Skocz do zawartości

Planowanie zbiornika - parametry wody


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć, witam wszystkich.

Od jakiegoś czasu czytam forum, gdyż planuję moje pierwsze akwarium.

Zbiornik - 450l, 150x50x60, biolog najpewniej Unifilter 500 lub EDYCJA JBLe1501, mechaniczny - Aquael Turbo 1500 (ze względu na możliwość zastosowania mediów). Obsadę mam mniej więcej wymyśloną (yellow, acei i Iodotrophaeus, w sumie nie więcej niż 20 - 24 sztuki).

Bardzo proszę Was o pomoc w ocenie parametrów wody (załączony PDF, jestem z Jarocina). pH trochę niskie - chciałem serpentynit, ale pewnie będzie musiał być wapień.

1. Do kubła lub do podłoża dać grys koralowy?

2. Czy przy nalewaniu wody do akwa oraz przy podmianach mogę ją puścić przez filtr węglowy z żywicą jonowymieną ze sklepu osmoza? http://sklep.osmoza.pl/wklad-weglowy-fccbkdf2-p-353.html

3. Czy do do kubła od razu dać biopolimer? Czy dać go np do pojemnika przy Turbo 1500 (żeby za dużo nie grzebać w kuble)?

Będę bardzo wdzięczny za wszystkie podpowiedzi :)

Pozdrawiam

Witek

wodaIII2015.pdf

Opublikowano

1. Na podłoże daj piach o frakcji 0.5-1.6mm. Do kubła jak najbardziej grys koralowy albo keramzyt.

2. W przypadku Twojej wody nie przepuszczaj jej przez zmiękczacz tylko wkład sedymentacyjno węglowy.

3. Biopolimer dopiero jak ocenisz czy w dojrzałym akwarium masz problemy z NO3. W kranie masz bardzo małe ilości, więc pewnie nie będzie potrzebny.


Unifilter 500 na biologię? Zapomnij. JBLe1501 jak najbardziej na biologa. Na akwarium 450l jako mechanik to aquael2000 z gąbką bez tego koszyka.

Co do obsady to powinno być ok.

Opublikowano

Nareszcie ktoś z głową podchodzi do planowania akwarium i zaczyna od początku czyli od kranówy.

Po pierwsze masz pH 7,3 a jak ruszy biologia podniesie ci to do 7,6 lub więcej a to już wystarczające dla pyszczaków więc na pewno kamienie to serpentynit a nie wapienie - powinieneś się cieszyć :D

Nie ma też sensu grys koralowy ani keramzyt bo wodę masz twardą i mocno zmineralizowaną więc nie ma co dawać coś co i tak nie ma szans na rozpuszczanie się w tej wodzie i dalsze podnoszenie GH, a jedynie będzie spowalniać ten kubeł.


ad1 jeśli w ogóle kubeł to ten e1501 jak najbardziej ale weż pod uwagę opcję kaseciaka - wyjdzie lepiej i zdecydowanie taniej.

Jak kupisz ten kubeł JBLa to masz tam złoże Micromeca ok 2l a to jest na zbiornik 800l więc pchanie grysu czy czegokolwiek co hamuje przepływ nie ma sensu. I tak ta ekonomiczna pompa 20W da ci na wyjściu tak jak ten kubeł stoi jakieś 800l/h więc biologia super już jest na tym co w nim siedzi. Co dostaniesz w gratisie już nie wkładaj i niczym nie hamuj przepływu.

Ja bym ci polecił zakup takiej gąbki drobnej z rowkami na zasys tego kubła - z dwu powodów:

- będziesz miał doskonały mechanik do czyszczenia wody bez tych AqC turbo ( nie dodają uroku akwarium)

- nowe życie nie przeniesie ci się do kubła - myślę o narybku:D


Do tego dokup tylko cyrkulator tak z 5000l/h ( ale prawdziwe 5000) a nie jvp-owskie;)

Ustawisz tak by zgarniał gówienka pod zasys kubła z tą gąbką. Polecam coś jak RW4


Pozostałe dwa kosze z gąbkami w kuble zostaw sobie na potem i ewentualne działania usuwające NO2, NO3, PO4 czy klarowanie wody węglem.


ad2 - żadnych złóż zmiękczających wodę natomiast nalewanie wody do baniaka przez wkład węglowy bo masz 0,1mg/l wolnego chloru i wiele innego od wujka Mendelejewa.

polecam taki wkład


http://sklep.osmoza.pl/wklad-weglowy-aicro-af-p-299.html


ad3 nie ma potrzeby dawania biopolimeru bo masz bardzo niskie azotany NO3 -1,2ppm więc wystarczy podmianka raz na tydzień 15-20% wody bo i obsada ryb bardzo oszczędna.

