Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano



Z mojego kaseciaka usunalem scianke za gąbka i zostala pusta przestrzen.Dodalem tez skimer do komory pompy.Czy sprawdzi się moj pomysl?

Skimmer jak najbardziej się sprawdzi, miałem taki w poprzedniej kasecie. :)

Wysłane z telefonu

Opublikowano (edytowane)

Czekam na filtr więc powoli biorę się za kasetę.

Co myślicie o takiej budowie kasety do akwarium 180x50x60h (540l):

Komora 1 - 8mm "śmieciowa"

Komora 2 - 20-30mm na gąbkę (taką żeby często ją czyścić itp żeby z grubsza śmieci zbierała)
Komora 3 - 50 mm na gąbkie ppi 45 

Komora 4 - 30mm na grzałkę
Komora 5 - komora pompy (a w niej również JBL MicroMec - 1L)

Nic nowego pewnie nie wymyśliłem ale wole się upewnić, że nic nie przesadziłem czy zepsułem 

Material to plexi klej CosmoPlast500.

Edytowane przez Grz3si3k91
Opublikowano

Życzę powodzenia we wkładaniu gąbki o grubości 2cm do kaseciaka o wysokości ~50cm

Daruj sobie tą gąbkę, bo ona do niczego nie będzie służyć, poza tym że zatrzyma prawie wszystko i będzie non stop zapchana, trzeba wyjmować jedną główną 5cm co tydzień i będzie gitara. 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Czyli ogólnie reszta jest dobrze? 
Wystarczy zrezygnować z głupiego pomysłu z gąbką 2cm i można kleić?
Takie pytanie jeszcze.
Komorę miedzy gąbką a grzałką zostawiamy otwartą? Robimy tylko szynę po której gąbkę w suwam a komorę między grzałką a pompa robimy ścianę tylko zostawiamy od dołu 5cm szczelinę?

W miejscu komory robimy kratkę podest na złoże biologiczne i koniec?

Opublikowano

Ostatnio przyszła do mnie pompa od majfrenda. Ctp-3800 czyli koło 3600l/h. I muszę powiedzieć, że wloty to jedno ale komora śmieciowa nie może być zbyt wąska. Moim zdaniem do dużych przepływów to min. 1cm. Miałem około 5mm i tak - bez gąbki było ok, z gąbką poziom w komorze grzałki i bloku oraz w komorze pompy drastycznie spadał aż do zapowietrzenia. Kiedy powiększyłem komorę śmieciową do ok 1-1,5 cm (na oko, nie chciało mi się mierzyć) to i z gąbką było ok.

 

Wysłane z telefonu

 

 

 

 

Opublikowano (edytowane)

Witam udalo mi się osiagnac realnie pracujacy skimmer.Drze az milo.Mysle ze filmik to przedstawi.

Ogolnie tez rozwiazalem problem cyrkulacji aby po przekatnej nie dawac falownika.

 

Edytowane przez RavenPl
Opublikowano (edytowane)

Witam wczoraj skonstruowalem nowy kaseciak.Do calosci zbudowalem ramke jak na zdjeciu wkladana do komory pompy.Bedzie to powleczone ponczocha zony a w srodku bedzie purolite wypchane po brzegi.Wychodzi na to ze chcac nie chcac woda bedzie musiala byc przecisnieta przez ta warstwe.Po testach zdam meldunek czy moj pomysl się sprawdzi.Moze wiec uda się aby nie robić denitratora.Pytanie.Czy na spod dac wiec ceramike a na gore purolite czy odwrotnie?Purolite to dla mnie nowosc wiec nie wiem ktorym etapem filtracji powinien byc.

IMG_20171224_150205.jpg

IMG_20171224_150237_HHT.jpg

IMG_20171224_150031_HDR.jpg

Edytowane przez RavenPl
Opublikowano

Odnośnie skimera. Z tego co zauważyłem u siebie (a mam naprawdę syf na powierzchni którego nie mogę się pozbyć) to najlepiej aby był on po drugiej stronie niż wypływ wody powodujący falowanie powierzchni. U mnie mam falownik skierowany ku górze po prawej stronie a cały syf zbiera się po lewej.
U siebie masz ciekawe rozwiązanie z dwoma wylotami ale mam wrażenie, że przez to spora powierzchnia wody jest odcięta przez rurkę od skimera. Zdaje to egzamin?

W kasecie dał bym purolite na samym dnie, żeby od dołu był przyciśnięty rusztem a od góry ceramiką. Dzięki temu pończocha nie będzie miała szansy się wybrzyszyć.

Nie chcę liczyć która to już Twoja kaseta ale jeśli pcv nie masz za darmo to chyba będzie już najdroższa filtracja na forum ;) Podejrzewam, że już narurowiec wyszedł by taniej ;) Może uzależniony jesteś? ;) (bez obrazy oczywiście, nie chcę Cię urazić :))

Wysłane z telefonu

Opublikowano (edytowane)

Prosze nie potraktowac jako ot ale kontynuujac.Zaspalem owy pojemnik piaskiem aby miec prownanie czy purolite bedzie pracowal.Jab widac przy brudnych gabkach nie ma tragedii z przeplywem wody.Skimmer dzialajacy to już formalnosc.Wystarczy podpatrzec co jest przyklejone za zabkami.

Odpowiadajac na pytania.Rurka jak widac w polowie jest zanurzona wiec woda nad nia przeplywa,ba nawet okazuje się ze to plus bo syf który tam wplynie już nie wyplynie a jego jedyna droga to do skimmera:)To już chyba z 40 kaseta.

 

Edytowane przez RavenPl

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.