Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Hej


Hmm... Co tutaj dużo pisać, coś jest dziwnego troszkę i to już trwa dość długo, czyli ze 2-3 tygodnie i delikatnie coraz gorzej.


Mam 10 yellow, 10 aulonocar red burgund i 10 rdzawych.

Wielkości różne, od 3cm do 6cm, czyli dość młode.

Rdzawe i większość aulonocarek zachowuje się raczej normalnie, chociaż od początku bardziej lubią się chować. Dopiero gdy są głodne, pływają przy szybie stadnie.

Yellowy niestety, połowa siedzi pochowana w kącie lub między kamieniami z dala od stada. Wyglądają normalnie poza zwiniętymi płetwami i brakiem zainteresowania jedzeniem. Czasem coś skubną, ale niewiele.


Parametry wody:

13 styczeń

temp: 25

KH 5

pH 7,4

GH 7

NH4 0,2

NO2 0,1

NO3 5

PO4 0,05

Si02 <0,1 (w sumie to mało ważne chyba)

Fe 0,05 (też mało ważne)


19 styczeń

temp. 25

NH4 <0,05

NO2 0,05

NO3 10


Reszty nie mierzyłem.


Akwarium postawione 3 miesiące temu na wodzie kranowej, ale już pare podmianek było, ale wodą po filtrze osmozowym z mineralizatorem.


Filtr kubełkowy z wkładami:

AZOO ACTIVE FILTER Anion

AZOO ACTIVE FILTER Far Infrared Rays

AZOO ACTIVE FILTER Silver Ion

AZOO ACTIVE FILTER Calcium & Magnesium Ion

KORDON PHOSRID (działa ze 2 tygodnie)

JBL BIONITRAT EX - USUWA NO3 (tydzień)


Nie dodawałem do wody w zasadzie niczego (poza odżywką do roślin w płynie oraz bakteriami na start baniaka).


[ame]

[/ame]

-- dołączony post:

Zapomniałem dodać, że filt FLuval 305 jest czyszczony regularnie, gąbki płunake w wodzie akwariowej, nie z kranu.

Opublikowano

Wygląda jakby cykl azotowy dopiero się zamykał, te NH4 i NO2 nie wygląda ciekawie.

Zaraz zresztą Henryk opisze to po swojemu :)

Opublikowano
Zapomniałem dodać, że filt FLuval 305 jest czyszczony regularnie, gąbki płunake w wodzie akwariowej, nie z kranu.


A powiedz mi czemu go czyścisz regularnie?To znaczy co jaki czas???


I chyba tu tkwi problem czyli zaburzona biologia(tak mi się zdaje)...


Ogólnie kubełki się czyści jak ewidentnie spadnie przepływ...

Opublikowano

A o czym tu pisać.:D :D :D jest git



Poza normalnym zachowaniem ryb a dziwnym zachowaniem akwarysty - nie widzę tu problemów - jeszcze.:(



Ktoś już próbował stosować do podmianek wodę RO+mineralizator ale się wycofał i nie pamiętam dlaczego. Jest na tym forum to może powie dlaczego to zły pomysł.


Ja stosuję RO/DI + Seachem Malawi/Victoria Buffer + Azoo Cichlid Mineral Salt a to nie to samo co mineralizator. Stosuję ale tylko do uzupełnienia odparowanej wody czyste RO/DI

Opublikowano

..postaraj się podnieść temp. Wg mnie 25C to zbyt mało ( a tak naprawdę może być jeszcze mniej). Ja utrzymuję 27C. Te 25C jest w dolnej granicy w jakiej żyją pyszczaki ( poza wyjątkami których nie masz u siebie.) Gdzieś tu na forum pisaliśmy o tym ( jak coś to poszukaj). Ph też bym podniósł.

Opublikowano

Ok, a więc jedziemy :) Będzie trochę offtopic, ale chcę wszystkim odpowiedzieć.


@deccorativo

Właśnie też myślałem o kupieniu dodatku do wody RO, bo nawet jak dla ludzi mineralizator będzie ok to dla ryb to "raczej za mało". Gdzieś znalazłem w temacie, że warto coś kupić, i kupiłem to:

AZOO AFRICAN CICHLIDS MINERAL SALT 600g

Powinno być dobre.


Zastanawia mnie jeszcze, czy jest sens brać:

AZOO PLUS Supreme Bioguard

AZOO 11in1 SUPER BIO-BACTERIA


I czym to się różni??



@AndrzejWałb

Temperatura podniesiona, teraz jest już 27.

NIe mam nic do podniesienia pH. Co polecasz?


@egon44

W sumie racja, kubełek, a raczej tylko gąbki, będę czyścił znacznie później. W sumie to raz na 2 tygodnie robiłem.


@krzysiutoja

Dzięki za pocieszenie :) Wolę zapytać specjalistów niż potem narzekać, że mi połowa ryb padła...

Opublikowano
NIe mam nic do podniesienia pH. Co polecasz?


..ja tradycyjnie podaje sodę spożywczą. Dawkę musisz sam ustalić. Myślę ,że 4 łyżeczki od herbaty powinny pomóc.. Na pewno nie przedawkujesz. Są też inne sposoby ale ja Ci podałem ten którego używam od lat i jest po prostu sprawdzony.