Opublikowano

Zakładałem, że kubeł pusty dlatego poleciłem keramzyt bo jest po prostu tani.

Co do mechaniki to zamiast gąbki pokusiłbym się o prefiltr zewnętrzy z jakąś grubszą gąbką co by nie tłumiła przepływu a wyłapie co ma wyłapać. Jednak gąbka na zasysie wewnątrz to problem. Przy ściąganiu jej z rurki połowa syfu od razu w baniaku, a tak przeprowadzasz operację poza baniakiem.

Możesz też jak decco radzi zrobić sobie kaseciaka albo jak radzę ja narurowca ;)

Opublikowano

Po pierwsze masz pH 7,3 a jak ruszy biologia podniesie ci to do 7,6 lub więcej



Potrafisz wyjaśnić na jakiej zasadzie biologia podniesie pH? Bo owszem, taki efekt zajdzie, ale nie będzie miał związku z biologią, a z odgazowaniem wody po zapewne nie więcej jak godzinie jej cyrkulacji w akwarium. Ten wynik podawany przez wodociągi jest bardzo często przekłamany, a my nie wiemy jak go analizować, bo nie wiemy kiedy i w jakich okolicznościach został on uzyskany. Jakby kolega zmierzył KH to byłoby jasne, można by to też obliczyć, tylko wodociągi nie podają siarczanów i chlorków :/ Natomiast biorąc pod uwagę twardość i przeciętne stosunki poszczególnych anionów w PL, to KH będzie spore, pewnie nie mniej niż 10.


Wisz, wodę masz już twardą, zatem grys koralowy jest złym pomysłem.


Co do żywicy jonowymiennej: rzeczywiście warto w Twoim przypadku byłoby lać wodę 50% zmiękczoną, 50% kran. Wtedy uzyskałbyś idealną twardość. Niemniej żywica niekoniecznie będzie najlepszym rozwiązaniem. Kationit silnie kwaśny w formie H+ będzie powodował, że przy podmianie będziesz miał wahania (spadki) pH, co nie będzie korzystne w Malawce. Z kolei kationit silnie kwaśny w formie jonowej Na+ nie będzie powodował takich problemów, ale z kolei będzie oddawał dużo sodu, zwiększał przewodność. Dlatego to jest takie "nie kijem go to pałą".

Idealnie jakbyś miał dostęp do RO - wtedy lałbyś 50% RO, 50% kran, dostawałbyś optymalne GH 9, a KH wtedy podbijałbyś, mineralizując wodę sodą w odpowiednich ilościach.

Ale jeżeli nie masz warunków/ochoty to taka twardość oczywiście tragedii nie robi i możesz jechać na czystym kranie ;)

Opublikowano
Ten wynik podawany przez wodociągi jest bardzo często przekłamany, a my nie wiemy jak go analizować, bo nie wiemy kiedy i w jakich okolicznościach został on uzyskany.


..a ja mam pytanie trochę w temacie i trochę poza nim:) Czy jest różnica i na ile znacząca między parametrami pomiędzy tymi co podają dane "wodociągi" a tymi które robimy w domu? Czy znaczący wpływ ( o ile ma ) np. odległość pomiędzy punktem skąd woda płynie do nas a naszym punktem , stan i rodzaj instalacji? Pytanie moje wzięło się stąd ,że często sugerujemy się tylko parametrami podanymi przez wodociągi a logiczne jest ,że bardziej "wiarygodne" są robione w domu ( pomijam technikę wykonania).

Opublikowano

Andrzeju, podam Ci na moim przykładzie do jak zabawnych przekłamań dochodzi :)


Jeżeli chodzi o pH to sprawa jest jasna - woda w rurach płynie pod ciśnieniem, w takich warunkach może się rozpuścić więcej CO2, stąd pH jest zaniżone. Jeśli pomiar wykonywany jest właśnie na takiej wodzie to do niczego on nam się nie przyda, jeśli na wodzie przed wtłoczeniem do sieci - już bardziej. Z tym że tego nie wiemy, jak wykonany był pomiar. Zresztą kontakt próbki z powietrzem już będzie to pH zmieniał. Więc mamy trzy wartości - taka jaką nam podają wodociągi, taką jaką my mierzymy na wodzie z kranu i taka jaka jest realnie w akwarium. Oczywiście żadna się nie pokrywa (przynajmniej u mnie) :D


