Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Nie mam jeszcze pomysłu na podmianę wody jeśli nie będzie sumpa,jak pisałem mam przy akwarium wodę i kanalizację,ale chciałbym to robić bardziej automatycznie bez wiaderek i węży,jest jeszcze sprawa dolewki odparowanej wody,sprzęt do tego mam,ale przystosowany do sumpa.

Opublikowano

Jest to kaseciak narożny lewy wiszący na wzmocnieniu wzdłużnym 5cm nad piaskiem już bez żadnej "nogi" i nie wiele się różni od kaseciaka kolegi Plezi który zaprojektował swój jako narożny prawy.

Wersja Marka jest pełniejsza i mniej wystaje ku szybie przedniej mimo znacznych wymiarów zbiornika bo 220x65x60h -860l. Jak łatwo zaprojektować swój kaseciak świadczy ten szkic który dziś wysłałem Markowi - reszta to jego dzieło.


ff873d3f9520e585gen.jpg




Zawiera patrząc od wlotu wody dolnymi szczelinami oraz częściowo w dnie kasety po kolei:

- komorę śmieciową 0,5-1cm

- komorę gąbki ppi45 12x5x50cm

-komorę grzałek i bloku adsorbera na Purolite A520E do klarowania wody i usuwania NO3

- przelot dolny oknem 8x5cm do komory pompy

- komorę pompy w której patrząc od dołu :

odstęp od dna 2cm - złoże biologii 2l - złoże biopolimeru TMBT 4l - miejsce na węgiel lub phosex/silicaex do wyboru - całość z pompą Jebao DCT4000 a po wydłużeniu komory o 4cm do DCT6000

- dodatkowo skimmer do komory pompy.


Oczywiście zastosowanie bloku adsorbera lub TMBT oraz innych złóż - to decyzja akwarysty ale konstrukcja przygotowana na elastyczne zmiany i uwzględnia albo klasyczne podmiany wody bez Purolite i TMBT albo chemiczne żywicą jonowymienna albo biologiczne polimerem TMBT usuwanie NO3 i PO4 lub obiema metodami na raz gdzie TMBT usuwa NO3/PO4 a Purolite tylko klaruje wodę. A wtedy podmiany wody są symboliczne np 10% raz na miesiąc.

Połączyliśmy więc i klasykę i nowoczesność:D


Tak zaprojektowana kaseta jest pod wzmocnieniem wzdłużnym w samym rogu ale ma nadal swobodny dostęp do wyjmowania i wkładania gąbki, grzałek i bloku oraz łatwo wyjmować pompę i wkłady nawet bez zdejmowania samej kasety z wieszaka.

Co tygodniowe płukanie gąbki ( co polecam) nie wymaga wyłączania pompy a ryby nawet nie wiedzą że grzebiemy w baniaku więc stresują się tyle co podchodzenie do akwarium - moje do mnie podpływają.


Ma ta konstrukcja też jeden wymóg .

Wzmocnienie wzdłużne tylne z tej strony gdzie planujemy kaseciak musi się kończyć 7-9cm od ściany bocznej akwarium a pierwsze wzmocnienie poprzeczne tzn "spinka" musi być dalej niż 30-34cm od szyby bocznej.


EDIT widać morskie doświadczenie Marka.

automatyczna dolewka odparowanej Marku u nas jest zbędna bo nie ma odpieniacza i dopóki nie widać tafli wody z pod korony jest OK i to może się wahać nawet kilka cm.


Na temat podmian wody podyskutujemy na pw jak docenisz fakt że woda wcale nie opuszcza szkiełka a podmianka może być 10% czyli 80l raz na miesiąc ale o tym jeszcze nie dyskutowaliśmy dlatego jest to problem dla Marka - jakoś rozwiążemy - czekamy na testy i wynik NO3 jego kranówy

Opublikowano
Wyniki z moich wodociagów,testy przyjdą to porównamy.


Po raz pierwszy widzę w Polsce wodę w kranie niemal jak w jeziorze Malawi.:D


Masz wodę o pH 8 a NO3 - 3,3 ppm więc nisko, woda miękka i nawet proporcje zmineralizowania i związków zbliżone do Malawi.

Reszta parametrów niemal jak jeziorowe - dzikusy powinieneś hodować.

