, otrzymałem już od nich aktualną ofertę, która jest bardzo ciekawa. Z pewnością zdecyduję się na podrośnięte osobniki 7-8cm F1, jednak nadal nie wiem co wybrać :(

przyznam się, że pomyślałem o kilku gatunkach wyłącznie samców aulonocar, jednak -po opiniach użytkowników z forum - już sam nie wiem co robić, co wybrać dla 120x40, bo już wiem, że male malawi nie ma wielu zwolenników :(


jeszcze myślę co zrobić z NO3 skoro kranówa ma 10ppm, wspomniałeś o Purolite albo polimer (szczerze nawet nie wiem, co to jest, jak się za to zabrać), a co z tym 1l TMBT? :)

Opublikowano

Moim zdaniem nie idz w drogie duże ryby jak jesteś młodzianek:D małe 3-4cm też urosną

Nie idz też w same samce bo tylko jeden się wybarwi a resztę zatłucze - popatrz na propozycje obsad do tego litrażu i w odpowiednim dziale się podklej - koledzy w mig pomogą - ja nie:-( .

Nie idz teraz w usuwanie NO3 bo jak każdy młodzianek powinieneś przejść szkołę kubłowania, potem lać wężykiem przez węgiel by jak okrzepniesz a ryby urosną wejść w wyższą szkołę jazdy bez trzymanki czyli TMBT - czego ci życzę bez problemów po drodze:D

Opublikowano
Zrób ustrojstwo do podmianek na węglu aktywnym i myśl nad ustrojstwem do usuwania NO3 czyli albo blok Purolite albo polimer jak rybki podrosną to poniżej NO3 -40ppm będzie trudno zejść bez tego.


Nic nie rób, lej wodę prosto z kranu. Robię tak od lat i nigdy nie miałem problemów. Ryby pięknie się rozwijają, rozmnażają...życie kwitnie :) Nie myśl też nad innymi ustrojstwami (bloki Purolite, polimer). Zupełnie niepotrzebne komplikowanie sobie życia. W zupełności wystarczą regularne podmianki.

Opublikowano
Nic nie rób, lej wodę prosto z kranu. Robię tak od lat i nigdy nie miałem problemów

...tutaj Decco miał na myśli lanie wody prosto z kranu ale poprzez ustrojstwo czyli wąż z jakimś wkładem uzdatniającym w korpusie. Ja też tak leję i powiem ,że gdybym nie lał przez węgiel to bym się po prostu bał o ryby. Sto razy się uda..nawet tysiąc razy..a przyjdzie ten raz i lipa.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Podczas podmianek wody stosuję węgiel aktywny polecany przez deccorativo :)



Nie kupuj uzdatniacza chemicznego kranówy tylko do uzdatniania wody do podmianek zrób powoli bo masz czas system na węglu aktywnym


Podaję nowy tańszy od poprzedniego zestaw do napełniania baniaków prosto z kranu przez taki zestaw który nie wymaga zakupu korpusu 10"


116a347b191f72e1gen.jpg




podstawą systemu jest liniowy wkład węglowy tego typu


AQUAFILTER AICRO FILTR WĘGLOWY FILTR WODY OSMOZA (5946175977) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.


zestawienie materiałów z jednego żródła:


http://sklep.osmoza.pl/wklad-weglowy-aicro-af-p-299.html -12zł

http://sklep.osmoza.pl/zlaczka-af-mc-0604-jg-p-380.html 2szt x 8zł

http://sklep.osmoza.pl/zlaczka-af-mc-0608-jg-p-378.html - 1 szt 8zł


RAZEM - 35zł


do tego ten przewód 3/8" od osmozy o długości od kranu do baniaka


http://sklep.osmoza.pl/przewod-38-ktpe38-p-155.html - 3zł/m





49846ae04ac93f05gen.jpg




Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.