W kwestii twardości jest najśmieszniej. Zdaniem moich wodociągów z czterech ZUW-ów na terenie Krakowa jest woda o twardościach odpowiednio: 7.7n, 16n, 16.4n, 16.8n. Z ich informacji wynika, że moja woda nie pochodzi w całości z jednego ZUW-u, ale jest mieszanką tej o twardości 7.7n oraz tej 16n. Również z tego co mi mówili (pisałem do nich mejle, dzwoniłem, bo taka sytuacja jest dość irytująca) to tej 7.7n jest w tej mieszance większość. Jakże zadziwiająca jest zatem sytuacja, gdy mierząc parametry wody w kranie otrzymuję wartości ~20n :P

Trudno przypuszczać skąd są takie rozbieżności - na pewno woda pod ciśnieniem i mająca sporo CO2 powoduje łatwiejsze rozpuszczanie węglanu wapnia - pytanie skąd go tak dużo w sieci miałoby się wziąć? O jawne oszustwo też jakoś ciężko ich podejrzewać, ale kto tam wie jaką mają metodykę :)

  • Dziękuję 1
Opublikowano

...no właśnie . To co napisałeś potwierdza tylko moje przypuszczenia, że nie warto do końca sugerować się tym co podają wodociągi a tym co wylatuje z kranu. Gdzieś kiedyś na jakimś forum czytałem o naprawdę dużych różnicach. Ja wiem ,że testy kropelkowe JBL też nie są super dokładne w stosunku do technik jakie się stosuje w wodociągach do pomiarów. Ale dla mnie wniosek jest jasny : nie ma co sugerować się tym co podają wodociągi bo w sumie mimo ułomności testów JBL te wyniki robione w domu będą dla mnie przed wlaniem wody do akwa bardziej wiarygodne. Dzięki za odpowiedź. I przepraszam za w pewnym sensie OT.

Opublikowano

Dziękuję bardzo za wszystkie odpowiedzi.

Oczywiście w pierwszym poście był błąd, chodziło mi o Unimaxa 500 na biologię, nie o Unifilter. Unimax jest ciekawy ze względu na podwójne chwyty i wypusty wody. Wydaje mi się, że będzie lepsza cyrkulacja.

Greekzi - filtr, o którym pisałem wymienia właśnie jony magnezu i wapnia na sód. Ale jeśli parametry wody nie są takie dramatyczne, to chyba nie będę kombinował.

Deccorativo - myślałem o biopolimerze właśnie dlatego, żeby zmniejszyć częstość podmian. Biorąc pod uwagę, że startuje pewnie tyle samo, co biologia w kuble, było by wszystko gotowe na wpuszczenie obsady.

