Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich akwarystyką zajmuje dość krótko.Moje pierwsze akwarium to 112l wielogatunkowe.

Założyłem nowy zbiornik 300l

120x50x50

Podłoże: żwirek kwarcowy 0,8-1,4mm

jasny żwirek kwarcowy 0,5-1mm

Skały: serpentynit zielony,Skała Dark Grey Stone, reszta zebrana pod blokiem :D

Rośliny;Microzorium ,Anubias Barteri,Valisneria

Filtracja; 2xHW-302 z czego jeden wypełniony zeolitem i żwirem koralowym drugi jako mechanik gąbka filtracyjna na poborze w środku gąbki filtracyjne i plastikowe czyściki kuchenne :P

Oświetlenie; na razie standard z pokrywy 2x30w przysłonięte folią aluminiową było za jasno

Zbiornik zalany około tygodnia temu robiłem dwa testy PH miedzy 7,5 a 8,NO3 na 0 W zbiorniku jest około 25 litrów wody z podmiany z innego akwarium plus BACTO-ACTIVE do tego 4 Gupiki jako ryby startowe

Czeka mnie jeszcze decyzja co do obsady i tu liczę na waszą pomoc:rolleyes:

post-16494-14695724809944_thumb.jpg

Opublikowano
Witam wszystkich akwarystyką zajmuje dość krótko.Moje pierwsze akwarium to 112l wielogatunkowe.

Założyłem nowy zbiornik 300l

120x50x50

Podłoże: żwirek kwarcowy 0,8-1,4mm

jasny żwirek kwarcowy 0,5-1mm

Skały: serpentynit zielony,Skała Dark Grey Stone, reszta zebrana pod blokiem :D

Rośliny;Microzorium ,Anubias Barteri,Valisneria

Filtracja; 2xHW-302 z czego jeden wypełniony zeolitem i żwirem koralowym drugi jako mechanik gąbka filtracyjna na poborze w środku gąbki filtracyjne i plastikowe czyściki kuchenne :P

Oświetlenie; na razie standard z pokrywy 2x30w przysłonięte folią aluminiową było za jasno

Zbiornik zalany około tygodnia temu robiłem dwa testy PH miedzy 7,5 a 8,NO3 na 0 W zbiorniku jest około 25 litrów wody z podmiany z innego akwarium plus BACTO-ACTIVE do tego 4 Gupiki jako ryby startowe

Czeka mnie jeszcze decyzja co do obsady i tu liczę na waszą pomoc:rolleyes:



Witam.Zacznę tak zbytnio nie zaśmiecając tematu postu ;) ...Żwirek kwarcowy napisałeś granulacja 0,8-1,4 mm i drugi jasny żwirek kwarcowy 0,5-1 mm nie bardzo rozumiem czy masz dwie różne gradacje razem pomieszane czy pomyliłeś się w opisie??? tak poza tym lepiej mieć piasek kwarcowy niż żwirek bo pyszczki kopiąc w żwirku mogą się pokaleczyć o jego ostre końce....Aranżacja,oświetlenie według gustu co kto lubi(trochę tło nie pasuje do naszego biotopu)...Filtracja ok tylko po co ci w kuble(jak napisałeś drugi jako mechanik) plastikowe czyściki kuchenne???wystarczyłyby gąbki+wata filtracyjna do oczyszczania wody z syfku choć lepiej zamiast kubła mechanika byłby zwykły wewnętrzny cyrkulator+gęsta gąbka która więcej zbierze tego syfku niż kubełek...Zbiornik zalany około tydzień temu a gdzie pomiary testów na NO2, NH3/NH4 oprócz tych co już podałeś ???Najlepsze i najdokładniejsze są testy kropelkowe firmy JBL,paskowe są niedokładne..........Jeszcze raz napisze mam nadzieje że tym dość długim opisem nie zaśmieciłem tematu tego postu za co z góry przepraszam...A co do wyboru obsady to proponuje obsadę trzy gatunkową np,Pseudotropheus saulosi+ Iodotropheus sprengerae+Pseudotropheus cyaneorhabdos''maingano'' każdy gatunek w układach 1 samiec+4 samice... lub taką obsadę Iodotropheus Sprengerae 1+4, Labidochromis Caeruleus 1+4, Cynotilapia Hara Gallireya Reef 1+4 lub możesz iść w układ dwu gatunkowy,wielosamcowy np saulosi 3+8/9+Iodotropheus sprengerae 1+4.....Zapewne inni koledzy tez ci zaproponują inne odmiany ;)

