Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam chciałem zasięgnąć porady gdyż chciałbym się zabrać za zrobienie filtra narurowego opartego na kuble ehime 2260 oraz pompie Grundfos ALPHA2 25-60 180.


Obecnie jest


Obecnie posiadam jako biologa eheim 2260 oraz jako mechanika eheim 2226 lecz denerwujące jest byczenie jakie wydobywa się z 2260 i problemy z odpowietrzaniem 2226 po czyszczeniu. Baniak to 450l 150/40/60 postawiony na szafce 90cm, węże zasysające mają po 150cm długości a wylotowe po 250cm, dlatego też przepływ w filtrach jest sporo niższy niż deklarowany przez producenta ( niestety nie mam jak zmierzyć). Rury wlotowe w akwarium posiadam 16mm i 20mm na zasysające to 16mm i 32mm, są to pex-y zamocowane za tłem styropianowym wiec muszą zostać.


Co ma być


Tak wstępnie myślę by połączyć rury zasysające trójnikiem 16/32/32 dać to do korpusu rurą 1 cal, następnie z korpusu do pompy a z pompy do kubła tez 1cal, na wyjściu z kubła dać trójnik i połączyć wloty 32/20/16. Tak miało by to funkcjonować lecz miło będzie jak koś by potwierdził mój tok myślenia bądź dał jakieś sugestie odnośnie przerobienia instalacji.

Opublikowano

Witam ponownie widzę ze temat cieszy się ogromnym zainteresowaniem wiec dopiszę trochę rzeczy i dam schemat jak ma to wyglądać. Niestety jest dość ciasno bo miejsca w szafce mam mało(w80 g80 s60 ) a dodatkowo chce by wszystko było na rurach 32mm. Zmuszony jestem też całą instalację zrobić na boku szafki wiec mam do dyspozycji 80cm wysokości i 60 szerokości.


Od góry będzie szło zasilanie z akwarium (jak już wcześniej pisałem jest to rura 34mm oraz 16mm) połączone będzie to trójnikiem, następnie będzie zrobiony kran z szybkozłączem do podmianek i odpowietrzania. Tylko cały czas zastanawiam się jak połączyć węże z rurą pp by było to demontowane i w miarę tanie.


Następnie będzie dany trójnik by woda przez prefiltry szła równolegle, oczywiście na filtrach zawory zamykające z półśrubunkiem, kolejno zejście w dół połączenie i wprowadzenie do pompy a później z pompy rozdzielenie na trójniku i jeden koniec wraca na rurce 16mm do akwarium a drógi na rurce 32 do korpusu.


Zarówno na zasilaniu jak i na powrocie dam prawdopodobnie po zaworze zamykającym by móc w razie W bez problemu zdemontować jak i modernizować instalację.


Czekam na uwagi i podpowiedzi czy dobrze kombinuje puki nic nie sklejałem:P

post-11339-14695718101111_thumb.jpg

Opublikowano

Strasznie kombinujesz kolego. Po co ten trójnik na boki? Woda powracająca do akwarium musi wychodzić bezpośrednio z pompy żeby podnieść słup wody. Troszkę niejasny jest dla mnie ten rysunek...


Zrób tak jak ja, a mianowicie... Woda z akwarium wchodzi do pierwszego korpusu (mam ich 3 w sumie) gumowym wężykiem (nie pamiętam średnicy) podłączonym cybantem do zaworu kulowego z końcówką od węża. Poszczególne korpusy są ze sobą połączone szeregowo na sztywno śrubunkami 1/2 cala potem jest kolanko żeby "zagiąć" filtr na kolejną ściankę i na końcu pompa z założonym zaworem kulowym żeby, w razie czego jak będę spuszczał wodę, można było zostawić zalany filtr lub żeby wyczyścić czy rozebrać filtr bez spuszczania połowy wody z akwa. Ja dałem trójnik przed pompą jeszcze bo chciałem mieć spust wody wygodny ale nie używam tego wcale bo nie bardzo chce to działać :P poza tym że odkręcenie "tego" konkretnego zaworu powoduje zasysanie powietrza do pompy. Gdybym teraz to poprawiał to dałbym trójnik za pompą na zasadzie że zakręcam wylot do akwarium a odkręcam do kubełka/łazienki i spuszczam wodę.


Musisz wziąć pod uwagę że trzeba wymusić obieg wody w dół takiego korpusu bo jak go zasypiesz ceramiką to woda będzie przepływać tylko po górze (dajesz rurkę przez 3/4 korpusu podłączoną z grubsza do czapy korpusu). Nie bardzo rozumiem po co ci ten kran na początku i potem trójnik? Zajrzyj tu: http://fawa.pl/viewtopic.php?f=2&t=24366 starałem się dojść jak zbudować filtr z beczki ale stanęło właśnie na pompie cyrkulacyjnej i korpusach i dzięki pomocy kolegów z fawy udało się. Zrezygnowałem z pomysłu posiadania możliwości odłączenia korpusów od pompy i połączyłem wszystko na sztywno. Pamiętaj dobrze wszystko skręcić żeby nie zasysało nigdzie powietrza lewego bo będzie głośno pracować a pompa będzie się niepotrzebnie grzać. Jak coś to pisz może uda mi się jakoś podjechać i pomóc w budowie... Chętnie też pomogę ci przez forum :D

-- dołączony post:

Poza tym jak dasz korpusy i pompę to wystarczy nie musisz dawać już kubełka (chyba że jako dodatkowy biologiczny ale oddzielnie poza układem pompy). Sama pompa ma 3,07 m3/h na najwyższym biegu to pewnie na 1-szym ma ze 2-2,5 m3/h

Opublikowano

Pewnie ze mozna wstawic jeszcze jeden korpus, nawet powinno sie.

Moze byc nawet pusty (lub odrobina waty owinieta na rurke po starym korpusie) zamontowany przed pompa.

Opublikowano

ja to widzę tak : pierwsze 2 jakieś tam mechaniczne , ten jeden za pompą też mechaniczny, a te dwa kolejne to fbf20 i grys koralowy wymieszany z matrixem też 20

-- dołączony post:

ale dlaczego powinien być jeszcze jeden korpus skoro są 2 prefiltry?

Opublikowano
Zarówno na zasilaniu jak i na powrocie dam prawdopodobnie po zaworze zamykającym by móc w razie W bez problemu zdemontować jak i modernizować instalację.



Zupełnie nie potrzebne dodatkowe zawory które tylko zawężają przepływ w układzie. W zupełności starczą zawory które już masz zamkną wsio na co masz ochotę. Jeżeli chodzi o kubełek z ceramiką to fajny pomysł ale dałbym go jako pierwszego za mechanikami. Oczywiście z równolegle zamontowanym bypassie. I pytanie gdzie jest pompa ? Bo jak przed mechanikami to strasznie zły pomysł , ponieważ wcześniej czy później wpadnie do niej piach i kwestia czasu jak ja szlak trafi.

Opublikowano

Czy to co jest oznaczone czerwoną kropką to pompa?

Jeżeli tak to zdecydowanie dałbym ją z jednym prefiltrem i przed trójnikiem bo jak wiadomo nie od dziś pompy bardziej tłoczą niż ssają więc nawet przy niewielkim zabrudzeniu prefiltrów będzie jej dużo trudnie zasysać wodę.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.