Skocz do zawartości

Akwarium 576l - Start z Malawi od 2016r.


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Tu błąd jak dwa to daj je równolegle tak jak te przed pompą.

Co do twojej wody to masz dość wysokie azotany i zapewne będziesz musiał coś pokombinować np. dać w te korpusy któryś z polimerów (tu zapewne Decco będzie miał wiele porad :)).



Z góry Stahu mogę ci powiedzieć że te dwa korpusy po pompie połącz równolegle i z odwrotnym przepływem.


Pytałem czy wodę nie masz jak dejwis i wykrakałem - no nie jak dejwis ale z NO3 - ponad 17 mg/l co oznacza że normą u ciebie w baniaku z rybami będzie NO3 -40 a nawet ponad 50 mg/l i konieczność podmianek tak 30-50% co tydzień a to razem już nie jest zdrowe dla ryb.


Twoja woda kranówa jest poza NO3 doskonała bo ma pH 7,51 więc na pewno w baniaku będzie ok pH7,7-8 więc bez korekty pH i KH

Masz bardzo duże zmineralizowanie wody i wysokie poziomy wapnia ( absolutnie zbędny grys koralowy w kuble) i wyjątkowo dobre poziomy magnezu i potasu czego nie mają polskie kranówy.

Wysokie bardzo poziomy chlorku co oznacza że silnie chlorują wodę i trzeba przyjąć że raczej nie chlorem gazowym.

Konieczny więc jest system nalewania wody kranowej przez korpus 5um + koniecznie węgiel aktywny - po jednym korpusie wystarczy.


Do tych dwu odwrotnych korpusów proponuję od razu na start baniaka 2 - 2,5l TMBT włożyć, zanim dojrzeje baniak i pojawią się ryby to za miesiąc to ruszy akurat gdy będzie trzeba walczyć z azotanami NO3.

TMBT masz tu tanio ale w kraju :D


http://erybka.pl/product-pol-9522-Tropic-Marin-NP-Bacto-Tricks-1000-ml.html

Opublikowano
z odwrotnym przepływem.


tzn. ze mam je odwrotnie podlaczyc, nie tak jak strzalka tylko na odwrot (do pewnosci pytam) i dac taka rurke aby woda wylatywala u spodu korpusu i przechodzila przez media ?


NO3 - ponad 17 mg/l


Mam u siebie 15.8mg/l - (zmienia to cos?) uaktualnilem tabele z wartosciami bo byly tam 2 podobne nazwy :D wczoraj zrobilem test na paskach (tak wiem malo dokladne :D ) i wychodzilo 15 mg/l ale przebadam ja jeszcze kropelkowo.

Ale mam jeszcze mozliwosc wlewania wody gruntowej tylko musialbym dokladne testy kropelkowe zrobic, podajcie jakie wartosci lub co mam przebadac bo mam mozliwosc darmowej analizy na testach kropelkowych JBL wody tylko musze powiedziec co chce.


trzeba walczyć z azotanami NO3.


A nie wystarczy 12l zloza z kubelka Eheim'a bo to tylko biolog bedzie.

Opublikowano

a ja bym się dalej upierał nad baypasem, woda przechodząca przez dwa czy nawet jeden korpus będzie stawiać o wiele większy opór.

Opublikowano
a ja bym się dalej upierał nad baypasem, woda przechodząca przez dwa czy nawet jeden korpus będzie stawiać o wiele większy opór.


Woda przechodząca przez dwa korpusy równolegle czy 4 na tzw oko jest nie zauważalna aby nie robić jednej nitki tak przed jak i za pompą. Druga sprawa woda ma przepływać przez złoża więc na kij ma woda przepływać luzem przez bypass kiedy montaż równoległy korpusów za pompą zapewnia bardzo dobry przepływ.


podmianek tak 30-50% co tydzień a to razem już nie jest zdrowe dla ryb.



A czemu to ma być nie zdrowe dla ryb ?

Opublikowano

Właśnie tak jak dedukujesz tylko rurka wklejona 1-2cm nad dnem korpusu.


Wody gruntowe trzeba zbadać na pH , NO2, NO3 resztę węgiel sobie poradzi ale wtedy mogą być silne wahania okresowe np. ściekająca woda z nawozami z pól .

Zbadać warto by wiedzieć.



A nie wystarczy 12l zloza z kubelka Eheim'a bo to tylko biolog bedzie.



to błędne mniemanie że jak masz ogromny kubeł z wielkim złożem biologicznym to problemu NO3 nie ma - właśnie przeciwnie - może być większy z gówienek w tym wielkim złożu zgromadzonych.

Na ten twój 576l wystarcza z nadmiarem złoże 1,5 - 2 litry ceramiki albo innej lawy jak Matrix. więc te 12l w kuble - sam widzisz. To nie ma wpływu na NO3.