Zbędne więc grys koralowy, zeolity i inne keramzyty - po prostu lejesz kranówę. Ciekawi mnie jeszcze poziom krzemianów SiO2 ale tego wodociągi nigdy nie mierzą.

W tej teczce JBLa co zakupiłeś masz skalę tylko uzupełnienie dokupić na SiO2 - będziesz wiedział jak się sprawy będą miały z okrzemkami w twoim baniaku.

Po raz pierwszy polecam na tym forum stałą automatyczną podmianę wody dla spokoju ducha przez korpus z węglem aktywnym mimo że twoje wodociągu wodę tylko ozonują bez chlorowania.


Twój kaseciak nie będzie wtedy miał w komorze grzałki tego bloku do klarowania na Purolite A520E a pod pompą tylko 2-3 litry ceramiki dowolnej i nic więcej.

Jak zrobić automatyczną dolewkę z automatyczną podmianką :D

W komorze grzałki dajesz małą pompkę np Hydor Pico 250 i cienki wężyk od osmozy ( nie załamuje się) do kanalizacji i regulujesz jej wypływ tak by wyszło 10-20% na tydzień z 800l. Możesz tą pompkę uruchamiać timerem np 2-10 razy na dobę po 1 minucie by zaworka nie stosować bo lubią się przytkać.

W tej samej komorze czujnik poziomu wody który otwiera nalewanie kranówy elektrozaworem przez węgiel do komory pompy -wsio i masz automat.

Pisałeś że masz takie ustrojstwo do sumpa jeśli wymiarowo wchodzi do komory grzałki to git. Jeśli nie to widziałem takie dla morszczyzny bardzo zwarte w budowie i maleńkie - na pewno wejdą. Warto dać podwójne zabezpieczenie przez przelaniem wody i tylko tyle.

Te wynalazki ze spłuczki klozetowej są zbyt niebezpieczne.

Tu bym nie oszczędzał tylko kupił profeskę niemiecką właśnie zaprojektowaną do takich celów z podwójnym zabezpieczeniem i sygnalizacją alarmową.


http://www.sklep.aqua-trend.pl/automatyczna-dolewka-levelautomatic-v2-p-17.html


Marku nic nie robisz tylko 1-2 razy na tydzień gąbkę płuczesz - malawijski raj wychodzi, tylko pozazdrościć. Ja by taką wodę uzyskać nie żle muszę kombinować z RO/DI i mineralizacją.

Opublikowano

Właśnie tą dolewkę mam,właściciel tej firmy to kolega i zarazem Morszczak,trochę mu testowałem sprzętu i z czystym sumieniem polecam jego produkty.

-- dołączony post:

No i przyszła walizka z testami,ale na CO2 nie ma tam testu,pisałem,że coś nie tak w tej aukcji choć sprzedawca zapewnił,że jest OK.Pomijam,że nam i tak nie jest potrzebny.


OK,doczytałem w akcji,że jest tabela do wyliczenia CO2,ale zmyłka a sprzedawca mi napisał,że mozna zrobić test na NO3


"na tym teście jest możliwość zmierzenia co2"


Trzeba umieć przyznać się do błędu,z poziomu Kh i Ph można wyliczyć CO2 i coś mi z młodzieńczych lat się przypomina.

Opublikowano

Immar, ja mam tak dolewkę zrobioną. Jak jeszcze nie masz zbiornika to możesz rozważyć. Mam dwa otwory w bocznej ściance. Wewnątrz wklejone rurki sięgają powierzchni wody. Na zewnątrz idą w dół do kanalizy ( zasyfonowane ). Do akwarium mam doprowadzoną wodę przez 2 szeregowe korpusy: pianka 1 mikro i węgiel. Za tym elektrozawór.

Cała procedura polega na uruchomieniu timerem raz na dobę elektrozaworu tak, aby wlał odpowiednią ilość wody. W zależności od timera możesz to robić co drugi dzień lub raz w tygodniu - jak chcesz. Nadmiar wody przelewa się tymi rurkami do kanalizy. Są dwie, bo jedna jest awaryjnie, gdyby pierwsza isę przytkała ( jest ona 3 mm wyżej od powierzchni wody w akwarium ). Działa bez problemu już od pół roku.

post-15617-14695726251373_thumb.jpg

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.