Skocz do zawartości

PROJEKT MALAWI 1550 litrów


Rekomendowane odpowiedzi

Na początek małe sprostowanie co do wentylacji, źle zostałem zrozumiany.


Wentylacja będzie mechaniczna fakt ale ilość wymienianego powietrza będzie jak w każdym innym akwarium z przykrywą czyli znikoma, ale musi być bo przykrywa będzie szczelna i minimalna wymiana musi być ale powtarzam nie większa niż w akwariach z przykrywą czyli bez przesady huraganu tam nie ma :) Napęd wentylacji cooler z kompa będzie w miarę potrzeb tłumiony, pewnie mógłby to być mniejszy wiatraczek ale nie znalazlem nic taniego i prostego.


Plusem tego będzie chłodzenie akwarium w lecie jeśli zajdzie taka potrzeba, szczerze powiedziawszy wsześniej nie wiedziałem że trzeba chłodzić akwarium. Faktem jest że przy dużej wymianie powietrza następuje szybkie parowanie które zabiera dużo energii ( parujące czasteczki "wyciągają " dodatkową energie z wody, dlatego fenki lisy z pustyni mają takie wielkie uszy :) )


Reasumując zapominamy o wentylacji, będzie tak jakbym miał akwarium z przykrywą, jedyna różnica że w lecie mogę czerpać powietrze z piwnicy nie tłumić wentylatora i w ten sposób chłodzić wodę jeśli będzie to konieczne.


Co do wilgoci i zapachu.

Wilgoć wzrasta nad akwarium, w salonie mam wentylacje grawitacyjna ale miejscowo i tak wzrasta wilgotność a poza tym sufit mam wyłożony drewnem, drewno jest wrażliwe na dlugotrwałą wilgoć.


Zapach samo akwarium chyba nie wydziela jakiś zapachu, ale wilgoć pod przykrywą powoduje że powietrze jest takie powiedzmy zepsute.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zobaczymy co Ci z tego wyjdzie (jesli bedziesz chciał sie podzielic).

Zwrócił bym uwage na jeszcze jedną rzecz. Jeśli pokrywa bedzie szczelna, a wietrzenie za małe to wilgoć spowoduje, że Ci zacznie na pokrywie rosnąć pleśń. I to w tempie błyskawicznym.


Swoją drogą jesli to ma byc szczelne to jak karmić ryby? Rozumiem, że ta szczelność to nie IP67 ? :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tą wentylacją śmigiełkiem od komputera i tą szczelnością a w zasadzie nie szczelnością to wyszedł jakiś nie istotny potworek, latem ma wdmuchiwać z piwnicy pod pokrywę i wtedy boazeria Ok a zimą odwrotnie jak grzejesz dom to boazeria na suficie odpada, nie będę więcej tego komentował tylko zwrócę twoją uwagę na istotne sprawy

1/ tak na oko to szkiełko będzie ważyło ok 2000kg i stawiasz to na płycie wiórowej już ci pisali że to duże ryzyko proponując solidny stelaż metalowy - i co?

2/ nie ruszyłeś tematu napowietrzania wody przy tylu rybach wtedy i szczelności szlak trafi i śmigiełka będą zbyteczne.

3/ omijasz jak ognia sprawę oświetlenia a to istotny szczegół bo ma wpływ na budowę pokrywy i rodzaju materiału z jakiego jest wykonana oraz efekt kolorów ryb.

ale kolego rozbudziłeś emocje u wielu z nas więc temat żyje nadal.:P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model obliczeniowy:


akwarium to prostopadłościan 250 x 90 x 70h cm

przyjmijmy że pokrywa styka się z wodą, ciepło parowania ( parowanie zwykłe akwarium z pokrywą ) zastąpimy przenikaniem ciepła bezpośrednio z wody przez pokrywę, sądzę że takie uproszenie jest na niekorzyść energetyczną, tzn. model zakłada większe straty niż w rzeczywistości.


1. Energia dostarczana


W 7 dni powinienem wymienić 25% wody czyli 375 litrów, ale przy stałej podmianie wody tę wielkość należy zwiększyć bo cały czas zmieniając wymieniamy także już częściowo niedawno wymienioną wodę, Sądzę że będę wymieniał 550 litrów tygodniowo


Do akwarium dostarczę następującą ilość energii:


ENERGIA DOSTARCZONA = 4200 ( ciepło właściwe wody) x 25 stopni ( różnica 50 - 25 ) x 550 litrów = 57750000 J na tydzień


MOC GRZANIA WYMIANĄ TO :

ENERGIA DOSTARCZONA / CZAS W JAKIM ZOSTAŁA DOSTARCZONA

57750000 J / ( 7X24X3600 sekund ) = 95 wat taką moc ma to grzanie czyli jakby była cały czas włączona grzałka o tej mocy, teraz sprawdzimy jak jest moc straty ciepła