Opublikowano
Ok, a więc jedziemy :) Będzie trochę offtopic,


@deccorativo

Właśnie też myślałem o kupieniu dodatku do wody RO, bo nawet jak dla ludzi mineralizator będzie ok to dla ryb to "raczej za mało". Gdzieś znalazłem w temacie, że warto coś kupić, i kupiłem to:

AZOO AFRICAN CICHLIDS MINERAL SALT 600g

Powinno być dobre.


Zastanawia mnie jeszcze, czy jest sens brać:

AZOO PLUS Supreme Bioguard

AZOO 11in1 SUPER BIO-BACTERIA


I czym to się różni??



Najsampierw:D to maleńkie OT bo jak ci delikatnie napisałem to ni cholery nie poskutkowało

a pisałem

"Poza normalnym zachowaniem ryb a dziwnym zachowaniem akwarysty - nie widzę tu problemów - jeszcze."


Olaf raptusie usiądż na d... i nie staraj się naśladować bajrona w początkowej fazie - on już wyhamował.:D


Robisz dziesiątki działań na minutę , wydajesz kasę bez sensu ( ale to twoja wola i nic mi do tego) pakujesz do baniaka rózne techniki w tym RO, preparaty i rozwiązania które nawet się wzajemnie wykluczają jak np. danie PhosRid który usuwa fosforany i krzemiany a jednocześnie dajesz nawozy dla roślin które dawkują do baniaka te same fosforany, a także azotany, azotyny, potas, żelazo które to wywalasz podmiankami jednocześnie pakując na powrót krzemionkę SiO2. i Bóg wie co tym mineralizatorem.

Wybacz raptusie ale to nie ma żadnej logiki działania poza tym że płoszysz ryby więc to twoja wina że siedzą po kątach i boją się wyjść nawet na karmienie.


to była część OPR teraz do tematu.


1/ Udało ci się zniszczyć niewątpliwie działającą od miesięcy biologię bo te wyniki z

"

13 styczeń

pH 7,4

NH4 0,2

NO2 0,1

NO3 5

"

świadczą że uprzednia świetna biologia nitryfikacyjna nie działa i została częściowo uszkodzona a dopiero się rozwija bo już

"19 styczeń

temp. 25

NH4 <0,05

NO2 0,05

NO3 10

"

czyli po tygodniu jest na nowo sprawna. Ryby to NH3=0,2 wraz z NO2 =0,1 na pewno odczuły zdrowiem, stresem, chowaniem się po kątach i nie jedzeniem.;)


2/ Z wody zrobiłeś taką degrengoladę że ja nie mogę się połapać a zapewne za radą Andrzeja i tą sodę już wwaliłeś do baniaka boś raptus a akwarystyka tego nie znosi.

A wiesz jakie działanie na :

AZOO ACTIVE FILTER Anion

AZOO ACTIVE FILTER Far Infrared Rays

AZOO ACTIVE FILTER Silver Ion

AZOO ACTIVE FILTER Calcium & Magnesium Ion


ma Sodium Bicarbonate NaHCO3 ???? które ci nie zaleca ale sugeruje Andrzej.


A ja ci zalecam powstrzymanie się od wszelkich raptownych i nie przemyślanych działań i sypania czegokolwiek i wkładania łapek do kubła i baniaka.


Zostaw te wody RO, mineralizatory i te wszystkie cudowne środki które kupiłeś lub masz zamiar kupić a zacznij od początków akwarium czyli na:


1/ Pomiarze wody kranowej czyli Orzeszowianki:D ale z Tychów:( podając przy każdym wyniku jakiej firmy to test i tu oczekujemy tylko takich pomiarów

pH ale wyłącznie z zakresu 7,4-9 a nie 3-10

NH4

NO2

NO3

KH

GH

PO4

SiO2



resztę testów schowaj głęboko do czasu aż będziesz roślinny a nie Malawi.


2/ Powtórz te same pomiary dla baniaka pamiętając by wszystkie pomiary robić przy świetle dziennym.


3/ Przerwij wszelkie podmiany wody dopóki pomiar NO3 nie przekroczy 20mg/l. Wtedy wykonaj podmiankę kranówą i tylko 20% wody przepuszczając ją uprzednio przez filtr sedymentacyjno-węglowy.


Powstrzymaj się przed innymi działaniami.

Napisz nam czym i ile karmisz ryby , ile godzin świecisz i czym.


:D :D :D Ogólnie fajny baniaczek masz.:D











.

Opublikowano

Jeszcze raz przepraszam za male OT...


@egon44

W sumie racja, kubełek, a raczej tylko gąbki, będę czyścił znacznie później. W sumie to raz na 2 tygodnie robiłem.


Ja kubełka czyszczę co 3-5 miesięcy,a nie tak jak ty co 2 tygodnie(w sumie nie wiem po co to robiłeś tak często) z resztą napisałem tobie to w trzecim poście...


Radzę tobie już w nim nie grzebać,a na wlot założyć gąbkę służącą jako prefiltr,który uchroni przed wsysaniem syfu do kubełka,jego ciągłym otwieraniem i czyszczeniem wkładów(w twoim przypadku gąbek),oraz zapewni stabilizację biologiczną w nim ...


Poza tym to podaj nam parametry wody w kranówce bo nic nie wiadomo jakie masz???


No i zastosuj się do porad kolegi deccorativo...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.