Opublikowano

Daj sobie spokoj z tym biopolimerem. Ja mam w kranie NO3 20 I dlatego mam TMBT, ale to droga impreza i jak nie masz mozliwosc na zloze zraszane, to same problemy i do konca nie wiadomo czy dobrze pracuje. Gdybym NO3 mail chociaż 10 w kranie to nie pakowalbym biopolimeru. Robisz podmianke I masz spokoj. Lepiej zainwestowac w udogodnienia przy podmiankach - moim zdaniem.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • @Duckdub coś nie działa  
    • Witam, ja od początku krótkiej przygody z cyrkulatorami miałem Eheim stream On 6500+. Najpierw w 300l a później w500l. Regulacja jest uboga ale szczerze mówiąc w niczym mi to nie przeszkadzało. Jeśli wycelujesz nieco bardziej w górę czy w dół to już zmienisz ogólny prąd wody. Obecnie mam w 500l podobnego Eheima 9500+ i jedzie na maksa. Woda pięknie się rusza, żadnej pralki. Ryby oczywiście duże i w ogóle ich to nie rusza. Wycelowany trochę w górę mocno natlenia wodę. Także tafla wody jest u mnie brutalnie poruszona.  Miałem dwa mniejsze tunze i chyba miałem pecha. Jeden wibrował po tygodniu i go oddałem a drugi wytrzymał z pół roku i był bardzo głośny. Też się go pozbyłem.  Ogólnie woda lekko płynie, ryby mają subtelny ruch, kupy wszystkie płyną idealnie do zasysu. Eheimy używam piąty rok jakoś.  Oczywiście jak jest całkowita cisza w salonie, ryby nie chlupia a za oknem nie jedzie Harley Davidson to słychać delikatnie cyrkulator.  Kiedyś w modelu 6500 padł wirnik, tzn był głośny i tuż przed końcem 3 letniej gwarancji dostałem nowy cyrkulator. Oczywiście żeby woda się ruszała kupiłem tanio nowy 9500 i tak został. A 6500 czeka w pudełku. Ryby mówią że wolą 9500 😁  
    • @darianus dobre wieści 🙂 może w takim razie jakoś wypali ten projekt 😉 ja posiłkowałem się taką stroną internetową: https://stacjaplantacja.pl/jak-przeniesc-rosline-do-hydroponiki/
    • U mnie skrzydłokwiaty dobrze sobie radzą w hydroponice przy ph ponad 7. Możesz podać źródło z info że ph powinno być niskie?
    • Dzień dobry,    chciałbym prosić o pomoc w identyfikacji glonów. Na środku mam wapien który zarósł jakoś pierwszy. Kolejne kamienie zarośnięte w ok tydzień czasu. Rośliny mam sztuczne.    nie wiem czy to okrzemki, brunatnice czy może jakaś dziwna wersja sinic? 
    • Ja w 375l używam dwóch jvp-132 - jeden do napędu kaseciaka, drugi do zamiatania. Poza kolorem bez uwag
    • Mała aktualizacja Udało się zainstalować hydroponikę. To znaczy samą instalację. Pod kątem roślin jeszcze sprawa nie jest zamknięta. Zapał przy tym projekcie nieco mi opadł odkąd przeczytałem, że woda w hydroponice powinna mieć pH na poziomie 5,5-6,5. Liczę mimo wszystko, że rośliny jako tako będą sobie radziły. Kupiłem skrzydłokwiata, philodendrona i jakąś peperomię  Mam jeszcze zielistkę i epipremnum. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Chwilowo próbuję w hydroponice ukorzenić odcięte pędy epipremnum.  - wlot do doniczek  - wylot z doniczek - całość umieszczona w pokrywie - doniczki zalane wodą i wypełnione gąbkami - tak się prezentuje całość obecnie (nie zdążyłem jeszcze wsadzić roślin do doniczek)   Kilka zdjęć obywateli mojego baniaczka   - Dominujący samiec Stigmatochromis Tolae. Chwilowo największy "byk" w akwarium. Ma około 15cm. - Nimbochromis Polystigma - jeden z dwóch ujawnionych samców. Już ładnie zaczyna "łapać" niebieski kolorek   - Nimbochromis Polystigma - jedna z samiczek - Exochochromis Anagenys - jeszcze nie znam płci osobników. - Dimidiochromis Strigatus - jedna z dwóch samic - Protomelas Mbenji Thick Lips - płeć jeszcze nie znana   A na koniec najmłodszy mieszkaniec czyli malutki Dimidiochromis Strigatus  Zaobserwowałem dwie sztuki  Wątpię żeby przeżyły, ale kto wie. Na razie bardzo dobrze kryją się w tej niewielkiej ilości szczelin jakie mają do dyspozycji.    
    • Mam od paru lat Tunze 6085 Tunze Turbelle Nanostream 6085 (4025167608506) • Cena, Opinie • Pompy cyrkulacyjne 17291245623 • Allegro Dla mnie jest idealny w 200cm. Dla Ciebie się nie nadaje bo nie ma regulacji mocy. Dlaczego piszę - wcześniej miałem kilka chińskich - ich trwałość wynosiła średnio pół roku. Może teraz jest inaczej, ale jakbym miał zmieniać to na pewno kupiłbym Tunze. Nawet jeśli teraz jest chiński (bo tego nie wiem)
    • Ja używam od lat taki Tunze https://allegro.pl/oferta/tunze-turbelle-nanostream-6055-10787582038 i dla mnie nie ma lepszego. Mam go w 576l. Jest cichy, wydajny i ma regulację. Ale żeby nie było kolorowo, to ma jedną wadę. Pokrętła w sterowniku są podświetlane od spodu niebieskimi diodami, nawet fajnie to wygląda. Diody emitują oprócz światła również ciepło i pod wpływem tego ciepła po jakimś czasie, plastik z którego są wykonane pokrętła kruszeje i pękają mocowania do potencjometrów i masz po regulacji😂 Oczywiście nie do końca. Nadal można regulować za pomocą małego, płaskiego śrubokręta. Na szczęście producent dziwnym trafem przewidział taką sytuację i w sprzedaży są dostępne oryginalne pokrętła https://allegro.pl/oferta/tunze-rotary-cnobs-7090-102-pokretla-do-kontrolera-11838292596 być może już z innego plastiku (nie wiem, nie sprawdzałem). Czy kupiłbym go drugi raz pomimo tej wady? Obiema ręcami i nogyma ...TAK.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.