Skocz do zawartości

Stelaż pod nietypowy zbiornik


Rekomendowane odpowiedzi

Na dniach będę zamawiał zbiornik o wymiarach 120x85x65. Planuję postawić pod to akwarium stelaż, ale pomimo to że przeczytałem już sporo postów na ten temat nie jestem pewien jakie rozwiązanie zadziała przy takich wymiarach.


Pierwszy raz zrobiłem podejście do SketchUp-a więc efekty nie są porywające, ale zamieszczam poniżej to co udało mi się stworzyć. Mam też kilka pytań:

1. Czy jest sens pakowania słupka pośrodku stelaża?

2. Planowałem wysokość 50 cm, ale czy zmieści się pod nim np: filtr narurowy?

3. Wykorzystać aluminiowe profile zamknięte czy coś innego?


sqPf.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej Renton,

Ja już spawanie stelaża mam za sobą ;)

Postaram się trochę podpowiedzieć!


1. Dawaj słupek po środku Twoje akwarium z wodą będzie ważyło gdzieś 770 kg. Moim zdaniem lepiej chuchać na zimne!

2. Hm.. wysokość 50cm moim zdaniem to trochę mało ale dla chcącego nic trudnego! Ja osobiście zrobił bym go na 55 cm i nie dawał podłogi dojdą nóżki regulowane więc pewnie wysokość całkowita od blatu do podłogi wyniesie 57-58 cm.

3. Do zrobienia takiego stelażu wykorzystaj profile stalowe lub nierdzewne 40x40x2 Te drugie lepsze ;)

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz wykorzystać materiał jaki chcesz. Słupek pionowy dodać proponuje w bocznych ścianach. Jeżeli wykorzystasz profil aluminiowy 20 x 50 lub nierdzewny lub kwaśny lub stalowy to i tak stelaż ci wytrzyma. Tylko podczas spawania ułóż je wyższą krawędzią w dół aby był mocniejszy. Postaw stelaż na 8 nóżkach. Po trzy na na dłuższych bokach i po jednej po środku pod pionowym proponowanym wzmocnieniem na krótszych bokach. Oto moje propozycje i sugestie.

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie to rzeczywiście można pociągnąć linię środkową tak jak boki czyli środkowe słupki na krótszych bokach i dodatkowo na podstawie taki sam przez środek jak pod blatem. Wtedy te nóżki o których piszesz na środku krótszych boków byłyby uzasadnione.

Podsumowując te dwie propozycje jaki profil wybrać? 40x40x2 czy 20x50x2?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20x50 w zupełności wystarczy. Sam takie mam. Kolega liczył wytrzymałość u mnie i wyszła mu nośność ponad półtorej tony u mnie. Nie pękaj :-) oczywiście mam trochę inaczej zbudowany stelaż ale to nie ma znaczenia. Ten profil spokojnie da radę spawany dłuższym bokiem w stronę ziemii. I do tego jest tańszy :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a ja proponuje zrobić to z kątownika 30x30x2/3, widze ze koledzy pomagają wykonać bunkier, to co masz na rysunku zostaw a z góry wyrzuć jeden środek wytrzyma lekko, nie wiem czy jesteś świadomy ale jak postawisz akwa 65cm na stelaży 55cm z nóżkami to masz 1,2h, wiec do dna tylu akwa bez drabiny nie dojdziesz,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oj ludzie stelaże, które proponujecie do 7 postu są chyba pod czołg :D


wykorzystaj profile stalowe lub nierdzewne 40x40x2 Te drugie lepsze

Krzysiek wytłumacz mi w czym chyba tylko w cenie :|

Profil metalowy! górną ramę zrób z profilu 40x50x2/3 lub 30x40x3 oczywiście stawiając na kant, łącząc na środku 2 poprzeczkami, uzyskujesz w ten sposób pancerną "koronę" pozwalającą na 6 nóg z profilu 30x30x3 lub 40x40x2, nogi połącz ze sobą tak jak masz na projekcie, będzie git !

Sam będziesz spawał czy zlecisz ?


Edit: kurcze, chyba sam zaproponowałem "pancernika" :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Początkowo miałem zamiar podejść do całej akcji razem z ojcem, ale po dłuższym namyśle doszedłem do wniosku, że lepiej by było gdyby zajął się tym ktoś z większym doświadczeniem. Macie jakieś namiary na konkretnego typa do takiej roboty?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.