Skocz do zawartości

Początek przygody z malawi 112l.


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Wiem, wiem to mały baniak ale na większy na razie nie mam szans.


Na początek obsada.

Planuję pyszczaki saulosi.


Czy lepiej 1 samiec + 4/5 samic czy może 2 samce + 4 samice?


Co do oświetlenia to chciałbym dać Power Glo 20W przód i Aqua Glo 20W tył. Będzie ok?


Ile czasu świecić?


Chciałbym dać w bardzo małej ilości jakieś rośliny. Mozę nurzaniec gdzieś w rogu.

Będzie dobry przy takim oświetleniu?



Kamienie chcę ułożyć na styropianie lub piance pod panele? Czy to nie zmieni parametrów wody?


Podłoże to piasek 0,5 - 1,5 mm. Czy kolor ma znaczenie dla pyszczaków? Bo ja wolę raczej nieco ciemniejszy niż krystalicznie biały.


Ewentualnie piasek koralowy.


Co sądzicie o łupku drzewiastym?

Bo podoba mi się ten kamień.


Łupek biały też mi się podoba.


Można je ze sobą zmieszać, czy lepiej zastosować dekorację w jednym stylu?


Rozumiem, że skleic dekorację z tych kamieni silikonem akwarystycznym?


Czy filtr wewnętrzny AQUA SZUT TURBO 750 wystarczy?


Czy lepiej dać jakiś zewnętrzny kubełek, np: HW- 302 i wewnętrzny tylko z gąbką.


Jakie media filtracyjne użyć? Sama ceramika?


Jak rozmieścić filtry? Gdzie wlot, gdzie wylot? Po przeciwległych stronach, czy to bez znaczenia?


To chyba na razie tyle.


Sorki za tyle pytań, ale chcę na starcie popełnić jak najmniej błędów.a

Opublikowano
Co do oświetlenia to chciałbym dać Power Glo 20W przód i Aqua Glo 20W tył. Będzie ok?


....będzie OK. Ale osobiście proponuje tylko jedną i to Power Glo z przodu

-- dołączony post:

Podłoże to piasek 0,5 - 1,5 mm. Czy kolor ma znaczenie dla pyszczaków? Bo ja wolę raczej nieco ciemniejszy niż krystalicznie biały.



..kolor ma znaczenie tylko dla wizualnych Twoich doznań. Niektórzy twierdzą ,że przy białym ryby się stresują..ale tego nikt nie udowodnił. Wybierz taki aby Tobie się podobało.

-- dołączony post:

Co sądzicie o łupku drzewiastym?

Bo podoba mi się ten kamień.



...właściwie prawie każdy kamień może być. Zastanów się nad zwykłymi otoczkami albo serpentynitem. Mogą być też i łupki..Kwestia Twojego gustu. Wejdź w naszą galerię i tam może się zainspirujesz.

-- dołączony post:

Można je ze sobą zmieszać, czy lepiej zastosować dekorację w jednym stylu?


...wg mnie ładniej wyglądają jednorodne gatunkowo. Ale to tylko moja opinia.

-- dołączony post:

Czy filtr wewnętrzny AQUA SZUT TURBO 750 wystarczy?


...nie znam dobrze tego filtra ale proponuję do 112l filtr Aquela 1500-2000 . Można w nim rozbudować moduły jak Ci się podoba. Wtedy nie będzie Ci potrzebny zewnętrzny . Ten wystarczy jako biolog i mechanik w tym litrażu.

-- dołączony post:

Rozumiem, że skleic dekorację z tych kamieni silikonem akwarystycznym?


...nie będzie raczej takiej potrzeby o ile dobrze poustawiasz kamienie. Z łupkami różnie bywa.

-- dołączony post:

Kamienie chcę ułożyć na styropianie lub piance pod panele? Czy to nie zmieni parametrów wody?


...nie zmienią się parametry. Ale styropianu nie polecam. Moje pysie gryzły i pływały białe kulki. Wiem..nie każde gryzą. Ale lepiej dmuchać na zimne.Jak już to połóż piankę albo białe spienione PCV. Białe bo jak pysie się dokopią do dna to nie bardzo będzie to kontrastować. Nie będzie się rzucać w oczy.

-- dołączony post:

...i ostatnia moja rada:) U góry na pasku jest przycisk FAQ. Poczytaj tam... masz tam taką sporą kopalnie wiedzy.

Opublikowano

Dzięki za odpowiedzi.


Mam w kranie wodę miękką czy zastosowanie piasku i skał ustabilizuje tę wodę, że zrobi się odpowiednia?


Oczywiście przed wpuszczeniem ryb w czasie dojrzewania baniaka będę parametry monitorował testerem.


Co do filtra to ja mam wlasnie tego aquaela ale 500 wiec albo zamienie go na 1500 albo dokupię kubełek.


Jezeli daje się wiekszy filtr to jak ustawic przeplyw wody?


Jest na to jakas zasada, czy wylot dac zawsze na maxa?

Opublikowano
Mam w kranie wodę miękką czy zastosowanie piasku i skał ustabilizuje tę wodę, że zrobi się odpowiednia?


..pewnie masz na myśli pH?( zasadowość). Możesz dać piasek koralowy co już będzie buforem. Ja u siebie dodaję co podmiana zwykłą sodę kuchenną . Wielu z nas tak robi . Ale musisz najpierw zbadać kranówę na pH bo być może masz na tyle wysokie pH ,że nie będzie większych problemów aby osiągnąć poziom minimum 7.6 w zwyż.


Niektórzy koledzy nie stosują sody i są jej przeciwnikami:) Pewnie doradzą Tobie tutaj co innego:)

-- dołączony post:

Jezeli daje się wiekszy filtr to jak ustawic przeplyw wody?


...mając taki filtr o jakim teraz piszemy będziesz musiał dać go na pełną moc. Bo pamiętaj ,że gąbka i moduł ( nawet jeden ) spowolni Ci trochę przepływ. A filtr ten ma Ci też wymóc cyrkulacje wody. Ale to zawsze możesz się wspomóc małym falownikiem. Ale to wyjdzie w "praniu".

Opublikowano
Oczywiście przed wpuszczeniem ryb w czasie dojrzewania baniaka będę parametry monitorował testerem.


Jak już zamierzasz robić testy wody(bo nie wiem czy już masz i jakiej firmy) to zakup sobie testy kropelkowe JBL które są dokładniejsze w pomiarze niż np testy paskowe (te sobie odpuść bo zakłamują wyniki no i strata kasy).

Opublikowano

Czyli zbyt mocny strumień wody poprzez wyloty z filtrów nie ma negatywnego wpływu na ryby?


Co do testera to myslałem właśnie o JBL. Tylko wiedzę, że kropelkowe są na kazdy parametr osobno do kupienia i razem wychodzi to ponad 250 zl. Nie ma tanszej opcji?

Opublikowano

Widzę, że używasz Aquael Midikani 800.

Jak oceniasz ten filtr?

Czy w 112 litrach zda egzamin?

Warto w malawi użyć dedykowany do niego sterylizator Aquael UV-C?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.