U ciebie NO3 robi kranówa na poziom 15 mg/l i będą dokładać ryby następne 20-40 mg/l w zależności od obsady i utrzymywanej czystości oraz podmianek w baniaku.


Alternatywnie do biopolimerów może być 1 korpus na baypasie z regulowanym przpływem do 30-40l/h wypełniony Purolite A520E i regeneracja solą tabletkową raz na miesiąc, ale to TMBT jest wygodniejsze i lepiej działa.

Opublikowano

A wiec moj narurowiec ze wzgledu na spore NO3 bedzie wygladac tak:


91771238939c3ebcmed.jpg


Co do Biologa Eheim 2080 posiada 2x zasysy i 1 wylot to chce na jego zasysach tez podlaczyc po jednym korpusie z sznurkiem 100μm aby jak najmniej kup dostalo sie na zloza i jak najmniej otwierac kubel, mysle ze to najlepsze rozwiazanie.


Jak w sobote mi sie uda to przebadam wode i dam znac jakie sa dokladne parametry.


-----/Edit/-----


Ok parametry kranowy i wody gruntowej zmierzone testem kropelkowym JBL.


Parametr: Kranowa _ Gruntowa

pH _______ 7,5 ______ 6,2

NO3 ______ 15 _______ 20

NO2 ______ 0,0 ______ 0,0

PO4 ______ 0,0 ______ 0,0

KH ________ 8 _______ 4

μS/cm ____ 650 _____ 390


Wynika z tego jednoznacznie ze woda kranowa jest najlepszym rozwiazaniem do dolewek i ogolnie, tylko ze bede musial na weza dolewajacego zamontowac 2 korpusy jeden z wkladem 5 μm a drogi z weglem aktywowanym.


-----/Edit/-----


Jeszcze jedno pytanie ktore nie daje mi spokoju a nie moge znalezc jednoznacznej odpowiedzi, Jak u was wygladaja zasysy/wloty w akwarium ?

Wiem juz ze musza byc otwory nawiercone wiertlem 4mm ale nie mam pojecia jaka dluga i gdzie musi byc ta rurka.

Musi on byc na calej dlugosci bocznej sciany ? czy moze byc np. kawalek 20cm na tylnej scianie Planuje do tego uzyc ruru 1" i chce aby byla jak najmniej widoczna dla obserwatorow.


Jak mozna prosic podeslijcie mi fotki waszych Wlotow bo te co znajduje tu na forum to albo zdjecia juz nie sa dostepne albo wogole nie widac zasysu

Bede wdzieczny za pomoc.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

A co sadzicie aby te dwa pierwsze filtry z wkladem sznurkowym 100 mikronow zamienic na filtry z dolnym spustem i zamiast sznurka dac wklad siatkowy 100 mikronow?

Gdzies wyczytalem ze takie rozwiazanie jest duzo wygodniejsze niz uzywanie sznurka bo z wkladem w zaleznosci ile zanieczyszczen jest wystarczy troche wody spuscic i najwiekszy syf wylatuje, a co 2-3 miesiace wystarczy przeplukac ten wklad jak bedzie zabrudzony.


W sumie jakby to dzialalo to jeszcze mniej trzeba by przy tych filtrach grzebac, czyli nie trzeba by bylo co 2 tygodnie rozkrecac korpusow.

Podejrzewam ze niektorzy napisza ze to max 15 min i po problemie, ale tu moze ograniczylo by sie ta obsluge tylko do 2 min :D


Ma ktos juz jakies doswiadczenie z uzywaniem takich wkladow ?

Bo w sumie tu i tu jest te 100 mikronow czyli syf powinien byc wylapany i dalej sie nie przedostawac.


Tak jak pisalem zdaje sie na wasze doswiadczenie bo chce jak najmniej problemow miec ale juz taka moja natura ze ciagle cos musze kombinowac i (moze) udoskonalac :D

post-16597-14695725727936_thumb.jpg

post-16597-1469572572808_thumb.jpg

Opublikowano
A co sadzicie aby te dwa pierwsze filtry z wkladem sznurkowym 100 mikronow zamienic na filtry z dolnym spustem i zamiast sznurka dac wklad siatkowy 100 mikronow?


