Skocz do zawartości

Narurowiec do nowego akwa


szczep85

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

w niedalekiej przyszłości szykuje mi się zmiana warunków mieszkaniowych i będzie mogło w końcu stanąć wymarzone akwarium 200x60x60 720L.

Majster zrobił już w ścianie odpływ i przyłącze wody. Tak aby już z wiaderkami nie latać po domu :D


Zastanawiam się teraz nad filtracją. Patrząc na wasze opinie i zachwyt nad filtracją opartą na korpusach narurowych wybór padł że i ja tego spróbuje !

Pompa Alpha 2 25-60

korpusy 10" x 5szt

korpus 20" lub 10" x 1szt dla FBF .


Proszę was o wszelkie sugestie . Aby wykonać jak najlepszą filtrację .

post-8573-14695715978607_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem w takiej samej sytuacji jak Ty, litraż trochę mniejszy. Zaproponowałbym Ci abyś zrobił automatyczną podmianę skoro za ścianą masz jak się domyślam łazienkę lub kuchnie. A filtrację zrobić mało skomplikowaną tzn. za pompą dać tylko dwa korpusy na baypasie wypełnione matrixem dla stabilizacji parametrów. Takie rozwiązanie będę robił u siebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

FBF jako filtr biologiczny proponuję dać bliżej i koniecznie na bypasie, a na samym końcu ten pusty wkład przeznaczyć na możliwy denitrator. Też na bypasie, do łatwej regulacji :) Reszta wygląda zupełnie dobrze.


czyli FBF dać tam gdzie ma być matrixy? Jeden matrix jeden FBF potem purigen i jeden na zapas???


A co masz na myśli mówiąc koniecznie na baybasie ? a czy tak nie jest on narysowany,bo jeśli nie to pokaż o co chodzi bo ja myślałem że to jest baypas jak na rysunku .


A co sądzisz o dwóch wlotach i wylotach ???

I czy złoże w postacie jednego korpusu FBF i Matrixa wystarczy na taki zbiorniczek ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, dokładnie o to mi chodziło. Pisząc o bypasie, miałem na myśli żeby zawory do regulacji umieścić na gałęzi gdzie woda będzie miała mniejszy opór. Takie odcinające korpus jak zaznaczyłeś na rysunku na wiele się nie zdadzą jeśli chodzi o regulację przepływu przez tą część filtra. Czy aż 4 szt. zaworów przez i za każdym kloszem na wlocie ma sens? Jeśli będziesz je wymieniał parami, a tak pewnie będzie to wystarczą 2. Jeśli któryś z nich miałby mniejszy opór to cała woda poleci tamtędy :) Ponadto spust i napuszczanie wody mogloby się odbywać tą samą drogą, wystarczy zamykająca wylot wajcha gdzieś na samym końcu zeby przy odlewaniu wody nie zapowietrzyć całej instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli tak zrobisz jak na rysunku to woda popłynie tylko przez pierwsze 2 korpusy. Reszta poleci po najmniejszej linii oporu i żadne złoże nie będzie pracować tak jak powinno. Trochę dziwnie narysowałeś ten schemat dlatego pewnie Nabe napisał ci że fbf ma być na bypasie.

Po prostu przedłuż ta czerwoną linie która jest za pompą i załóż jeszcze trzy zawory na tej czerwonej linii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bingo, tylko po co ci fbf i 2x matrix i jeszcze purigen.

Jeśli dasz na fbf korpus 20 to powinno wystarczyć dodatkowo purigen i zapas i bedzie ok.

Zawór jeden do spuszczania wody wystarczy tym samym można dolewać.




Myślałem o dwóch matrixach dlatego że z FBF'em nie miałem jeszcze styczności i nie wiem czy uda mi się go wykonać poprawnie.

Co do spuszczania i napełniania wody to postaram się to ogarnąć na jednym zaworze, jest jakieś najlepsze miejsce w instalacji aby umieści tą odnogę.

kolejne pytanie który układ jest lepszy 1(zawory niebieskie) czy 2(zawory czerwone) kolory opisane tylko po to aby rozróżnić schematy :D.


Czy jest jakieś rozwiązanie aby zredukować ilość zaworów, ale żeby nie tracić na łatwości obsługi systemu.


Nikt się nie wypowiedział na temat dwóch zasysów i wylotów ?! Czy nikt tak nie robił?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
    • W całym procesie myślowym jest jedna niedoskonałość, mam w swoim akwarium tyle ryb, że nie są w stanie zanieczyścić mi wody do poziomu by filtracja nie wyrabiała. Potwierdzają to testy, a nie wzory których nie znam i nie umiem z nich korzystać. Abyś nie myślał, że to jakiś osobisty atak. Po prostu uważam , że w wielkich baniakach utrzymujemy relatywnie mniejsze zarybienie niż w mniejszych akwariach.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.