Skocz do zawartości

Akwarium 120x55 - zmiany


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam Wszystkich, jest to mój pierwszy post na forum.


Chcialbym zmienić obsadę akwarium (119x55x67) na malawi (całkowity restart zbiornika). Piasek Kresel, wapienie z składu, trochę własnych.


Mam pytania:

1. Woda wodociągowa 458mh/l wg. wodociągów, zmierzona 21st. Dla pyszczaków najlepiej bybyło ok.12, tak cztałem. Czy mieszać wodę 50/50 z wodą za wymieniaczem jonowym?

2. Filtr Eheim 2228. Czy przydałby się jeszcze filtr wewnętrzny?

3. Akwarium "otwarte" z dwóch stron (na salon i kuchnię). Nie będzie to zbyt stresujace dla pyszczaków?

4. Temperatura 21-27 st w pomieszczeniu (w akwarium 22-23st.) Czy dokupić grzałkę? Do tej pory obywałem się bez i chętnie bym tak pozostał.

5. Oświetlenie. Wszędzie napisane jest, że to mniej ważne, ale wolę dopytać).Trzy reflektory diodowe+4 własniej roboty doświetlacze (diody czerwone i niebieskie) Czy czegoś szczególnego wymagają TE ryby?


Pytań pewnie będzie więcej, ale na razie czytam intensywnie o malawi.


Pozdrawiam,

Marek

Opublikowano

Witam i pozdrawiam w naszym gronie,

A po co restart - co ryby jakaś dzuma ci wybiła? - wystarczy nie ruszać kubełka odgarnąć piasek położyć podkładki ze zlewozmywaka i na tym ułożyć nowe kamienie ( wapienie odradzam - nie są z tego biotopu) i ruszać. Chyba że chcesz wszystko wymieniać.


ad1/ Zapewne chodziło ci o Twardość ogólną 458 mgCaCo3/l to = 25,66 dH - bardzo twarda woda ale ryby to zniosą bez problemu byle nie było wahań czyli bez dolewania tej po zmiękczaczu.

Ad2 - Eheim 2228 - super i do biologii i jako mechanik byle go nie zawalić grysem to nie straci na wigorze i jak wsadzisz cyrkulator co będzie gówienka kiedyś podpychał do wlotu tego Eheima to styknie i tanio wyjdzie. Mechanik będzie bardzo widoczny przy dwustronnym akwa bo nie schowasz za kamieniami.

Temperatura powinna być od 24C a to że dwustronne i z tym oświetleniem to OK .


Bardziej interesuje nas pH i NO3 tej kranówy - to jest ważne.

Opublikowano

Witam-w zasadzie kolega już wszystko napisał ja mogę dodać co do kamienia to zastanów się np nad otoczakami,serpentynitem(zerknij do galerii,albumu na inne baniaki może coś ci przypadnie do gustu).Co do wody to zmierz sobie w kranie jakie masz Ph i No3 testami kropelkowymi(są najdokładniejsze).Pozdrawiam ;)

Opublikowano

Nic nie wybiło, po prostu chęć zmian.

Chętny na ryby jest- nic nie stoi na przeszkodzie.


Chcę zrobić restart, na dnie piasek przykryty grugą warstwą żwiru bazaltowego. Wolę zrobić od nowa.


Wg. najnowszych danych od wodociągów.

PH=7,2

NO3=16,7

Twardość ogólna =380 mgCACO3/l


Jeszcze pomierzę parametry przy miksie wody wymieniacz/kranówa- ciepłą wode mam tylko z wymieniacza, więc jakbym chciał lać bezpośrednio z kranu to przydadzą się parametry wody wymieszanej o temp. 24-26 st.

Do tej pory lałem wodę bezpośrednio z kranu, ryby miały się dobrze, ale parametry mierzyłem ze "sto lat temu".

Opublikowano

Huston -mamy problem:grin:


Te NO3 -16 mg/l to problem ale sobie z tym poradzimy.

Ryby od razu sprzedawaj ale kubełek odłącz zdejmij pokrywę i nie wylewaj wody - taki otwarty pozostaw nawet na kilka tygodni. Nie musi pracować byle tlen docierał na tyle by siarkowodór nie powstał.

Woda stara z akwarium jest bezwartościowa - wylej cała i grzeb w szkiełku do woli.

W ten sposób nie stracisz biologii i ona ruszy po kilku godzinach na całego.

Wlej nową wodę z kranu - koniecznie daj uzdatniacz np Seachem Prime lub Kordon AmQuel podłącz kubeł i ruszaj wodę. Jak polecą syfki nie ma zmartwienia i tak będziesz od piasku miał mętność to się wyklaruje.

Już wybieraj obsadę tylko z głową - koledzy doradzą co i jak.

Ja tylko radzę kupować w uznanych hodowlach - masz je na banerku.


Od razu odpada co tygodniowy system podmian wody bo nigdy nie zejdziesz z tą kranówą poniżej 40 mg/l NO3 a to już 2x za dużo.

Jak ruszy kubełek w nowym aranżu to się odezwij coś poradzimy na to NO3 by rybki były szczęśliwe:D


Zmiękczacz wody podmienia tylko jony wapnia jonami sodu a dla Malawi ten wapń jest cenny - pozostań przy tej zimnej kranówie i tak będziesz podmieniał tylko 10% raz w miesiącu - styknie ta zimna kranówa.

Opublikowano

Mam jeszcze własne ujecie wody na ogrodzie (z 17m). Spróbuję pomierzyć parametry.

Choć w zimie i tak z niego nie korzystam (boję się, że woda w rurach zamarznie), więc nie wiem czy warto zmieniać "źródło" wody co pół roku.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.