Ta siatka do niczego się nie nadaje ponieważ bardzo szybko Ci sie ona zapcha , a i ciężka jest do wyczyszczenia. Najlepsze materiały mechaniczne(cena , częstotliwość wymiany ) to gąbki i owatolina.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Ja również. Kształt głowy mi nie pasuje do saulosi
    • Obstawiam że na 99% to demasoni.
    • Bartku...demasoni nawet jak ledwo się " urodzi" to widać jego zdecydowane barwy czyli pasy pionowe. Nie można jego pomylić z inną rybą . No chyba , że jest złego gatunku. Wydaje mi się , że to może być saulosi lub coś innego.
    • Ta największa wygląda na crabro.
    • To Ty jesteś bardzo dzielny, albo bardzo silny, albo masz nieduże akwarium. Przy zbiorniku 160 litrów - wielkość mini jak na malawi - podmiana 25% to jest 40 litrów - wiadrami w jedną i w drugą. Przy większych akwariach odpowiednio więcej. To już chyba lepiej ciągnąć węże.  Jak już się upierasz przy targaniu tej wody, to wygodniejsze od wiader mogą być kanistry - trudniej rozlać. Ja tak na razie uzupełniam wodę w dolewce.  Jeżeli masz miejsce w szafce - mnie się takie rozwiązanie bardzo sprawdziło - można tam zamontować narurowca i na czas poboru wody łączyć go z siecią wężem ogrodowym z szybkozłączką.  Z drugiej strony wpiąłem zestaw na stałe do rury prowadzącej wodą z sumpa do akwarium. Jak widać na zdjęciu, założyłem też elektrozawór z wyłącznikiem pływakowym, żeby nie przelać.  Co do wkładów - mam polipropylenowy, odżelaziający i węglowy. I jeszcze jedno drobne udogodnienie: Wąż doprowadzający wodę do filtra podpinam do baterii prysznica. Żeby nie musieć za każdym razem odkręcać węża i nakręcać końcówkę do podłączania szybkozłączki, wąż prysznica dokręciłem do szybkozłączki z gwintem zewnętrznym 1/2" (trochę się naszukałem w internecie). Tym sposobem przepinam tylko węże. Zastanawiam się jeszcze nad założeniem za elektrozaworem trójnika i podłączeniu tam modułu z żywicą jonowymienną - w ten sposób ogarnę też temat uzupełniania wody w dolewce.    
    • Poziome psy - Melanochromis auratus Plamy - Nimbochromis livingstonii Bez Pasów - 3 x Pseudotropheus sp. 'acei' Pionowe pasy - słabo go widać, Chindongo demasoni albo Chindongo saulosi Ta największa, trudno powiedzieć, jakiś Pseudotropheus? W tej misce, bez napowietrzania i przykrycia za długo nie pożyją.
    • Siemka potrzebuje info co za pyszczole tu pływają 😁😁😁🍺
    • Cześć  To stary temat ale i mnie aktualny ponieważ mój samiec Yellow od ponad pół roku na zmianę bździ się z dwoma samicami Saulosi , już chyba z osiem razy nosiły w pysku młode ale jak na razie przetrwały dwie jedna ma jakieś  4 cm a druga jest jeszcze tyci tyci maleńka 
    • @Tomasz78https://forum.klub-malawi.pl/search/?q=Hexpure &quick=1  W podanym linku są 4 tematy różne w tym jeden właśnie ten tutaj. W szukajce zaznacz WSZYSTKO  wtedy szuka w zawartości całego forum.
    • Napiszę tutaj bo wpisując w wyszukiwarkę hexpure wyskoczył tylko ten temat. Moje spostrzerzenia po użyciu hexpure w porównaniu do purigenu. Jeżeli coś jest tanie a tak samo dobre jak te drogie to zapala się czerwona lampka - gdzieś tkwi jakiś "haczyk". No i znalazł się owy "haczyk". Jeżeli chodzi o czystość wody to oba preparaty krystalizują wodę tak samo, oba po 4 tygodniach tak samo zabrudzone na kolor brązowy. Różnica wyszła w regeneracji. Oba regeneruję wybielaczem ace. Hexpure wybielało się 3 dni zużywając 1 litr ace i to nie wybieliło do białości. Nalałem około 300 ml ace do 125ml hexpure tak jak robię to w przypadku purigenu, po 24h wybieliło może w połowie, i tak jeszcze 2 razy powtarzałem aż zużyłem 1 litr. Natomiast 125ml purigenu po użyciu 300 a nawet 250 ml ace po niecałych 20h wybiela do białości. Wniosek z tego taki że hexpure opłaca się tylko w tedy jeśli używa się go jednorazowo. Jeżeli hexpure działa tak jak purigen latami to na wybielacz wydamy więcej. Purigen regeneruje co 4 tygodnie zużywając 300ml ace, więc zaokrąglając 1 litr ace starcza na 3 miesiące, czyli rocznie 4 litry, powiedzmy że litr ace kosztuje 10 zł, to roczny koszt 40 zł. Hexpure po 4 tygodniach użycia zużywa 1 litr ace, czyli rocznie potrzebuje 12 litrów czyli 120 zł. Hexpure 300ml kosztuje 60 zł. Purigen 250ml kosztuje 110 zł. (Aktualne ceny ze sklepu "trzmiel") Ale na ace trzeba rocznie wydać 80 zł więcej. Wnioski wyciągnijcie sami, a może ktoś ma inne spostrzeżenia?  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.