Skocz do zawartości

pierwsze Malawi (720l) - dylematy początkującego


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

a to połaczę dwa pytania: czy kaseciak powinien przy takim akwa być na środku czy można śmiało na bocznej ścianie montować ( plus to mniej widoczny w akwa, minut to chyba gorsza filtracja i cyrkulacja wody - tak? ). Na środku równomiernie by ściągał z dwóch stron i ale wizualnie będzie centralnie sie prezentował.


A jeśli centralnie to drugie pytanie: czy takie pcv jakby podzielił na pół aby pod wzmocnienie weszły dwie połówki i wtedy połączenie takich połówek za kaseciakiem co widać nie będzie? Co o tym myślicie?

Opublikowano

Moim zdaniem przy 2 metrówce to tylko po środku na tylnym wzmocnieniu powieszony wtedy wzmocnienie poprzeczne wklejone nie idealnie po środku lub kaseta lekko przesunięta.


Poszukaj na tym filmiku co ci wkleiłem - czy widzisz jakiś kaseciak?

Pisałem też o tle z forniru kamiennego w dwu częściach plus przód kaseciaka tym oklejony.

Opublikowano

...nie odpowiem Ci na temat kaseciaka bo go nie mam ale z tego co piszesz to będziesz zamawiał akwarium. I tu rysuje się jeszcze szansa tego typu ,że zamawiając akwa możesz też poprosić o to aby Ci tam włożyli tło przed wklejeniem poprzecznych wzmocnień co pewnie podniesie koszt. Ale wyjście jest. Ewentualnie możesz poprosić aby Ci nie wklejali poprzecznych tylko dostarczyli a Ty sam je wkleisz ( nie wiem tylko jak to ma się do gwarancji). Albo zmienisz koncepcje i kupisz jakieś modułowe lub folię. Ale to sam musisz zadecydować.

Opublikowano
Ciekawe i praktyczne. Faktycznie. Thx.


Z tego co pamietam to u ciebie kaseciak oklejony jesy ale granit tak? Gdzie szukałeś stosownej okleiny nadajacej sie do wody? Wpisywac wyszukiwanie folii meblowej czy po jakim sladzie isc?


U mnie zarówno tło jak i obudowa kaseciaka to prawdziwy granit kupiony za 20 zł w dużym zagładzie kamieniarskim robiącym nagrobki. Oni tam tną bloki granitu a ja kupiłem "odpad" czyli bok takiego bloku.


Wysłane z telefonu

Opublikowano

W temacie tła oklejanego folią; w moim zbiorniku mam tło wewnętrzne zrobione z PCV 2 mm oklejonego folią ORACLE w kolorze czarny mat. Woda nie stanowi dla takiej folii żadnego problemu. To co pisałeś o możliwości wymiany tła w "pracującym" zbiorniku owszem jest możliwe. Konieczne jest jednak zrolowanie takiego tła ( do śr. ok. 30 cm) ze względu na wzmocnienie poprzeczne. Moje tło jest docięte idealnie pod wzmocnienia. Niestety rolowanie tła powoduje, że boczne krawędzie są lekko zagięte i nie przylegają idealnie do szkła - słup wody nie daje rady. Przy grubszym PCV nie będzie tego problemu, ale z rolowaniem gorzej. Poza tym przed wymianą trzeba idealnie (albo prawie idealnie) usunąć piasek wzdłuż tylnej ściany. Kolejna wada; wielkie lustro. Kolor tła nie ma znaczenia - w poprzednim mniejszym zbiorniku miałem tło niebieskie naklejone na szkło od zewnętrznej i efekt był ten sam. Podsumowując; odradzam taki rodzaj tła. Moim zdaniem nie ma jak strukturalne, wewnętrzne.

post-10108-14695724007309_thumb.jpg

Opublikowano

Ale jak to lustro? Skoro tlo, powiedzmy niebieskie bedzie od wewnatrz to tez efekt lustra bedzie? Jestem w stanie zrozumiec jak na zewnatrz naklejone bo szyba jest ale wewnatrz tez? Takie 2 mm daje sie zgiac bez lamania - grubsze odpada bo nie wlaze przez wzmocnienie raczej

Opublikowano
Niestety rolowanie tła powoduje, że boczne krawędzie są lekko zagięte i nie przylegają idealnie do szkła - słup wody nie daje rady.

Robert. Ale jeżeli tło będzie wkładane jeszcze bez wody to te końcówki można punktowo przykleić silikonem akwarystycznym. Ja w innym akwa tak zrobiłem i miałem święty spokój.

Opublikowano

Owszem, ale w temacie pojawiła się opcja ew. zmiany tła w zalanym zbiorniku. Moim zdaniem klejenie PCV itp. do szkła za pomocą siliconu nie sprawdza się. A jeszcze jedno; moje tło przy włączonym cyrkulatorze, mimo, że było przyklejone punktowo siliconem po kilku dniach wybrzuszyło się tzn woda podeszła za tło i wypchnęła je.

Opublikowano
Moim zdaniem klejenie PCV itp. do szkła za pomocą siliconu nie sprawdza się


...może przyczyną było jednak to ,że masz dużą powierzchnię. Trudno powiedzieć czemu tak się u Ciebie stało. Fakt..ja to przyklejałem do wiele krótszego i było ok.

Opublikowano
Ale jak to lustro? Skoro tlo, powiedzmy niebieskie bedzie od wewnatrz to tez efekt lustra bedzie? Jestem w stanie zrozumiec jak na zewnatrz naklejone bo szyba jest ale wewnatrz tez? Takie 2 mm daje sie zgiac bez lamania - grubsze odpada bo nie wlaze przez wzmocnienie raczej


Dokładnie lustro! Wszystko co przed akwarium jest widoczne "w akwarium" Moje niebieskie tło było tak jak Ci pisałem naklejone od zewnątrz. Uważam jednak, że klejone od środka da taki sam efekt. Przy okazji; wkleić folię od środka moim zdaniem będzie dużo trudniej (chodzi o wykończenie brzegów). Co do grubości PCW - masz rację grubość 2mm daje pewność włożenia pod wzmocnienia, niestety u mnie woda robiła z nim co chciała. Proponuję spróbować z grubością 3 mm a nawet 4 mm. Może uda się zrolować, żeby włożyć do zbiornika.


"...może przyczyną było jednak to ,że masz dużą powierzchnię. Trudno powiedzieć czemu tak się u Ciebie stało. Fakt..ja to przyklejałem do wiele krótszego i było ok." - ale kolega Rafik567 ma zbiornik 2 metry.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.