2. Energia stracona


Jest kilka sposobów na przenoszenie energii cieplnej w akwarium przy tych temperaturach mamy do czynienia prawie tylko i wyłącznie z przenikaniem ciepła


NATĘŻENIE PRZEPŁYWU PRZEZ PRZEGRODE ( ilość energii traconej w jednostce czasu czyli taki odpowiednik mocy nazwijmy to moc straty ciepła )


MOC STRATY CIEPŁA = 1/OPÓR CIEPLNY PRZEGRODY x różnica temperatur x powierzchnia przenikania ciepła

POPÓR CIEPLNY PRZEGRODY = OPÓR CIEPLNY PRZEJŚCIA MIĘDZY WODĄ A SZYBĄ + OPÓR CIEPLNY SAMEJ SZYBY + OPÓR CIEPLNY SZYBA POWIETRZE


dla przegrody ocieplonej styropianem jest analogicznie


OPÓR CIEPLNY SZYBA/STYROPIAN A POWIETRZE W SALONIE wg. załączonej grafiki

drugiego oporu między wodą a szybą nie znam więc go pominę , uproszczenie na niekorzyść wyjdzie mi mniejszy opór, opór cieplny przejmowania wynika stąd że cząsteczki jednego materiału przekazują drugiem matriałowi energie, i tak na zewnątrz sciany opór jest mniejszy bo wiatr, w środku powietrze mamy stojące więc w naszym przypadku jest to wartość 0,13


OPÓR CIEPLNY PRZEGRODA SZYBA = 0,13 + 0,012 (grubość szyby w metrach) / 1,1 ( lamda dla szkła ) = 0,14


OPÓR CIEPLNY PRZEGRODA STYROPIAN 3cm = 0,13 + 0,03 / 0,044 = 0,81


MOC STRATY PRZEZ SZYBĘ = 1/0,14 x 2,52m2 x 4 stopnie róznica = 72 waty straty


MOC STRATY PRZEZ STYROPIAN = 1/0,81 x 6,88m2 x 4 stopnie róznica = 34 waty straty


3. podsumowanie


zysk 95 wat

strata 106 wat


ups na minus ale w rzeczywistości straty będą mniejsze na ocieplonych ścianach będzie dodatkowo nieuwzlgędnione 3cm stryroduru od tła strukturalnego, sam filtr będzie bardzo dobrze zaizolowany więc strat tam nie będzie prawie żadnych, myślę że będzie dobrze

-- dołączony post:

AD. SZAFKA

powiem tak mogę przedstawić szafkę ze styropianu która będzie mocniejsza od szafki ze stelaża, to nie jest tak że stelaż jest zawsze mocniejszy. Wszystko zależy od kształtu, równomiernego rozłożenia ciężaru, ilości podpór i innych konstrukcyjnych zagadnien których nie będę przytaczał, moja szafka wytrzyma spokojnie, gdyby ścianki były przecinane otworami na filtry itd zgoda bez stelażu by sie nie obeszło, pewnie tego nie widać na wizualizacji ale przegrody pionowe są z podwójnej płyty, spokojna głowa wytrzyma jestem konstruktorem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

widzę że dla Ciebie podmiana 25% czy 35,5% wody to żadna różnica zmieniasz te parametry według potrzeby więc ustaw wymianę na 50% wody wtedy zbilansujesz moc - ale pomyślałeś co na to ryby???

i te szafki ze styropianu na baniak 2 tony ???

wybacz ale przestaje mnie to ciekawić.

powodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Relacja z budowy tła strukturalnego


Tło buduje ze styroduru. Baza na spód tył i lewą stronę to płyta stryroduru 3cm, Kamienie wycinam nożem i piłką płatnicą ze ścinków styrodur gr. 10cm ( zostało z docinek z budowy )


kleje kawałki silikonem akwarystycznym dodatkowo przykręcam wkrętami do drewna z podkładką trzyma jak nic testowałem ( wkręt w styropianie nie miałby sensu )


Następnie pójdzie aqufin ( zostało mi z izolacji piwnicy ma także ates do wody pitnej ) takie coś jak cerest cr 65. Skały pomalowane będą na czarno dodatkowo z białymi przetarciami podkreślającymi głebokość i 3d tła. Wyloty wody, wloty wody, pompa cyrkulacyjna będą osłonięte. W komorze po lewej będą wypływy dodatkowo może jakiś kotnik czy co tam będzie potrzebne a z piękne nie jest.


Na spód chciałbym dać drobny biały żwirek wapienny tak mi się podoba, ale czy to będzie dobrze to nie wiem proszę o pomoc. Przed tłem będzie trochę skałek serpentynit.

Chciałbym także trochę roślin ale o tym później.

post-14488-14695715924228_thumb.jpg

post-14488-14695715925416_thumb.jpg

post-14488-14695715927409_thumb.jpg

post-14488-14695715929667_thumb.jpg

post-14488-14695715931737_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po co się tak denerwować Decorativo.

