Skocz do zawartości

Protomelas sp. Steveni Taiwan wszystkożerca czy nie?Proszę o pomoc.....


Marcin

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich forumowiczów.


Jest to mój pierwszy post na tym forum.

Wszystkie informacje dotyczące strony technicznej akwarium tj. sprzętów, cyrkulacji, podłoża itp. znalazłem bez problemów ale gdy doszedłem do tematu żywienia, wybranej przeze mnie obsady napotkałem na kilka sprzecznych informacji.


Posiadam akwarium 200x60x60, wczoraj zalane, myślę, że za 4-6 tygodni wpuszczę pierwsze ryby.


Ryby to Non-Mbuna:

Placidochromis phenochilus Mdoka white lips

Protomelas sp. Steveni Taiwan

Aulonocara sp.stuartgranti maleri „Maleri”

Otopharynx lithobates Zimbwabwe Rock

Copadichromis Borleyi Red Fin (Kadango)


Obsadę wybierałem posiłkując się Bazą Ryb Klubu Malawi i tematami http://forum.klub-malawi.pl/artykul-wybor-obsady-non-mbuna-akwarium-t21020.html oraz http://forum.klub-malawi.pl/protomelas-sp-steveni-taiwan-opis-spostrzezena-t20985.html i tu zaczęły się moje wątpliwości…..

Według Bazy Ryb moja obsada jest mięsożerna ale wg powyższych tematów np. ryba Protomelas sp. Steveni Taiwan – wszystkożerna a raczej dieta powinna zmierzać w stronę roślinożerców…


Bardzo proszę forumowiczów o ocenę mojej obsady pod względem żywieniowym, ponieważ się pogubiłem. Proszę o wskazówki jak powinienem ułożyć dietę dla mojej obsady, nie chciałbym rezygnować z żadnego gatunku (wszystkie są przepiękne), jeżeli jest możliwość pogodzenia potrzeb żywieniowych tych ryb.


Chciałem również nadmienić, że pokarm będę kupował z firm Dainchi i OSI i że jestem początkującym Non-Mbunowcem. :)


Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzy gatunki w twojej obsadzie to ryby w szerokim słowa znaczeniu wszystkożerne. Ich karma jest jednak inaczej pobierana ... Protomelas żeruje zeskrobując Peryfiton czyli glony ale także żyjące w nich organizmy zwierzęce... nie jest to wyspecjalizowany roslinożerca ale bliżej mu do diety peryfitonożernej Mbuna. Placidochromis zjada wszystko co znajdzie podczas pozyskiwania karmy przez duże ryby takie jak Taeniolethrinops. Otopharynx zjada odchody głównie roślinożerców ale wskazywane jest również, że podstawą diety są bezkręgowce. Sądzę że odchody są dla niego uzupełnieniem diety ale i tak trzeba przyjąć że nie jest on typowym mięsożercą . Copadichromis to zooplanktonożerca a Aulonocara zjada bezkręgowce. Nie polecam łączenia ryb peryfitonożernych z Aulonocara czy Copadichromis. Trudno jest dobrać odpowiednią dietę. Zbyt mało karm mięsnych nie pasuje wskazanym mięsożercom a zbyt dużo peryfitonożercom . Skoro już ryby masz to nie jest dramatycznym problem jakieś nieidealne skompromisowanie diety . Póki ryby są młode dawałbym znaczną przewagę karm mięsnych np. 4 razy w tygodniu, jednak nie więcej niż 2x w tygodniu lekkich mrożonek. Z czasem gdy ryby osiągną pełne rozmiary przeszedł bym na układ 50 na 50. Taka dieta nie utuczy i nie zabije Protomelas a pozwoli rozwijać się Aulonocara i Copadichromis.

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za wskazówki karmienia, będę się do nich stosował.

……nie zdawałem sobie sprawy, że tak skopałem obsadę żywieniowo, pomimo, że naprawdę dużo czytam na forum w dziale żywienia ale to tylko utwierdziło mnie w przekonaniu, że jestem początkującym Non-Mbunowcem :D


Zastanawiałem się nawet nad zmianą obsady…..ale zostawiam ją i nie mogę się doczekać widoku ryb w moim akwa…:D


Dziękuję i pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj,

czyli, mogę trzymać :

Placidochromis (jako moją główną, stadną rybę)

Otopharnyxa (piękna,pomimo trchę dziwnych upodobań żywieniowych)

te dwa gatunki na pewno będą w moim akwarium…i czy mogę do tego dołożyć

Copadichromisa i Alunocarę ?


Czyli:

Placidochromis

Otopharnyxa

Copadichromis

Alunocara


Czy te gatunki mogą być razem pod względem żywieniowym?


Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak. Oczywiście jeśli karmisz kilka razy dziennie to nie musi być jeden rodzaj karmy. Mieszaj je jednak według rodzaju. W dniu mięsnym niech to będą tylko karmy mięsne a w roślinnym, roślinne.

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.