Skocz do zawartości

Metody startu nowego akwarium - wydzielony


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Szybkie pytanie. Woda zalana przez ustrojstwo równo tydzień temu. Dolane wa, we wtorek nh4 spadło do 0.1 -0.2 , no2 do 0.6 i od tamtej pory nic się nie zmienia. Czy podmienić już wodę i dodać bakterie czy jeszcze poczekać?

Wysłane z mojego SM-G955F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
25 minut temu, darkon napisał:

To jeszcze nie dodawałeś bakterii? Nie ma na co czekać samo się też zrobi, ale będzie trwać dużo dłużej.

Nie no bakterie dodałem na samym początku, dwie ampułki prodibio biodigest.

Czytałem tylko, że czasami zatrzymuje się proces dojrzewania i zastanawiam się czy u mnie to już ten moment czy jeszcze poczekać .

Opublikowano

Możesz dodać następną ampułkę, nie zaszkodzi, ale według mnie samo powinno ruszyć najdalej za tydzień, w chwili obecnej podmianka wody nie ma sensu, zakłóci tylko punkt odniesienia dla pomiarów.

Opublikowano

Ja na microbelift special blend wystartowałem w 3 dni. Ale jeśli jest to Twój pierwszy start, albo nie masz szerszego doświadczenia, to na microbelift special blend możesz wystartować w 10 dni - dwa tygodnie. W 3 dni się da, ale trzeba mieć coś ala ammonia remover, robić testy, mieć małe ryby, dużo wody itp.... 

Opublikowano (edytowane)
11 godzin temu, Jakuś napisał:

Szybkie pytanie. Woda zalana przez ustrojstwo równo tydzień temu. Dolane wa, we wtorek nh4 spadło do 0.1 -0.2 , no2 do 0.6 i od tamtej pory nic się nie zmienia

Nie ma szybkich pytań - podaj wymiary baniaka albo litraż i ile wlałeś tam WA w mililitrach oraz wyniki pomiarów ale wszystkie.

Kolego metoda startu na WA jest dokładnie opisana krok po kroku i zaczyna się  od nalania wody do baniaka przez ustrojstwo i pomiary tej wody. Pierwsze wiemy ale drugie już nie.

WA się nie dolewa tylko precyzyjnie dawkuje  strzykawką 1ml WA na każde 200l wody netto w baniaku - potem się to mierzy i sprawdza czy wychodzi  stężenie NH4 = 1ppm jak jest inaczej to się koryguje to

a jak tak jest to na końcu wlewa dopiero bakterie .

Nie podałeś parametrów startu

nie podałeś pozostałych istotnych parametrów w tym NO3

nie podałeś parametrów wody w kranie

no nic nie podałeś tylko pytasz czy już podmieniać wodę.

Do startu nowego akwarium na WA są potrzebne dwie rzeczy:

1/ czyste  bakterie nitryfikacyjne  wyłącznie takie bez pożywki.

2/ pożywka w postaci czystego amoniaku z Wody Amoniakalnej czyli z WA precyzyjnie dawkowana.

 

Mcrobe Lift Special Blend nie są bakteriami nitryfikacyjnymi.

Otwórz butelkę i  powąchaj - jeśli nie są przeterminowane śmierdzą siarkowodorem ( zapach zgniłych jaj - czy bakterie nitryfikacyjne śmierdzą siarkowodorem ???????

 

 

Edytowane przez deccorativo
Opublikowano (edytowane)

Mam akwarium trochę ponad 300 litrów brutto.

Wlałem 1.5ml WA.

Zamierzony poziom nh4 wynosił 1.

Dodane dwie ampułki biodigest.

Woda w kranie nh4 0, no2 0, no3 1.

Następne pomiary to no2 0.6, nh4 0.4 i no3 około 10 i na tym etapie wszystko się zablokowało.

Dzisiaj zrobiłem prawie 100% podmiany wody.

Pomiary po podmianie nh4 < 0.05, no2 0.05, ph 7.5, no3 1

 

Pozdrawiam

 

 

 

 

 

 

Edytowane przez Jakuś
Opublikowano
12 godzin temu, Jakuś napisał:

Dzisiaj zrobiłem prawie 100% podmiany wody.

i to był błąd.

Odtykanie biologii nie polega na wymianie wody a na częściowej podmianie by coś jednak zostało z NH4, i NO2 i NO3 i po dalszych zmianach tych parametrów obserwować czy biologia ruszyła czy nie.

Ty wymieniłeś całą wodę i masz teraz w baniaku parametry kranówy więc z czego ta biologia ma dalej ruszyć.?  ani pierwszy etap nitryfikacji nie ma amoniaku a ni II etap nie ma NO2 czyli nie ma ani krzty pożywki.

W akwarystyce trzeba myśleć , pytać, a pośpiech tylko w dwu przypadkach - choroby ryb i pękniętego baniaka.

Od czwartku do poniedziałku milczałeś  - myślałem że ruszyło i nie piszesz - a wczoraj ni z gruszki ni z pietruszki wywaliłeś całą wodę .

Przy metodzie startu na WA na szczęście możemy to łatwo naprawić a to co osiągnęła startująca biologia nie poszło na marne i jeśli proces nitryfikacji ruszył to szybko go odnowimy tak by był mierzalny.

wlej teraz do baniaka 0,2 ml WA i zmierz :

- po 5 minutach tylko NH4  i zanotuj wynik - powinno wyjść NH4 ok 0,2 ppm  jak wyjdzie inaczej nie poprawiaj tylko zapisz wynik- ważne by nie był zerowy.

po 12h  tylko zmierz NO2

- po 48h NH4, NO2, NO3 i podaj te wszystkie wyniki tak napisane by nie było wątpliwości co kiedy mierzyłeś. .

 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
    • Malawi to nie morszczak. Tak, szukasz problemu tam gdzie go nie ma.
    • A no po to, że mnie chodzi o wodę do dolewki nie do podmian. Temat podmian mam, jak pisałem ogarnięty, i podobnie jak Ty daję kranówkę przepuszczoną przez węgiel, a wcześniej przez filtr mechaniczny i odżelaziający. Dolewka ma uzupełniać wodę wyparowaną, w moim przypadku ok. 30-40 l/tydzień. Paruje czyste H2O, różne związki rozpuszczone w wodzie kranowej, a w konsekwencji  akwariowej, głównie sole wapnia,  zostają. Jeżeli będę uzupełniał ubytki kranówką, a u mnie jest twarda, faktycznie idealna dla pyszczaków, to z czasem stężenie tych substancji będzie rosnąć. Podmiany tylko spowolnią proces. Analogicznie, jeżeli w akwarium morskim będziesz uzupełniał wodę odparowaną solanką, to za jakiś czas będziesz miał biotop Morza Martwego.😉 Być może szukam problemu, tam gdzie go nie ma, może można w nieskończoność uzupełniać wodę odparowaną zwykłą kranówką i nic się nie dzieje,  ale na logikę, żeby nie zaburzać parametrów wody w akwarium, lepiej jest uzupełniać ubytki tym, co ubyło.
    • Ale po co? W kranach mamy wodę idealną dla pyszczaków. Wystarczy ją puścić przez węgiel🤷‍♂️
    • Sprawdza się w zupełności ale do podmian, a mnie teraz chodzi o wodę do dolewki czyli jak najbardziej zbliżona do chemicznie czystej. Chcę założyć trójnik za elektozaworem i jedną drogą pójdzie woda do podmian, a drugą przez DEMI lub RO do dolewki.
    • @marcin73m zawsze jak patrzę na tę aranżację robi mi się ciepło na sercu  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.