Podmiana 33 % w sposób ciągły to samo co 25%, weź sobie kartkę rozpisz to ci wyjdzie, gdybym zmieniał 25 % w sposób ciągły to własnie zmieniłbym zasadę 25%. Nie jestem doświadczonym akwarystą to fakt ale z tego co przeczytałem to wymianę robi się po to żeby usunąć składniki nie rozkładalne w filtrach. Jak masz wątpliwości co do procentów to weź kartkę i policz, podpowiadam użyj sumy ciągu geometrycznego, albo zapytaj kogoś kto się na tym zna. Nie krytykuj bez argumentów, poza tym to tylko hobby i tyle, więc negatywne emocje zachowaj dla siebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Polecałbym trochę spłycić(pocienić) tło.

Planujesz bardzo fajną głębokość zbiornika...może szkoda zawężać go przez grube tło?

Dodatkowo w miarę możliwości (w mojej ocenie ofkors) wykonałbym więcej zaokrągleń na strukturze tła, będzie bardziej naturalnie się prezentowało.


Ot taka sugestia - poza tym bardzo ładnie się zapowiada.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

galistra widzę że chcesz oszczędzać na wszystkim tylko pamiętaj o tym że chytry 2 razy traci !!! a może kup sobie chomika zamiast akwarium ???


Dajcie spokój. Przestańcie go przekonywać, że to będzie katastrofa. Przypomina mi to tematy pisane przez makoka. Tak też miała być powódź, koniec świata, sodoma i gomora :P


Temat jest naprawdę fajny. A nasz nowy kolega albo naprawdę dobrze na się na rzeczy i wyjdzie mu coś naprawdę niezwykłego albo albo jest zapatrzonym w siebie ***** :)


Tak czy siak albo będziemy podziwiać :) albo kręcić z niego bekę (o ile się przyzna do porażki). :) :)


Ja osobiście czuję, że bedzie nieźle choć bardzo wątpie czy wszystkie założenia uda się mu spełnić...

-- dołączony post:

widzę że dla Ciebie podmiana 25% czy 35,5% wody to żadna różnica zmieniasz te parametry według potrzeby więc ustaw wymianę na 50% wody wtedy zbilansujesz moc - ale pomyślałeś co na to ryby???


Pamietaj, że to jest dolewanie wody. Woda nie jest wymieniana tylko rozcieńczana. Ja co tydzień wlewam ~400-450l wody. czyli prawie 50% objętości mojego baniaka. Faktyczne podmienia się mniej.

-- dołączony post:

i te szafki ze styropianu na baniak 2 tony ???

nie wiem czy to ma sens ale zaraz po zalaniu mojej obecnej wanny zauważyłem ze zdziwieniem ze karimata pod toną obciążenia prawie sie nie ugięła. Zaczałem sobei liczyc i wyszło mi, że na 1cm² przypada zaledwie 50g...

U galistry będzie 70g/cm² więc może ten styropian to nie jest taki przesadzony pomysł...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • A jak wysoko będziesz tam miał. W wyobraźni zobaczylem na pozostałych 3 ścianach, ogród wertykalny zasilany oczywiście wodą z baniaka. Poza fajnym efektem uzyskasz w ten sposób dodatkową filtrację. Jedyny minus to to, że tylko Ty będziesz to oglądał😉
    • Tutaj jest trochę inna sytuacja, bo zbiornik jest z betonu i nad zbiornikiem mam przestrzeń, którą będę się do niego dostawał (wyłączona zamknięta przestrzeń do której będzie dostęp tylko z jednej strony). Jak będę robił izolację w zbiorniku, to zrobię też całą górę więc samo skraplanie nie jest mi straszne, ale chętnie odzyskałbym to gorące, wilgotne powietrze, które będzie się nad wodą gromadziło.
    • Kiedyś policzyłem parowanie i przy 25 stopniach (temp. powietrza i zbiornika - akwarium nieogrzewane; odkryte 20 cm pokrywy; efekt podobny jak przy zdjętej) i wilgotności 37% (zima) - było to ok. 180 g/h. Przy 4,5x większej powierzchni u ciebie nie przekroczy 0,8 kg /h. Przy zamkniętej pokrywie wewnątrz zintegrowanej pokrywy pleśniało - wolę wymianę tego powietrza. U mnie to podniesienie wilgotności wewnątrz domu  ok. 10 %. Parowanie tej wody to moc ok 120W !
    • A nie myślałeś nad przykryciem zbiornika? Płyta Gutta Płyta Hobbyglas gładka przezroczysta 2 mm świetnie się sprawdza. Minus trzeba z niej usuwać kurz. łatwo w niej wyciąć miejsce na węże itp.
    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.