Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Tu nie ma co myśleć, wystarczy kupić dobre testy kropelkowe i je zrobić ;) w faq jest wszystko co potrzeba, kamienie postaraj się ułożyć tak, żeby przypominały naturalne gruzowisko skalne, w którym ryby będą mogły znaleźć sobie zakamarki. Ułożenie zależy od rozmiaru zbiornika i gatunków, jakie chcesz hodować. Wejdź w galerię, pooglądaj zdjęcia baniaków i na pewno znajdziesz inspirację ;)

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Kamienie rozumiem układacie aby uzyskać pewne szczeliny, przejścia i groty dla ryb.

Czy trzeba wziąć pod uwagę rozmieszczenie grot tak aby ryby sobie nie wchodziły w drogę ?



jeżeli chodzi o układanie kamieni , to są różne "szkoły" szczególnie dla mbuny..... jedni robią dużo kryjówek , a inni jak ich najmniejszą ilość , albo wcale i każdy widzi w tym plusy i minusy :) .... najlepiej pooglądaj sobie naszą galerię z akwariami...


Wg pani Kielan w malawi.org.pl:

:)



Skoro ta pani tak twierdzi, to trzeba się zgodzić. Dziwne tylko , że piaskowce często stanowią dekorację w "kwaśnych" akwariach ;)

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Garaży nie mam zamiarów robić bo będą się tam odkładać resztki.


Mimo to do cyrkulacji chcę użyć dwóch falowników 2x1600l/h tylko jak one się zwały... + sumpa pompa i myślę że przewiew będzie.


W takim razie zrobię tak że kupię kilka większych kamieni i jakby co to spróbuje je rozbić i z nich coś ułożyć. W razie czego wstawię kompozycję i ktoś pomoże :)


Nie mam pojęcia co do piaskowca :P to Wy już sobie musicie jakoś uzgodnić he he, ja w BW nigdy nie widziałem kamienia. Tyle że oni tam jadą z RO + armatki torfowe, liście dębu, szyszki olchy i inne bursztynowe zabarwiacze.

No cóż to tą kwestię mam już uzgodnioną i już jestem coraz bliżej.

Piasku kupiłem 20KG takiego do piaskownic granulacja raczej coś w okolicach 0.8-1mm, mam nadzieję że starczy bo nie będę miał jak podjechać bo auto oddałem....

Opublikowano
Piasku kupiłem 20KG takiego do piaskownic granulacja raczej coś w okolicach 0.8-1mm

Mógłby być nawet odrobinkę większy, nic by się nie stało. Ten też OK.

  • Dziękuję 1
Opublikowano
2x1600l/h tylko jak one się zwały...


A ja Ci proponuję kupić jeden mocniejszy cyrkulator, ale za to porządniejszy, cenowo wyjdzie to samo, ale jakość nie do porównania.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Zrobiłbym tak Matik ale jest jeden problem. Po morskim mi zostały te dwa więc koszta zerowe ;) no dobra jakieś koszta są bo umyć je musze, ale tak to powinno być ok :P


PS. przypomniałem sobie, są to malutkie Koralie nano evolution 1600 ;P

Opublikowano
Sczególnie chciałbym tu zrobić tak aby podczas godów nie wchodziły sobie w drogę, chyba nie powinny ?

Z obsady którą tutaj na forum panowie mi zaproponowali to pyszczak rdzawy i saulosi haremy.

Niby nie opisują ich jako agresywne, ale pal licho wolę spytać ;P



...przy takim akwa jest to niemożliwe. Saulosi w momencie tarła potrafi być na tyle agresywny ,że może zdominować całą obsadę rozganiając ją po kątach. To nie jest tak ,że one nie są agresywne. One są jednymi z najmniej agresywnych . Uwierz mi ,że w momencie tarła w oczy sobie nie patrzą i nie udają baranków. Oczywiście ...nie można ich porównywać do kilerów ale nie są to baranki. Saulosi lubi podkopywać kamienie przed tarłem....i wtedy powstają fajne kryjówki. Oczywiście wysokie kamienie ( wyższe jak szersze) ustaw na podkładce . Ale szerokie można postawić na piasku i ryby same sobie zrobią kryjówki i jest bardzo naturalne .

Opublikowano

No to teraz mam już więcej porad :D do kryjóweczek he he


Oj spokojnie, ja mam zawsze taki problem że przy zakładaniu akwarium chce wszystko zrobić w jeden dzień ale mi się nie udaje... Za dużo promili i muszę kończyć.


Idę się rozejrzeć za tłami jeszcze, tylko zastanawiam się nad tym i dylemat.


Czarne tło wygląda spoko, nie trzeba czyścić czy coś.

Wewnętrznego strukturalnego na pewno nie włożę bo zabiera przestrzeń. Zewnętrzne strukturalne znowu nie wiem jak się zabrać za to.

Jest jakiś sposób mądry który pozwoli mi ze styropianu uzyskać nietypowe wgłębienia i strukturę ? czy zostaje przyklejanie kamieni do czegoś i włożenie za akwarium ?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.