Opublikowano

Witaj na forum :) wygląda na to, że fajnie wystartowałeś i zostało tylko czekać aż się wszystko zamknie, fajnie czytać takie posty na powitanie zamiast "ratunku!" :P wystrój masz bardzo fajny, z tym że to microzorium to długo Ci nie posiedzi w tej wodzie ;) oświetlenie zmień jak najszybciej bo standard jest paskudny :P jeśli chcesz zostać przy świetlówkach to polecam Hagen PowerGlo (zamiennik Sylvania Grolux) i do tego Hagen AquaGlo (nie wiem jaki zamiennik :P) albo, jakbyś chciał pójść w bardziej niebieski klimat to świetlówkę typu Blue Marine, fajnie to będzie grało z pierwszą świetlówką ;) piachu moim zdaniem trochę za dużo, po jakimś czasie zobaczysz w parametrach, że zbiera się tam dużo syfku, a i bakterii nitryfikacyjnych Ci się namnoży od diabła... Co do obsady to zapraszam do odpowiedniego działu, pooglądaj co Ci się podoba, stwórz tam wątek i pytaj, czy obsada, którą sobie upatrzyłeś pasuje do siebie żywieniowo i przede wszystkim, czy może pływać w takim zbiorniku. Powodzenia! ;)

Opublikowano

Dzięki za dobre słowa Co do podłoża grubszy żwirek jest pod spodem drobny na górze Czyściki bardo fajnie wyłapują nieczystości (zrobienie czegoś innego jak wszyscy nie oznacza ze się nie sprawdzi) Co do testów faktycznie by się przydało sprawdzić resztę parametrów Obsada którą zaproponowałeś fajnie wygląda ale muszę jeszcze troche poczytać więcej o tych pyszczkach Oświetlenie na razie musi poczekać nie wszystko na raz ale na pewno zmienie.

Opublikowano
Co do podłoża grubszy żwirek jest pod spodem drobny na górze Czyściki bardo fajnie wyłapują nieczystości (zrobienie czegoś innego jak wszyscy nie oznacza ze się nie sprawdzi)

....wymiesza się i nie będzie już tak jak masz w tej chwili. A bądź tego pewny ,że tak będzie.

  • Dziękuję 1
Opublikowano
Na podstawie tych dwóch testów czuli PHiNO3 da rady wywnioskować czy zakończył się cykl azotowy?


Namawiam do stosowania się do zasad polskiej ortografii żeby innym łatwiej się czytało. Przydaje się, jak chcesz uzyskać poradę ;) test na pH nie ma absolutnie nic do cyklu azotowego, to czy cykl ruszył i się zamknął możesz ocenić na podstawie testów na NO2 i NO3.

  • 1 rok później...
Opublikowano

Witam od ostatniego postu minęło trochę czasu,ale trochę się zmieniło.Filtracja została wymieniona na korpusy na rurowe.Dwa równolegle jako mechanik . Dwa szeregowo biologia,matrix i grys koralowy i jeden na bajpasie  Purolite A520E. Pokrywa diy z laminatu poliestrowego (na co dzień się tym zajmuje). Oświetlenie led.Tło czarne zrezygnowałem z 3d

 

Opublikowano

Obsada do  redukcji ale nie ma komu oddać.Niektóre pyszczki trafiły do mnie przez przypadek 

Labidochromis Hongi Super Red

Cynotilapia afra hara gallireya reef

Labidochromis caeruleus

Pseudotropheus saulosi

Metriaclima estherae -RED RE

Jeszcze wszystkiego nie skoczyłem zostały drobiazgi

IMG_20170117_183800.jpg

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.